2015-04-11, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Killen i fråga satt på den öppna mix/snabbknullaranstalten Tillberga och tyckte det var helmysigt, utom i ett par blogginlägg om hur han grät i "cellen" (finns inga celler på öppen).

Öppen kan jämföras med sommarkollo och det är väldigt stor skillnad mellan klass 3 och klass 2. Därmed inte sagt att det alltid är spänd stämning på klass 2 eller 1. Det beror på vem man sitter med och plitarnas attityd.

Som jag förstår det finns det inga särskilda öppna anstalter för sexualbrottslingar utan på öppna så blandas alla? Däremot finns det behandling för sexbrottslingar bara på tillberga och skogome som jag förstår det.

Kanske sanningen ligger mer i PFP22s svar att på öppna finns inga med kriminell livsstil och gängbrottslingar vilket gör att han i bloggen kunde vara på en öppen? Att det liksom mest är Svenssons där som inte slåss.
Citera
2015-04-11, 09:50
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinBrick
Som jag förstår det finns det inga särskilda öppna anstalter för sexualbrottslingar utan på öppna så blandas alla? Däremot finns det behandling för sexbrottslingar bara på tillberga och skogome som jag förstår det.

På vissa öppna anstalter blandar man, Tillberga är en av dem. Det finns program för snabbknullare på fler anstalter än de du nämner. Kolla efter ROS-programmet på KVs hemsida.

Citat:
Kanske sanningen ligger mer i PFP22s svar att på öppna finns inga med kriminell livsstil och gängbrottslingar vilket gör att han i bloggen kunde vara på en öppen? Att det liksom mest är Svenssons där som inte slåss.

Det är en del av svaret, men det finns visst både gängfolk och livstilskriminella på öppna anstalter. Dock inget som de flesta flaggar upp med.

En annan del av svaret är att man blir knallad till en sluten kåk om man ställer till bråk på öppen, och det är det rätt få som är intresserade av.
Samt, inte minst, att man på sluten anstalt sitter betydligt närmare inpå varandra och är mer utlämnad till plitarnas godtycklighet . Det blir som en tryckkokare där någon ofta går loss på medintagna, inredning eller plitar till slut. Också en vanlig anledning till att folk återfaller i våld efter muck från väldigt slutna miljöer på klass 1 och 2.
Senast redigerad av ExConvict 2015-04-11 kl. 09:56.
Citera
2015-04-11, 12:03
Medlem
Citat:
På vissa öppna anstalter blandar man, Tillberga är en av dem. Det finns program för snabbknullare på fler anstalter än de du nämner. Kolla efter ROS-programmet på KVs hemsida.

Det är en del av svaret, men det finns visst både gängfolk och livstilskriminella på öppna anstalter. Dock inget som de flesta flaggar upp med.

En annan del av svaret är att man blir knallad till en sluten kåk om man ställer till bråk på öppen, och det är det rätt få som är intresserade av.
Samt, inte minst, att man på sluten anstalt sitter betydligt närmare inpå varandra och är mer utlämnad till plitarnas godtycklighet . Det blir som en tryckkokare där någon ofta går loss på medintagna, inredning eller plitar till slut. Också en vanlig anledning till att folk återfaller i våld efter muck från väldigt slutna miljöer på klass 1 och 2.

Så på öppen spelar det egentligen ingen roll vem du är och vad du har gjort så länge du "spelar rätt"..?
Det känns dock som att det borde vara mer terrorisering eller mobbning under ytan då det lär vara färre vakter och större utrymmen för fångar att kunna vara i lokaler kanske helt utan vårdarnas uppsyn?

Någon nämnde här att man inte har celler på öppen, är det mer ett rum eller? Hur skiljer det sig?
Får/kan man låsa dörren när man vill vara ifred eller det är bara vakten som gör det vid inlåsning?

Sysselsättningen som erbjuds, typ att arbeta i verkstad. Blandas klass 1,2 och 3 intagna där eller varje aäkerhetsklass på en anstalt har egna lokaler även för det? Träffar man intagna utanför sin egna avdelning något alls i övrigt?
Citera
2015-04-11, 13:14
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Så på öppen spelar det egentligen ingen roll vem du är och vad du har gjort så länge du "spelar rätt"..?
Det känns dock som att det borde vara mer terrorisering eller mobbning under ytan då det lär vara färre vakter och större utrymmen för fångar att kunna vara i lokaler kanske helt utan vårdarnas uppsyn?

Jo, det spelar roll. Man blandar sig inte med vem som helst som man inte känner, varken på öppen eller sluten. Snacket går och det skickas brev mellan anstalter om att den eller den är på väg och ska tas omhand eller inte. Svensson som sitter för en rattfylla tillhör den grå massan och är inget som någon bryr sig om så länge de sköter sitt.

Det är mer sannolikt att någon som blivit hotad på öppen springer och golar, så det undviks och blir mer subtilt. På sluten är det rakt på och finns gott om möjligheter att komma åt någon. Tänk dig själv en avdelning med 30 man där celldörrarna inte går att låsa inifrån och där plitarna aldrig går in såvida de inte har ett ärende och någon intagen som ledsagare.

Citat:
Någon nämnde här att man inte har celler på öppen, är det mer ett rum eller? Hur skiljer det sig?
Får/kan man låsa dörren när man vill vara ifred eller det är bara vakten som gör det vid inlåsning?

Det är rum som gäller på öppen, till skillnad från cell på sluten där dörren är av stål och låses varje kväll runt 19 eller 20 beroende på anstalt. På öppen går plitarna runt och låser korridordörren runt 22 snåret. Dörren till rummet bestämmer den intagne över och kan låsa inifrån eller låta stå olåst. Man kan alltså vistas utanför rummet hela dygnet på öppen om man så vill.

Citat:
Sysselsättningen som erbjuds, typ att arbeta i verkstad. Blandas klass 1,2 och 3 intagna där eller varje aäkerhetsklass på en anstalt har egna lokaler även för det? Träffar man intagna utanför sin egna avdelning något alls i övrigt?

Arbeta i verkstad eller någon form av skolutbildning är det vanliga. Vissa går program som kan pågå år i sträck.
En och samma anstalt har bara en säkerhetsklass (med undantag för Fenix), dvs alla som sitter där har samma klassning för tillfället. Kan finnas folk som suttit på t ex klass 1 och sen blivit stegvis nerklassade till 3. Omvända förekommer också, speciellt från 3 till 2 om man gör bort sig på öppen. Känner till ett enstaka fall med en snubbe som gjorde sin volta "baklänges", dvs började på öppen och slutade på 1a.

Man träffar intagna från andra avdelningar på nästan alla ställen oavsett säkerhetsklass. På 1or och 2or brukar de dock hålla isär husen någotsånär av flera olika skäl.
Senast redigerad av ExConvict 2015-04-11 kl. 13:30.
Citera
2015-04-13, 15:57
Medlem
Var kommer hatet mot vårdarna som jag ofta tycker mig uppfatta här?
Hur ser relationen mellan intagen och vårdare egentligen? Har man en typ kontaktperson bland vårdarna som hjälper en med det praktiska och som man umgås med?

Är det olika förhållningsätt mellan intagen vårdare på klass 1, 2 och 3?
Citera
2015-04-13, 16:52
Medlem
IIIDraculs avatar
Citat:
Var kommer hatet mot vårdarna som jag ofta tycker mig uppfatta här?
Hur ser relationen mellan intagen och vårdare egentligen? Har man en typ kontaktperson bland vårdarna som hjälper en med det praktiska och som man umgås med?

Är det olika förhållningsätt mellan intagen vårdare på klass 1, 2 och 3?

Det är inte vårdare eftersom de inte vårdar nån. Vakt eller plit är det rätta ordet. De flesta hatar dom vakter som är orättvisa och jävlas onödigt mycket. Enstaka plitar kan vara okej när dom tittar bort om du röker eller om dom skiter i att skriva rapport för skitsaker. Sen finns det idioterna som är paragrafryttare, det är dom som alla hatar, som gör livet för fångar dåligt i onödan fast de inte behöver det. Dom flesta vakter är sadistiska och maktgalna men inte alla. Du umgås aldrig med nån plit. Men kontaktperson har du som är den som är med när viktigare saker tas upp i ditt fall, kollegium, permisar och sånt.
Citera
2015-04-13, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IIIDracul
Det är inte vårdare eftersom de inte vårdar nån. Vakt eller plit är det rätta ordet. De flesta hatar dom vakter som är orättvisa och jävlas onödigt mycket. Enstaka plitar kan vara okej när dom tittar bort om du röker eller om dom skiter i att skriva rapport för skitsaker. Sen finns det idioterna som är paragrafryttare, det är dom som alla hatar, som gör livet för fångar dåligt i onödan fast de inte behöver det. Dom flesta vakter är sadistiska och maktgalna men inte alla. Du umgås aldrig med nån plit. Men kontaktperson har du som är den som är med när viktigare saker tas upp i ditt fall, kollegium, permisar och sånt.

Men borde man inte kunna få ut mer av att ha en bra kontakt med sin kontaktperson?
Jag trodde alla vårdare i fängelser var människor som ville gott, typ socionomer med vision att rädda världen innan jag läste i tråden.
Citera
2015-04-13, 23:16
Medlem
IIIDraculs avatar
Citat:
Men borde man inte kunna få ut mer av att ha en bra kontakt med sin kontaktperson?
Jag trodde alla vårdare i fängelser var människor som ville gott, typ socionomer med vision att rädda världen innan jag läste i tråden.

Det är klart. Dom flesta kommer okej överens med kontaktman kanske, När fångar pratar enskilt med enskilda vakter kan dem skämta lite elakt med varandra utan att nå fientlig stämning finns. Men när vakter i grupp går in och ska styra över en grupp fångar blir det vi mot dom känsla och så är det mest av tiden. Det blir bara problem när vakter gör onödiga överdrivna saker som stämningen kan bli fientlig. Orättvis bestraffning, godtycklig inlåsning, att dom ska visa att dom styr över fångar, sånt förstör mycket. Hade dom låtit fångar smygröka en fimp på toan eller slutat låsa in hela avdelningar så fort nån fånge höjer rösten hade mycket blivit bättre. Så små saker som skapar sån frustration. Men det hänger på att vakterna ändrar sig. Finns bra plitar som man märker att dom inte gillar hur allt sköts, men dom är så få. Dom märker man snabbt då dom inte gör stämningen lika fientlig när dom är med fångarna. Medans andra vakter direkt skapar en väldigt fientlig stämning i luften så fort dom visar sig. Men jag har träffat vakter som erkänt att dom tycker kriminalvården är skit som skapar regler som är onödiga, som skulle vilja se färre regler, Dom kan inte säga sånt till sina kollegor eftersom de andra då tycker dom är mesiga eller för milda mot tjuvjävlarna som de hårdare plitarna säger
Senast redigerad av IIIDracul 2015-04-13 kl. 23:21.
Citera
2015-04-14, 06:42
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:

Det är ett spel och manipulation åt båda håll. Intagna försöker få fördelar och plitar ljuger för att hålla intagna lugna ett tag.
Men visst finns det plitar som är genuint bra människor och som i enrum beklagar sig över sitt jobb. Det är tyvärr dessa som slutar och byter jobb om de har möjlighet. Du ska veta att personalomsättningen inom KV är enorm och att många jobbar där eftersom de inte kan få något annat jobb.

Personligen hade jag aldrig några problem med plitar som var hårda men samtidigt rättvisa. Det är spelets regler och har aldrig förväntat mig att bli curlad hos KV. Det stora problemet var maktfullkomliga plitar som medvetet bröt mot reglerna till de intagnas nackdel och vägrade erkänna att de gjort fel. Eller plitar som direkt motarbetade intagna och bad dem att dra åt helvete när de kom med legitima ärenden. För att inte tala om plitar som ägnar sig åt misshandel i grupp.

Sånt skapar hat och gör att folk kan kontakta vänner på utsidan för att hämnas. De flesta plitar är medvetna om sin sårbarhet när de lämnar in nycklarna kl 18 och går hem. Därför passar de flesta sig för att gå över gränsen även om de skulle vilja göra det. De vet att deras makt slutar vid grindarna och att intagna har goda möjligheter att jävlas tillbaka på utsidan.

Nu funkar det så på högre säkerhetsklasser att man i princip inte ska ha något med plitarna att göra. Dessa sitter i en plitkur utanför avdelningen och har man ett ärende dit så är grundregeln att man tar med sig en medintagen in för att intyga att inget fuffens sker. Likadant om en plit har ett ärende på avdelningen, då ska han/hon eskorteras in på avd av den intagne som ärendet gäller. Att gå in på plitkuren ensam bara för att snacka lite skit betraktas som golbögsbeteende och kan leda till allvarliga konsekvenser. Omvänt kan ett ovälkommet besök på avd av en ensam plit leda till att vederbörande får ett örngott över skallen och smällar från alla håll.

Det är helt andra regler, både uttalade och outtalade, som gäller i kontakter mellan intagna och plitar än vid myndighetskontakter ute i samhället. KV är i grunden en organisation med militär hierarki och kultur, order ifrågasätts inte och det är väldigt lågt i tak. Det är svårt att ta in för någon som inte har suttit och som tror att det kan jämföras med ett besök hos handläggare på försäkringskassan.
Citera
2015-04-14, 10:33
Medlem
IIIDraculs avatar
Precis som exconvict skrev är det.
Citera
2015-04-14, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Plitarna är det alltid fel på. Kan själv tycka att det blev överdrivet ibland och att det skulle klagas för att det bara skulle klagas. Dock finns en hel del nollor bland plitarna också.

Tur att du hade en mängd av aktiviteter för det finns inte på alla hak. Häkte är vad häkte är. Har inte spenderat så mycket tid i ett häkte i Sverige. Bara ett par dagar faktiskt.

I min personliga dåvarande situation så var det rena semestern.

Var det matlagning med självhushåll eller var det matlagning från köket som det klagades över?

Överlag så vet inte personer i det svenska fängelsesystemet hur bra dom har det när det gäller maten även om det klagas hela jävla tiden.

Det är fel på maten och det är fel på bröd/ost/annat som finns i kylen. I andra länder skall du vara glad om du har en sked/gaffel kombo i plast. En sk "spork"

Säger du att du har en kyl med diverse matvaror levererat varje dag så tror dom dig inte ens

Det var självförvaltning. Jag klagade ffa då de faktiskt fick bra råvaror som sedan förstördes. Jag minns inte riktigt hur det gick till för till en början stod halva avdelningen mot mig för att sedan vändas över till de två andra som fick stryk.

På mitt ställe var det i alla fall inget fel på plitarna men det klagades och tjatades ändå. Regler är regler och varje vuxen människa måste fatta att det inte räcker med att sätta brottslingar bakom lås och bom och därefter låta de bestämma själv. Jag tyckte många av de intagna betedde sig som snorungar med sitt manipulerande och gnällande.
Citera
2015-04-15, 07:26
Medlem
Citat:
Det är ett spel och manipulation åt båda håll. Intagna försöker få fördelar och plitar ljuger för att hålla intagna lugna ett tag.
Men visst finns det plitar som är genuint bra människor och som i enrum beklagar sig över sitt jobb. Det är tyvärr dessa som slutar och byter jobb om de har möjlighet. Du ska veta att personalomsättningen inom KV är enorm och att många jobbar där eftersom de inte kan få något annat jobb.

Personligen hade jag aldrig några problem med plitar som var hårda men samtidigt rättvisa. Det är spelets regler och har aldrig förväntat mig att bli curlad hos KV. Det stora problemet var maktfullkomliga plitar som medvetet bröt mot reglerna till de intagnas nackdel och vägrade erkänna att de gjort fel. Eller plitar som direkt motarbetade intagna och bad dem att dra åt helvete när de kom med legitima ärenden. För att inte tala om plitar som ägnar sig åt misshandel i grupp.

Sånt skapar hat och gör att folk kan kontakta vänner på utsidan för att hämnas. De flesta plitar är medvetna om sin sårbarhet när de lämnar in nycklarna kl 18 och går hem. Därför passar de flesta sig för att gå över gränsen även om de skulle vilja göra det. De vet att deras makt slutar vid grindarna och att intagna har goda möjligheter att jävlas tillbaka på utsidan.

Nu funkar det så på högre säkerhetsklasser att man i princip inte ska ha något med plitarna att göra. Dessa sitter i en plitkur utanför avdelningen och har man ett ärende dit så är grundregeln att man tar med sig en medintagen in för att intyga att inget fuffens sker. Likadant om en plit har ett ärende på avdelningen, då ska han/hon eskorteras in på avd av den intagne som ärendet gäller. Att gå in på plitkuren ensam bara för att snacka lite skit betraktas som golbögsbeteende och kan leda till allvarliga konsekvenser. Omvänt kan ett ovälkommet besök på avd av en ensam plit leda till att vederbörande får ett örngott över skallen och smällar från alla håll.

Det är helt andra regler, både uttalade och outtalade, som gäller i kontakter mellan intagna och plitar än vid myndighetskontakter ute i samhället. KV är i grunden en organisation med militär hierarki och kultur, order ifrågasätts inte och det är väldigt lågt i tak. Det är svårt att ta in för någon som inte har suttit och som tror att det kan jämföras med ett besök hos handläggare på försäkringskassan.

Vad galet! Det borde verkligen inte vara så från något håll, de intagna borde kunna nyttja den resurs som vårdarna borde vara!
Jag personligen skulle gjort allt för att se skötsam ut i vårdarnas ögon, för att snarast möjligt få permission, möjlighet till att bli frisläppt tidigare genom utslussning med fotboja osv..

Hur ser det ut på anstalter med lägre(öppen) säkerhetsklass då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in