2014-08-19, 16:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Hur funkar det med högskoleprovet i höst?

Kan man bli antagen till utbildningar som startar i januari med det resultat man får i höst? Och isåfall vilka utbildningar?
Om du hade bemödat dig med att läsa ett fåtal inlägg på sida 2999...

Citat:
Ursprungligen postat av Justitia-
Jag är medveten om att detta är dum fråga men men..

Om jag gör högskoleprovet i höst kommer resultatet hinna komma in och vara med i beräkningen när jag söker utbildning till VT 2015?

Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Ja. Samma svar vad gäller VT-prov & HT-studier.
Citera
2014-08-19, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Om du hade bemödat dig med att läsa ett fåtal inlägg på sida 2999...
Förlåt

Så det gäller alla utbildningar alltså som startar januari?
Citera
2014-08-19, 16:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Förlåt

Så det gäller alla utbildningar alltså som startar januari?
Ja. Fast du måste självklart uppfylla kraven för behörighet till den kurs eller det program du ansöker till för att över huvud taget kunna använda dig av ditt högskoleprovsresultat.
Citera
2014-08-19, 17:36
Medlem
Vad skall man läsa för att bli bättre på verbala delarna på provet?
Rekommendationer?
Citera
2014-08-19, 17:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PIN0CCHI0
Vad skall man läsa för att bli bättre på verbala delarna på provet?
Rekommendationer?
Gamla prov kan du väl börja med?
Citera
2014-08-19, 17:46
Medlem
Någon som har tips på matteböcker? Är matematik 5000-böckerna bra eller finns det några bättre?
Citera
2014-08-19, 19:31
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wiiiie
Någon som har tips på matteböcker? Är matematik 5000-böckerna bra eller finns det några bättre?
Matematik 1c 5000 alternativt Origo 1c; Origo ska vara marginellt bättre, men osäker om det stämmer, är nog hugget som stucket.
Citera
2014-08-19, 23:38
Medlem
Är det någon som kan rekommendera en bra guide för högskoleprovet i bokform? Är denna något att ha?
http://www.bokus.com/bok/9789163381065/den-kompletta-guiden-till-hogskoleprovet/

Jag ser att många läser skönlitteratur varje dag för att förbereda sig. Är det för att lära sig att läsa snabbare eller för att förbättra sitt ordförråd? Jag får i genomsnitt 17/20 på mina ordprov på ordprov.se men jag har svårt att föreställa mig vad jag skulle kunna läsa för att lära mig den typ av ord som jag ofta får fel på. Jag har problem med äldre verb som sällan används nuförtiden och gammaldags föremål. Är det någon som kan rekommendera lite äldre svensk skönlitteratur? Gärna något som beskriver en massa vardagsföremål och hur folk använder dem, på överdrivet målande och varierade sätt.

Är 16/17 rätt av 20 bra nog om man siktar på att få runt 1.6 på provet? Ska fokusera mest på NOG och DTK, men jag har svårt att avgöra exakt hur mycket tid jag bör lägga på ord och läsförståelse.
Senast redigerad av --JohnDoe-- 2014-08-19 kl. 23:41.
Citera
2014-08-19, 23:46
Medlem
MassRiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --JohnDoe--
Är det någon som kan rekommendera en bra guide för högskoleprovet i bokform? Är denna något att ha?
http://www.bokus.com/bok/9789163381065/den-kompletta-guiden-till-hogskoleprovet/

.

Köpte själv den boken för någon månad sedan och även om den samlat rätt mycket damm så fick jag faktiskt inget vidare bra intryck av den. Kändes inte som den var upplagd på ett bra sätt för att kunna plugga med den.

Dessutom djävulskt mycket pengar att lägga för mig som är arbetslös så nog ville jag att den skulle vara värd det.
Citera
2014-08-20, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MassRiot
Köpte själv den boken för någon månad sedan och även om den samlat rätt mycket damm så fick jag faktiskt inget vidare bra intryck av den. Kändes inte som den var upplagd på ett bra sätt för att kunna plugga med den.

Dessutom djävulskt mycket pengar att lägga för mig som är arbetslös så nog ville jag att den skulle vara värd det.

Jag läser inte lika mycket som jag brukade göra sist jag skrev provet, så jag vill gärna läsa mer och tänkte att en bok om just högskoleprovet vore perfekt. Men den kostar som sagt en hel del och recensionerna som jag har läst gör mig tveksam till om det är värt det. Får nog leta vidare och se om det finns fler liknande böcker.
Citera
2014-08-20, 09:25
Medlem
Någon som vet om ord som redan varit på tidigare prov kan komma igen? Eller används de bara en gång?
Citera
2014-08-20, 09:36
Medlem
m0ffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --JohnDoe--

Jag ser att många läser skönlitteratur varje dag för att förbereda sig. Är det för att lära sig att läsa snabbare eller för att förbättra sitt ordförråd? Jag får i genomsnitt 17/20 på mina ordprov på ordprov.se men jag har svårt att föreställa mig vad jag skulle kunna läsa för att lära mig den typ av ord som jag ofta får fel på. Jag har problem med äldre verb som sällan används nuförtiden och gammaldags föremål. Är det någon som kan rekommendera lite äldre svensk skönlitteratur? Gärna något som beskriver en massa vardagsföremål och hur folk använder dem, på överdrivet målande och varierade sätt.

Är 16/17 rätt av 20 bra nog om man siktar på att få runt 1.6 på provet? Ska fokusera mest på NOG och DTK, men jag har svårt att avgöra exakt hur mycket tid jag bör lägga på ord och läsförståelse.

Jag har den och har kommit typ hälften. Helt okej bok! Är verkligen sista chansen för mig att få 1.45 (1.20 på senaste) såpass jag tar mig in på jurist i Uppsala till våren, så jag hugger i allt jag får tag i. Väldigt utförliga beskrivningar som både har för och nackdelar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in