2014-08-17, 12:09
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av disk00
Kan rekommendera denna blogg för lite skildring till det dessa patetiska politker säger (ink negern FR) http://48miljarder.wordpress.com/

Är det någon som har någon utländsk källa/media som kommenterat den svenska invandringspolitiken och det ekonomiska läget isf länka gärna!!

Finland.

Helsingin sanomat : http://www.hs.fi/ulkomaat/Ruotsin+Reinfeldt+varoittaa+maahanmuuton+kasvavist a+kustannuksista/a1408157436849

Huvudstadsbladet : http://hbl.fi/nyheter/2014-08-16/644071/reinfeldt-stora-kostnader-flyktingarna

Inget i Norge ännu.., vet inte om Danmark har nappat.
Citera
Medlem
Jag hoppas att folk gör allt dom kan för att förmedla det budskap som Reinfeldt gav oss igår. Diskutera med familj, vänner, arbetskamrater etc... Det hjälper inte att diskutera det här, där nästan alla delar samma åsikt.

Svenska folket får inte sova längre!
Senast redigerad av great123 2014-08-17 kl. 12:15.
Citera
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Det här har även jag funderat på. Med strukturellt låga räntor och en internationellt låg statsskuld jämfört med andra länder så kan Sverige underskottsfinansiera under LÅNG tid. Säg att vi börjar gå med 5% underskott per år för att finansiera allt skräp. Då skulle det ta ungefär 10 år innan vi kommer upp i samma statsskuld som Storbritannien. Japan har visat att länder med egen centralbank kan upprätthålla fasaden under betydligt längre tider än så. Om vi accepterar japansk skuldsättning på 250% av bnp så snackar vi om åtskilliga decennier som vi genom ökad belåning kan hålla allting flytande. I slutändan kollapsar såklart den typen av pyramidspel. Men folk verkar underskatta de otroliga möjligheterna som västerländska stater har att hålla näsan över vattenytan.

Galningarna har redan börjat att prata om belåning. Heidi Avellan i Sydsvenskan:

Citat:
Sedan är det en annan sak om pengar räcker till reformer eller inte. Det är en rent politisk bedömning: läget är exceptionellt och Sverige har god kreditvärdighet, det går att låna upp pengar till angelägna investeringar.

Länk
Citera
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shesaid
Förlåt, men jag är så rädd. Det är inte ens kul längre. Rädd för vad detta kommer göra för mitt välmående, min personliga hälsa & ekonomiska situation. Vad som händer efter det underbara fenomenet "efter skatt". Kommer jag ha mindre i plånboken nu, trots att jag alla dagar i veckan arbetar för att försörja både mig själv, tjackpundaren på 7e våningen, tiggaren på gatan & den nyanlända "somalievensken" med 18 barn? Jag som normal tjej, vågar inte ens gå ut på kvällarna längre. Är så rädd.

Sitter, tar en öl efter en hård dag på jobbet och blir antastad av alla sorters människor i psykoser hela dagarna. Vill bara vara i fred, men får inte. Måste öppna plånboken för tiggarna (uppmaning av regeringen) för att "deras sits är värre än min, var human".

Förlåt, men för mig så är min sits värre. Oavsett vad jag har för problem i mitt liv, så är min situation värre, fast på ett annat sätt. I min värld, så lever JAG, och där är mina problem viktigare än alla andras problem tillsammans. Jag måste må bra, för att kunna hjälpa andra. Jag mår inte bra när en tredjedel av min lön försvinner, för att finansiera andras hyra, barnbidrag, bostadsbidrag, flerbarnstillägg, invandringsbidrag, SFI-utbildning som dom med flit inte klarar för att kunna vara kvar längre i detta land etcetera. Tack Rainfeldt, detta har Uppdrag Granskning tagit upp. Men du vill vara human?

Jag ska till stranden, ta första doppet. Störs ut av ett gäng skrikande ungar med deras heltäckta mamma som inte orkar ge dom uppmärksamhet utan föredrar sin fantastiska handsfree instoppad i slöjan. Och deras män, som aldrig sett en människo-kropp förut i hela sitt liv, stirrar så ögonen ramlar ut, tar omvägar för att stirra extra. Och inte bara på mig, på alla tjejer på stranden, alla åldrar. Kul, underbar upplevelse, första doppet. Första, och absolut sista.

Och sen behöver jag hjälp. Går till läkaren, har haft ont i magen i 6 månader. Satt på sjukan och inväntade en stressad läkare med 45 andra patienter som nyligen hungerstrejkat i 6 dagar för de inte fick permanent uppehållstillstånd inom 10 min.

"Boka tid. Avvakta. Gå hem, boka tid via telefon. Det är inte akut. Provat alvedon? Annars, kombinera Alvedon med Ipren! Dubbel effekt!". Så går han. Stänger dörren fort. Vilken investering med mina skattepengar. WOW, vilken service jag får.

Och Reinfeldt ber mig vara mer human? Jag vill först och främst vara human mot mig själv. För mig, är jag viktigast. Ingen annan. Jag vill ha råd med min egna tandvård och sjukvård först, innan jag betalar retroaktivt barnbidrag till nyanlända khat-tuggaren.

Stadsminister förstår inte vad han gör mot oss som redan bor här. Jag är rädd och känner ett obehag av att vistas i mitt egna land. Där en tredjedel av mitt liv går åt att betala för att samhällets andra viktiga faktorer ska fungera.

Hjälp? Ngn som kan lugna mig? Vad FAN SKA JAG GÖRA?
Bra skrivet och jag känner igen mig. Mitt enda råd är att gå från "en öl" till några, det hjälper, i alla fall kortsiktligt. Är själv för gammal för att flytta och få jobb i ett annat land, måste tyvärr jobba i 10 år till innan jag drar till ett annat land och Reinfeldts uppmaning om tålamod pissar jag på. Vilket land det blir har jag gott om tid att fundera på.
Citera
2014-08-17, 12:11
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Kommer säkert att bli ännu värre om sossarna och deras tillhyggen vinner. Snälla svenska folket rösta rätt
Citera
2014-08-17, 12:12
Medlem
Mack-Bolans avatar
Jag tror att gemene "Svensson" som såg FR:s sommartal i går satte kaffet i vrångstrupen och fick spasmer i slutmuskeln. Denne "Svensson" som läser slaskmedia och ser på kvällsnyheterna som sanningen. Där har ju hela tiden proklamerats att vi har råd med invandring/flyktingar, vi kommer att tjäna på den osv. Detta var droppen, nu har det gått upp för "Svensson" att det kommer kosta att bedriva denna invandringspolitik. Jag tror att "Svensson" är humanist så länge de vaggas in i tron att det inte drabbar den själv eller att vi tom. kommer tjäna på den, men med gårdagens sommartal i färskt minne, kommer att medföra en mycket intressant 14:e September. Bulla upp med "fredagsmys" denna Söndag.
Citera
2014-08-17, 12:14
Medlem
2nice4myownGs avatar
Hade en helt djävla sjuk dröm inatt och vaknade i morse kallsvettig och med ett obeskrivligt obehag i hela kroppen. Drömde att vår herr Statsminister lovade det svenska folket mycket mer invandring, ingen mer välfärd och att vi måste bereda oss för en tuff framtid framöver. Alltså summa summarum att det Svenska Folket ska vara toleranta och givmilda mot alla de tjuvar, banditer och pack som behagar att komma hit och utnyttja Sverige bäst de vill. Ganska snart gick det upp för mig att detta tyvärr inte bara var en ond dröm utan verklighet
Detta hade verkligen uttalats från denna vidriga individ som har styrt vårt land i 8 år. Vi skrattar åt dig herr statsminister, din patetiska fjant:

Ingen normalt funtad svensk tar till sig vad du har att säga! Det du säger kanske stämmer i din lilla glasbubbla till värld, men är INTE VAD DET SVENSKA FOLKET VILL HÖRA...tvärtemot vill vi höra hur våra äldre ska få det bättre på sina äldreboenden och våra framtida barn få det bättre på dagis och vad vi ska göra för att få detta att hända!!!! Men detta ignorerar du, bara för att fortsätta att prata om folk som inte ens har något här att göra - VI VILL HA ETT SVAR FÖR ATT FÅ ETT TRYGGARE SVERIGE HELT ENKELT!!! INTE MER TOLERANS AV ALL DENNA SKIT SOM DU IMPORTERAR PÅ LÖPANDE BAND....

VI ÄR FAN VERKLIGEN PÅ GÅNG NU(OCH DU MÅSTE)RÖSTA FÖR SVERIGES FRAMTID
SD2014
Citera
2014-08-17, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Bra skrivet och jag känner igen mig. Mitt enda råd är att gå från "en öl" till några, det hjälper, i alla fall kortsiktligt. Är själv för gammal för att flytta och få jobb i ett annat land, måste tyvärr jobba i 10 år till innan jag drar till ett annat land och Reinfeldts uppmaning om tålamod pissar jag på. Vilket land det blir har jag gott om tid att fundera på.

Tack, har aldrig kommenterat något liknande men har haft den här texten i huvudet i åratal, och behövde nu äntligen få det ur mig. Och kände att det passade bra. Känns som att många håller med.

Situationen jag beskriver är sann, och det är exakt så jag och många andra upplever det. Ska vi skicka det till Reinfeldt? Vad kommer hans reaktion bli?

"Öppna ditt hjärta". Yeah. Tar ditt råd, men investerar i några omgångar Vodka istället. Är 24 år, har livet framför mig och ett arbete som endast kräver en dator med internetuppkoppling.

Time to move. Synd att Reinfeldt inte ville ha kvar min arbetskraft. Jag ser mig själv som en tillgång, en investering. En investering som Reinfeldt vill ha bort. Bra satsning.
Senast redigerad av shesaid 2014-08-17 kl. 12:18.
Citera
2014-08-17, 12:15
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Kommer säkert att bli ännu värre om sossarna och deras tillhyggen vinner. Snälla svenska folket rösta rätt
Ja socialdemokratin har mörka rötter:
(FB) Carina Hägg (S): "Islamismen har smält samman med Socialdemokratiska partiet"
(FB) Carina Hägg (S): "Islamismen har smält samman med Socialdemokratiska partiet"
Citera
2014-08-17, 12:16
Medlem
Problemet är med "vanligt" folk att de inte förstår hur mycket exempelvis 48 miljarder är, de behöver något att relatera till så de kan sätta de i perspektiv. Exempelvis " Staten betalade ut 30 miljarder i A-kassa 2013".

Någon som har några exempel?
Citera
2014-08-17, 12:16
Medlem
Så här är det.
Fredrik och CO vet att loppet är kört, att dom röda tyvärr kommer styra dom närmsta åren.

Så för att gå med "flaggan i topp" gör dom detta utspel och kan sedan säga.
" ok. Vi ville visa medmänsklighet för dom som har det svårt i världen. Men tyvärr ville inte svenska folket det. Mer än så kan vi inte göra"

Och kan på så sätt avgå med flaggan i topp.

Sanna mina ord
Citera
2014-08-17, 12:18
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deal27
Problemet är med "vanligt" folk att de inte förstår hur mycket exempelvis 48 miljarder är, de behöver något att relatera till så de kan sätta de i perspektiv. Exempelvis " Staten betalade ut 30 miljarder i A-kassa 2013".

Någon som har några exempel?

Försvarsbudgeten är dryga 40. Man talar om att öka med två miljarder på årsbasis för att möta det ökade krigshotet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in