Citat:
Ursprungligen postat av
ninjutsu
Så gör även ett mångetniskt.
True true.
Citat:
Ursprungligen postat av
ninjutsu
Lyssna på retoriken man för mot muslimer. Tror du islamister eller andra djupt troende muslimer kan bli svenska medborgare i framtiden? Och du tror inte skillnaden mellan t.ex kineser och somalier snarare är biologisk än kulturell?
Svenska medborgare kan de sannerligen bli, men hur "svenska" man kan anse de vara kan diskuteras. Väldigt svår fråga. Islamister och djupt troende muslimer motsätter sig en hel del saker som vi tycker är självklart, respekt för kvinnor etc. Så jag tenderar att svara nej på att de kan bli "svenska".
Citat:
Ursprungligen postat av
ninjutsu
Negrerna i USA är knappast muslimer, men de verkar inte kunna integrera sig ens i sitt eget samhälle. Vi ser samma mönster överallt i hela världen, negrer som grupp är alltid problematiska vilken kultur de än bekänner sig till. Slump?
En viss del kan förklaras av att svarta har hamnat i en negativ cirkel. Deras föräldrar var fattiga/kriminella etc och då blir det lätt man hamnar kvar i skiten. Svårt att göra en klassresa. Sedan kan det förklaras till viss del av strukturell rasism. Men jag har läst material som visar på att svarta som växt upp i medelklassen eller den övre medelklassen bland vita, presterade sämre än vita. Så visst kan det finnas argument för att svarta som ras skulle kunna vara mindre intelligenta. Men vi snackar om så hårfina skillnader så det är inte värt att klassificera vita och svarta och säga att svarta är ett problem. Man måste se till individen. Jag skulle gärna vilja att Sverige skulle fortsätta den invandring idag om det fanns ett sätt där man kunde förhindra "problemindivider", och sätta höga krav på de invandrare vi tar emot. Då skulle invandringen bli en tillgång istället. För övrigt tror jag det finns material som visar på att asiater är smartare än vita, hur skulle du känna om asien förbjud all invandring av vita för att vi var dummare?
Citat:
Ursprungligen postat av
ninjutsu
Hur kan man bry sig om kultur? Finns ju buddhister, muslimer och alla möjliga religiösa kulturriktningar bland de etniska svenskarna, men de är inte mindre svenska för det.
Är man etnisk svensk och är djupt troende muslim då skulle jag vilja påstå att den inte är svensk, för då distanserar man sig allt för långt ifrån de värderingar och normer som finns i den svenska kulturen som man kan komma. Just mkt pga kvinnosynen. Sen tycker jag man fortfarande kan vara svensk om man är buddhist eller liknande, de har inte så radikala ideer som står i sträv med den svenska kulturen. Med samma argument kan man slå sönder din strävan efter att alla ska vara svenska. Det finns ju massa svenskar som har blandblod, anser du de vara svenskar?
Citat:
Ursprungligen postat av
ninjutsu
Argumenten bakom etniskt arv är att etniska homogena samhällen fungerar bäst. Sen är det väl också trevligt att bevara jordens mångfald och framförallt självbevarelsedrift som de flesta friska människor besitter, alltså att man vill bevara sin egen grupp. Varför sätter man utrotningshotade djur och växter i karantän? Varför är det så viktigt när det gäller djur och växter, men när det gäller människor så är det oviktigt? Ja, sett ur ett globalt perspektiv så kan man säga att svenskarna är utrotningshotade och vita människor öht börjar gå åt samma riktning just för att det finns folk likt du själv som vill integrera och assimilera människor.
Det hela blir lite sjukt om man ska dela in människor i olika "arter" pga av olika hudfärger, utseende etc. Jag anser människan är för intelligent för det, och jag tror inte det leder till något positivt. Det kanske låter klyschigt men man måste se till den enskilda människan och inte dra alla över en kam. Vi kan inte bli djur. Men visst det finns en poäng att etniskt homogena samhällen fungerar bättre. Men samtidigt lever vi en värld som globaliserar allt mer, vi kan inte stänga gränserna efter kriterier om vilken ras någon tillhör. Ju mer beblandade vi blir desto mer patetiskt och invecklat blir det.