2014-08-18, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViktigaMeddelanden
Så om man skivar tomater, så då blir dessa dåliga på ett dygn?

Jag har alltid mina tomater i kylskåpet för det finns separata fack för grönsaker, men tar man ut dessa lite innan så smakar det bättre .

Inte dåliga som att de möglar men de blir mosiga och får torra kanter på mindre än ett dygn om du inte plastar in dem ja.

Du ska inte heller ha tomater i kylen, sluta med det.
Citera
2014-08-18, 18:38
Medlem
ViktigaMeddelandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erik1616
Inte dåliga som att de möglar men de blir mosiga och får torra kanter på mindre än ett dygn om du inte plastar in dem ja.

Du ska inte heller ha tomater i kylen, sluta med det.

Tack, men jag har alltid plastat in tomaterna när jag har skivat dessa och förvarat dessa i kylen och det har hållit ganska länge 2-3 dagar utan som hellst problem.Har märkt att har man tomaterna i skafferiet så blir dessa mjuka snabbare och därmed så blir hållbarheten sämre.
Citera
2014-08-18, 19:10
Medlem
Chippen85s avatar
när jag jobbade på mcdonalds så fick vi färdigskurva tomater ............
smaklösa dock men tomater var det
Citera
2014-08-18, 19:26
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Tack, men jag har alltid plastat in tomaterna när jag har skivat dessa och förvarat dessa i kylen och det har hållit ganska länge 2-3 dagar utan som hellst problem.Har märkt att har man tomaterna i skafferiet så blir dessa mjuka snabbare och därmed så blir hållbarheten sämre.
Sämre hållbarhet men betydligt mer och bättre smak.
Citera
2014-08-18, 20:46
Medlem
Iloveludas avatar
Jag har upplevt Tomater som jag inte har använt hela av som börjat mögla på bara 2 dygn. Så min gissning liksom många andras är att det beror på hållbarhet samt förmodligen minimal efterfrågan av privatpersoner. Med en vass ny brynt kökskniv är det ju inga problem att skiva en Tomat på några sekunder.
Citera
2014-08-18, 21:06
Medlem
45plop1s avatar
Väldigt intressant fråga
Citera
2014-08-18, 21:47
Medlem
Jag har jobbat på riktigt stora storhushåll där vi använt färdigskivade tomater i enkilosförpackningar. De blir snabbt mosiga och saggiga och till skillnad från vad många kanske tror så har jag även stött på otaliga tomater som inom 2 dygn möglat med synliga sporer (Zygomycetludd utan dess like), särskilt i början på året när man kör hårt drivna kanariska tomater.
Citera
2014-08-19, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chippen85
när jag jobbade på mcdonalds så fick vi färdigskurva tomater ............
smaklösa dock men tomater var det

Snabbmatkedjor använder dessa tydligen

Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Sämre hållbarhet men betydligt mer och bättre smak.

Ja, det är nog så som du skriver

Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Jag har upplevt Tomater som jag inte har använt hela av som börjat mögla på bara 2 dygn. Så min gissning liksom många andras är att det beror på hållbarhet samt förmodligen minimal efterfrågan av privatpersoner. Med en vass ny brynt kökskniv är det ju inga problem att skiva en Tomat på några sekunder.

Nej har man en bra kniv så går det undan

Citat:
Ursprungligen postat av FruFri
Jag har jobbat på riktigt stora storhushåll där vi använt färdigskivade tomater i enkilosförpackningar. De blir snabbt mosiga och saggiga och till skillnad från vad många kanske tror så har jag även stött på otaliga tomater som inom 2 dygn möglat med synliga sporer (Zygomycetludd utan dess like), särskilt i början på året när man kör hårt drivna kanariska tomater.

Tack för ett bra svar, då kan vi utesluta min idé
Citera
2014-08-19, 17:14
Medlem
thewellovedones avatar
Skär alltid tomater med en brödkniv, det låter konstigt men den är bra mycket mer effektiv än de andra knivarna när det gäller tomater.
Citera
2014-08-19, 18:19
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Skär alltid tomater med en brödkniv, det låter konstigt men den är bra mycket mer effektiv än de andra knivarna när det gäller tomater.
Du har inte provat med en vass kniv? Jag kan skära tomater med endast knivens vikt, dvs. bara hålla kniven mellan tummen och pekfingret och skära. Tomatskivor på någon mm är heller inga som helst problem att fixa.
Citera
2014-08-19, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Du har inte provat med en vass kniv? Jag kan skära tomater med endast knivens vikt, dvs. bara hålla kniven mellan tummen och pekfingret och skära. Tomatskivor på någon mm är heller inga som helst problem att fixa.

Vad tror du funkar en äggskärare till tomater?Eller blir det bara ketchup? Jag brukar använda en sågtandad kniv när jag måste skära tomater
Citera
2014-08-19, 21:53
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Vad tror du funkar en äggskärare till tomater?Eller blir det bara ketchup? Jag brukar använda en sågtandad kniv när jag måste skära tomater
En äggskärare lär endast skapa tomatpure.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in