2014-08-17, 21:47
Medlem
Högtalare är en gammal passé som ingen kan rättfärdiga efter genomslaget av hörlurar. Det finns in-ear, öppna och stängda och samtliga dessa i trådlöst utförande för väldigt lite pengar.
Citera
2014-08-17, 21:52
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Jag har bott i lägenhet. Och jag fick lärt mig att man får både ge och ta. Jag gillar också musik men det var aldrig några problem med mina grannar.

Bor man i nåt slags hippiekollektiv köper jag det där men inte i ett vanligt lägenhetshus.

Klart man ska visa hänsyn för att människor betalar en stor del av sin lön för att få vara ensam nånstans, sova och ta det lugnt. Olika sorters aktiviteter kan man göra utanför sin bostad. Finns ingen anledning varför ens grannar ska behöva stå ut med det.

Jag tycker att ens bostad ska vara en frizon. Tyvär är det många som tycker just som du. Att bor man i lägenhet, ja då får man stå ut lite och så vrider dom upp basen på max och kör lite dubstep som om det vore en rättighet att vara påträngande för sina grannar.

Sedan är ju många otroligt överkänsliga och jag tar ingen ställning i fallet isig.

Finns många enkla saker man kan göra för att inte störa. Tex att ha baslådan på en hylla, på en gummimatta eller liknande för dom där vibrationerna går långt i väggarna i ett betonghus. Jag bor i ett betonghus och när grannens mobil ringer på morgonen (vibrerar) så hörs det in till mig. Så är det att bo i betonghus.

Lika självklart som att man inte har träskor inomhus.
Senast redigerad av Bbobi 2014-08-17 kl. 21:55.
Citera
2014-08-17, 21:57
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbbi
Högtalare är en gammal passé som ingen kan rättfärdiga efter genomslaget av hörlurar. Det finns in-ear, öppna och stängda och samtliga dessa i trådlöst utförande för väldigt lite pengar.

Är man ensam så visst (jag föredrar dock högtalare då jag inte hittat några lurar som passar mig) men är man fler som ska lyssna så passar inte lurar nå vidare.

Dock så får man ju tänka på hur mycket musiken slår igenom, framförallt basen.
Citera
2014-08-18, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
.bor man i lägenhet har man ett ansvar att visa hänsyn enligt lag.

Det är klart man ska visa hänsyn, men det betyder ju inte på långa vägar att man aldrig, under några som helst omständigheter, får spela musik, dagtid, bara för att NÅGON granne skulle råka bli störd av det?

Har Hyresgästföreningen fel när de skriver "Om du bor i ett flerfamiljshus måste du acceptera ljud som hör till ett normalt liv"?

Eller Juridikbloggen med "Du är skyldig att se till att dina grannar inte utsätts för störningar som ”i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas”.

Som sagt, klart man ska visa hänsyn, men för den sakens skull så har man rätt att leva! =)
Citera
2014-08-18, 03:07
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paesha
Som sagt, klart man ska visa hänsyn, men för den sakens skull så har man rätt att leva! =)
Du liksom många andra verkar tro att hyresgästföreningen säger att musik på hög volym skulle tillhöra normala ljud man måste acceptera och det är helt fel.
Citera
2014-08-18, 03:42
Medlem
Citat:
Du liksom många andra verkar tro att hyresgästföreningen säger att musik på hög volym skulle tillhöra normala ljud man måste acceptera och det är helt fel.

Well jag antar att det bara är att konstatera att vi har olika åsikter i frågan.
Själv är jag glad att jag har den juridiska aspekten på min sida, och kommer även i fortsättningen att spela hög musik i min lägenhet i mitt flerfamiljshus, utan den minsta rädsla för att det kommer att få några som helst juridiska konsekvenser =)

(och självklart acceptera att grannarna gör samma sak, utan att whina som en liten bitch)
Citera
2014-08-18, 03:59
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Själv är jag glad att jag har den juridiska aspekten på min sida, och kommer även i fortsättningen att spela hög musik i min lägenhet i mitt flerfamiljshus, utan den minsta rädsla för att det kommer att få några som helst juridiska konsekvenser =)
Då är du en idiot i dubbel bemärkelse som vägrar förstå att musik på hög volym kan va en störning som hyresvärden kan säga upp hyreskontraktet för, ta och läs på lite hur det fungerar istället för att selektivt plocka ut några få ord ur större texter och sen tolka orden till att passa med vad du tycker...det är inte direkt svårt att hitta hyresgäster som fått kontraktet uppsagt via google.
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-08-18 kl. 04:03.
Citera
2014-08-18, 04:18
Medlem
Citat:
Då är du en idiot i dubbel bemärkelse som vägrar förstå att musik på hög volym kan va en störning som hyresvärden kan säga upp hyreskontraktet för, ta och läs på lite hur det fungerar istället för att selektivt plocka ut några få ord ur större texter och sen tolka orden till att passa med vad du tycker...det är inte direkt svårt att hitta hyresgäster som fått kontraktet uppsagt via google.

Min Google-fu verkar svika mig, hittar bara massa flashback-trådar om folk som blivit vräkta p.g.a. fyllefester och liknande. Hittar inte en enda länk till någon som blivit uppsagd för att denne spelat musik dagtid, och sedan bestridit uppsägningen så att det gått till domstol.
Sen finns det ju självklart nötter som inte vet vilka rättigheter man har som godtar en vräkning utan att bestrida den såklart.
Citera
2014-08-18, 12:44
Medlem
Citat:
Nej, så står det faktiskt inte. Det står att man inte ska vara så störande att ”i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas”.

Är det skadligt för hälsan att spela lite musik, dagtid, på "normalvolym"?
Nä, just det.

Som sagt. Det står i lagen att man inte får störa sina grannar. Precis som jag skrev, och som du också bekräftade. "En bostadsmiljö som försämras till den grad att den inte bör tålas" är precis vad en störning innebär.
Citera
2014-08-18, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jkerwkjl
Som sagt. Det står i lagen att man inte får störa sina grannar. Precis som jag skrev, och som du också bekräftade. "En bostadsmiljö som försämras till den grad att den inte bör tålas" är precis vad en störning innebär.

Men grejen är ju att vad som "bör tålas" är sjukt mycket högre än vad du och vissa andra verkar tro. Bara för att någon blir störd så är det inte på något vis vad som juridiskt kvalificeras som en störning.
Du får hemskt gärna försöka hitta en enda artikel om någon som blivit vräkt p.g.a. störningar dagtid som inte varit på "hej och välkommen till min knarkarkvart"-nivå. Det borde väl vara jätteenkelt med tanke på hur lättstörda halva Sverige verkar vara.
Citera
2014-08-18, 17:16
Medlem
Min fest i lördags resulterade ångerfyllt i ett besök av Securitas. Idag ramlade det ner en bot i brevlådan på 1300:-, dvs kostnaden som hyresvärden fått in för utryckningen. Är det något som jag i min tur kan överklaga, eller är det bara att gladeligen betala?

För även om det hela nu anses som en störning av väktaren, så är det väl i slutänden inget annat än ord mot ord? Om man nu skulle välja att ta detta ett steg längre? Eller är jag ute och cyklar?

I mitt kontrakt, står det att hyresgästen ska betala eventuell kostnad bla bla för utryckning vid störning. Men, det framgår ju inte vad kostnaden ligger på. Är det något man kan trycka på ifall man bestrider, eftersom räkningen är så förbaskat hög?
Senast redigerad av Ylvis 2014-08-18 kl. 17:26.
Citera
2014-08-18, 17:34
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ylvis
Min fest i lördags resulterade ångerfyllt i ett besök av Securitas. Idag ramlade det ner en bot i brevlådan på 1300:-, dvs kostnaden som hyresvärden fått in för utryckningen. Är det något som jag i min tur kan överklaga, eller är det bara att gladeligen betala?

För även om det hela nu anses som en störning av väktaren, så är det väl i slutänden inget annat än ord mot ord? Om man nu skulle välja att ta detta ett steg längre? Eller är jag ute och cyklar?

I mitt kontrakt, står det att hyresgästen ska betala eventuell kostnad bla bla för utryckning vid störning. Men, det framgår ju inte vad kostnaden ligger på. Är det något man kan trycka på ifall man bestrider, eftersom räkningen är så förbaskat hög?

Ord mot ord? Du menar ditt ord när securitas var där och såg och hörde att du hade fest, samt alla dina grannar?

Avgiften kan du inte göra något med, eftersom utryckningen faktiskt skedde och det är den du betalar. Vem ska annars betala den?

Det du kan "gå vidare" med, är isåfall om din hyresvärd tänker vräka dig. Men inte avgiften från Securitas tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in