2014-08-17, 00:03
Medlem
Hur vanligt är det med toppisar ute i vår svenska natur? Har spenderat ett antal timmar i hagar (får,ko och häst), utan att lyckas hitta några toppisar. Frågan är ifall det helt enkelt har varit för varmt (att det är för tidigt på säsongen) eller om det helt enkelt inte finns några magiska svampar i min närhet.

Är ju i och för sig ny inom detta ämne, och vill mest veta ifall de faktiskt växer i min närhet.

Hagarna är varierande men samtliga är öppna (mycket få träd, ingen skog) några ligger nära en sjö medan andra ligger "högre upp på land". De finns både de där djur betat ner gräset enormt mycket (ca 5 cm högt) till hagar som är mindre nerbetade.

Hagarna ligger i Västergötland.

Vad tror ni? Vilken typ av "hage" är idealisk (nerbetad eller inte, där djur går nu eller där de gick för någon månad sedan?).
Citera
2014-08-17, 00:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -Triforce-
Hur vanligt är det med toppisar ute i vår svenska natur? Har spenderat ett antal timmar i hagar (får,ko och häst), utan att lyckas hitta några toppisar. Frågan är ifall det helt enkelt har varit för varmt (att det är för tidigt på säsongen) eller om det helt enkelt inte finns några magiska svampar i min närhet.

Är ju i och för sig ny inom detta ämne, och vill mest veta ifall de faktiskt växer i min närhet.

Hagarna är varierande men samtliga är öppna (mycket få träd, ingen skog) några ligger nära en sjö medan andra ligger "högre upp på land". De finns både de där djur betat ner gräset enormt mycket (ca 5 cm högt) till hagar som är mindre nerbetade.

Hagarna ligger i Västergötland.

Vad tror ni? Vilken typ av "hage" är idealisk (nerbetad eller inte, där djur går nu eller där de gick för någon månad sedan?).

Kompis, det är för tidigt. Gå ut mitten sept-okt beroende på väder. Nu är det hursomhelst alldeles för tidigt.
Citera
2014-08-17, 03:25
Medlem
zammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c4rl20n
Gick ut på äventyr i en kohage och hittade detta:

http://imgbox.com/uqHGYJG4

Något trippmaterial? Nån som orkar göra typ en cirkel eller nått på vad som funkar?
Det ÄR toppisar bland dom! Höger rad är toppisar!
Citera
2014-08-17, 03:43
Medlem
Intelpundets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamma
Flera har redan påpekat att det INTE är toppisar, stammen ser helt fel ut och dom ser alldeles för stora ut.
Citera
2014-08-17, 10:21
Medlem
Citat:

Nej det är det inte, ser mer ut som grå bläcksvamp.
Citera
2014-08-17, 12:01
Medlem
zammas avatar
Ser klockrena toppisar.
Citera
2014-08-17, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ser klockrena toppisar.

wow. om du nu är så säker så plocka ett gäng av dina ''toppisar'' och ät innan du försöker slå i nybörjare att äta svamp som alla andra avråder honom att göra.

du kan ju blanda dina ''toppisar'' med en skvätt alkohol med så lär du ju märka om det är toppisar eller bläcksvamp då grå bläcksvamp innehåller ett antabus liknande ämne som stoppar nedbrytning av alkohol som i sin tur resultera till starkt illamående. kan leda till förgiftning.

jag rekommenderar dig dock att studera toppslätskivlingar och förstå att du har fel framför att testa ovanstående ''tips''.
Citera
2014-08-17, 17:13
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Säsongen har börjat så smått på i Västra Götaland Hittade 36 st på en heldags letande i Torsdags. Men om du är nybörjare och inte är väldigt ivrig råder jag dig att vänta tills det drar igång på allvar. Relativt högt gräs och i tuvor gäller så här tidigt på säsongen enligt mig. Gärna delar av hagen som har mycket skugga.

Henke: Antingen måste du va ett troll, eller så avråder jag dig att exprimentera med svamp, det är ju helt uppenbart att du inte har råd med några fler hjärnskador
Senast redigerad av Ostfralla2000 2014-08-17 kl. 17:15. Anledning: fixa fel
Citera
2014-08-17, 17:30
Medlem
bongloards avatar
Citat:
Ser klockrena toppisar.

Gör något åt din syn eller din kunskap. Jag ser endast en som kan vara rätt. Ät ingen utav svamparna om du inte vill mörda din lever och andra organ.
Citera
2014-08-17, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostfralla2000
Säsongen har börjat så smått på i Västra Götaland Hittade 36 st på en heldags letande i Torsdags. Men om du är nybörjare och inte är väldigt ivrig råder jag dig att vänta tills det drar igång på allvar. Relativt högt gräs och i tuvor gäller så här tidigt på säsongen enligt mig. Gärna delar av hagen som har mycket skugga.

Henke: Antingen måste du va ett troll, eller så avråder jag dig att exprimentera med svamp, det är ju helt uppenbart att du inte har råd med några fler hjärnskador
Jag använder lite humor då och då, men jag är väldigt säker på dem svamparna jag hittills förtärt.
Citera
2014-08-17, 17:51
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henke1010
Jag använder lite humor då och då, men jag är väldigt säker på dem svamparna jag hittills förtärt.

Haha visst..
Citera
2014-08-17, 21:06
Medlem
Min och min väns första svampjakt. Kan mer erfarna ögon kika om vi har hittat rätt. västra Götaland.

[img]http://s17.postimg.org/og5ylc9ff/image.jpg[/img]

[img]http://s17.postimg.org/gm5czy1mj/image.jpg[/img]

http://postimg.org/gallery/31znbx3gc/
Senast redigerad av dankerdank 2014-08-17 kl. 21:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in