2014-08-17, 23:15
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zamenis
Det är bättre att flyktingarna söker sig nära deras egna hemländer. De kan redan språket, gemensam kultur och de har samma utbildningsnivå som en stor del av befolkningen och kommer således ha lättare att skaffa jobb.

Har man bara mat, husrum, sysselsättning och vänner omkring så räcker det. Det är bara i västvärlden man värdesätter materiella ting så högt.

Skulle inte förvåna mig om att de flyktingar som lyckats skaffa sig ett jobb i grannländer överlag är lyckligare än flyktingar här som fått jobb via AMS-åtgärder.

Riktiga flyktingar har överhuvudtaget inget behov eller önskan att skaffa sig ett jobb i det land de flytt till. Tänk en situation där Sverige drabbas av en riktigt stor kris/katastrof eller inbördeskrig (det sistnämnda tyvärr ej otänkbart i dagens situation).

Jag, som person är hotad till livet och har inget att äta. Jag flyr till Danmark som har byggt upp stora trygga tältläger där jag får rent vatten, god mat, och toalett/duschmöjligheter. Jag är evigt tacksam för detta. Jag bor på detta sätt i lägret i 6-12 månader, eller mer. Så småningom stabiliseras läget i Sverige och jag får möjlighet att återvända till min älskade stad. Så ser riktig flyktingpolitik ut.

VAD I HELVETE är detta att jag skulle fly till Syrien eller Libyen i detta läge, och förbli där resten av mitt liv med evig försörjning. Vad har det med riktig flyktingpolitik att göra?
Citera
2014-08-17, 23:15
Medlem
MadScientists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jc90
Det går inte hjälpa fler i Libanon. De har ingen chans att bygga ut sin infrastruktur i den takten. Det är bara en förhärligande bild Jimmie målar upp. Om 80.000 här gör vår verklighet välfärd nattsvart finner jag inga ord för vad 1-2miljoner i Libanon gör med deras lilla välfärd.

Men är du född igår? Det går inte att hjälpa fler i SVERIGE heller! Hela skattkistan är tom, det finns ingenstans de kan bo och de kommer aldrig att kunna försörja sig själva här. Hur svårt ska det vara att fatta?
Citera
2014-08-17, 23:17
Medlem
Sebbe.Straxxs avatar
Citat:
Det går inte hjälpa fler i Libanon. De har ingen chans att bygga ut sin infrastruktur i den takten. Det är bara en förhärligande bild Jimmie målar upp. Om 80.000 här gör vår verklighet välfärd nattsvart finner jag inga ord för vad 1-2miljoner i Libanon gör med deras lilla välfärd.
.

Som sagt, för det första har Sverige ingen som helst skyldighet att hjälpa de, Sverige bode ta emot noll. Och vi skulle kunna hjälpa Libanon som har betydligt lättare att bygga ut sin infrastruktur än kalla Sverige. Men bra att du håller med att det endast är Sverigedemokraternas politik som gäller nu om vi både ska hjälpa Sverige och Libanon.
Citera
2014-08-17, 23:19
Medlem
Citat:
Nej det gör de inte men allt är relativt. Libanon har inte större möjligheter att spotta ut bostäder för 1-2milj än vad Sverige har för 80.000. Det bör ju rimligen en smärtgräns för Libanon även om de är ett fattigare land. När SD pratar finns det oändligt med möjlighet för grannländer Libanon att ta emot fler men i Sverige är gränsen passerad med råge. Hyckleri.
Nej det är ju inte hyckleri? Man erbjuder sig att skjuta till de pengarna som behövs för att hjälpa Libanon? Oavsett om du vill det eller inte så gör inte 80.000 i Sverige någon skillnad. Men pengarna för de 80.000 flyktingarna kan istället göra enorm skillnad för Libanon.

Det är enkel matematik. Fortsätter vi som vi gjort de senaste åren är det på bekostnad av de som blir kvar och inte har råd att ta sig hit. Det är också på bekostnad av grannländerna som inte har råd. De vi tar in är en fis i rymden jämfört med det antal vi kan hjälpa. Oavsett om man är för invandring eller emot kan man inte argumentera emot det faktumet.

Då kvarstår frågan, vem tjänar på den minoriteten som kommer hit? Flyktingarna själva, eller Bert Karlsson? Det enda hyckleriet är att argumentera för att det är bättre att hjälpa färre, jävla idioter.
Citera
2014-08-17, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funkofoben
Magdalena är direkt vidrig i tv.
Får nog hålla med lite där. Vilka grimaser hon har för sig. Snorkigt och ovärdigt en ev. kommande minister. Känns, för mig, som ett tecken på osäkerhet och lögn.
Citera
2014-08-17, 23:24
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CottonJenny
Får nog hålla med lite där. Vilka grimaser hon har för sig. Snorkigt och ovärdigt en ev. kommande minister. Känns, för mig, som ett tecken på osäkerhet och lögn.

Såg detta också! Märkliga ansiktsuttryck, känns inte normalt. Anders Borg verkade stabil i psyket, men rabblade bara en massa floskler.

Elefanten i rummet stod där bakom alla deltagarna och viftade lite lugnt med sin snabel.
Citera
2014-08-17, 23:24
Medlem
jc90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Nej det är ju inte hyckleri? Man erbjuder sig att skjuta till de pengarna som behövs för att hjälpa Libanon? Oavsett om du vill det eller inte så gör inte 80.000 i Sverige någon skillnad. Men pengarna för de 80.000 flyktingarna kan istället göra enorm skillnad för Libanon.

Det är enkel matematik. Fortsätter vi som vi gjort de senaste åren är det på bekostnad av de som blir kvar och inte har råd att ta sig hit. Det är också på bekostnad av grannländerna som inte har råd. De vi tar in är en fis i rymden jämfört med det antal vi kan hjälpa. Oavsett om man är för invandring eller emot kan man inte argumentera emot det faktumet.

Då kvarstår frågan, vem tjänar på den minoriteten som kommer hit? Flyktingarna själva, eller Bert Karlsson?

Man kan inte hjälpa ett gränslöst antal på plats. Sverige kan inte ta emot alla och inte Libanon heller.
Citera
2014-08-17, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Orkar man överhuvudtaget se detta tror ni?

Vet inte om jag klarar av mer lögner, floskler och smutskastning mot SD.

Tack för din kommentar. Jag känner precis likadant emellanåt. Ibland mår jag riktigt dåligt. Tänker då att - om de orkar - som finns mitt i skott-gluggen - så orkar jag med. Jag vill inte missa något. Jag vill vara mer informerad och påläst än de PK-muppar som jag dessvärre träffar ibland. Det har varit mödan värd - att kunna ställa lite frågor m.m. Och nu är det bara en månad kvar- sedan kan vi vila lite
Citera
2014-08-17, 23:28
Medlem
Citat:
Det är inte världsfred vi ber, det vore absolut fånigt.

Jag överdrev för att driva hem en poäng. Jag förstår vad du menar.

Citat:
Vi ber honom redogöra det dunkel han inte vill prata om. Vad gör han med de som kommer hit i alla fall? Var ska han utvisa dem? Om inte grannländerna tar emot kan han bara utvisa dem tillbaka dit de flytt från. Det är okej att tycka så men då bör man vara ärlig med det. Om det kommer för många flyktingar från Syrien så är det möjligt att SD skickar tillbaka dem till Syrien, eller, låter dem stanna likt de andra partiernas politik.

Tidigare har SD svarat tillfälligt uppehållstillstånd, vilket jag tyckt var en bra och självklar lösning (och mycket lätt att försvara i en diskussion), men det senaste budet är ett nytt Luciabeslut. Alltså tillfälligt totalstopp tills vi fått lite ordning i kaoset. Den sortens beslut leder till att färre kommer söka sig till Sverige, men vad man ska göra med de som kommer håller jag med om att är en svår fråga. Jag vill mena att flyktingar som inte har någonstans att ta vägen blir kvar i flyktingläger sponsrade av UNHCR, så jag antar att det är dit de skickas. Men jag är inte så väl insatt i ämnet.

Citat:
Det är klart att SD kan undvika scenariot så länge man inte har makten men en dag kan de behöva ta ställning och då är det inte bara att utvisa hur som helst även om man vill få det att låta så.

Ja, jag blir tvungen att hålla med om detta. Det kan vara så banalt som att Åkesson faktiskt inte riktigt vet vilka möjligheter och förutsättningar som finns. Deportering är trots allt en väldigt komplicerad procedur.

Citat:
Nej det gör de inte men allt är relativt. Libanon har inte större möjligheter att spotta ut bostäder för 1-2milj än vad Sverige har för 80.000. Det bör ju rimligen en smärtgräns för Libanon även om de är ett fattigare land. När SD pratar finns det oändligt med möjlighet för grannländer Libanon att ta emot fler men i Sverige är gränsen passerad med råge. Hyckleri.

Givetvis är även Libanons smärtgräns passerad. Men frågan är och förblir hur Sverige gör mest nytta, och inte är det genom att vi tar knäcken på oss själva. Att det är billigare att hjälpa på plats innebär att vi avlastar Libanon mer genom att istället skicka de pengar vi kunnat spendera på att bevilja uppehållstillstånd för människor som befinner sig där i nuläget. Saker och ting kommer fortfarande vara åt helvete i många avseenden, men man har gjort det mesta möjliga av situationen.

/SD-trollet
Senast redigerad av CharlieLindh 2014-08-17 kl. 23:44.
Citera
2014-08-17, 23:28
Medlem
Citat:
Man kan inte hjälpa ett gränslöst antal på plats. Sverige kan inte ta emot alla och inte Libanon heller.
Nej, men ju färre vi hjälper här, desto mer blir det kvar till de som är där. En logiskt tänkande människa inser då var det är bäst att prioritera. En effektiv flyktingpolitik där vi hjälper så många som möjligt måste ju ändå vara att föredra?
Citera
2014-08-17, 23:32
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deon Lime
Hur tror du f ö Finland gör? Varför hamnar inte en massa där? En gigantisk skillnad är såklart vilka signaler man sänder.

Hur gör man i Finland? Har vi mindre invandring än dem, eller hur ser förhållandet ut?
Citera
2014-08-17, 23:33
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Såg detta också! Märkliga ansiktsuttryck, känns inte normalt. Anders Borg verkade stabil i psyket, men rabblade bara en massa floskler.

Elefanten i rummet stod där bakom alla deltagarna och viftade lite lugnt med sin snabel.

Citat:
Ursprungligen postat av CottonJenny

Om man för en gång skull ska göra en analys utan att nämna SD så. Socialdemokraternas Magdalena Anderson gav ett fruktansvärt dåligt intryck ovärdigt Sverige största parti, en sådan kan man ju inte ha som det statsbärande parti S vill vara. Dagisnivå.

Borg är ju en kompetent debattör och han har ju alltid ett bra svar när det kommer till ekonomin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in