2014-08-18, 00:10
Medlem
geir44s avatar
"Vi vil ha en human flyktingpolitik"

Det er precis samme floskel som i Norge. Men hva i alle dager betyr "human" ? Å være naiv og gi bort alle pengene til andre land? Å gi bort hele sin lønn til en hjelpeorganisasjon? Da er du det beste mennesket? Er det menneskelig å la andre folk rasere det du har bygget opp? For en tåpelig definisjon!

Det er kun et begrep spindoktorer har kommet opp med for å gjøre det vanskelig å argumentere imot.
Citera
2014-08-18, 00:10
Medlem
Brottslingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Vad skulle de gjort annars? Knuffat in honom i ett hörn och stängt av mikrofonen? De gjorde sitt bästa för att förringa honom. Tyvärr är Oscar för svag för uppgiften och resultatet var tvivelaktigt. Han borde presterat bättre under de givna förutsättningarna.
Det normala är ju annars att de låter SD:s politiker få avsevärt mindre talartid, inte ge chans till replik mm, men i den här debatten tyckte jag nog att han behandlades som de andra, med undantag för U Andersson som fick prata avsevärt mer än alla andra. Där var någon episod där kan kom av sig när programledaren ställde en fråga mitt i svaret, men det där får man vara beredd på. Överlag tyckte jag SD-killen gjorde ett stabilt intryck. Även kådisen var bra, de andra var som självspelande pianon.
Citera
2014-08-18, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottslingen
Det normala är ju annars att de låter SD:s politiker få avsevärt mindre talartid, inte ge chans till replik mm, men i den här debatten tyckte jag nog att han behandlades som de andra, med undantag för U Andersson som fick prata avsevärt mer än alla andra. Där var någon episod där kan kom av sig när programledaren ställde en fråga mitt i svaret, men det där får man vara beredd på. Överlag tyckte jag SD-killen gjorde ett stabilt intryck. Även kådisen var bra, de andra var som självspelande pianon.
Medelmåtta, i en vällovlig tolkning.

Så här stod det tydligen i Aftonbladet idag

"Fredrik Reinfeldt vädjade till svenska folket om tålamod när flyktingströmmarna väntas öka - vilket kommer påverka statsfinanserna.

Efter statsministerns tal lägger SD nu om hela sin valkampanj.

– Vi kommer ställa de andra partierna mot väggen och begära ett svar på frågan hur det ska finansieras, säger Linus Bylund (SD)."

Såg jag inte mycket av idag - det bidde ett miao.
Citera
2014-08-18, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs

Anders Borg har inte ens en gymnasieekonomexamen. Han hade underkänt i matematik i gymnasiet och tvingades läsa upp detta betyg på Komvux. Ekonomistudenten Borg har alltså endast en komvuxexamen att ståta med.

Det där är trams. Anders Borg har ett CV likt mycket få andra människor. Vi ska vara otroligt tacksamma att han valde att arbeta i regeringen. Han skulle lika gärna ha lämnat sina matematikstudier i gymnasiet och han vore ändå en fruktansvärt kompetent människa vad gäller ekonomi.

Det är helt irrelevant för vilken matematiknivå du slutade dina studier på, det visar dels att du inte kan ett jota om faktisk ekonomi som faktiskt inte arbetas fram muntligt, och dels att du saknar insikt i vikten av erfarenhet, Anders Borg var ~27år gammal när han chefade över tunga poster inom den finansiella världen.

1999-2001
Chef för avdelningen för ekonomisk analys vid Skandinaviska Enskilda Banken

1998-1999
Chefekonom vid ABN Amro Bank i Stockholm. Ansvarig för analys av finans- och penningpolitik i Sverige.

1995-1998
Ansvarig för ekonomisk-politisk analys vid Transferator Alfred Berg

Begriper du inte vilken insikt, vilken kunskap, vilken jävla erfarenhet det faktiskt är? I det här sammanhanget kan du förfan ta tio universitetsprofessorer inom matematik och ekonomisk teori och så länge de saknar erfarenhet från den faktiska verkligheten som utspelar sig utanför partikansliet så är det fullständigt ointressant mot en man av Borgs kaliber.

27år gammal nådde han karriärmässig framgång långt över (jag antar) både din och min troligtvis under hela vårt arbetsliv.

Och nu har han på det suttit 8år med ledare i hela Europa och vidare utvecklats.

Det är fullständigt bortom mig hur du kan sätta en i jämförelse fullständigt obildad idealist över Borg? Jag kan inte på något sätt överhuvudtaget begripa det resonemanget.

Det är en sak att tycka att Socialdemokraterna långsiktigt representerar det samhälle man själv vill leva och verka i med dess brister och goda sidor, men man måste väl ändå ha insikt nog att begripa när otestad politiker möter kompetens och erfarenhet?

Jag har aldrig röstat på alliansen, kommer troligtvis inte göra det om inte en återgång till mer sunda moderata värden påbörjas mycket snart. Men du måste väl kunna se vad som är framför dig?

Ingen i något annat parti vad gäller ämnet ekonomi har en suck mot Borg, och det vet dom själva också. Hur fan kan du inte veta det?

Du jämför Bill Gates med en appmiljonär. Hur kan du inte begripa det?
Citera
2014-08-18, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ska hon, Magdalena, alltså bli finansminister i Sverige efter valet 2014? Känns som du säger helt ovärdigt. Dagisnivå. I vilket annat land som helst, jag tar Japan som exempel, så krävs det toppbetyg från landets tuffa universitet för att överhuvudtaget komma på fråga som minister.

Vad hade Magdalena på vårt högskoleprov? Typ 0,6?

Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Men hon har ett helt liv i partiet Trogen sedan SDU.
Så trogen att hon aldrig haft ett riktigt jobb skulle jag gissa.

Citera
2014-08-18, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffen

Jadu inte har hon ett CV som imponerar på någon förutom socialdemokrater åtminstone.

Ekonomisk-politisk talesperson, Socialdemokraterna, februari 2012-
Överdirektör, Skatteverket, november 2009-februari 2012
Inrikespolitisk rådgivare till partiordföranden, Socialdemokratiska riksdagsgruppen, 2007-2009
Statssekreterare, Finansdepartementet, 2004-2006
Planeringschef, Statsrådsberedningen, 1998-2004
Politisk sakkunnig, Statsrådsberedningen, 1996-1998
Lärare (deltid), Handelshögskolan, 1994

Hon må kunna ekonomi, men hon förstår det inte som Borg. Andersson kan på ett akademiskt riktigt sätt utföra uppgifter som hon tilldelas, men hon förstår inte följdeffekterna som kommer med sättet hon löser uppgiften. Eller så förstår hon mycket väl men tycker att det är värt det, vilket man såklart kan argumentera för. Hon ger ju dock inte nåt sånt intryck när man hör henne tala

Det är alldeles uppenbart med dom förslag som levereras och presenteras av Socialdemokraterna nu. Andersson är duktig akademisk vad gäller ekonomi, och hon brinner för människor. Borg är duktig akademisk vad gäller ekonomi, och han brinner för ekonomi.

Det är en jävla skillnad. Andersson berättar om dom stackars pensionärerna, och kräver en (om än försiktig till en början) utjämning av svenska pensionärers beskattning. Borg vet (liksom folk med erfarenhet och verklig kunskap om ekonomi) att det är en åtgärd som belastar finanserna, minskar incitament för arbete i vilken form som helst, men samtidigt är något som människor känner att dom vill och förtjänar.

Borg är enbart ute efter att ge svensk ekonomi vad den behöver för att klara uppdraget han får av sin arbetsgivare, som i sin tur drar upp riktlinjerna.

Andersson är mycket mer insyltat i socialdemokraternas riktlinjer, och är enbart ute efter att uppfylla dessa riktlinjer ibland oavsett kostnaden för ekonomin i helhet.

Borg ser ett egenvärde i starka finanser, det är därför han pratar om jobb, sysselsättning, arbete och minskad skuldsättning.

Andersson ser ett egenvärde i människornas upplevelse, det är därför hon pratar om pensionärer, sjuksköterskor, pensionärer som förtjänar och värdighet.

Fan vad jag är trött på att folk inte ser, tar till sig och förstår denna skillnad. Jag skulle vara mycket intresserad av att se vad Borg skulle kunna göra med svensk ekonomi utan oket som invandring är. Det är så förbannat synd att enda sättet att få uppleva det är att han fortsätter vara aktiv politiker livet ut eller gör comeback först senare. Han kommer gå vidare till det absoluta toppskiktet inom finansvärlden efter han hoppar av moderaterna, blir nog svårt att locka tillbaka honom sen.
Citera
2014-08-18, 03:31
Medlem
Du har en del bra poänger, det medger jag. Framförallt är du saklig och påläst till skillnad mot snillena som jag citerade som hävde ur sig saker utan att ha minsta lilla på fötterna. Det här snacket om att hon inte har nån utbildning, är idiot osv. Det är faktiskt lite provocerande när så uppenbart okunniga personer uttalar sig så tvärsäkert.

Jag invänder däremot inte mot mycket av det du säger. Det ligger säkert mycket i att Andersson är mer teoretiskt kunnig jämfört med Borgs praktiska kunskap; detta är dock inte hugget i sten. Men jag har respekt för Borgs erfarenhet, utan tvekan.

Dock undrar jag hur minskad skatt på pensioner minskar incitamenten att arbeta? När man blir pensionär är man generellt sett färdig på arbetsmarknaden. Själv tycker jag inte det är försvarbart rent principiellt med någon skatt på pensioner över huvudtaget, även om detta må vara realistiskt ogenomförbart.
Senast redigerad av griffen 2014-08-18 kl. 03:34.
Citera
2014-08-18, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Du har en del bra poänger, det medger jag. Framförallt är du saklig och påläst till skillnad mot snillena som jag citerade som hävde ur sig saker utan att ha minsta lilla på fötterna. Det här snacket om att hon inte har nån utbildning, är idiot osv. Det är faktiskt lite provocerande när så uppenbart okunniga personer uttalar sig så tvärsäkert.

Jag invänder däremot inte mot mycket av det du säger. Det ligger säkert mycket i att Andersson är mer teoretiskt kunnig jämfört med Borgs praktiska kunskap; detta är dock inte hugget i sten. Men jag har respekt för Borgs erfarenhet, utan tvekan.

Dock undrar jag hur minskad skatt på pensioner minskar incitamenten att arbeta? När man blir pensionär är man generellt sett färdig på arbetsmarknaden. Själv tycker jag inte det är försvarbart rent principiellt med någon skatt på pensioner över huvudtaget, även om detta må vara realistiskt ogenomförbart.

Mja minskar incitamenten är kanske att ta i. Möjligtvis i liten skala där pensionering är lika ekonomiskt attraktivt som att fortsätta arbeta.

Nä men framför allt så är tanken att sänkt skatt rent generellt får fler människor i jobb, då fler människor har mer pengar varje månad att spendera, pengar dom spenderar i exempelvis en butik, som då behöver fler kassaanställda. Väldigt grundläggande så är det tanken åtminstone.

I samband med att då fler jobbar, men betalar mindre i skatt, så blir totalsumman skatteintäkter högre.

5x5 = 25
4x6 = 24

Med denna ökning intäkter man får in, kan man kompensera då genom att exempelvis sänka skatten för pensionärer, rusta upp försvaret eller vad man nu känner för.

Eftersom att arbetsmarknaden är organisk och lever ett litet eget liv som man bara kan försöka styra så gott det går, så är tanken att den genom den summa pengar som man tjänar in, kan stimulera tillväxt och det är här exempelvis förbifart stockholm kommer in i bilden, för då kan man få ännu fler i arbete som kan betala ännu lite mindre i skatt,

7x4 = 28
5x5 = 25

Och så snurrar det runt och förhoppningsvis ökar och ökar intäkterna, som man kan stimulera ännu mer med, tills man når en nivå då man inte kan få lägre arbetslöshet utan direkt farliga åtgärder för ekonomin, nu var det ett tag sen jag satt med sånt här men säg 1-3%.

Och så lever vi då i någon slags moderat framtid där vi alla tjänar rätt fett, vi har det vi behöver, kan göra lite vad vi vill och må bra.

Så är det åtminstone tänkt.

Sen såklart så funkar det inte alltid riktigt så annat än i räkneexempel. Men där har du moderaternas grundläggande tankebanor i simplifierad variant.

Det Anders Borg pratar om i dessa debatter när han pratar om hur bra svensk ekonomi går internationellt sätt, är just att den här snurran har kommit långt på vägen och behöver fortsätta.

Det som gör han så internationellt erkänd är hans/ekonomiska ledningen i M's förmåga att anpassa real politik efter verkligheten, något som är helt sanslöst svårt vilket europiska regeringars liksom våra egna tidigare otaliga snedsteg bevisar.

Jag skulle vilja se Anders Borg med kollegor hos exempelvis socialdemokraterna/sverigedemokraterna. Jag tycker Moderaterna i grunden har en sund ideologi men jag ömmar ändå lite mer för folkgemenskap än profit i alla lägen som det har spårat ur till nu. Även om profiten kan vara av stor nytta för just folket
Citera
2014-08-18, 08:10
Medlem
Durgas avatar
Sätter på mej retorikrocken och säger att Oscar Sjöstedt ska hjälpas att känna sig bekväm med sin storlek , nu hukar han under sin egen längd för att anpassa sig efter omgivningen vilket hämmar och undertrycker personligheten.
Grabben bör räta upp sig i hela sin längd , höja blicken och gilla det , pondus på köpet!
Citera
2014-08-18, 09:14
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1876random
Att Oscar "missat" Reinfeldts uttalande är totalt omöjligt, det finns inte på kartan. Någon har gett order om att inte ta upp det i debatten, så enkelt är det.

Magkänsla säger att partiet ligger bakom av taktiska skäl, även fast jag inte kan se vad SD har att vinna på detta. Att man skulle krossa debatten genom att hänvisa till landsförrädarens uttalande är solklart, annars skulle SD inte välja att lägga om sin valkampanj efter uttalandet.

Att dem skulle blivit utpressade av t.ex. underrättelsetjänst (glömt IB-affären?*) som går sossarnas ärenden är ett annat alternativ. Man kan mycket väl ha gjort en deal med Sossarna, "om ni hjälper oss så hjälper vi er sen". Det är ett alternativ, men det är långt ifrån det troligaste.

*

Jösses hur fick du ihop det där?
Oscar var klart medioker, det räcker väl med det.
Citera
2014-08-18, 09:22
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
USA:s förra finansminister Henry Paulsson hade suttit som vice VD på Goldman Sachs innan han beträdde sin post. Med den erfarenheten som han hade från näringslivet så räddade han oss 2008 från en krasch som hade kunnat vara betydligt värre än vad den var. Det finns en dokumentär på Netflix om detta för den som är intresserad. Det är viktigt att man som finansminister vet hur det är i näringslivet om man vill ge de bästa möjliga förutsättningar för det.

Även om jag personligen inte gillar dagens moderaterna speciellt mycket så är faktiskt Anders Borg ljusglimten just nu.

Anders Borgs CV: http://www.regeringen.se/sb/d/7418/a/70596
Dokumentären: http://www.imdb.com/title/tt3137552/

Wow, här ser man hur effektiv propaganda är .

Goldman Sachs förre VD räddade alltså "ekonomin" 2008 som USA:s finansminister, genom att låta den privata centralbanken Federal Reserve helt enkelt trycka upp astronomiska belopp och dela ut till sitt förra företag - Goldman Sachs och övriga storbanker som också äger Fed.

50 miljoner amerikaner lever på matkuponger idag... du fattar alltså inte att han inte räddade "ekonomin"? Han både räddade storbankerna och gav de större ekonomisk makt än vad de redan hade, genom att tillföra dem enorma ekonomiska belopp som de sedan kunde spekulera med i andra marknader, såsom att blåsa upp den svenska bostadsmarknaden.

Ja jävlar ja...
Citera
2014-08-18, 11:49
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
Sätter på mej retorikrocken och säger att Oscar Sjöstedt ska hjälpas att känna sig bekväm med sin storlek , nu hukar han under sin egen längd för att anpassa sig efter omgivningen vilket hämmar och undertrycker personligheten.
Grabben bör räta upp sig i hela sin längd , höja blicken och gilla det , pondus på köpet!

Yes, Oscar behöver mediaträning - som kan ge honom ett klart uppträdande och ett mer begripligt språk. Samt inte oskicket att huka sig inför frågorna.

Borg är ju ljusår före - men han har ju övat rätt mycket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in