2014-08-17, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eulenspiegel
Du menar som i Sandviken? Vi får väl hoppas att de delar med sig av sitt hemliga koncept, så Sverige får ny luft under vingarna.

ironi

Jag tycker också om hur han/hon du besvarade får det att låta som att arbetslöshet ett låtsastillstånd och inte orsakat av brist på arbetsmöjligheter. Den humanitära stormakten Sverige har inte naturresurser som ger intäkter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige2025
människor som kommer till Sverige som flyktingar är inget som bara sätter i arbete, det tar ca 7 år få in dem på arbetsmarknaden i median.

Enligt en ledare i DN tar det för vissa grupper hela 15 år att komma in på arbetsmarknaden, och så många som 42% står permanent utanför.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-Freud
Och här har vi SVTs opartiska introduktion till kvällens ekonomidebatt:

http://www.svtplay.se/kanaler

Oooopppsssss. Elefanten i rummet försvann visst... Normalt brukar jag inte titta på sådant då jag bara blir förbannad men ikväll ska jag faktiskt bänka mig framför dumburken och se på regim-TV.

Elefanten kommer i Agenda 21.15. Men redan 18 kommer en intressant dokumentär om judarnas historia. Popcornkväll hela kvällen.
Citera
2014-08-17, 18:01
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Kan inte Reinfeldt lägga alla korten på bordet och berätta lite vad dom ska ta alla pengar ifrån? Går inte dra ner på det mesta så som det är nu, hur ska det gå runt utan att Sverige kollapsar fullständigt?

Det här är något jag efterfrågat länge. De politiker som står bakom dagens massinvandring kan väl gå ut och berätta för sina medborgare, sina arbetsgivare, varifrån pengarna ska tas. Vad ska offras för att Sverige ska kunna forstätta vara europabäst (sett till volymerna, alltså - annars så är vi tämligen usla) på invandring? Den redan värdelösa skolan? Pensionerna? Det lilla som är kvar av försvaret? Folket har antagligen ändå redan glömt Ukraina vid det här laget. Vården? Omsorgen? Den redan hårt eftersatta infrastrukturen? Vad? Eller blir det skattehöjningar för hela slanten? Hur mycket mindre får i så fall Svensson i plånboken varje månad i utbyte mot den inre glädjen över att få försörja ändlösa strömmar av somaliska tolvbarnfamiljer och dito araber från andra sidan jordklotet?

Berätta, politiker.
Senast redigerad av Wittgenstein 2014-08-17 kl. 18:05.
Citera
2014-08-17, 18:01
Medlem
QP Cheeses avatar
Jag har aldrig röstat i hela mitt liv, fullkomligt ointresserad av politik och alltid tyckt att de ljuger sig blåa allihop. Dock så har jag för skojs skull kollat lite youtube de senaste veckorna på debatter med Jimmie Åkesson och märkt att han backar inte för vad han tror på, när jag såg denna https://www.youtube.com/watch?v=Q9i00UjXWCs (kolla från 3:40 till 4:30) så fällde jag nästan en tår. J.Å briljerar totalt och ger för mig ett oerhört ärligt och respektingivande intryck och tassar inte som en katt kring het gröt.

Jag har ändå varit osäker på om jag överhuvudtaget skulle rösta detta detta året, men Reinfeldt fick mig att besluta mig nu. Jag tackar jättebebisen för att han öppnade mina ögon hur viktigt det är att lägga sin röst och den som i år utan vidare eftertanke kommer få min röst är Herr Åkesson.
Citera
2014-08-17, 18:02
Medlem
SvenskOppositions avatar
Aktuellt 18.00 rapporterar just nu om att Arbetsförmedlingen snart kollapsar på grund av "nyanlända".
Citera
2014-08-17, 18:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DowtonAbbey
Tror nog att SD kan vaska fram politiker till riksdagen.

Tänker inte på Riksdan. Men hellre tomma stolar än att det sitter sjuklöver på dem.
Citera
2014-08-17, 18:04
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Nej, det är verkligen inte samma sak som konkurs, om vi t.ex. under ett par år väntar med reformer för att ha råd att hjälpa fler av de i världen som har det allra värst. Sverige är inte i kris eller i misär, vi lever i ett rikt land där nästan alla har det bra och vi har råd att hjälpa fler.
Det vore ett moraliskt förfall utan like om vi i Sverige ignorerande det ökande behovet av asyl i världen.
Det där ligger i centrum av hela migrations-myten. Det finns inget "behov av asyl". Det finns ett enormt behov av humanitär hjälp i närområden till krig och katastrofer. Lösningen är inte att flytta på människor över halva klotet, att likställa flyktinghjälp med asyl är ett på gränsen till brottsligt slöseri med resurser.

I en kö av hundra nödställda väljer Sverige idag att för mina och dina skattepengar köpa oxfilé och inackordering på lyxhotell åt den första men ignorerar resterande 99. Det är inhumant och själva definitionen av orättvisa.
Citera
2014-08-17, 18:05
Medlem
Svenne-Freuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eulenspiegel
Enligt en ledare i DN tar det för vissa grupper hela 15 år att komma in på arbetsmarknaden, och så många som 42% står permanent utanför.

Vad jag vet tar det 7 år i genomsnitt. Alltså står hälften av dessa utan arbete efter 7 år och det lär väl knappast vara de mest attraktiva... Hur det är i enskilda grupper vill jag inte ens veta. Ta somalierna t ex...
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
60-talets arbetskraftsinvandring av arbetare från östeuropa anses normalt vara väldigt lyckad och lönsam för Sverige. Dagens invandring är mindre lyckad (hög arbetslöshet, osv), eller hur?

Men när man tittar på hur nettot ser ut för dagens arbetskraftsinvandrare från östeuropa som faktiskt får jobb direkt så blir det ett kraftigt minus på runt tre miljoner per person och livstid (källa).

Hur ser då inte situationen ut i stort, när de flesta ligger sämre till?

Assar Lindbeck är Sveriges mest respekterade nationalekonom. Han säger att vi måste välja mellan invandringen och välfärdssamhället: länk

Precis som Milton Friedman och nu vår statsminister. Så svaret är enkelt. Massinvandring eller välfärd.
Citera
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Aktuellt 18.00 rapporterar just nu om att Arbetsförmedlingen snart kollapsar på grund av "nyanlända".

Jaaa! Detta är mycket gott!!
Citera
Medlem
trainhoppers avatar
Enligt Rapport har Arbetsförmedlingen slut på pengar och kommer inte att kunna ta hand om dom som kommer framöver... Suck.

Någon mer som såg 18.00 nyheterna?

Jag blir fan vansinnig på denna galenskap!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in