2014-08-17, 11:37
Medlem
Spanade igenom denna tråden lite och mordet, jag kommer ihåg när mordet hände men är inte så insatt i detta. Har i princip bara läst aftonbladet genom tiderna.

Det märkliga som alla här inne påpekar är att mordet inte är löst, i och med att polisen har uttalat sig om att GM är ung är det extremt osannolikt att GM inte skulle ha åkt fast.

Finns ingen ung man som kan komma undan med detta, bör ha avslöjat sig själv väldigt snabbt på något vis.

Jag har en fråga, vad är teorierna att GM har skadat sig själv när de hittat hans blod och vapen? Har han råkat skära sig själv? Hur vanligt är det att man skär sig själv?
Citera
2014-08-17, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mixer1
Spanade igenom denna tråden lite och mordet, jag kommer ihåg när mordet hände men är inte så insatt i detta. Har i princip bara läst aftonbladet genom tiderna.

Det märkliga som alla här inne påpekar är att mordet inte är löst, i och med att polisen har uttalat sig om att GM är ung är det extremt osannolikt att GM inte skulle ha åkt fast.

Finns ingen ung man som kan komma undan med detta, bör ha avslöjat sig själv väldigt snabbt på något vis.

Jag har en fråga, vad är teorierna att GM har skadat sig själv när de hittat hans blod och vapen? Har han råkat skära sig själv? Hur vanligt är det att man skär sig själv?

Har för mig att GW gick igenom just knivmord och liknande i Veckans Brott för något år sedan och då sa han att majoriteten skar sig själva när de använde kniv.
Citera
2014-08-17, 11:48
Medlem
The Dudes avatar
Citat:

Det är mycket vanligt att GM skär sig själv vid utdelande att multipla hugg, eftersom blodet från offret gör kniven mycket hal. Det är också så att det är knivar utan något parerskydd (i detta fall en butterflykniv).
Citera
2014-08-17, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
AFTONBLADET AVSLÖJAR: ”Jag såg dubbelmördaren”

Är antagligen samma person som jag tipsade polisen om, min moster hade sett han komma gåendes på karl dahlgrensgatan och sen svängt upp mellan husen i riktning mot mordplatsen ungefär 3-6min innan mordet sker. Han var runt 180 lång, bar en lång beige/grå rock och min moster kommer ihåg att han gav ett "skrämmande" intryck. Har aldrig hört något från polisen så antog att han var avskriven från utredningen.
Citera
2014-08-17, 11:56
Medlem
Citat:

Det är väldigt vanligt, ofta så beror det på att gärningsmannen använder en kniv utan parerstång. En människokropp är ganska hård och när kniven träffar så glider handen fram över bladet och du skär dig. Här är en bild på kniven: http://www.svt.se/cachable_image/1343830277/svts/article214864.svt/alternates/large/dubbelmordet5b_0.jpg
Citera
2014-08-17, 11:58
Bannlyst
Skulle inte förvåna mig att hela denna utredning har varit helt värdelös då man uppmanat allmänheten och vittnen att hålla koll på en ung man runt 15-19 år medan GM i själva verket var runt 35 när mordet begicks (om vi utgår från att denna man i rock är GM).

Just det här med åldern kan vara väldigt svårt att bestämma trots att man är i personens närvaro. Jag har haft klasskamrater i gymnasiet som sett ut att vara 25 när dem var 16 etc. Har också sett folk i åldern 25-30 som sett ut att vara i gymnasieålder.

Att Ingegerd säger att att han var i 35-årsåldern får väl ändå antas vara troligt då hon ändå är 92 i dag och troligen vet mer än gemene man hur folk i 35-årsåldern ser ut.

Nej, jag tror denna utredning har havererat eftersom man redan från början var inne på fel spår. Det ska inte kunna gå att uppehålla sig från polisväsendet om man är i åldern 15-19, precis har knivmördat två personer och dessutom lämnat ifrån sig DNA. Det måste röra sig om en enstöring i medelåldern.

Om han faktiskt var i 30-35 årsåldern vid tidpunkten för mordet så är han idag 40-45 år och undkommer från radarn rejält. Helvete vilket fiasko Linköpingspolisen har stått för om det visar vara något helt annat än vad dem initialt trodde.
Citera
2014-08-17, 12:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kolle11
Är antagligen samma person som jag tipsade polisen om, min moster hade sett han komma gåendes på karl dahlgrensgatan och sen svängt upp mellan husen i riktning mot mordplatsen ungefär 3-6min innan mordet sker. Han var runt 180 lång, bar en lång beige/grå rock och min moster kommer ihåg att han gav ett "skrämmande" intryck. Har aldrig hört något från polisen så antog att han var avskriven från utredningen.

Intressant att det har kommit in flera vittnesmål om denna man men har ändå valt att avskriva det. Berodde säkert på att man höll det som troligare att det var en ungdom man skulle leta efter och inte någon äldre i rock.

Vad säger din moster om åldern på mannen? Såg han ut att vara runt 30?

Just när jag tänker på det här att folk har sett yngre personer i nära anslutning till mordet samt en ung person som satt på en parkbänk någon gata bort från mordplatsen. Kan det ha varit någon som har sett hela mordet utföras, men som har varit rädd att träda fram? Kanske någon med psykiska problem som trodde att han hade sett syner? Har för mig att det ligger ett psykiatriskt boende inte så långt ifrån. Det förvånar mig att man inte har kunnat komma i kontakt med just denna person men det kan som sagt vara pga min teori, psykiska problem eller liknande.

Är det inte ganska många personer som har setts i nära anslutning till mordet av vittnen, som inte har hört av sig? Vi har en person i träningsbyxor, ganska lång. Vi har en ung person som såg helt "förstörd ut" på en parkbänk precis efter mordet. Och så denna man i rock som ska ha setts småspringa nära området. Får mig att tro att det hela var en konspiration och att alla dessa personer jobbar tillsammans.
Senast redigerad av ArgIdiot 2014-08-17 kl. 12:07.
Citera
2014-08-17, 12:11
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Tycker inte man ska lägga ner allt för mycket tid på att tjäbbla om flyktvägen. Vad är det som säger att det är just så? När man inte tagit fast honom på 10 år. Uppenbarligen är det ju polisen som letar i blindo och är på fel spår.

Jag tror att man har fäst sig alldeles för mycket vid fantombilden och GM's ålder. Man har hela tiden trott att han är ung, mellan 15-19 år gammal. Man har topsat tusentals unga män och killar exakt i denna ålder. Lägg till tips som har kommit in på personer som ligger över åldersgräsen.

Jag tycker Ingegerd vittnesmål är intressant. Hon ser alltså en man iklädd en lång rock, väldigt blek småspringa några gator från mordplatsen precis vid tidpunkten. Visst har folk bråttom, men hur många var det som sprang vid tiden för mordet? Folk springer ju inte generellt på morgonen, kanske i storStockholm men jag bor i en stad väldigt nära Linköping som är ungefär ganska stor, jag har varit i Linköping på morgnarna och det är inte många jag har sett som småspringer.

Oavsett om detta är gm eller inte så är hennes iakttagelser intressanta. Just för att denna man beter sig skumt väldigt nära mordplatsen. Kyrkogården är väl ca 50-70 meter från brottsplatsen?
Rent spekulativt nu.
Hennes vittnesmål om skorna kan vi glömma direkt. Finns inte en käft som minns så detaljerat när de ger signalement. Blek? Vad har det med saken att göra? Först ska mannen, iförd en rock springa till Djurgårdsgatan för att dumpa en mössa. Sedan ska han, fortfarande iförd en rock som är ett utmärkt kännetecken, tvärvända för att springa utmed den vägen som polisbilar garanterat kommer åka.
Nu vet inte jag hur vältränad denne man är. Men att springa en sträcka på ca: en km iklädd denna mundering o vara blek tyder på en elitidrottsman om han är i 35 år åldern. Jag själv som har bra fysik hade inte bara varit högröd i ansiktet utan jag hade nog redan svimmat av utmattning.
Med tanke på tidpunkten på morgonen så låter det där mer som en Saabtjänsteman som var sent ute till bussen som har en hållplats vid Riksbankshuset.
Sista saken som talar emot är mössan. Hur många medelålders män iklädda rock går omkring med en tonårsmössa samt en butterflykniv?

Mannen i fråga kan däremot vara intressant som vittne då han befunnit sig i området.
Citat:

Om man först hugger en människa så får man blod på händerna. När du sedan hugger nästa så är chansen stor att handen glider ner på eggen pga blodet som är klibbigt. Då huggen varit dödande har det använts stor kraft för att tränga in i kroppen så att han skar sig själv är troligt.
För att slippa spekulera så har de hittat GMs blod på kniven. Så antingen blödde han näsblod eller så har han skadat sig själv.
Att han inte är DNA-identifierad har sina förklaringar med. En förklaring kan vara att detta var en så ung person att han var minderårig samt okänd av polis sedan tidigare. Då finns inte han i några register. Inte ens misstankeregistret.
Toppsningen i sig är inte gjord på alla i Linköping samt att han kanske inte ens bodde i staden.
Kan vara någon äldre med som är ostraffad. Samma sak där med DNA-register. Han finns inte där.
Enda chansen att få fast honom är att han begår nya brott som medför toppsning. Det sker dagligen att polis/SKL kollar aktuella toppsningar mot gamla brott.
Hade jag varit GM så hade jag självklart blivit en mönstermedborgare för att hålla mig under radarn.
Så det är inte alls osannolikt att man klarar sig trotts massiv toppsning.
Citera
2014-08-17, 12:17
Bannlyst
Är det någon som kan räkna upp hur många vittnesiakttagelser vi har samt beskriva dem?

Vi har ett vittne som påstår att en lång man i träningsbyxor med träningsskor försvinner raskt ifrån brottsplatsen vid tidpunkten för mordet.

Vi har ett vittne som säger sig se en man passera detta vittne några gator från mordplatsen. Personen ska ha varit avvikande och något ska ha fångat vittnets intresse, polisen har dock ännu inte gått ut med vad som var så avvikande med denna person.

Vi har ett vittne som sägs ha sett en ung person se helt förstörd ut på en parkbänk i nära anslutning till mordet.

Vi har ett vittne som säger sig ha sett en man i träningsbyxor och träningsskor stå och kolla på när polisen spärrar av området. Ska ha setts på bild har jag för mig. Vet inte om denna person har hört av sig?

Vi har Ingegerd iakttagelser om en äldre man i rock som ska ha setts småspringa i nära anslutning till mordet. Även en användare på FB ska vid tidpunkten för morden hört från sin moster att hon sett denna person i rock i nära anslutning till mordet. Han ska ha haft ett skumt ansiktsuttryck.
Citera
2014-08-17, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Rent spekulativt nu.
Hennes vittnesmål om skorna kan vi glömma direkt. Finns inte en käft som minns så detaljerat när de ger signalement. Blek? Vad har det med saken att göra? Först ska mannen, iförd en rock springa till Djurgårdsgatan för att dumpa en mössa. Sedan ska han, fortfarande iförd en rock som är ett utmärkt kännetecken, tvärvända för att springa utmed den vägen som polisbilar garanterat kommer åka.
Nu vet inte jag hur vältränad denne man är. Men att springa en sträcka på ca: en km iklädd denna mundering o vara blek tyder på en elitidrottsman om han är i 35 år åldern. Jag själv som har bra fysik hade inte bara varit högröd i ansiktet utan jag hade nog redan svimmat av utmattning.
Med tanke på tidpunkten på morgonen så låter det där mer som en Saabtjänsteman som var sent ute till bussen som har en hållplats vid Riksbankshuset.
Sista saken som talar emot är mössan. Hur många medelålders män iklädda rock går omkring med en tonårsmössa samt en butterflykniv?

Mannen i fråga kan däremot vara intressant som vittne då han befunnit sig i området.
Om man först hugger en människa så får man blod på händerna. När du sedan hugger nästa så är chansen stor att handen glider ner på eggen pga blodet som är klibbigt. Då huggen varit dödande har det använts stor kraft för att tränga in i kroppen så att han skar sig själv är troligt.
För att slippa spekulera så har de hittat GMs blod på kniven. Så antingen blödde han näsblod eller så har han skadat sig själv.
Att han inte är DNA-identifierad har sina förklaringar med. En förklaring kan vara att detta var en så ung person att han var minderårig samt okänd av polis sedan tidigare. Då finns inte han i några register. Inte ens misstankeregistret.
Toppsningen i sig är inte gjord på alla i Linköping samt att han kanske inte ens bodde i staden.
Kan vara någon äldre med som är ostraffad. Samma sak där med DNA-register. Han finns inte där.
Enda chansen att få fast honom är att han begår nya brott som medför toppsning. Det sker dagligen att polis/SKL kollar aktuella toppsningar mot gamla brott.
Hade jag varit GM så hade jag självklart blivit en mönstermedborgare för att hålla mig under radarn.
Så det är inte alls osannolikt att man klarar sig trotts massiv toppsning.

Fast vad är det som säger att GM inte kan ha bytt kläder? Det sägs att han bodde i närområdet. Han kanske flydde till ICA och dumpade sin mössa för att göra sig av med kännetecknade signalement, gick hem, bytte om och sedan sprang någonstans (arbete, kompis, vad som helst).
Citera
2014-08-17, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Dude
Det är mycket vanligt att GM skär sig själv vid utdelande att multipla hugg, eftersom blodet från offret gör kniven mycket hal. Det är också så att det är knivar utan något parerskydd (i detta fall en butterflykniv).

Precis, det förstod jag nästan, tack. Kniven är ju en kniv som 50% av Sveriges ungdomar hade 2004, extremt dåligt vapen. Köpt från Thailand resan eller liknande...

Jag dumpar lite tankar nu, kan verka lite ostrukturerat.

Känns sjukt osmart av GM att ha dumpat vapnet samt mössan i en metro-låda. Det känns mycket troligt att GM är ung man som sades från början, han kan ju inte ta hem det blodiga vapnet till familjen. Svårt att se att en vuxen människa gör på detta viset, men visst finns chansen till det.

GM är skadad efter mordet men hans familj noterar ej detta? Men hur vanligt är det egentligen att ens familj sätter dit sitt egna barn, låter osannolikt. Klasskamrater bör ha noterat hans skada, eller undra vart han var den dagen mordet skedde, vart är alla människor som kunnat sätta dit honom...

En ung man eller en man som är av utländsk härkomst dumpar väl ett mordvapen i en metro-låda och tror att det är en papperskorg.

Finns det starka bevis på att GM känner till området? Han kanske bara sprang runt förvirrad och stressad. Dock är det nog högst sannolikt att GM bodde i området och skulle till skolan/jobbet, eller har GM planerat allt och väntat på pojken. Om mordet är planerat måste Mohammed ha haft kontakt med GM på något vis, GM är ej från området utan har kartlagt Mohammeds gångväg. Väldigt osannolikt att en liten pojke har någon kontakt med en utländsk ung man, som är på besök i Linköping.

Denna mordgåta låter faktiskt smått otrolig, om GM är ung åker personen dit direkt. Hur kan GM lyckats hålla sig undan?!

Det osannolika att GM är ej från området kan vågat gissat vara hans mössa, vem köper en mössa på statoil?! Låter inte som en ung man som gör det.

Om GM planerat mordet bör personen ha åkt dit sedan länge, hur kan GM hålla sig från att mörda under alla dessa åren, är det så att GM inte är från Sverige...Kan Mohammed ha retat GM på väg till skolan, GM måste vara lite nervsvag och drog kniven direkt. Kan det vara så att GM var på besök och tog en morgonpromenad? Inte så troligt när det regnar ute.

Att mössan är från statoil tyder på att han kanske klädde ut sig inför brottet, planerat mord och han känner till området. Vilken ung människa använde en rock till knäna 2004, jag kommer ihåg att jag hade en svart iaf, det var rätt inne med skepparkavaj på den tiden.

Det låter för osannolikt att GM är utländsk och har planerat ett mord. Det känns mer sannolikt att GM var ung på den tiden och nervsvag, drog kniven rakt av. Kan det vara så att GM halkade på gatan när det regnade och Mohammed retade honom...

Vad har gått fel för att sätta dit denna människan? Vanligt hederligt dörrknack i området hade väl satt dit GM direkt.

Nu för tiden är GM långt ifrån Linköping, han bör väl inte ens finnas i Sverige om han är smart nog. Detta mordet har alla delar för att kunna lösas direkt, men så har det inte skett, otroligt.
Senast redigerad av Mixer1 2014-08-17 kl. 12:28.
Citera
2014-08-17, 12:22
Bannlyst
Citat:
Precis, det förstod jag nästan, tack. Kniven är ju en kniv som 50% av Sveriges ungdomar hade 2004, extremt dåligt vapen. Köpt från Thailand resan eller liknande...

Fast jag köper inte det här argumentet om att det måste röra sig om en ung gärningsman bara för att han använder sig av en butterflykniv.

Hinner inte utveckla mitt svar eller svara på resterande saker du nämner i ditt inlägg eftersom jag har bråttom ut just nu men kommer tillbaks ikväll och skriver ett mer djupare svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in