2014-08-19, 19:45
Medlem
populopiduss avatar
Hur i helvete kan det komma sig att det är så kontroversiellt att ifrågasätta invandringen, jag fattar det inte? Så fort man nämner att man är kritisk till den blir folk antingen tysta och vet inte vad de ska säga eller förbannade och mer eller mindre skäller ut en för att man har ett inhumant synsätt.

Jag har alltid röstat på partier på vänsterkanten men denna gång blir det SD (något jag dock kommer hålla käften om för att inte riskera jobb och att bli utfryst av släkt och vänner). Någonting måste hända och debatten måste på allvar tas. Det måste helt enkelt bli okej att diskutera den här frågan som vilken fråga som helst!
Citera
2014-08-19, 19:47
Medlem
Citat:
Sedan kan han på valnatten säga ungefär: ”Vi vädjade om tålamod och öppna hjärtan men tyvärr har vi nu ett valresultat som ger en tydlig signal om att så inte är fallet. Det vore oansvarigt för varje demokrat och orättvist mot både väljare och invandrare att fortsätta en politik som väljarna så uppenbart inte uppskattar.. Det vore orätt att bjuda in människor om de inte är välkomna vilket tyvärr valresultatet vittnar om att de inte är i breda folklager. All makt utgår från folket och vi måste lyssna även om vi ogillar budskapet. Vi kommer därför att se över vår hållning i invandringspolitiken och anpassa den till normal europeisk nivå och istället lägga vår kraft på en jämnare fördelning av flyktingmottagandet i Europa och att hälpa i närområdet”

Et voila:

• SD blir nöjda och hjälper Alliansen att sitta kvar.
• Moderaterna kommer ur den onda cirkel med en invandring som man inser gått över styr och är impopulär i de egna leden.
• Reinfeldt själv framstår som en lyhörd fullblodsdemokrat som lyssnar på väljarna.
Haha, det skulle ju vara otroligt genomskinligt och Reinfeldt kommer aldrig att säga så. Han skulle bli fullständigt slaktad i media som en psykopat som slänger ut flyktingar för att klamra sig fast vid sin maktposition.

Reinfeldt bryr sig såklart inte om flyktingar, förmodligen avskyr han dem, men han har heller ingen anledning att vilja minska invandringen. Han och hans vänner kommer bara tjäna på den, iallafall kortsiktigt.
Citera
2014-08-19, 19:48
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankalina
Kan Reinfelds plan vara den här:

Han inser att han inte har skuggan av en chans att sitta kvar vid makten om han inte har SD’s, åtminstone passiva, stöd. Åkesson kräver minskning av invandringen annars får det bli nyval och Reinfeld är plötsligt inte lika kategorisk med att överlåta makten till det block som får flest röster exklusive SD.

Alltså gör han detta utspel som han inser kommer att kosta hans parti massor av röster som går raka vägen till SD och hoppas att de kommer att få 15-20% eller runt en miljon väljare dvs den kritiska massa som krävs för att de inte ska kunna avfärdas som ett gäng imbecilla rasister utan en folkopinion som man inte kan bortse från.

Sedan kan han på valnatten säga ungefär: ”Vi vädjade om tålamod och öppna hjärtan men tyvärr har vi nu ett valresultat som ger en tydlig signal om att så inte är fallet. Det vore oansvarigt för varje demokrat och orättvist mot både väljare och invandrare att fortsätta en politik som väljarna så uppenbart inte uppskattar.. Det vore orätt att bjuda in människor om de inte är välkomna vilket tyvärr valresultatet vittnar om att de inte är i breda folklager. All makt utgår från folket och vi måste lyssna även om vi ogillar budskapet. Vi kommer därför att se över vår hållning i invandringspolitiken och anpassa den till normal europeisk nivå och istället lägga vår kraft på en jämnare fördelning av flyktingmottagandet i Europa och att hälpa i närområdet”

Et voila:

• Moderaterna kommer ur den onda cirkel med en invandring som man inser gått över styr och är impopulär i de egna leden.
• Reinfeldt själv framstår som en lyhörd fullblodsdemokrat som lyssnar på väljarna.

Twittervänstern kommer ju att löpa amok men för att behålla makten är det nog ett försumbart pris.

Om jag vore hans spin doctor vore ovanstående i alla fall mitt råd.

Nej, nej, och åter nej. Moderaterna med Reinfeldt kommer ALDRIG någonsin samregera med SD. Det torde väl vara klart för var och envar i detta läget. För bövelen, har du ens sett Reinfeldts ansikte när han pratar om SD? Han drivs av rent hat - både mot SD och det svenska folket. Hans mål är inte att behålla regeringsmakten, hans mål är att förstöra Sverige och förinta det svenska folket. Och han har nu kommit såpass långt att han kan tillåta sig att släppa på den första barriären, den om att massimporten av rasfrämlingar skulle vara ekonomiskt lönsam. Den andra barriären är den medmänskliga - att vi "måste" hjälpa "flyktingar" (de flesta är simpla ekonomiska lycksökare, inga flyktingar). Alla har länge vetat om att import av flyktingar kostar samhället enormt, såväl som rent kapital såväl som andra värden i samhället såsom tillit, kriminalitet, känsla av samhörighet, och så vidare.

Betänk att socialdemokraterna tog luciabeslutet redan 1989:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Luciabeslutet

Citat:
Luciabeslutet kallas det beslut kring asylpolitiken som togs av den socialdemokratiska Regeringen Carlsson I, den 13 december 1989. Beslutet innebar att i fortsättningen bara så kallade "FN-flyktingar", som uppfyllde kraven enligt FN:s flyktingkonvention, samt de med så kallade "särskilt starka skyddsbehov" skulle få politisk asyl i Sverige. [1] Krigsvägran och flyktingliknande skäl, tidigare humanitära skäl, skulle heller inte godtas. Reglerna skulle gälla även de som fanns i Sverige och väntade på besked, med undantag för barnfamiljer som vistats i Sverige i minst ett år.

Det vill säga 25 år sedan. Redan då insåg socialdemokraterna att det var katastrofalt för landet att ta emot de mängderna flyktingar som kom då, vilket handlade om fjärde, femte och sjättedelar, jämfört med hur många asylanter som kommer i år. Det har inte blivit mer gynnsamt efter Lucia-beslutet att ta emot flyktingar, men trots det så ökar antalet HELA tiden. Betänk att det var just precis den moderata regeringen Bildt som upphävde socialdemokraternas luciabeslut.
Moderaterna vill dränka landet i utomeuropéer, deras politik har visat det de senaste 8 åren och även 1991-1994 gjorde man precis samma sak, man ökade inflödet till Sverige med astronomiska proportioner.

Det finns INGENTING som tyder på att Reinfeldts utspel har någon dold taktik bakom sig, utan han är helt ärlig, han går till val på att öka antalet flyktingar till Sverige och han erbjuder väljarna att vara med att bygga "en humanitär stormakt". Det är inga luftslott, det är ett ärligt visionärt projekt lanserat av Reinfeldt. Han vill bli ihågkommen som den svenska humanitära stormaktens fader, och det förstår väl vem som helst att han inte kommer låta sig hindras genom att samarbeta med SD.
Och varför skulle han inte tro på att det är precis detta som väljarna vill ha? Han har under sina 8 år vid makten bedrivet en allt mer eskalerande svenskfientlig politik, och stödet har han kvar. Dumskalleväljarna lägger sin röst i val efter val.

Alla fantasier om att M öppnar för samarbete med SD är i bästa fall önsketänkande, i värsta fall är det enormt destruktiva tankar som gör att kritiska väljare stannar kvar hos M istället för att fly fältet till SD. Reinfeldt bluffar inte, han skall bygga sin humanitära stormakt på det svenska folkets lik.
Senast redigerad av Vindhler 2014-08-19 kl. 20:09.
Citera
2014-08-19, 19:49
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
Nu måste du väl skoja? Hur fasen vägrar man en peer review på ett publicerat verk med alla källor angivna?

Det är väl bara att reviewa på så mycket man vill?

Du vet uppenbarligen inte vad peer review innebär, jag föreslår att du googlar det.
Citera
2014-08-19, 19:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Hur i helvete kan det komma sig att det är så kontroversiellt att ifrågasätta invandringen, jag fattar det inte? Så fort man nämner att man är kritisk till den blir folk antingen tysta och vet inte vad de ska säga eller förbannade och mer eller mindre skäller ut en för att man har ett inhumant synsätt.

Jag har alltid röstat på partier på vänsterkanten men denna gång blir det SD (något jag dock kommer hålla käften om för att inte riskera jobb och att bli utfryst av släkt och vänner). Någonting måste hända och debatten måste på allvar tas. Det måste helt enkelt bli okej att diskutera den här frågan som vilken fråga som helst!

Det är okej att diskutera den här frågan, statsministern har givit klartecken för det, finns ingen återvändo.
Citera
2014-08-19, 19:50
Medlem
Du gör mig oerhört deprimerad Vaftrudner....
Citera
2014-08-19, 19:52
Medlem
KometenKommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Det är slutet på en era i alla fall.

Fram till ganska nyligen så var Sverige en nationalstat, vilket vi mer eller mindre även har varit sedan tusentalet inom vad som idag är Sveriges gränser. Idag är Sverige ett imperium. Dvs ej definierat av ett specifikt folk utan av en stockholmsbaserad imperiebyråkrati som styr över en multitud olika folkslag. Därför som den så kallade värdegrunden har blivit så viktig. I brist på reella sammanhållande faktorer så försöker man foga samman det ifrån toppen skapade utopiska lyckoriket med ovanifrån stipulerade "sanningar" och "ideal". Det mindre svenska imperiet infogas sedan i det större EU-imperiet som i sin tur infogas i det amerikanska imperiet.

Rent ekonomiskt är det också bara skit. Är det iofs i hela västvärlden. Vi är helt enkelt i slutet av den uppblåsta kreditbubbla som skapades genom frikopplingen ifrån guld på sjuttiotalet. Det är makalösa fyrtio år av spekulationsekonomi som numera enbart kan hållas igång genom planekonomiska nollräntor och centralbanksköp av tillgångar. I Sverige så har vi klarat oss bra genom att maxa den privata belåningen medan man maxat den statliga belåningen i utlandet. Detta kan inte pågå för alltid och när det väl smäller på riktigt så kommer det bli svåra tider. I detta läge så öser vi in överskottsbefolkning ifrån Långtbortistan som dels tränger undan svenskar och dels måste försörjas av skatter.

Krig i vår omvärld där våra upplysta ledare hetsar mot Ryssland. De vill skapa ett nytt kallt krig och eventuellt ett varmt. Varför? Tja, vem vet. Vi har kanske 1000 IS-fanatiker i Sverige vilket långsiktigt säkert leder till terrorism. Vi har enorma svarta hål av invandrarutgifter att finansiera, vilket enbart kan ske via brandskattning av svenskarna vilket gör att vi i praktiken ej kommer ha råd med essentiella investeringar för vår framtida välfärd och produktionsapparat.

Sedan tillkommer en myriad av mindre problem och allmän parasitism av maktkåta byråkratier.

Våra ledare styr efter principen: -Efter oss, syndafloden! så ingen förbättring är att vänta.

Lite tråkigt att vi imploderar genom allmän idioti bara. När jag var barn och vandrade runt mellan alla skyddsrum som verkade finnas lite varstans under åttiotalet så funderade jag ibland på kriget. Det var så jag alltid förväntade mig att Sverige skulle gå under på. Inte genom att vi fött upp en korrupt byråkrati som dödar oss genom utopisk ideologi och neurotiskt hat av nordbor.

Strålande sammanfattning av läget även om själva läget är allt annat än strålande.

Den väntande kollapsen kommer onekligen bli intressant att uppleva. En sak jag undrat över är hur våra grannländer kommer att reagera? Våra grannländer är betydligt mera homogena och lider inte alls av samma bror-duktig och förnekelsesyndrom som kollektivt drabbat i stort sett alla människor med inflytande i Sverige. Kommer våra grannländer solidariskt att hjälpa oss, eller endast selektivt hjälpa vissa delar, eller rent av invadera oss i självbevarande syfte (inget land vill vara granne med ett land i anarki och upplösning) eller strunta i oss helt?
Citera
2014-08-19, 19:55
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Citat:

Han inser att han inte har skuggan av en chans att sitta kvar vid makten om han inte har SD’s, åtminstone passiva, stöd. Åkesson kräver minskning av invandringen annars får det bli nyval och Reinfeld är plötsligt inte lika kategorisk med att överlåta makten till det block som får flest röster exklusive SD.

Alltså gör han detta utspel som han inser kommer att kosta hans parti massor av röster som går raka vägen till SD och hoppas att de kommer att få 15-20% eller runt en miljon väljare dvs den kritiska massa som krävs för att de inte ska kunna avfärdas som ett gäng imbecilla rasister utan en folkopinion som man inte kan bortse från.

Et voila:

Twittervänstern kommer ju att löpa amok men för att behålla makten är det nog ett försumbart pris.

Mycket intressant teori.

Men det känns som att det skulle bli svårt att genomföra den i praktiken pga att Allahiansens ministrar och diverse sekonder är så extremt liberala och de har bidragsmassinvandring som religion. Ohlsson, Malmström etc etc...nej, dom går aldrig med på detta.
Imam Reinfeldt själv är maktgalen nog att vända kappan; politik är det enda han vet. Men det går inte att få med hela Allahiansen i detta bygge.
Citera
2014-08-19, 19:57
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Vi kommer inte att få ett bra svar på de faktiska kostnaderna i reda pengar, det bara är så. Det finns nämligen inte redovisat i några öppna källor, utan antingen får man lägga ett omfattande pussel (som b.la Affes Statistikblogg försöker göra med hjälp av just öppna källor) eller så får man förlita sig på olika skolor inom ämnet ekonomin som försöker bena ut härvan. Jag vet inte var, men jag såg i en tråd någonstans hur man i Norge räknat ut den årliga kostnaden/invandrare baserat på ursprung. Minns inte siffrorna exakt, men det var en jäkla skillnad på exempelvis en invandrad pakistanier och en somalier, men grejen är att det fanns specificerat. Folk fick se räkningen de förväntas betala för, liksom.

I Sverige är sådant otänkbart!

Jag börjar allt mer luta åt att svenska folket i gemen och som kollektiv betraktat är en sällsynt samling "annorlunda" människor... Märkligt, minst sagt!

Vi kommer knappast få ett heltäckande svar nej, det finns helt enkelt inget intresse från varken statligt håll eller forskningsinstitutioner att räkna på hela omfattningen av invandringen. Det vore också oerhört tidskrävande och svårt att allokera alla kostnader korrekt.

Jo, jag har också sett de siffrorna. Någonstans i krokarna 9 miljoner NOK för en somalier och runt hälften för en pakistanier vill jag minnas. Balkaninvandrare låg en hel del lägre än så o s v. M a o ungefär som förväntat. Att få se sådana "prislappar" på invandrare i Sverige är ju bara att glömma tyvärr. Tänk vilket ramaskri det skulle bli på vänstern
Citera
2014-08-19, 19:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Et voila:

Jag lade fram den teorin tidigt i tråden men vid närmare eftertanke tror jag inte på det.

Inställningen att isolera SD som en pestsmittad är nog snarare allt för cementerad. Huvuden måste nog rulla innan ett samarbete kan ske. Ingen av de nuvarande partiledarna kommer samarbeta med SD.

Sannolikt krävs det att SD växer till minst 15-20% för att det ska svida så mycket att den inställningen omprövas, och då av andra partiledare.
Citera
2014-08-19, 20:00
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är okej att diskutera den här frågan, statsministern har givit klartecken för det, finns ingen återvändo.

Tyvärr är det inte riktigt så då media (bortsett från en ledarskribent i Expressen) effektivt tystat ner det hela och att folk i allmänhet antingen missade vad han sa, redan glömt bort det eller faktiskt tycker att det är okej att hela Sveriges välfärdssystem äts upp av invandringen (och att alla andra åsikter är rasistiska).
Senast redigerad av populopidus 2014-08-19 kl. 20:07.
Citera
2014-08-19, 20:05
Medlem
ankalinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenSistaGustaf
Mycket intressant teori.

Men det känns som att det skulle bli svårt att genomföra den i praktiken pga att Allahiansens ministrar och diverse sekonder är så extremt liberala och de har bidragsmassinvandring som religion. Ohlsson, Malmström etc etc...nej, dom går aldrig med på detta.
Imam Reinfeldt själv är maktgalen nog att vända kappan; politik är det enda han vet. Men det går inte att få med hela Allahiansen i detta bygge.

Den söta Lukten av makt, priviligier och prestige har fått människor att kompromissa med sina principer förr (minns bara när Fälldin laddade kärnkraftverk).

Spelbolagen ger i princip pengarna tillbaka på att Löfven är statsminister efter valet. Reinfeldt och resten av regeringen är desperata och ser sina statsrådspensioner, chaufförer och glassiga liv flyga all världens väg. Deras enda lilla hopp att kunna sitta kvar är SD.....men eftersom de (särskilt FR) positionerat sig så tjurskalligt Anti-SD så är det inte helt enkelt. SD måste bli så stora att man kan motivera helomvändningen med att de trots allt representerar typ var femte svensk.

Alternativt är det som du säger att FR verkligen inte vill. Men då kan han ju bli avpolleterad av partiet till förmån för någon mer kompromissvillig realpolitiker. Om man frågar den genomsnittlige moderaten om han föredrar fortsatt maktinnehav med lägre invandring eller att förlora makten till en röd-grön röra där Fridolin/Romson/Sjöstedt har framträdande roller....vad tror du?
Senast redigerad av ankalina 2014-08-19 kl. 20:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in