2014-08-18, 21:04
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det beror ju på vad man menar med lyckat. Asylmottagning har vi för att hjälpa de nödställda själva, inte för att hjälpa svensk industri. Är företeelser endast lyckade om de gynnar svensk industri, ingen annan form av mänsklig verksamhet kan anses vara positiv i dina ögon?

Du menar att vi istället för ekonomiskt har gynnats socialt av invandringen? Du kanske missat de, vid det här laget säkert hundratal, ghetton som vuxit fram i Sverige med medföljande brottslighet?

Eller du kanske menar att svenskar gott kan böja sig fram och ta den i tvåan för att såna som du ska få känna sig goda?

Citat:
Det finns en hel del andra länder som tar emot många, t.ex. Tyskland, Frankrike, England.

Är du full eller? Sverige tar emot mångfalt fler invandrare än Tyskland per capita som är "näst bäst" på att ta emot invandrare i Europa.
Senast redigerad av CannonDorf 2014-08-18 kl. 21:06.
Citera
2014-08-18, 21:05
Medlem
Anusiktets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Statsministerns uttalande är ganska bra. Genom att säga att invandringen är svindyr och att det av svenskarna kommer att krävas stora uppoffringar, så blir hela diskussionen om vi tjänar på invandringen eller inte, helt inaktuell. ...
Eh....nej

Sydsvenskan skriver idag;
Citat:
Men även ur ett ekonomiskt perspektiv kan en generös flyktingpolitik gynna Sverige. Förra sommaren presenterade OECD en rapport om invandringens effekter på ekonomin i 27 länder. Sverige tillhör den stora majoritet som kan glädja sig åt en positiv effekt.

http://www.sydsvenskan.se/opinion/huvudledare/valfard-och-invandring-/
Citera
2014-08-18, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Statsministerns uttalande är ganska bra. Genom att säga att invandringen är svindyr och att det av svenskarna kommer att krävas stora uppoffringar, så blir hela diskussionen om vi tjänar på invandringen eller inte, helt inaktuell. När SD säger att invandringen kostar, svarar statsministern att, ja det vet vi väl. När statsministern sedan följer upp med att han tycker att kostnaden är värd att ta, ja vad ska SD säga då?

Statsministern säger alltså att invandringen kostar skjortan, att det kommer att krävas uppoffringar av svenskarna och att spänningarna i samhället kommer att öka. Han säger också att att han anser att invandringen är värd det priset. Invandringen är värd stora spänningar i Sverige. Invandringen är värd försämrad välfärd för svenskar. Invandringen är värd att några svenskar offras. Genom att vara så ärlig, går det inte att anklaga honom för mörka nåt om invandringen och inte heller att han skulle vara oärlig. Han säger ju bara exakt det han tycker, nämligen att invandringen är det viktigaste som finns och att allt i Sverige måste anpassa sig efter invandringen. Man kan ha en annan uppfattning än hans, men ärlig är han och han mörkar inte. Sen att hans åsikt är helt galen och att det faktiskt är riktigt otäckt att ha en ledare som uppenbarligen är både fatalist och defaitist, det är en annan femma.

Man kan säga att jag ser sommartalet som ett försök att dels helt avföra frågan om vi tjänar eller inte tjänar på invandringen från dagordningen, dels tvinga SD att komma ut som de nazister han anser att de är. Den första delen anser jag att han lyckas med, den andra delen lyckas han inte med.

Rätteligen borde statsministern ges tillnamnet den Sluge. Han är nämligen en slug fan och en mycket skicklig politiker, trots att han i invandringsfrågan är både defaitist och fatalist. Han är helt enkelt en skärpt karl, vad än många tror om honom. Men synd på en så bra karl att hans åsikter är så galna.

På TS fråga vad som kommer att hända framöver och om moderaterna spelat ut sin roll, så kan man bara svara att moderaterna inte spelat ut sin roll, men valet kommer de att förlora så det ryker om det.

Bra analys.

Problemet är att han missar att den största delen av hans väljarkår är äldre människor som står inför stigmat som Reinfeldt negligerar. Med försämrad välfärd, vård, äldreomsorg m.m. vinner han inga röster där inte. Eller så har han insett att de flesta av dem redan gått över till SD.

Jag är övertygad om att Reinfeldt vill krossa vänsterns största vita ko - invandringen. Det är inte roligt att vara solidarisk längre när man inte själv får en del av kakan. Snart kan Reinfeldt säga att vi inte har råd med invandringen längre och antingen sno röster från SD eller alliera sig med dem. Dock kommer Reinfeldt att avgå efter förlusten i höst och Borg tar över. Borg har aldrig sagt att han aldrig kommer att samregera med SD så öppningen finns där.

Det roligaste av allt är att Reinfeldt gjort invandringsfrågan till valets huvudfråga och redan gett SD alla ess i kortleken.
Citera
2014-08-18, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagnarLodbrok
Man betalar skatt även på bidrag och liknande.
Det gör man inte alls. Varför ljuger du? Och kom inte med att moms är någon skatt på bidraget. Även om man betalade skatt så är det irrelevant eftersom bidraget är skattepengar från början, samma sak som att sänka summan med några procent.
Citera
2014-08-18, 21:08
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrrenHans
Problemet med detta från ollonets sida är att han vet att de flesta svenskar skulle vilja leva med mer välfärd. Att sossarna höer skatten skulle tom. jag välkomna. Ingen bryr sig, så länge vi får vår välfärd. Välfärden är det sämsta att ge sig på i Sverige.

Jag tror tvärtom att väldigt måna gillar det han sa i sitt sommartal. Här har vi en statsminister som står och säger att det land han leder kan ta hand om alla människor i hela världen som har råkat illa ut. Sverige är nämligen en humanitär stormakt.

Statsministern sommartal bekräftar många svenskars uppfattning om sig själva och sitt eget land Sverige, som världens utan konkurrens bästa land. Statsministern smickrar ofantligt många svenskar. Statsministern, som visar sig vara en riktig ledare, bara bekräftar det många svenskar redan vet, nämligen att Sverige är världens bästa land och att svenskarna är världens godaste människor. Sverige är en humanitär stormakt.

Att allt smicker alltid är ren lögn, spelar ingen roll, för de allra flesta kan inte motstå smicker, varken män, kvinnor eller hen. Statsministern står och säger att Sverige kan rädda världen från undergång och det går hem hos många i det här landet.

Väldigt många i Sverige har faktiskt de åsikter jag beskrivit här. De hyser dessa åsikter och de är helt uppriktiga när de säger sånt som statsministern sa i sitt sommartal. Du ska få se att väldigt många svenskar jättegärna och med stor entusiasm kommer att i princip göra allt de kan för att utplåna inte bara sig själva utan också alla andra i Sverige. Det är otäckt, men så är det, för det vet jag, och jag vet sällan fel, tyvärr.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Det finns en hel del andra länder som tar emot många, t.ex. Tyskland, Frankrike, England.

Tyvärr så finns det fler invällningspåtvingade länder, ja. De nämnda länderna är dessutom mångdubbelt större än Sverige. Bara för att andra gör fel så behöver inte vi också göra det. Jag skulle kunna räkna upp massor med länder som inte släpper in horder med bidragshungriga parasiter.
Citera
Medlem
Citat:
Inte ens i närheten av den mängden Sverige tagit in per capita.
Citera
2014-08-18, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Du måste vara ganska ung.
Är relativt gammal.
Citat:
Det låter som om du historielöst resonerar utifrån ett snapshot av verkligheten.
Det låter som att du tycker att personangrepp är ett bra argument.
Citat:
Själva anledningen till varför Sverige överhuvudtaget klarar av (till vilken grad kan diskuteras) resultatet av nuvarande politik grundlades under ett par decennier efter kriget. Jag skördade frukterna av den politiken bara genom att växa upp på 70-talet. Vilket Sverige skapar vi för våra barnbarn idag?
Jaha du så det var pga 50-talet som vi tog os ur 90-tals-krisen? Snacka om att vara helt historielös.
Citat:
Du tror på fullaste allvar att ett multikulturellt, segregerat och splittrat Sverige kommer vara det optimala för framtida medborgare?
Det finns problem t.ex. segregationen som man behöver jobba på mer, helt klart.
Men pga av de problemen anser jag inte att det är rätt att våra politiker "löser det" genom att stänga landets gränser, det är att fega ur, det är inte en lösning.
Citera
2014-08-18, 21:11
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
I stort sett all mainstream media har en internationalistisk framtoning och ägs av judar. Bonnier, Stampen, Schibstedt, Segulah med flera, för att inte tala om media i USA där läget är än mer absurt.
(FB) Veronica Palm hatar vita män

Blunda du för detta om du tror att det gör dig till en duktig "anti-rasist", jag tycker det gör dig till en fårskalle.
Jo, du har sagt det i några år, kanske är det relevant för medias rapportering. Att bilden är färgad. F.ö. tycker jag inte om det här med "etiketter" så väldans mkt. Om du kallar mig "anti-rasit" kallar jag dig "rasist" i all evighet... Who´s the winner? I detta synnerligen breda spektrum. Det är att förminska problemet en smula. Inte är du väl inskränkt?

Du har inte valt att fundera kring varför inte fler har lyssnat till dig under den tid som varit? Om SummaSummarum ägt media kan jag tänka mig en annan grad av "cencur". Livet är inte svart/vitt. Jag tror du har större besvär än undertecknad att förstå det sammanhanget.
Citera
2014-08-18, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Du menar att vi istället för ekonomiskt har gynnats socialt av invandringen?
Varför måste jag gynnas av asylmottagningen?!
Anledningen till att jag vill att Sverige tar emot asylsökande, är ju inte att jag ska vinna på det själv. Begriper du inte ens konceptet med att hjälpa andra människor?
Citera
2014-08-18, 21:15
Medlem
Citat:
Varför måste jag gynnas av asylmottagningen?!
Anledningen till att jag vill att Sverige tar emot asylsökande, är ju inte att jag ska vinna på det själv. Begriper du inte ens konceptet med att hjälpa andra människor?

Hur många har giltiga flyktingskäl ? 10 % ?
Citera
2014-08-18, 21:18
Medlem
uluus avatar
Jaså nu ska vi vara humana?

Jag tänker tillåta mig själv att göra ett svepande generaliserande antagande. I praktiskt taget alla mänskliga kulturer har det ansetts vara motsatsen till humanism att ljuga, om vi använder humanism i en vid mening. Det humana är, generellt sett, att tala sanning. Detta är något människan universellt sett strävat efter, att leva i sanning. Genom detta uttalande av Reinfeldt så uppvisar man därmed motsatsen till humanism, om vi alltså använder denna term i vid mening. Det leder till två möjliga slutsatser:

1. Man är selektiv med sin humanism, och i det här fallet väljer man att vara "inhuman" och ljuga för alla Sveriges medborgare.

2. Man är egentligen inte humanist och vill tala till vårat samvete av andra anledningar.

Oavsett vilket alternativ som är mest sant är detta beteende förkastligt och själva motsatsen till vad man försöker framställa sig själv som.

Hur kan inte Moderaterna förstå detta? Hur illa det rimmar med sin egna image? Här har man systematiskt ljugit för miljontals människor i snart ett decennie och man talar om humanism?

Världen är upp och ner.
Senast redigerad av uluu 2014-08-18 kl. 21:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in