Citat:
Ursprungligen postat av
Binary
Anledningen till det är att alliansen vill ha så låga gemensamma utgifter som möjligt, därför höjer man inte finansieringen i samma takt som behovet ökar.
Statsskulden motsvarar cirka 36 procent av BNP och det är väldigt lågt i en internationell jämförelse.
https://www.riksgalden.se/omriksgalden/statsskulden/Fakta_om_statsskulden/
Sparkraven fanns redan innan alliansen och finns även idag där den rödgröna röran styr.
Nu är jag en av dom som står mitt i skiten och skall göra bästa möjliga trots minskad budget.
Det dör dagligen folk i Sverige för att dom inte kan få vård i tid, allt från cancer och hjärtoperationer till att vi inte har tillräckligt med ambulanser för att hinna få in folk i tid eller att ambulansen inte ens skickats till dom som bett om det.
Vi är många som slagit larm åtskilliga gånger att vi inte längre kan garantera patientsäkerheten,
men att vädja till våran statsminister att han skall "öppna sitt hjärta" och statskassan så att en 29 år gammal tvåbarnsmamma inte skall behöva dö av sin cancer i väntan på operation har hittills varit lönlöst.
Men att offra två dussin sådana kvinnor gör att vi kan försörja en flykting i några år så det kanske
är värt att spara på vården...
BNP är det sammanlagda värdet av varor och tjänster i landet, alla utgifter för löner i exempelvis migrationsverket höjer våran BNP...men det är svårt att betala räkningar med utgifter.
Statsskulden ligger 1258 miljarder och Sveriges totala skatteintäkt ligger på drygt 1600 miljarder.
Detta räcker inte för att amortera på Sveriges skulder... vi går back varje år så våran ekonomi är i utförsbacken.
Jag har inget emot att betala skatt men jag ser helst att vi hjälper dom som redan bor i Sverige först, att rädda människor som bor i Sverige borde prioriteras före det människor som kan tänkas komma i framtiden.