2014-08-17, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eulenspiegel
Vad fint. Då hoppas jag att du står för ditt ord och återupptar den delen av migrationsdebatten om ca 17 månader. Ok?
Vad ska hända om 17 månader? Snälla: Fakta tack, inte bara rasistiska myter och skitsnack. För en gångs skull?
Citera
2014-08-17, 17:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Men OM dom 48 miljarderna går till invandrarna och OM dom börjar jobba så går vi ju plus!

Nu kommer ju tämligen få av dem att jobba, så något plus kan du glömma. Efter 7 år jobbar 50% av asylsökarna. Efter 20 år cirka 60%. Det räcker inte ens att bekosta gruppen. Så att de sen skulle generera en vinst på 48 MDKR känns ganska otroligt.
Citera
2014-08-17, 17:15
Medlem
snowman666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Nej jag blir inte förvånad alls. Som jag förstått är resursomfördelning del av agendan. Vet du vem som startade gruppen?
Som jag förstår det är det bara en som gör sig lustig över situationen?
Citera
2014-08-17, 17:15
Medlem
Fridfullts avatar
Kvällens Agenda* kan bli intressant:

Citat:
Duell mellan statsminister Fredrik Reinfeldt (M) och partiledare Stefan Löfven (S) om jobben och ungdomsarbetslösheten. Är det mer humant att hjälpa syriska flyktingar i grannländerna än att ge dem en fristad i Sverige? Reportage från Libanon och intervju med Jimme Åkesson (SD) om Sverigedemokraternas flyktingpolitik. Extremistgruppen ISIS lockar unga arga män från hela världen med sofistikerade värvningsvideor.

* SVT2 21:15-22:00
Citera
2014-08-17, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Grundmeningen med asyl är väl att ge tilfälligt skydd och inte permanent livstids försörjning. Dvs de ska återvända till sina hemländer när konflikterna upphört. Att hålla på som vi gör är inte hållbart med de enorma volymer vi tar in.

Missade du det tråden handlar om? Dvs att statsministern sa att det blir inga vallöften för att vi måste bekosta invandringen.

Är inte det ett steg åt konkurs?

Personligen ger jag fan i om det är finnar eller somalier som får tillfälliga uppehållstillstånd och sedan åker tillbaka. Problemet är att här är det permanenta uppehållstillstånd och att samhället anpassar sig efter dessa grupper..

Jag hade tänkt köpa Kalops (Annerstedts) Men då det var halalslaktat kött så avstod jag. Fast jag gillar kalops, men jag gillar inte anpassning till islam och durplågeri...

Håller med dig. Men det är stor skillnad på finnar och somalier, finns inte en enda somalier i svergie som har ett riktig jobb, de få somalier som har ett jobb är alla kopplade till bidragsindustrin antigen som tolkar, invandrarlotsar eller med jobbidrag från staten. Dessutom åker de på semester till landet de flytt från http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19298066.ab
Citera
2014-08-17, 17:17
Medlem
snowman666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abart
Varför ska lilla Sverige ta in så många asylanter första halvåret detta år tog vi in 31915 samtidigt tog Finland in1475 och dom övriga nordiska länderna låg på samma låga nivå . Det är ju inte så konstigt att detta blir enorma belopp för oss skattebetalare . Vi måste minska detta och lägga oss på samma nivå . Jag har en bekant som nyligen kommit hem från Dubai där hade man polerade gator och dyra Ferrari bilar Maseratis överallt . Inga tiggare så långt ögat såg . Nu är det dags för dessa rika Arabländer att hjälpa sina brödrafolk , när denna slakt av folk förekommer . Vi lilla Sverige långt bort har inte som ansvar att hjälpa dessa länder som vi nu gör och gjort i många år , vi har inte skrivit på något avtal att vara socialbyrå för all världens länder . Speciellt när det nu så mycket försämrar vår fortsatta välfärd när det gäller vård och omsorg , äldrevård , pensionsregler och annat . Stridshingsten måste ju ta dessa pengar någonstans , gissa vilka och vad som blir drabbat
Förstår du inte att Sverige har blivit hela världens soptipp?
Citera
2014-08-17, 17:17
Medlem
jollos avatar
En av de viktigaste effekterna av Reinfeldts tal är att det nu helt legitimt går att diskutera kostnaden för invandringen. Så fort någon postar något på Facebook eller liknande ställen om hur rasistiska SD är, hur bra det är att folk säger ifrån etc, så går det nu alltid att svara:

Så vad vill du dra ned på för att få fram 48 miljarder nästa mandatperiod för bekosta det ökade flyktingmottagandet? Vill du ha större klasser i skolan och större barngrupper på dagis, eller kanske lägre sjukpenning och nedlagda sjukhus?

Detta kan förstås varieras i all oändlighet. Ifrågasätter någon att man måste spara på något så är det bara att hänvisa till vad Reinfeldt har sagt och fråga om du verkligen inte känner till detta?!

Jag tror och hoppas att SD kommer att anpassa sig i debatter och dra fram detta kort så ofta de kan. Det är enkelt, det är effektivt och det går inte så lätt att debattera emot.

En del kommer förstås att försöka slingra sig och mena på att vi har råd med detta och att det är alliansens skattesänkningar som orsakat hålen i budgeten. Då får man ta fram känsloargument istället som t.ex. följande utmärkta argument av oyto i tråden "Början på ett mediakrig om mångkulturen?":
Citat:
"För att berika era kompisar i mottagningindustrin i Sverige så gör ni skillnad på människa och människa. Den som är rik nog och har kontakter att låta sig smugglas till Sverige rullar ni ut röda mattan för och ruinerar Sverige på kuppen, eftersom hjälpen är så dyr här. Men det stora flertalet av jordens 50 miljoner flyktingar glömmer ni, överger ni, sviker ni."
(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?
Citera
2014-08-17, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrrenHans
Vi har provat i 20 år, det går inget visare bra. Så att fylla på med fler arbetslösa känns inte så smart.
Det går visst bra för Sverige nu.
Ja, det finns en lite för hög arbetslöshet, men inte jämfört med de flesta andra länderna inom t.ex. EU.
De som arbetar har fått det bättre, genom mer köpkraft. Så ja: vi har testat detta med invandring ganska länge nu och vi ser också att det fungerar bra. Ingen vet vad som hade hänt utan någon invandring alls. Men det finns inte ens vad jag vet någon ekonomisk teori som försöker föreslå att Sverige då hade varit ett mycket bättre eller rikare land.
Citera
2014-08-17, 17:18
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Men OM dom 48 miljarderna går till invandrarna och OM dom börjar jobba så går vi ju plus!

Fast innan man går plus så ska dom 48 miljarderna ha betalats tillbaks. Och innan den dagen har dom kostat mer pengar för samhället (som vilken svensk som helst) så den gränsen skjuts även framåt.

Om sen då inte alla jobbar, har låglönejobb, snabbt går i pension eller liknande. Ja, då skjuts det fram ännu mer.
Citera
2014-08-17, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Men vi kanske inte vill använda vår rikedom till att försörja miljoner flyktingar? Vi kanske hellre vill ge oss själva en god sjukvård och bra pensioner, nåt vi tydligen inte har råd till nu...
Jag anser att vi har råd med både och.
Citera
2014-08-17, 17:21
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadimi
Vi ska alltså visa hjärta och tolerans samt försörja människor som ser ner på vår på vår kultur? Tydligen blir det folk av dessa feta somaliska tält så småningom, jag har aldrig nånsin sett ett sånt tygstycke 35+ år arbeta. Konstigt att andra länder inte vill ha in dessa guldklimpar.
dessutom är det ganska vanligt att deras manliga avkomma tuggar kat, sitter på kåken, går på soc eller går med i ISIS. klart vi ska vara generösa, freddan!
Citera
2014-08-17, 17:22
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag anser att vi har råd med både och.

Fast det kan man inte anse. Mycket är redan i botten så som det är nu, vad ska man dra ner på? Vart ska du få 12 miljarder extra inför nästa år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in