2014-08-18, 19:24
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurango
gängbehörighet! de låter folk sitta bland dera egna gäng annars blir det mord direkt. Kom ihåg när de en gång placerade en crip bland bloods. han fick både armar o ben kapade med en matkniv
Fy fan. Okej tack för informationen.
Citera
2014-08-18, 20:04
Medlem
TattooedFuckers avatar
Nu har jag aldrig suttit på kåken men däremot oskyldigt häktad i 4 månader

Satt på säkerhetshäktet i Sollentuna åkte in i deras trevliga garage och dom satte mig i den lilla vänte cellen efter 2 minuter kom 2 plitar och ledde mig till en liten lucka där man fick gå igenom sina tillhörigheter genom ett glas därefter åkte man upp till avdelningen på 10an och pliten som berätta dagarna för mig va faktisktt jäkligt trevlig ( hade inga restriktioner alls men var ändå placerad där uppe i 1 månad dagarna gick och satt o kedjerökte under den timmen/halvtimmen jag fick vara ute
annars fördrivde ja tiden med att kolla på tv , kolla ut på perrongen och alla människor i Sollentuna som hade skitroligt ( smart läge att göra så för o bryta ner folk ) att låta den titta ut i friheten varje dag

Efter en månad fick ja komma ner till 8an en avdelning där man fick träffa andra intagna vilken otrolig lättnad att umgås med folk efter en månads isolering då den enda kontakten skedde via brev eller när man skulle upp på taket att röka eller när man fick mat och soppadagen va vidrig

Men livet på avdelningen dom låste upp kl 8 fick va ute fram till 1130 därefter inlåst till 1400 då det var dags för promenad och cigg och fick va ute på avdelningen till 1630 sen inlåst igen

De som inte fick pengar av anhöriga fick ett häktesbidrag på 90 kr / vecka Oftast köpte ja 2 paket cigg av de så va pengarna slut men när man väl fick pengar av anhöriga så köpte ja godis , chips , läsk för 300-500 spänn utan större ansträngning och tar priserna ja minns ungefär

Liten chipspåse 15 kr
Cola 50 cl 20 kr
kakor ballerina 35 kr
annat godis 10-30 kr
gifflar 30 kr

snus och cigg samt frimärken va ju samma pris som på utsidan tack o lov

Efter rättegången hade varit ringde advokaten till häktet och prata med mig och han sa " vafan gör du kvar här du är friad " och de satte igång en jävla karusell för domstolen hade inte kontaktet häktet och tog 4 timmar från att jag vart friad innan jag kom ut för Kriminalvården för de förvåna mig inte att man skulle behöva en hemställan att få komma därifrå . gav allt godis och cigg och frimärken till en snubbe ja fick bra kontakt med för ja ville därifrån o gick o tog en bärs direkt när ja kom ut

Efterspelet var att jag fick 198.000 kr i skadestånd för tiden ja satt häktad och dom pengarna va inte värt ett skit i mina ögon ! om nån erbjuder 200.000 kr för att sitta inlåst i 4 månader skulle ja inte ta emot dem

Är redan skadad av den vistelsen där psykiskt litar inte på systemet alls , Jag är skadad av en månads isolering än idag ! Det är inte humant av svenskt rättsväsende att hålla så hårt på att man ska vara isolerad!
Citera
2014-08-18, 22:05
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Varför skriver dom upp och tar bilder på folks tatueringar för?

Det beror på gängen, dom vill inte placera en från Black Cobra med Bandidos tillexempel. Sen om du skulle rymma vill dom ha aktuell bild på dig som dom kan ge snuten som ska leta efter dig. Vid övervakad permission har plitarna med sig bild på dig av den anledningen.
Citera
2014-08-18, 22:27
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
http://www.magasinetparagraf.se/kron...d-i-tva-veckor

Alla som varit där känner igen sig i detaljerna om dem eviga kulvertarna, murarna och stängslen och skrämsel snacket alla kör med innan man fattar att dom flesta som sitter där är bra gubbar. En stackare jag satt med hade alltid handen i fickan. Tillslut sa nån varför har du en penna i fickan. Han svara att han trodde han skulle bli påhoppad som ny på kumla och hade vässad penna som försvar. Alla skrattade och nån la armen på hans axel och visade han var han skulle lägga sina frysvaror från kiosken.

Dom enda som vill dig ont i kriminalvården är plitarna. Fångarna är 99% trevliga och lugna.
Citera
2014-08-19, 03:51
Medlem
Shrugss avatar
Inte suttit på anstalt men jag satt på restriktionsavdelning på Sollentunahäktet i 3.5 månader. dvs att jag inte fick träffa någon annan intagen. Fick röka i 30-60min på morgonen och det var allt. Resten av tiden spenderades framför tvn i sängen.

Det tog på psyket något enormt. Kunde knappt titta folk i ögonen dom första 3 månaderna när jag blev förflyttad till ett behandlingshem. Har nog inte återhämtat mig helt, och tror aldrig att jag kommer göra det heller..

mvh
Citera
2014-08-19, 14:11
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrugs
Inte suttit på anstalt men jag satt på restriktionsavdelning på Sollentunahäktet i 3.5 månader. dvs att jag inte fick träffa någon annan intagen. Fick röka i 30-60min på morgonen och det var allt. Resten av tiden spenderades framför tvn i sängen.

Det tog på psyket något enormt. Kunde knappt titta folk i ögonen dom första 3 månaderna när jag blev förflyttad till ett behandlingshem. Har nog inte återhämtat mig helt, och tror aldrig att jag kommer göra det heller..

mvh

Misstänker du satt på 9an eller 10an då , När plitarna kom med frukosten var man tvungen och kliva upp ur sängen kl 8 med en torr frukost som man egentligen mådde illa av för man skulle upp på "promenad" mellan halv 9 och 11 för o gå fram o tillbaka på den lilla rutan minst 200 ggr men om de regna så stog man så nära dörren som möjligt och bad att få komma in efter 2 cigg och hörde folk skrika åt varandra

När kiosken kom eller tanten med bibloteket för o låna böcker de va höjdpunkten o stå småprata i 2 min men fick IBLAND gå till spelrummet och lira ps2 i ett låst rum va kul i 5 min på sin höjd och det värsta va att köket på de förbannade häktet att dom hade dill i all mat !

Misstänker även du hade din cell mot tågstation eller mot malmvägen och allt du såg var en del av en liten fotbollsplan ju mer man titta ut destu mer piss mådde man så ligga i sängen och läsa ,runka ,glo på tv sova och samtidigt va deprimerad och titta på alla som skrivit på antingen "toan" eller på tv hyllan efter en vecka visste du var allt var och glodde mer på tv och rätt var de var vart de strömavbrott och tryckte på knappen hade man tur så sattes strömmen på efter 20 min för nån hade rökt i cellen i den längan

Dra iväg ett pm om du vill snacka skit
Citera
2014-08-19, 16:25
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Någon som vet om det är sant att Rita Dickerius har sex med intagna när hon jobbar som vakt på anstalten Kirseberg? Vi träffade ju aldrig på golavdelningen som hon jobbade på men det var mycket rykten om att Rita Dickerius knullade fångar där. Eva Abruzzi knullade också fångar sägs det.
Nån som varit där som vet om det stämmer?
Citera
2014-08-19, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KriminalvardenKV
Någon som vet om det är sant att Rita Dickerius har sex med intagna när hon jobbar som vakt på anstalten Kirseberg? Vi träffade ju aldrig på golavdelningen som hon jobbade på men det var mycket rykten om att Rita Dickerius knullade fångar där. Eva Abruzzi knullade också fångar sägs det.
Nån som varit där som vet om det stämmer?

Haha vore ju roligt. Sånt är väl jäkligt ovanligt annars eller?

Har du möjligen någon bild på bönorna? Eller kanske kan googla upp någon på rätt personer och lägga upp.

Hur gamla är de? 30,40 eller 50 års åldern?

Tack för alla dina grymma bidrag i tråden.
Har du lagt ned brottets bana nu? Verkar som du kan allt, suttit i princip överallt men ändå har ett bra språkbruk (vilket de allra flesta av förklarliga skäl inte har som suttit inne länge och ofta)

Ha det!
Citera
2014-08-20, 00:21
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Haha vore ju roligt. Sånt är väl jäkligt ovanligt annars eller?

Har du möjligen någon bild på bönorna? Eller kanske kan googla upp någon på rätt personer och lägga upp.

Hur gamla är de? 30,40 eller 50 års åldern?

Tack för alla dina grymma bidrag i tråden.
Har du lagt ned brottets bana nu? Verkar som du kan allt, suttit i princip överallt men ändå har ett bra språkbruk (vilket de allra flesta av förklarliga skäl inte har som suttit inne länge och ofta)

Ha det!

Det är jävligt ovanligt men har förekommit lite för några år sen.
40 eller 50 skulle jag säga. Bara rykten bland intagna.

Tänkte det kan vara bra om vissa här får veta hur det är, slå hål på lite myter.
kumla, hall, kirseberg, salberga, diverse häkten
tack själv. Skriver rätt slarvigt här tycker jag. Men tro inte att fångar inte läser eller studerar mycket för det gör många. Inte alla men många.
Citera
2014-08-20, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KriminalvardenKV
Det är jävligt ovanligt men har förekommit lite för några år sen.
40 eller 50 skulle jag säga. Bara rykten bland intagna.

Tänkte det kan vara bra om vissa här får veta hur det är, slå hål på lite myter.
kumla, hall, kirseberg, salberga, diverse häkten
tack själv. Skriver rätt slarvigt här tycker jag. Men tro inte att fångar inte läser eller studerar mycket för det gör många. Inte alla men många.

Alltså flertalet av de du nämner är väl klass 1 där man även sitter typ minst 4 år? Hur många år har du totalt suttit?

Och får man fråga för vilken typ av brott?
Hur ser ditt liv ut idag?

De som sitter på kortare straff (under 1-2 år), är de flesta engångs eller åker många av dessa in igen? Har du någon uppfattning om det?

Om jag som en helt vanlig svennebanan, rätt klen men grymt social och lätt för att hitta polare. Skulle jag löpa stor risk för massa stryk och att de kör med mig om jag tex gjorde ett allvarligt brott och fick sitta 4-5 år på hall eller Kumla? Hur ser min prognos ut? 😊 Måste man alltid komma in som ny där och bevisa att man är värd sin plats typ. Ja du förstår säkert.

Med allvarligt brott så menar jag inte våldtäkt, kvinnomisshandel, pedofili och sådant för sånt förstår jag inte accepteras (och det är bra), men om jag typ satt för ekobrott eller narkotika.

Mvh
Citera
2014-08-20, 08:40
Medlem
Någon som suttit på asptuna nyligen? Jag blev placerad där nu i höst men har läst mycket blandat om den anstalten. Vissa säger att det är en av dom bästa anstalterna och andra att det är bland dom värsta.

Blev lite orolig då jag såg att den låg nära botkyrka, brukar det sitta mycket unga dryga nerknarkade blattar som jiddrar om respekt, knulla mammor och att pissa på folk där?

Undrar även om man har eget rum och hur gymmet är, läste även något om att dom hade badbrygga och roddbåt !?! stämmer det?
Citera
2014-08-20, 09:09
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Alltså flertalet av de du nämner är väl klass 1 där man även sitter typ minst 4 år? Hur många år har du totalt suttit?

Och får man fråga för vilken typ av brott?
Hur ser ditt liv ut idag?

De som sitter på kortare straff (under 1-2 år), är de flesta engångs eller åker många av dessa in igen? Har du någon uppfattning om det?

Om jag som en helt vanlig svennebanan, rätt klen men grymt social och lätt för att hitta polare. Skulle jag löpa stor risk för massa stryk och att de kör med mig om jag tex gjorde ett allvarligt brott och fick sitta 4-5 år på hall eller Kumla? Hur ser min prognos ut? 😊 Måste man alltid komma in som ny där och bevisa att man är värd sin plats typ. Ja du förstår säkert.

Med allvarligt brott så menar jag inte våldtäkt, kvinnomisshandel, pedofili och sådant för sånt förstår jag inte accepteras (och det är bra), men om jag typ satt för ekobrott eller narkotika.

Mvh

Jag vill inte outa mig själv men vapenbrott var senaste voltan, så mycket kan jag säga.

Det är svårt att säga. Många har suttit eller varit inblandade i skit innan. Ju mindre vård det ingår i kriminalvården desto mer återfall tror jag.

Nej, ingen ger dig stryk så länge du inte söker trubbel eller gör nåt fel. Var dig själv, sköt ditt egna liv, låna inte saker, var inte skyldig cash, ljug inte, gola inte och var inte för nyfiken, klaga inte hela tiden och visa respekt så stör sig ingen på dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in