2014-08-18, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Till att börja med, vad betyder "vi har råd" exakt? Budgeterat för 2014 var ett underskott på 45 miljarder. Sitter du och lånar dig rik på sms-lån också eller?
Landet Sverige har råd även om om alliansen snålar och budgeterar fel.
Citat:
Om nu gymnasieskolan kostar 38 miljarder, vilket jag faktiskt betvivlar, så är ditt argument att ökningen alltså "bara" motsvarar en dryg fjärdedel av hela jävla landets gymnasier i extra anslag till enbart migrationsverket?
Exakt. Om vi har råd med gratis gymnasieskola så har vi också råd med asylhjälp som motsvarar en fjärdedel av den kostnaden.
Citera
2014-08-18, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det där är väl på 4,5 års sikt. Alltså ca 10 miljarder per år är prognosen.
Det är mycket pengar, men det har vi råd med. Som jämförelse kostar gymnasieskolan 38 miljarder per år, dvs migration är en fjärdedel av den kostnaden. Det är väl ganska självklart att vi inte därför måste lägga ner (en fjärdedel av) gymnasieskolan nu, i stället är det enkelt att se med de här storleksordningarna, att de nya kostnaderna inte alls är omöjliga att klara av för landet Sverige.

vi ska alltså skjuta till 12 miljarder EXTRA varje år under fyra år. På en kostnad som redan är 250 MDKR/år. Så när vi då lägger 262 MDKR på invandring varje år, medans vi lägger ynka 38 miljarder på skolan, så känns det bra?
Citera
2014-08-18, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matthew_Hopkins
Nej, det var det inte.

"Det är opinionsinstitutet Novus som frågat 1.000 personer om deras inställning till flyktingmottagande med anledning av den diskussion som följde på statsminister Fredrik Reinfeldts sommartal i Stockholm i lördags."

Ringde de hela Södermalm?
Citera
2014-08-18, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det där är struntprat, vi har det mycket gott ställt i Sverige. Om det sedan motiverar ökad invandring är en annan fråga.

Men återigen, så vill vi ha länkar, data och fakta. Det här är inte riktigt ditt habitat, så ursäktar dig. Men frågar efter källor.

Vad är det som går bra?
Citera
2014-08-18, 21:45
Medlem
Om banken ringde och sa "vi har gett bort alla dina besparingar du byggt upp" så skulle ni väl ändå inte säga "fast ni gav dom till Röda Korset, hoppas jag? Då är det okej att jag får leva fattig". Viljelösa vidriga befolkning i det här landet.
Citera
2014-08-18, 21:45
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Anledningen till det är att alliansen vill ha så låga gemensamma utgifter som möjligt, därför höjer man inte finansieringen i samma takt som behovet ökar.

Statsskulden motsvarar cirka 36 procent av BNP och det är väldigt lågt i en internationell jämförelse.
https://www.riksgalden.se/omriksgalden/statsskulden/Fakta_om_statsskulden/
Sparkraven fanns redan innan alliansen och finns även idag där den rödgröna röran styr.
Nu är jag en av dom som står mitt i skiten och skall göra bästa möjliga trots minskad budget.
Det dör dagligen folk i Sverige för att dom inte kan få vård i tid, allt från cancer och hjärtoperationer till att vi inte har tillräckligt med ambulanser för att hinna få in folk i tid eller att ambulansen inte ens skickats till dom som bett om det.
Vi är många som slagit larm åtskilliga gånger att vi inte längre kan garantera patientsäkerheten,
men att vädja till våran statsminister att han skall "öppna sitt hjärta" och statskassan så att en 29 år gammal tvåbarnsmamma inte skall behöva dö av sin cancer i väntan på operation har hittills varit lönlöst.
Men att offra två dussin sådana kvinnor gör att vi kan försörja en flykting i några år så det kanske
är värt att spara på vården...

BNP är det sammanlagda värdet av varor och tjänster i landet, alla utgifter för löner i exempelvis migrationsverket höjer våran BNP...men det är svårt att betala räkningar med utgifter.
Statsskulden ligger 1258 miljarder och Sveriges totala skatteintäkt ligger på drygt 1600 miljarder.
Detta räcker inte för att amortera på Sveriges skulder... vi går back varje år så våran ekonomi är i utförsbacken.

Jag har inget emot att betala skatt men jag ser helst att vi hjälper dom som redan bor i Sverige först, att rädda människor som bor i Sverige borde prioriteras före det människor som kan tänkas komma i framtiden.
Senast redigerad av pungspark63 2014-08-18 kl. 21:54.
Citera
2014-08-18, 21:47
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Har du länk till källan som visar att 10% har flyktingstatus? Jag vill bokmärka
Statistiken finns naturligtvis via Migrationsverkets hemsida, men då som pdf som måste laddas ner. En snabb googling ledde fram till en wikipedia-artikel som bygger på MV statistik. Den hittar du här: http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Uppeh%C3%A5llstillst%C3%A5nd
Citera
Medlem
trollgubbens avatar
Ändå tycker svenska folket tydligen följande.

En klar majoritet av svenskarna, omkring två av tre, anser att Sverige bör ta emot fler eller lika många flyktingar som i dag, ”med tanke på de krig och oroligheter som just nu pågår i världen”.

/saxat från http://www.dn.se/valet-2014/majoritet-for-att-ta-emot-flyktingar/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrrenHans
vi ska alltså skjuta till 12 miljarder EXTRA varje år under fyra år. På en kostnad som redan är 250 MDKR/år. Så när vi då lägger 262 MDKR på invandring varje år, medans vi lägger ynka 38 miljarder på skolan, så känns det bra?
Bara för att migrationsverket gör en prognos om vad det tror de kan behöva de närmsta 4,5 åren, så betyder ju inte det automatiskt att de får det eller det "ska" få det, eller jag "tycker" det. (Det tycker jag iofs, att staten kan skjuta till det om det behövs, och ja, det känns bra att tycka det).

Invandringen kostar inte 250 miljarder, det där är bara lögn.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KreugerGuld
https://m.youtube.com/watch?v=fRTzoA-ukZQ

Granskning sverige

Satan ett nytt avsnitt igår? Måste lyssna direkt!
Citera
2014-08-18, 21:48
Medlem
DeadLikeMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomen Nescio
En opinionsundersökning visar att Reinfeldt har starkt stöd för massinvandringen:
Endast en minoritet vill minska massinvandringen.
http://www.dn.se/valet-2014/majoritet-for-att-ta-emot-flyktingar/

Sjuk vinkling. Migrationsverket har ju skrivit upp nivåerna som beräknas komma rejält sista tiden. Då kan man ju tolka undersökningen som att endast en minoritet är för denna ökning, medan majoriteten vill minska eller ha invandringen på samma nivå som förut.

Man kan också undra vad utfallet blivit om man frågat om högre invandring är värd en sämre välfärd. Tvivlar på att speciellt många är beredda att ge sina barn en sämre framtid för en migrationspolitik som skulle göra mångdubbelt nytta med en annan inriktning.
Citera
2014-08-18, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande

Efter åtta år av Reinfeldt så måste det väl ändå stå klart att han menar allvar. Han är fanatiskt för öppna gränser till tredje världen oavsett hur mycket det kostar svenska folkhushållet och oavsett vilka konsekvenser det leder till för svenskarna. Finns inte en chans i helvetet att han i smyg hoppas på en ändring i vår invandringspolitik.

Jag tror inte Rövfeldt haft någon som helst koll på vad invandringen har kostat Sverige. Borg har nyss gett honom notan och den 1/16 negern i honom tog en springnota.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in