Citat:
Ursprungligen postat av
jc90
Det är inte världsfred vi ber, det vore absolut fånigt.
Jag överdrev för att driva hem en poäng. Jag förstår vad du menar.
Citat:
Vi ber honom redogöra det dunkel han inte vill prata om. Vad gör han med de som kommer hit i alla fall? Var ska han utvisa dem? Om inte grannländerna tar emot kan han bara utvisa dem tillbaka dit de flytt från. Det är okej att tycka så men då bör man vara ärlig med det. Om det kommer för många flyktingar från Syrien så är det möjligt att SD skickar tillbaka dem till Syrien, eller, låter dem stanna likt de andra partiernas politik.
Tidigare har SD svarat tillfälligt uppehållstillstånd, vilket jag tyckt var en bra och självklar lösning (och mycket lätt att försvara i en diskussion), men det senaste budet är ett nytt Luciabeslut. Alltså tillfälligt totalstopp tills vi fått lite ordning i kaoset. Den sortens beslut leder till att färre kommer söka sig till Sverige, men vad man ska göra med de som kommer håller jag med om att är en svår fråga. Jag vill mena att flyktingar som inte har någonstans att ta vägen blir kvar i flyktingläger sponsrade av UNHCR, så jag antar att det är dit de skickas. Men jag är inte så väl insatt i ämnet.
Citat:
Det är klart att SD kan undvika scenariot så länge man inte har makten men en dag kan de behöva ta ställning och då är det inte bara att utvisa hur som helst även om man vill få det att låta så.
Ja, jag blir tvungen att hålla med om detta. Det kan vara så banalt som att Åkesson faktiskt inte riktigt vet vilka möjligheter och förutsättningar som finns. Deportering är trots allt en väldigt komplicerad procedur.
Citat:
Nej det gör de inte men allt är relativt. Libanon har inte större möjligheter att spotta ut bostäder för 1-2milj än vad Sverige har för 80.000. Det bör ju rimligen en smärtgräns för Libanon även om de är ett fattigare land. När SD pratar finns det oändligt med möjlighet för grannländer Libanon att ta emot fler men i Sverige är gränsen passerad med råge. Hyckleri.
Givetvis är även Libanons smärtgräns passerad. Men frågan är och förblir hur Sverige gör mest nytta, och inte är det genom att vi tar knäcken på oss själva. Att det är billigare att hjälpa på plats innebär att vi avlastar Libanon mer genom att istället skicka de pengar vi kunnat spendera på att bevilja uppehållstillstånd för människor som befinner sig där i nuläget. Saker och ting kommer fortfarande vara åt helvete i många avseenden, men man har gjort det mesta möjliga av situationen.
/SD-trollet