Citat:
Ursprungligen postat av
charlesxavier2000
1. Källa på att det bara är 9% flyktingar? Enligt migrationsinfo.se 73.4% av invandrare jobb efter 5-9 år så var får du dina siffra på 16 år? Samma ställe som du fick 9% ifrån? Någon nazistisk propaganda säkerligen.
2. Gå du istället in på Liveleak och kolla vad ISIS sysslar med i Irak och Syrien! Helt otroligt att du ifrågasätter att de flyr för sina liv.
3. Det finns flera länder som under andra tidsepoker har tagit emot mer än Sverige och klarat sig galant, t.ex USA under 1850-talet, Schweiz under 1990-talet etc. Att höja skatten på drivmedel tycker jag är bra, själv cyklar jag när det är fint väder, åker tåg när jag ska till släkten det är redan nu billigare än att ta bilen! Det där sista får du diskutera med någon likasinnad, sånt biter inte jag på!
1. Seriöst, det här är gammal skåpmat. Men visst, vill du ha ett svar är det så att det är 10 procent som historiskt fått uppehållstillstånd som kommit via UNHCR eller fått asyl baserat på de riktiga kriterierna. Majoriteten av de som fått asyl som "flyktingar" har fått det enligt gummiparagrafen särskilt ömmande skäl vilket i princip innebär att de inte omfattades av de egentliga kriterierna men vi tycker synd om dem och beviljar asyl ändå. Vad gäller arbetsmarknaden se den nedan länkade ledaren i DN.
2. Det är ingen som ifrågasätter att de flyr för sina liv. Det som ifrågasätts är att vi ska ta hit alla till land som redan har grav bostadsbrist efter att svenska politiker tryckt in hundratusentals människor (som för övrigt till största delen slängt passen så inte vet vilka de är egentligen) som *inte* har varit förföljda av fanatiska folkmördare och fullblodspsykopater av modell islamiska staten. De har istället bara råkat bo i ett världens många andra skitländer som flera miljarder andra, och har inte haft bättre asylskäl än någon annan som bott i de här länderna. Ska vi flyta hela befolkningen i afrika och mellanöstern till Sverige bara för de här länderna råkar vara dysfunktionella? Ska vi nu kunna ta emot mycket människor ifrån riktiga folkmord måste man ha en reglerad invandring i övrigt. Den nuvarande linjen är en katastrof även om man vill ge flyktingar asyl i Sverige.
3. Få se nu, låt oss jämföra invandringen till ett obefolkat USA med folk som inte fick bidrag och önskade arbeta med lågkvalificerad arbetskraft som inte vill arbete till ett högutvecklat land med helt annan kultur. Det låter ju bra. Men visst, USA tog ju emot mer, eller vänta lite:
Citat:
I dag är nästan var sjätte svensk, eller 16 procent av landets befolkning, född utomlands. Det är en högre siffra än USA uppvisade när emigrantbåtarna kom som tätast för ett sekel sedan. Sverige har blivit ett invandrarland. Det är i allt väsentligt något nytt. För 75 år sedan var endast 1 procent av befolkningen född utanför rikets gränser.
http://www.dn.se/ledare/signerat/det-nya-sverige/
Nu tror jag inte i min vildaste fantasi att vi ändrar din åsikt eftersom du uppenbart är helt ute och cyklar, men förhoppningsvis kan man ju påverka normala människor som läser tråden.