Citat:
Ursprungligen postat av
Binary
Men visst, om Sverige riskerar att fullständigt gå i konkurs pga invandringen, ja DÅ kan jag tänka mig att vi får ompröva dagens nivåer. Det vore i alla fall rimligt att frågan då tas upp av våra etablerade politiska partier. Men där är vi ju inte i dag och det finns ingenting (dvs fakta) som stödjer att vi är på väg dit. Absolut ingenting.
60-talets arbetskraftsinvandring av arbetare från östeuropa anses normalt vara väldigt lyckad och lönsam för Sverige. Dagens invandring är mindre lyckad (hög arbetslöshet, osv), eller hur?
Men när man tittar på hur nettot ser ut för dagens arbetskraftsinvandrare från östeuropa som faktiskt får jobb direkt så blir det ett kraftigt minus på runt tre miljoner per person och livstid (
källa).
Hur ser då inte situationen ut i stort, när de flesta ligger sämre till?
Citat:
Ursprungligen postat av
Binary
Ingen vet vad som hade hänt utan någon invandring alls. Men det finns inte ens vad jag vet någon ekonomisk teori som försöker föreslå att Sverige då hade varit ett mycket bättre eller rikare land.
Assar Lindbeck är Sveriges mest respekterade nationalekonom. Han säger att vi måste välja mellan invandringen och välfärdssamhället:
länk