2014-08-18, 13:47
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Ta hem battle statistics så ser du var du är varje match.

Hittade den nu, fan det var inte enkelt att sätta sig in i, man måste alltså ladda hem en sorts patch som måste köras för att få någon statistik? Då hjälper den inte för mina historiska spel alltså.
Citera
2014-08-18, 13:48
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Det här var ju intressant, jag är inte helt insatt i all statistik men är lite förundrad över att jag fortfarande stadigt ligger och kryper runt 700 wn8 efter 6k matcher. Jag kollade upp hur mycket skada man måste göra med olika vagnar för att hamna på olika wn8 rating och med dom vagnar jag normalt kör så ligger jag nästan i varje match på grön eller lila nivå - ändå tycks jag inte boosta min wn8 rating nämnvärt.....hur sjutton går det ihop egentligen?

Nu när jag uppmärksammat saken tar jag för vana att alltid kolla vilken plats jag hamnar i laget efter matcherna och det är ju sällan eller aldrig jag ligger under top 7 i laget i alla fall.

Märkligt tycker jag.

WN8 är tänkt som ett mått på hur bra en spelare är genom att jämföra honom med "medelspelaren" och ska ses över alla tanks man har i garaget.
Problemet är att man inte tar hänsyn till variansen i damage som man kan göra i en tank.
Som exempel, ta T110E3 mot T-62A. En T-62A förväntas i medel göra 1.6k damage per match, medan en T110E3 förväntas göra 2.2k. Men en T-62A har en betydligt större varians i hur mycket damage den gör och det är det statpaddare utnyttjar för att få hög WN8. En T110E3 har inte samma möjlighet att öka på sin skada eftersom den är långsammare. 2.2k damage är bara 3 skott från en T110E3 tex.
Man kan då fråga sig själv om en T110E3 spelare med 3.5k WN8 är bättre än en T-62A spelare med samma WN8, och det är han antagligen, eftersom han måste göra betydligt högre damage per game än en T-62A för att nå samma WN8.
Att konsekvent göra hög damage per match är ganska svårt eftersom att det bara finns så mycket HP att dela på och om man har ett bra lag så slåss man med sina lagkamrater om att orsaka skada på motståndaren. Det är därför tex det kan vara bättre för ens WN8-stat med en förlustmatch där man gör 5-6k damage och förlorar.
Detta är problemen med WN8, och också en orsak varför WN8 inte är det enda måttet om man ska bedöma hur bra en spelare är. Titta tex på trådkändisen ESS-Lund (inget illa ment, men du är en väldigt bra statpaddare), som är en mycket bra spelare och särskilt i vissa tanks som E-25 och T49, dvs tanks som har lägre average damage och som man då kan använda för att padda stats. Tittar man däremot på hans win rate i T-62A så är den 50% efter några hundra battles, vilket inte är så imponerande.

Slutsats:
WN8 är en bra indikation på hur bra en spelare är, men den måste ses i samband med win rate och tank win rate. En bra spelare kommer ha bra värden i alla dessa kategorier.
Citera
2014-08-18, 14:01
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cardiac
WN8 är tänkt som ett mått på hur bra en spelare är genom att jämföra honom med "medelspelaren" och ska ses över alla tanks man har i garaget.
Problemet är att man inte tar hänsyn till variansen i damage som man kan göra i en tank.
Som exempel, ta T110E3 mot T-62A. En T-62A förväntas i medel göra 1.6k damage per match, medan en T110E3 förväntas göra 2.2k. Men en T-62A har en betydligt större varians i hur mycket damage den gör och det är det statpaddare utnyttjar för att få hög WN8. En T110E3 har inte samma möjlighet att öka på sin skada eftersom den är långsammare. 2.2k damage är bara 3 skott från en T110E3 tex.
Man kan då fråga sig själv om en T110E3 spelare med 3.5k WN8 är bättre än en T-62A spelare med samma WN8, och det är han antagligen, eftersom han måste göra betydligt högre damage per game än en T-62A för att nå samma WN8.
Att konsekvent göra hög damage per match är ganska svårt eftersom att det bara finns så mycket HP att dela på och om man har ett bra lag så slåss man med sina lagkamrater om att orsaka skada på motståndaren. Det är därför tex det kan vara bättre för ens WN8-stat med en förlustmatch där man gör 5-6k damage och förlorar.
Detta är problemen med WN8, och också en orsak varför WN8 inte är det enda måttet om man ska bedöma hur bra en spelare är. Titta tex på trådkändisen ESS-Lund (inget illa ment, men du är en väldigt bra statpaddare), som är en mycket bra spelare och särskilt i vissa tanks som E-25 och T49, dvs tanks som har lägre average damage och som man då kan använda för att padda stats. Tittar man däremot på hans win rate i T-62A så är den 50% efter några hundra battles, vilket inte är så imponerande.

Slutsats:
WN8 är en bra indikation på hur bra en spelare är, men den måste ses i samband med win rate och tank win rate. En bra spelare kommer ha bra värden i alla dessa kategorier.

Hmm....jag drar ju normalt ca 2k damage i min Borsig oavsett om vi vinner eller förlorar - visst kommer det en match där man blir oneshottad innan man hunnit skjuta ett enda skott men det är ganska sällan faktiskt, vissa spel ligger man också på 1500 damage, men jag tycker ändå det är såpass över average enligt listan för att det skall öka min wn8 men det verkar inte hända ändå.
Min Borsig har ganska bra stats med 52% winrate men min genomgående winrate är bara 48%.
I Aslains mod så finns det ett värde med i ingame panel som jag inte vet vad det är heller, listan visar på din tank antalet spel i den vagnen, winrate och sedan ett värde som brukar ligga mellan 0.4 upp till 2.5 och i vissa extrema fall runt 3 eller 4.0. Jag antar att högre är bättre eftersom över 2 är lila och 3 är blått, där har jag runt 1.4 vilket jag märkt är ganska bra jämfört med andra Borsigs, det finns dom som har högre men det är nästan uteslutande spelare som är unicum i övriga värden också.

Men vad avser värdet?
Citera
2014-08-18, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cardiac
3200 WN8 säger mer att du statpaddar på tanks med låg average damage men som har hög varians på hur mycket damage man gör.
Kul fakta, WN8 är inte applicerbar på spelare som har en stor andel av sina matcher i en viss tank.

Nej jag är absolut inte en statspadder! Det här är mitt första account någonsin och jag kör bara t10 vilket gör att min rating är så låg. Alla ens noob matcher man var tvungen att lära sig på är inte direkt något so höjer upp :P Men jag bryr mig inte direkt om stats så jag är inte intresserad av att starta ett second account för den delen heller. Jag kör ENBART t10 förutom när jag grindar upp en vagn till t10. Så fort jag har fått nästa tier så säljer jag den gamla vagnen. t10 är roligast att köra då det är mest utmaning, mest balanserade vagnar dvs att man inte möter uber OP vagnar. Självklart finns det vagnar som är riktigt bra i t10 men det är mer balanserat än i lägre tier. Och sen har vi vagnar på t10 som batchaten som är min favoritvagn som är ruskigt OP bland do bästa batchat spelarna. Men riktigt dålig hos en person som inte är så bra på wot.
Jag tycker statspadding är helt efterblivet och förstår inte varför folk gör det. Jag kör för utmaningen och ha kul. Det är också en av anledningarna till att jag ALDRIG längre kör i 3 manna platoon och väldigt sällan 2 manna platoon heller för den delen.

Och nej min average damage är inte låg jag ligger etta i EU med vissa vagnar så du har helt fel. Och återigen nej jag har inte stor varians på hur mkt damage jag gör. Är väldigt consistent dvs jag gör väldigt få misstag. Och därför så hamnar jag nästan aldrig under 3k damage utan brukar snitta 5000 + - om jag kör med mina mediums vilket jag oftast kör. Jag är inte direkt någon expert på hur wn8 fungerar. Men om man statspaddar och kör lägre tier så är det ju enklare att få högre wn8. Och jag förstår inte hur du tänker med att wn8 inte fungerar för dom som kört en viss vagn. Det är självklart att man bara kan köra en vagn och wn8 stämmer in sålänge man kör t10. Nu har jag dock en del variation på mina vagnar tror jag äger runt 7-8 t10 vagnar.

Du kanske inte ska vara så dömande och bara anta? Du kan ju faktist ställa frågor?

Citat:
Ursprungligen postat av MacBue
Vem som helst kan över en natt börja spela på en långt högre WN8/någon annan rating än dagen innan igenom att bara ändra val av stridsvag, höja sin credits- och guldbudget och dra i handbromsen tidigt i matcherna för att kunna farma stats snarare än att spela hårt och aggressivt för att i det långa loppet utvecklas till att kunna spela brutalt aggressivt och det till trots kunna leverera resultat långt över de som erfarna damage/stat farmers gör. Ytterligare ett generellt tips är att träna på att inte bry sig om resultaten utan bara tuta och köra då hårt du kan så blir dey bäst k långa loppet.

Cheers,
EJ

Jo absolut ens recent wn8 är ju en helt annan femma en den man har på sitt overall account. Det tråkiga med alla stats program är ju att folk blir så förbannat kåta på ratingen att folk startar second accounts hit och dit och kör stats padding vagnar, free expar upp vagnarna så man inte kör stock och pumpar in guld skott.

Själv så skulle jag aldrig lägga ett öre på att "boosta" något som tex free exp, guld skott eller gold consumables. Jag har kört alla mina vagnar stock och utan ett enda guld skott tills dagen kom då man kunde köpa för credits. Däremot brukar jag inte använda så mkt guld skott föruto med e100. På min batchat använder jag 100% normal ap tex. Det kan dock vara jobbigt ibland att grinda när man har en vagn som är piss när den är stock. Kommer ihåg när jag körde t69 och aldrig laddade ett enda guldskott. Den var riktig jobbig att spela med vetskapen om hur jävla bra den är ed guldskott (var bra). Och själv sitter man med 171 pen mot t10.

Jag håller helt och hållet med om att man inte ska bry sig om resultaten. Med det menar jag att man ska ju självklart göra det bästa man kan. Men att man inte bryr sig om "siffrorna" i matchen utan med fokuserar på vad som gick bra/dåligt och vad man kunde förbättrat. Sen är det få spelare som förstår vad agressivt spel är. Dom absolut flesta som använder agressivt spel tror att det handlar om att vara i fronten och köra på som fan. Dom spelarna dör oftast tidigt, får en del SKIT matcher och hjälper sällan till åt lagets vinster. Att vara en väldigt aggressiv spelare är svårt att bemästra. Men dom som kan det dör väldigt sällan trots att dom är i fronten.
Citera
2014-08-18, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Hmm....jag drar ju normalt ca 2k damage i min Borsig oavsett om vi vinner eller förlorar - visst kommer det en match där man blir oneshottad innan man hunnit skjuta ett enda skott men det är ganska sällan faktiskt, vissa spel ligger man också på 1500 damage, men jag tycker ändå det är såpass över average enligt listan för att det skall öka min wn8 men det verkar inte hända ändå.
Min Borsig har ganska bra stats med 52% winrate men min genomgående winrate är bara 48%.
I Aslains mod så finns det ett värde med i ingame panel som jag inte vet vad det är heller, listan visar på din tank antalet spel i den vagnen, winrate och sedan ett värde som brukar ligga mellan 0.4 upp till 2.5 och i vissa extrema fall runt 3 eller 4.0. Jag antar att högre är bättre eftersom över 2 är lila och 3 är blått, där har jag runt 1.4 vilket jag märkt är ganska bra jämfört med andra Borsigs, det finns dom som har högre men det är nästan uteslutande spelare som är unicum i övriga värden också.

Men vad avser värdet?

Grejen med borsig vagnen är ju att för det första så är det en TD. Vilket betyder att du inte direkt är den som spottar/får spotting damage vilket gör det svårare att samla poäng på den fronten. Och sen är den vagnen i sig bättre än dom flesta t8 tdsarna dvs att 2k daage på borsig kanske motsvarar 1.2k dmg på en annan t8 td. Och därför så får man inte lika mkt "stats" trots att avg dmgen kan vara hög för t8.
Citera
2014-08-18, 15:28
Medlem
knypplarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flayer
På min batchat använder jag 100% normal ap tex.
Skjuter inte din Bat APCR som standard?
Citera
2014-08-18, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knypplarN
Skjuter inte din Bat APCR som standard?

Jo precis jag tänkte bara guld/ap. Menade att med vanliga ap att jag inte använder några guldskott vare sig det är apcr/heat osv. Och helt rätt Batchaten har APCR. Ibland kan man scavanga några hesh skott från en övergiven FV vagn, men det är sällan dock :/
Citera
2014-08-18, 17:18
Medlem
Citat:
Nej jag är absolut inte en statspadder!
fast du håller koll på dina stats

Citat:
Själv så skulle jag aldrig lägga ett öre på att "boosta" något som tex free exp, guld skott eller gold consumables. Jag har kört alla mina vagnar stock och utan ett enda guld skott tills dagen kom då man kunde köpa för credits. Däremot brukar jag inte använda så mkt guld skott föruto med e100. På min batchat använder jag 100% normal ap tex. Det kan dock vara jobbigt ibland att grinda när man har en vagn som är piss när den är stock. Kommer ihåg när jag körde t69 och aldrig laddade ett enda guldskott. Den var riktig jobbig att spela med vetskapen om hur jävla bra den är ed guldskott (var bra). Och själv sitter man med 171 pen mot t10.
hur ska du ha det? du skulle aldrig lägga ett öre på guld skott eller consumables... men du gör det på E100. Du har inte cammo-målat dina vagnar heller?

Inte en enda CW match heller gissar jag?

Du låter som en masochist helt enkelt.

Jag free expar det jag behöver, att grinda upp 21 tier 10 vagnar hade helt enkelt inte gått utan det. Jag skjuter guld då jag behöver, har dock inte det med på alla vagnar men. Vagnar som brinner ofta eller lätt att bli trackad på har jag stora rep kittet på resp. automatic fire ext.

att göra något annat är rena dumheterna imho. Men vi är alla olika uppenbarligen.
Citera
2014-08-18, 17:19
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Grejen med borsig vagnen är ju att för det första så är det en TD. Vilket betyder att du inte direkt är den som spottar/får spotting damage vilket gör det svårare att samla poäng på den fronten. Och sen är den vagnen i sig bättre än dom flesta t8 tdsarna dvs att 2k daage på borsig kanske motsvarar 1.2k dmg på en annan t8 td. Och därför så får man inte lika mkt "stats" trots att avg dmgen kan vara hög för t8.

Det trodde jag med men enligt targetdamage så är 2k dmg över average:

http://www.targetdamage.com/germany-tier-8
Citera
2014-08-18, 18:16
Medlem
xyklopfs avatar
Nu står LTPn i garaget. Första jag gjorde var att byta ut 50% besättningen mot en 100% jag hade i logementet. (50% besättningar...uuuggghh!). Blir att testa den sen ikväll.

Angående dessa "gifttanks" WG ger spelarna. Förväntar mig inga värstingar, men det har inte varit några särskilda vagnar hittills. Te-Ke, T7, Light VIC, Renault Otsu, LTP. T7:an buffades dock för några månader sen och är nu riktigt rolig att köra. Renaulten lyckades jag få 6 kills med i en match . Light VIC...tja som T7 ungerfär tycker jag. Te-ke...jag gillar den inte som sagt, gratis garageplats dock. Har ej testat LTPn än.

Citat:
Tänk om tänk rätt!

Sitter och funderar på vad man kan göra annorlunda. Göra sitt yttersta för laget, hjälpa till där man kan och allmänt stötta de andra. Det gör jag alltid, kör dock ej XVM eller någon annan modd. XVM går ej att lita på heller.

Hade en match igår natt där en spelare från start sa: 35% win. "We R fucked!!!"
En i motståndarlaget svarade: "play first, complain later!"
Vårt lag vann 15-4... varpå motståndaren sa: "and you complained on your team...".

Därför jag tvekar om att skaffa XVM. Stasen är bara siffror, det påverkar inte utgången (tror jag då).

Sen det här med premium: har sagt förut och vidhåller det. Känns som man hamnar i "bättre" lag och får bättre MM när man har det. De enda premiumdagar jag kört har varit vinster (och i ett fall kompensation från WG) och spelandet då har varit mycket bättre och roligare. Kan som sagt vara bara jag som tycker så.

Runt jul/nyår var det också 5x exp. ett bra tag minns jag, och då höll jag på att avinstallera spelet pga lagen man hamna i då. Horribla förluster då som nu, och jag minns flera kompisar som då sa att det är bättre att skippa spelandet under sådana evenemang.

Och så vill jag be om ursäkt att jag gnällt här i tråden nu igen. Det tillför tråden inget och är ej konstruktivt. Tackar för alla replies dock, det uppskattas .
Citera
2014-08-18, 18:48
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyklopf
Nu står LTPn i garaget. Första jag gjorde var att byta ut 50% besättningen mot en 100% jag hade i logementet. (50% besättningar...uuuggghh!). Blir att testa den sen ikväll.

Angående dessa "gifttanks" WG ger spelarna. Förväntar mig inga värstingar, men det har inte varit några särskilda vagnar hittills. Te-Ke, T7, Light VIC, Renault Otsu, LTP. T7:an buffades dock för några månader sen och är nu riktigt rolig att köra. Renaulten lyckades jag få 6 kills med i en match . Light VIC...tja som T7 ungerfär tycker jag. Te-ke...jag gillar den inte som sagt, gratis garageplats dock. Har ej testat LTPn än.

En riktigt bra tank som de gav bort var ju Tetrachen. Visserligen en tier 2, men ändå. Ruskigt bra och rolig tycker jag att den är!
Citera
2014-08-18, 19:08
Medlem
xyklopfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
En riktigt bra tank som de gav bort var ju Tetrachen. Visserligen en tier 2, men ändå. Ruskigt bra och rolig tycker jag att den är!

Den har jag inte fått, måste ha varit före jag började spela WOT. Ser riktigt kul ut, snabb och kanonen verkar bra också (läser på tankopedia nu).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in