2014-08-17, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
15-20% var det innan uttalandet om invandrarbomben. Nu tippar jag 20-25%. Det blir många tomma stolar.

Tror nog att SD kan vaska fram politiker till riksdagen.
Citera
2014-08-17, 17:47
Medlem
Sveriges framtid..

Här har vi ett framtida parti i riksdagen:

http://hizb-ut-tahrir.se/

Här har ni också en bra text om hur det kommer att gå till när det första muslimska partiet kommer in i våran riksdag (visserligen har texten ett par år på nacken) men bra skriven.

http://verklighetenisverige.wordpres...en-del-1-av-3/

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hizb_ut-Tahrir
Citera
2014-08-17, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Är inte det ett steg åt konkurs?
Nej, det är verkligen inte samma sak som konkurs, om vi t.ex. under ett par år väntar med reformer för att ha råd att hjälpa fler av de i världen som har det allra värst. Sverige är inte i kris eller i misär, vi lever i ett rikt land där nästan alla har det bra och vi har råd att hjälpa fler.
Det vore ett moraliskt förfall utan like om vi i Sverige ignorerande det ökande behovet av asyl i världen.
Citera
2014-08-17, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Detta måste vara ett av de hetaste politiska talen på många år, 1700 inlägg på 27 timmar här på FB måste väl vara rekord?
Ja. Sverige som nation står på spel. Finns det något som är viktigare?
Citera
2014-08-17, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Kan inte Reinfeldt lägga alla korten på bordet och berätta lite vad dom ska ta alla pengar ifrån? Går inte dra ner på det mesta så som det är nu, hur ska det gå runt utan att Sverige kollapsar fullständigt?

När SvD ställe den konkreta frågan hade FR inget svar. Vem vet, orden eller modet kanske tog slut efter statsministerns Norrmalmstorgsdrama.
Citera
2014-08-17, 17:50
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Nej, det är verkligen inte samma sak som konkurs, om vi t.ex. under ett par år väntar med reformer för att ha råd att hjälpa fler av de i världen som har det allra värst. Sverige är inte i kris eller i misär, vi lever i ett rikt land där nästan alla har det bra och vi har råd att hjälpa fler.
Det vore ett moraliskt förfall utan like om vi i Sverige ignorerande det ökande behovet av asyl i världen.

Fast om nu Sverige är så rediga och gör rätt, varför gör inga andra länder likadant, är inte det jävligt märkligt?
Citera
2014-08-17, 17:51
Medlem
72mms avatar
Citat:
Det går visst bra för Sverige nu.
Ja, det finns en lite för hög arbetslöshet, men inte jämfört med de flesta andra länderna inom t.ex. EU.
De som arbetar har fått det bättre, genom mer köpkraft. Så ja: vi har testat detta med invandring ganska länge nu och vi ser också att det fungerar bra. Ingen vet vad som hade hänt utan någon invandring alls. Men det finns inte ens vad jag vet någon ekonomisk teori som försöker föreslå att Sverige då hade varit ett mycket bättre eller rikare land.
Du måste vara ganska ung. Det låter som om du historielöst resonerar utifrån ett snapshot av verkligheten. Själva anledningen till varför Sverige överhuvudtaget klarar av (till vilken grad kan diskuteras) resultatet av nuvarande politik grundlades under ett par decennier efter kriget. Jag skördade frukterna av den politiken bara genom att växa upp på 70-talet. Vilket Sverige skapar vi för våra barnbarn idag?

Du tror på fullaste allvar att ett multikulturellt, segregerat och splittrat Sverige kommer vara det optimala för framtida medborgare?
Citera
2014-08-17, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Men OM dom 48 miljarderna går till invandrarna och OM dom börjar jobba så går vi ju plus!

Du menar som i Sandviken? Vi får väl hoppas att de delar med sig av sitt hemliga koncept, så Sverige får ny luft under vingarna.

ironi
Citera
2014-08-17, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eulenspiegel
Uppgiften om att det kostar 60000 $ att ta sig som flykting till Sverige kommer från SvD. Och det är människohandlare som inkasserar den summan, inte någon snäll taxichaufför.

Dock finns det ett uppdagat taxifall. Även om de kanske är mer sällsynta, så förekommer det iaf
http://www.dt.se/dalarna/alvdalen/forsta-flyktingarna-pa-plats
Citera
2014-08-17, 17:54
Medlem
Svenne-Freuds avatar
Och här har vi SVTs opartiska introduktion till kvällens ekonomidebatt:

Citat:
Ekonomidebatten

Direktsändning från Umeå. Finansminister Anders Borg (M) utmanas av de andra partiernas ekonomisk-politiska talesmän, bland andra Socialdemokraternas finansministerkandidat Magdalena Andersson. Det blir en debatt nära människors vardag och plånböcker. Hur mycket får det kosta att bo? Ska barnens skola få ge vinst, och i så fall hur mycket och till vem? Och hur ska pensionärernas skatt se ut i framtiden? Programledare: Sverker Olofsson och Åsa Avdic.

http://www.svtplay.se/kanaler

Oooopppsssss. Elefanten i rummet försvann visst... Normalt brukar jag inte titta på sådant då jag bara blir förbannad men ikväll ska jag faktiskt bänka mig framför dumburken och se på regim-TV.
Citera
2014-08-17, 17:56
Medlem
NoTruces avatar
Det finns två scenarier här:

1. Reinfeldt vill helgardera sig och ha ryggen fri om M vinner valet. Då kan han sedan säga "ni kan inte säga att ni inte visste ...", typ "das deutsche Volk hat den Krieg gewollt!". Inga övriga jämförelser mellan Reinis och Adolf dock.
2. Vid valförlust (det mest troliga) är det röda blocket pressat. Man kan inte gärna strama in på invandringen; det vore ju rena rama cirkusen om S, V och MP ens närmade sig SD:s politik.

Oavsett vad är karln helt jävla tappad, borta, sinnessvag, kokobello, verklighetsfrånvänd och, inte minst, en sådan arrogant jävla skitstövel till människa att man baxnar. Andra har sagt det bättre än jag; trådens längd vittnar om det.
Citera
2014-08-17, 17:57
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Men visst, om Sverige riskerar att fullständigt gå i konkurs pga invandringen, ja DÅ kan jag tänka mig att vi får ompröva dagens nivåer. Det vore i alla fall rimligt att frågan då tas upp av våra etablerade politiska partier. Men där är vi ju inte i dag och det finns ingenting (dvs fakta) som stödjer att vi är på väg dit. Absolut ingenting.

60-talets arbetskraftsinvandring av arbetare från östeuropa anses normalt vara väldigt lyckad och lönsam för Sverige. Dagens invandring är mindre lyckad (hög arbetslöshet, osv), eller hur?

Men när man tittar på hur nettot ser ut för dagens arbetskraftsinvandrare från östeuropa som faktiskt får jobb direkt så blir det ett kraftigt minus på runt tre miljoner per person och livstid (källa).

Hur ser då inte situationen ut i stort, när de flesta ligger sämre till?

Citat:
Ingen vet vad som hade hänt utan någon invandring alls. Men det finns inte ens vad jag vet någon ekonomisk teori som försöker föreslå att Sverige då hade varit ett mycket bättre eller rikare land.

Assar Lindbeck är Sveriges mest respekterade nationalekonom. Han säger att vi måste välja mellan invandringen och välfärdssamhället: länk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in