2014-08-17, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jc90
Hon hänvisar till siffror mer korrekt än Borg.
Nej...det gör hon inte. Hon pratar i affekt och utgår enbart ifrån sina politikska vänster-värderingar. De är jättevackra men de fungerar inte i praktiken. Att höja skatter för små-företag....kan aldrig någonsin - i en västerländsk demokrati och marknadsekonomi - skapa fler arbeten.
Citera
2014-08-17, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jc90
Det är inte bara Sverige som kan få "för mycket" invandrare det kan även andra länder som i det här fallet Libanon. Ett land kan omöjligen bygga upp infrastruktur för en 25-50% befolkningsökning. Inte ens med pengar från omvärlden.

Ja, flyktingpolitik kostar mer när det är fler krig i omvärlden, helt självklart. Inte heller förutsägbart och därför blir det så här. Medmänsklighet kostar.

Vi pratar inte om ekonomiska flyktingar nu, vi pratar om riktiga flyktingar som flyr krig. Fine, håll bort anhörighetsinvandrare och ekonomiska flyktingar från Sverige men det är inte dessa vi pratar om nu. Vi pratar om dem som flyr för sina liv.

Cyniskt påstående. Libaneserna vet mycket väl att de inte klarar av att hjälpa dem alla, inte ens med SD:s droppe.

Om Sveriges gräns till ohållbart går vid 80.000, var är gränsen för Libanon? 1 milj? 2 milj? Obegränsad?

Och Jimmie har fortfarande inte förslag på hur han ska hantera de som kommer hit ändå. Han kan utvisa dem till a) landet de flytt b) land som ligger i SD:s definition på närområde och hoppas att de ska ta emot dem

Men snälla du, kan du inte göra oss alla - inklusive dig själv - en tjänst och faktiskt läsa igenom SDs partiprogram? SD vill att vi ska ta emot FN-kvotflyktingarna, dvs de som rent faktiskt är i skyddsbehov. Vi ska däremot INTE ta emot de ekonomiska lycksökare som dras likt flugor till den svenska bistånds-sockerbiten.
Av fjolårets ca 116.000 (om jag minns siffran rätt) invandrare under 2013, utgjorde kvotflyktingarna ca 10.000 individer.

Vidare, det finns idag drygt 51 miljoner personer som flyr undan krig och oroshärdar runt om i världen. Vi tog som sagt emot drygt 100.000 personer i fjol. I år blir siffran närmare 300.000 genom det ökade asyltrycket plus anhöriginvandring. Detta i sig är nog för att myndighet efter myndighet förklarar sig bankrutta. Förra veckan var det Migrationsverket, häromdagen arbetsförmedlingen. Reinfeldt har förklarat att det inte kan komma några satsningar på något öht eftersom invandringen kostar sådana enorma belopp. Vår välfärd är helt enkelt på väg att kollapsa.
Och då har vi inte ens hjälpt en halv miljon av de över 51 miljonerna som är på flykt. Kan du förklara för oss alla hur den ekvationen någonsin ska kunna gå runt?
Citera
2014-08-17, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Signaturum
SDs främsta svaghet skiner starkt i denna debatten, nämligen den ojämna nivån på politikerna.
Jimmie är ett skarpladdat hagelgevär under debatter, pondus och säker på sin sak. Andra sverigedemokrater tenderar att snubbla på orden och framstå som okunniga/osäkra när dessa blir pressade.

Oscar är bra men bara haft den rollen några månader sen sällström avgick som avtalat när han tog posten. Oscar är ung och väl utbildad och kommer bli bättre. Bra han undvek prata när de andra käbblade

Att jämnföra han med JÅ är fel eftersom han tvingas och är ofta med i tv.
Citera
2014-08-17, 23:37
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Om man för en gång skull ska göra en analys utan att nämna SD så. Socialdemokraternas Magdalena Anderson gav ett fruktansvärt dåligt intryck ovärdigt Sverige största parti, en sådan kan man ju inte ha som det statsbärande parti S vill vara. Dagisnivå.

Borg är ju en kompetent debattör och han har ju alltid ett bra svar när det kommer till ekonomin.

Ska hon, Magdalena, alltså bli finansminister i Sverige efter valet 2014? Känns som du säger helt ovärdigt. Dagisnivå. I vilket annat land som helst, jag tar Japan som exempel, så krävs det toppbetyg från landets tuffa universitet för att överhuvudtaget komma på fråga som minister.

Vad hade Magdalena på vårt högskoleprov? Typ 0,6?
Citera
2014-08-17, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ska hon, Magdalena, alltså bli finansminister i Sverige efter valet 2014? Känns som du säger helt ovärdigt. Dagisnivå. I vilket annat land som helst, jag tar Japan som exempel, så krävs det toppbetyg från landets tuffa universitet för att överhuvudtaget komma på fråga som minister.

Men hon har ett helt liv i partiet Trogen sedan SDU.
Så trogen att hon aldrig haft ett riktigt jobb skulle jag gissa.
Citera
2014-08-17, 23:47
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Jag har svårt att tro att en person som hycklar, suckar, hånler flinar, och kommer med känsloargument går hem i stugorna för något när man talar om statsekonomi. Just på en sådan post vill man ha en tråkig grå gubbe, en ekonominörd, en Per Nuder eller Stefan Ingves som håller sig till sak. En sådan debatt teknik och personlighet som hon har fungerar kanske på andra områden som socialminister eller vad de nu kan tänkas vara men inte som finans. Njaa.

Hon känns väldigt fostrad i socialdemokratin.utan att veta hennes bakgrund så kan jag tänka mig att hon aldrig att sin fot och anletes svett utanför Socialdemokratrin.
Citera
2014-08-17, 23:47
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Du menar SSU?
Citera
2014-08-17, 23:48
Avslutad
Jag såg debatten i efterhand och tycker att Anders Borg är riktigt duktig i sådana här debatter. Han är otroligt kompetent inom området ekonomi och duktig på att tala.

Oscar Sjöstedt gjorde det helt ok. Han ger ett professionellt intryck med sin kunskap men behöver som sagt öva på retoriken. Tyckte när han nämnde något om pensionen att han talade med ett vokabulär som kanske inte de som egentligen inte har ett större intresse av ekonomi förstår vilket kan vara bra om man vill ses som folklig.

Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Du menar inte SSU då?
Citera
2014-08-17, 23:56
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Hon känns väldigt fostrad i socialdemokratin.utan att veta hennes bakgrund så kan jag tänka mig att hon aldrig att sin fot och anletes svett utanför Socialdemokratrin.
Enligt Wikipedia:
Citat:
Magdalena Andersson utbildade sig vid Handelshögskolan i Stockholm med civilekonomexamen 1992 och var doktorand i nationalekonomi 1992–1995. Hon var politisk sakkunnig 1996–1998, planeringschef i statsrådsberedningen 1998–2004 och statssekreterare i finansdepartementet 2004–2006. Under åren 2005–2009 satt hon i styrelsen för den socialdemokratiska tankesmedjan Policy Network. Hon har även studerat vid Harvard University i USA och vid Institutet för avancerade studier i Wien.

Anders Borg har inte ens en gymnasieekonomexamen. Han hade underkänt i matematik i gymnasiet och tvingades läsa upp detta betyg på Komvux. Ekonomistudenten Borg har alltså endast en komvuxexamen att ståta med.
Citera
2014-08-18, 00:00
Medlem
Brottslingens avatar
Man måste dock ge programledarna en eloge som lätt SD-killen få delta i debatten, det är något som marxist-TV annars inte är kända för. Dessvärre lät de Ulla Andersson få ta på tok för stor plats. Tanten är rätt gapig så de borde snöpt henne vid ett par tillfällen.
Citera
2014-08-18, 00:03
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottslingen
Man måste dock ge programledarna en eloge som lätt SD-killen få delta i debatten, det är något som marxist-TV annars inte är kända för. Dessvärre lät de Ulla Andersson få ta på tok för stor plats. Tanten är rätt gapig så de borde snöpt henne vid ett par tillfällen.

Vad skulle de gjort annars? Knuffat in honom i ett hörn och stängt av mikrofonen? De gjorde sitt bästa för att förringa honom. Tyvärr är Oscar för svag för uppgiften och resultatet var tvivelaktigt. Han borde presterat bättre under de givna förutsättningarna.
Citera
2014-08-18, 00:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Enligt Wikipedia:

Anders Borg har inte ens en gymnasieekonomexamen. Han hade underkänt i matematik i gymnasiet och tvingades läsa upp detta betyg på Komvux. Ekonomistudenten Borg har alltså endast en komvuxexamen att ståta med.
Visst så kanske Anders Borg har ett lite sämre CV än Magdalena Andersson ur studieaspekt. Dock ska man inte glömma att trotts Anders låga betyg i matematik så har han haft nyckfulla poster i svenskt näringsliv på välrenommerade företag i finansbranschen till skillnad från Magdalena.

USA:s förra finansminister Henry Paulsson hade suttit som vice VD på Goldman Sachs innan han beträdde sin post. Med den erfarenheten som han hade från näringslivet så räddade han oss 2008 från en krasch som hade kunnat vara betydligt värre än vad den var. Det finns en dokumentär på Netflix om detta för den som är intresserad. Det är viktigt att man som finansminister vet hur det är i näringslivet om man vill ge de bästa möjliga förutsättningar för det.

Även om jag personligen inte gillar dagens moderaterna speciellt mycket så är faktiskt Anders Borg ljusglimten just nu.

Anders Borgs CV: http://www.regeringen.se/sb/d/7418/a/70596
Dokumentären: http://www.imdb.com/title/tt3137552/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in