Citat:
Ursprungligen postat av
Lydan
Det är så jävla kul det där. I USA hade Obama problem med att bevisa att han verkligen var en äkta stolt amerikan som älskar sitt land.
I Sverige slåss Reinfeldt med att bevisa att han "trots allt inte är helt svensk".
Det är så befängt att jag tappar hakan varje gång jag hör honom gå igång på att han "trots allt inte är pursvensk inte!".
Nationalitet och gruppsammanhållning har byggt vårt välfärdssamhälle. Det är intressant att se hur man nu inte vill identifiera sig med det.
Det här går också över mitt förstånd varje gång. Varje funtad nation och land har sammanhållning, solidaritet och en stolthet över sin kultur. Vår statsminister är minsann från "Tensta", det är viktigt att poängtera. Annars kan han ju råka vara svensk.
Vanlig mänsklig psykologi om grupperingar, in och ut-grupper tar tydligen ingen hänsyn till. Att slänga in lite kulturer utan möjlighet till klok integration leder knappast till ett fredligt samhälle. Se på ISIS, där räcker det med att inte tycka som dem. Inte ens sitt eget folk skonar dem. Och därifrån ska människor i tusentals komma hit och bosätta sig bland sina egna, för att några år senare hävda sin rätt?
Nej, just det, det är ju synd om dem. Vad sägs om att låter folkslag lösa sina egna jävla problem och krig? Kan man inte se det lite som deras lott? Det finns en anledning till att det är typ alltid krig i mellanöstern, medan svenskarna är inne på minst 300 år av fred.