2014-08-18, 21:48
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Tycker denna låten känns väldigt dagsaktuell med tanke på Sveriges rådande situation:

https://www.youtube.com/watch?v=i9yN91Y4Fr4
Citera
2014-08-18, 21:49
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary

Invandringen kostar inte 250 miljarder, det där är bara lögn.
Har du en källa på det?
Citera
2014-08-18, 21:50
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trollgubben
Ändå tycker svenska folket tydligen följande.

En klar majoritet av svenskarna, omkring två av tre, anser att Sverige bör ta emot fler eller lika många flyktingar som i dag, ”med tanke på de krig och oroligheter som just nu pågår i världen”.

/saxat från http://www.dn.se/valet-2014/majoritet-for-att-ta-emot-flyktingar/

Som man frågar får man svar.
Citera
2014-08-18, 21:51
Medlem
brattalattas avatar
Ja herregud, jag vill då inte betala mer. Jag öppnar mitt hjärta mer för mindre invandring och mer bistånd till riktiga flyktingområden där riktiga fattiga lever.
Citera
2014-08-18, 21:52
Medlem
Citat:

En klar majoritet av svenskarna, omkring två av tre, anser att Sverige bör ta emot fler eller lika många flyktingar som i dag, ”med tanke på de krig och oroligheter som just nu pågår i världen”.

SOM-institutets undersökningar säger den totalt diametrala motsatsen. Som sagt: ringde de runt till hela Södermalm?
Citera
2014-08-18, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Sparkraven fanns redan innan alliansen och finns även idag där den rödgröna röran styr.
Nu är jag en av dom som står mitt i skiten och skall göra bästa möjliga trots minskad minskad budget.
Det dör dagligen folk i Sverige för att dom inte kan få vård i tid, allt från cancer och hjärtoperationer till att vi inte har tillräckligt med ambulanser för att hinna få in folk i tid eller att ambulansen inte ens skickats till dom som bett om det.
Vi är många som slagit larm åtskilliga gånger att vi inte längre kan garantera patientsäkerheten,.
Det finns inget land i världen som kan garantera 100% prickfri sjukvård för alla medborgare varje dag. Sjukvård är en omfattande verksamhet och det går alltid att hitta fel. Även om felen bara är 0,01% så är det lätt att hitta felen och peka på felen och sedan skylla på invandringen. Det är ett väldigt korkat sätt att resonera på.
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
BNP är det sammanlagda värdet av varor och tjänster i landet, alla utgifter för löner i exempelvis migrationsverket höjer våran BNP...men det är svårt att betala räkningar med utgifter.
Statsskulden ligger 1258 miljarder och Sveriges totala skatteintäkt ligger på drygt 1600 miljarder.
Detta räcker inte för att amortera på Sveriges skulder... vi går back varje år så våran ekonomi är i utförsbacken.
Nej. Sveriges statsskuld är bara 36% av BNP, det är väldigt lågt i en internationell jämförelse. Vi ligger näst bäst till i Europa för den här faktorn. Endast Luxemburg är bättre.
Jag råder dig att söka mer fakta och ordbajsa mindre.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Statsskuld
Citera
2014-08-18, 21:54
Medlem
Sperssons avatar
.
430.000 visningar och över 3000 kommentarer på mindre än tre dygn.
Det måste vara någon form av Flashback-rekord.

Så nej Reinfeldt, jag tror INTE svenskarna vill öppna sina hjärtan för ännu fler flyktingar.
Citera
2014-08-18, 21:55
Bannlyst
Citat:

Svårt att verifiera, kan inte hitta på sajten. Kan någon fixa detta tro?
Citera
2014-08-18, 21:56
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Bara för att migrationsverket gör en prognos om vad det tror de kan behöva de närmsta 4,5 åren, så betyder ju inte det automatiskt att de får det eller det "ska" få det, eller jag "tycker" det. (Det tycker jag iofs, att staten kan skjuta till det om det behövs, och ja, det känns bra att tycka det).

Beror på vad man inkluderar. Enligt Tullberg så ligger de direkta kostnaderna på runt 120 miljarder och de indirekta där man även räknar med undanträngningseffekter för svenskar på ungefär samma storleksordning.

Frågan är ganska meningslös om man inte först bestämmer metodologin och dess begränsningar. Snällsummeberäkningen ligger på runt 80miljarder om året och breda beräkningar på flera hundra miljarder.
Citera
2014-08-18, 21:57
Medlem
trollgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuneiforme
SOM-institutets undersökningar säger den totalt diametrala motsatsen. Som sagt: ringde de runt till hela Södermalm?

Kan du hänvisa, länka till den undersökningen?
Citera
2014-08-18, 21:58
Bannlyst
Citat:
Bara för att migrationsverket gör en prognos om vad det tror de kan behöva de närmsta 4,5 åren, så betyder ju inte det automatiskt att de får det eller det "ska" få det, eller jag "tycker" det. (Det tycker jag iofs, att staten kan skjuta till det om det behövs, och ja, det känns bra att tycka det).

Eftersom du med säkerhet vet att det är lögn har du ju satt dig i en knepig sits. Vad kostar detta då?

Allt annat än vedertagna uträkningar med adekvata siffror, tillskriver dig ett självmål.
Citera
2014-08-18, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nelliker
Du citerar själv ett inlägg där det står 48 miljarder EXTRA, hur får du det då till att vi lägger 1/4 av skolpengrna på migration??

Det är extra,
utöver ,
plus en annan siffra,
Adderat något annat,
Mer än tidigare planerat,

Du vet ju inte ens vad den riktiga siffran för migration är. Klåpare!
OK, min avsikt var att påvisa storleksordningen i detta gentemot statsbudgeten.
Och jag vidhåller att det är en kostnad som landet kan klara av i dagsläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in