2014-08-19, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Råden började berätta tidigt 1988 (det första förhöret hölls i januari -88), hennes minnesbilder vad gäller exakta datum kan ha varit något avtrubbade, det förstår ju vem som helst eftersom 4 år hade gått och som svar på din fråga, där har du en fullt trovärdig förklaring till att Råden sa "någon dag", det var troligtvis i själva verket frågan om några veckor.
Alla har inte lika "utmärkt minne" som den där JE som helt plötsligt kommer ihåg möten som ägde rum 22 år tidigare och det exakta datumet kom han hör och häpna också ihåg, det måste vara nytt rekord i den här utredningen

Det intressanta är ju egentligen inte de exakta datumen vad gäller Rådens uppgifter utan det faktum att hon säger sig ha sett den ene av läkarna i sällskap med Catrine, en person som hävdar att han aldrig ens träffat eller sett Da Costa.
Svara nu istället på min fråga, vad skulle Råden tjäna på att fara med osanning under den långa tidsperioden 1988-1991 ?
Tänker nu på tiden från det första förhöret i januari -88 fram till Kammarrätten -91.
Det är också synd att Lindbergs observation i Gamla stan -82 aldrig kom med i TR och KR, Rådens uppgifter hade ju faktiskt fått en viss uppbackning där

Ditt svar säger allt! Om nu MR hade fel angående den observationen, i ett förhör som dessutom innehåller ett antal fler misstag/felaktigheter, är det då inte rimligare att anta att hon även gjort ett misstag vid observationen i tunnelbanan? Det är väl troligare än att en rättsläkare skulle visa sig helt öppet, inför poliser med en prostituerad narkoman som han sedan mördar/styckar? Svaret på din fråga blir som ditt svar, hon har misstagit sig efter 4 år, och förmodligen blandat ihop Catrine och THs sambo som brukade klä sig på samma sätt som da Costa. Att hon medvetet skulle ha farit med osanning känns däremot inte så säkert.
Citera
2014-08-19, 20:22
Medlem
cuchulainns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Poliskvinnan Råden "kände" också Da Costa, Råden hade pratat med Da Costa vid ett tiotal olika tillfällen och sett henne förutom det vid ytterligare cirka tio tillfällen, det kallar jag för att känna någon om än på ett något "ytligt" plan, Råden visste dessutom mycket väl att Catrine var missbrukare och prostituerad och att hon levde ett kaotiskt liv.

Arkitekten kände också Catrine men inte heller där lyckades utredningen fylla ut de luckor som faktiskt finns vad gäller arkitekten och hans förehavanden under och efter Pingsthelgen -84, var det inte du som nyss skrev att polisen borde undersökt personerna som kände Catrine så mycket mer ?
Arkitekten var väl definitivt en av dessa "personer" ?
Då är du nog mer än lovligt naiv. Genom åren har jag pratat med en otrolig mängd "bus". Det betyder inte att jag känner dem, än mindre att jag skulle kunna identifiera dem och flera år senare placera dem vid en viss plats i sällskap med någon som jag definitivt inte har kännedom om. Jag vet att du famlar efter halmstrån men lite bättre kan du väl?

Jag förmodar att du känner till att s k "ögonvittnen" är ett ganska dåligt spaningsuppslag, speciellt om flera år förflutit. Spelar du upp en scen för 100 vittnen kommer de 10 min senare ge 100 olika versioner. Därför rankas teknisk bevisning betydligt högre. Det har även en stor betydelse hur förhören hålls och hur frågorna ställs. Det är inte speciellt svårt att plantera minnen. Men allt det här vet du ju så varför fortsätta köra detta fullständigt döda spår? Verkar nästan lite sjukt.
Citera
2014-08-19, 20:41
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Men MS hävdar ju att de var bästa vänner och känt varandra i flera år, vem kan inte sina nära bekantas efternamn? Seppäläs misstag pekar snarare mot en person som bara var flyktigt bekant med offret.

Det är kanske så att Seppälä överdrev deras vänskap något och hennes vittnesmål är av det slaget att man måste ifrågasätta det i grund. Men nog kan hon ha känt Da Costa rätt väl och ändå inte haft full koll på hennes efternamn. Sånt händer och en del personer kan känna andra utan att veta deras efternamn, så just det anser jag fortfarande inte är avgörande för att ifrågasätta graden av hennes bekantskap med Da Costa.

Det hela är ju en detalj, men man skall nog akta sig för att se precis varje detalj kring ett brottsfall som något som talar för sina egna teorier. Det är så men med motsatta företecken som de som exempelvis i detta fall försöker antyda skuld bär sig åt för att bygga ett luftslott av misstankar på lösa indicier av mycket lite av substantiellt värde mot läkarna .
Citera
2014-08-19, 21:47
Medlem
För att vända på steken; vad var det som fick 3 instanser att hålla fokus på dessa två herrar under en längre tidsperiod? Jag menar, det rådde ju ingen direkt brist på galningar i Catrines omgivning . Var det personliga motiv från någon i rättssystemet? Om det nu bara var skvaller och förtal, så hade man väl kunnat hitta någon med mer substans (eller lika lite) som varit enklare att snärja... Eller så menar ni att SAMTLIGA inblandade i rättsprocesserna ingick i en slags sammansvärjning för att sätta dit just DEM??
Citera
2014-08-19, 21:56
Medlem
Aspsusas avatar
Är det någon som vet, på rak arm minns, NÄR likdelarna identifierades som CdaC?

Jag har följt tråden länge, men det slog mig plötsligt att jag faktiskt inte heller har en aning om HUR hon identifierades.

Fingeravtryck?

Om fingeravtryck, fanns dessa i första eller andra fyndet?

Ursäkta dessa basala frågor. Jag började plötsligt fundera på dessa detaljer när jag än en gång läste gräsklippsmannens svamlande om Marie Rådén. För det spelar ju en viss roll för hennes trovärdighet om CdaC's identitet var känd, inom polisen i varje fall, något sånär snart och det ändå dröjde tills hela "styckläkar-mediakarusellen" var igång innan hon plötsligt kom på att hon "känt" Catrine.

Nu är jag ju själv helt övertygad om att varken TH eller TA hade något med fallet att göra, men om man nu absolut måste ge sig in på att granska dessa befängda idéer och nagelfara vittnesmålen mot dem, så skulle jag helt kallt sortera bort vartenda vittne (som själv tagit kontakt) som tillkommit efter mordet på Olof Palme. Det har helt enkelt gått för lång tid, och valsats runt i media för mycket.
Citera
2014-08-19, 21:59
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkmor
För att vända på steken; vad var det som fick 3 instanser att hålla fokus på dessa två herrar under en längre tidsperiod? Jag menar, det rådde ju ingen direkt brist på galningar i Catrines omgivning . Var det personliga motiv från någon i rättssystemet? Om det nu bara var skvaller och förtal, så hade man väl kunnat hitta någon med mer substans (eller lika lite) som varit enklare att snärja... Eller så menar ni att SAMTLIGA inblandade i rättsprocesserna ingick i en slags sammansvärjning för att sätta dit just DEM??

Jag tror att du bara behöver titta på fallet Quick för att få en förklaring.

Behövs ingen sammansvärjning, behövs bara ett osunt grupptänk.

(Intressant nog så figurerar visst samma perversa terapeut/handledare som i Quick-fallet, Margit Norell, i periferin i detta fall också. Var det rentav så att hon var handledare för "mammans" terapeut? Fanns visst en koppling till Hanna Olsson också.)
Citera
2014-08-19, 22:04
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa

(Intressant nog så figurerar visst samma perversa terapeut/handledare som i Quick-fallet, Margit Norell, i periferin i detta fall också. Var det rentav så att hon var handledare för "mammans" terapeut? Fanns visst en koppling till Hanna Olsson också.)

Visst finns det en koppling till Hanna Olsson, Margit Norell var hennes terapeut och handledare.
Citera
2014-08-19, 22:09
Medlem
Citat:
Är det någon som vet, på rak arm minns, NÄR likdelarna identifierades som CdaC?

Jag har följt tråden länge, men det slog mig plötsligt att jag faktiskt inte heller har en aning om HUR hon identifierades.

Fingeravtryck?

Om fingeravtryck, fanns dessa i första eller andra fyndet?

Ursäkta dessa basala frågor. Jag började plötsligt fundera på dessa detaljer när jag än en gång läste gräsklippsmannens svamlande om Marie Rådén. För det spelar ju en viss roll för hennes trovärdighet om CdaC's identitet var känd, inom polisen i varje fall, något sånär snart och det ändå dröjde tills hela "styckläkar-mediakarusellen" var igång innan hon plötsligt kom på att hon "känt" Catrine.

Nu är jag ju själv helt övertygad om att varken TH eller TA hade något med fallet att göra, men om man nu absolut måste ge sig in på att granska dessa befängda idéer och nagelfara vittnesmålen mot dem, så skulle jag helt kallt sortera bort vartenda vittne (som själv tagit kontakt) som tillkommit efter mordet på Olof Palme. Det har helt enkelt gått för lång tid, och valsats runt i media för mycket.

Catrine identifierades genom fingeravtryck, vilket skedde kort efter det andra fyndet vid Eugeniavägen i augusti 1984. Den 8:e augusti identifierades kroppen, då Catrines fingeravtryck sedan tidigare fanns i polisens register.

Här kan du läsa mer:

http://i1033.photobucket.com/albums/a420/daCosta_arkivet/Pressmaterial%201982-2014/1984/AB1984-08-09OffretEn28-aringrigkvinnafraringnSolna_zps110269b8.jpg
http://i1033.photobucket.com/albums/a420/daCosta_arkivet/Pressmaterial%201982-2014/1984/AB1984-08-09_zpsdeb44fac.jpg
http://i1033.photobucket.com/albums/a420/daCosta_arkivet/Pressmaterial%201982-2014/1984/DN1984-08-09Nyafyndhjaumllpteidentifierakvinnan_zps385e33b9. jpg
http://i1033.photobucket.com/albums/a420/daCosta_arkivet/Pressmaterial%201982-2014/1984/EX1984-08-08Nyalikdelarhittadeitreplastsaumlckar_zps1b1788f1 .jpg
Senast redigerad av echoesofglory 2014-08-19 kl. 22:43.
Citera
2014-08-19, 22:26
Medlem
Citat:

Quickfallet- helt sjukt och skandalöst, MEN kan INTE jämföras med Catrine da Costa-fallet. Bergwall är själv aktivt bidragande till det fallets förvecklingar. Varför inriktade sig detta "grupptryck" på just dessa två då? Man hade väl på ett betydligt smidigare sätt kunnat fiska upp en Christer Pettersson- liknande individ som fått ta smällen? Vilket ju som bekant gjordes när det gällde Sveriges statsminister. Men en kvinna fast i prostitution och missbruk, där väljer man att fantisera ihop en historia pga grupptryck?
Citera
2014-08-19, 22:29
Medlem
Menade gruppTÄNK ist för tryck
Citera
2014-08-19, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storkmor

Ingen här har väl talat om någon sammansvärjning? Jag rekommenderar dig att läsa "Döden är en man" av Per Lindeberg, som förklarar rättsfallet på ett bättre sätt. Men bevisningen framställdes som betydligt starkare än den var i domstolen. Flera viktiga vittnesmål som talade för läkarna hade sorterats bort, hade dessa varit kända hade mordscenariot kring pingsthelgen varit omöjlig. Att domstolarna lät sig påverkas av den upphetsade opinionen kring fallet är ingen "sammansvärjning". Man struntade i att genomföra en kriminalteknisk undersökning av bevismaterialet, främst "dagboken".
Ljudband med mamman och barnet undanhölls även rätten m.m. Lägg till de två urusla försvarsadvokaterna så är det inte förvånande att Tingsrätten lät sig övertygas av sk "experter" som antingen var jäviga eller stolliga psykologer. DNA-tester har dessutom senare visat att läkarnas DNA inte fanns på brottsplatsen, hade detta varit känt 1988-1991 hade utgången kanske varit en helt annan. Läkarnas fingeravtryck finns heller inte på säckarna. Polisens usla förundersökning som läckte till pressen bidrog till detta rättsliga haveri.
Senast redigerad av echoesofglory 2014-08-19 kl. 22:44.
Citera
2014-08-19, 22:33
Medlem
Storkmor, med din logik begås det aldrig några justitiemord.Är det vad du vill hävda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in