2014-08-16, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Fast det fanns ju 2 ögonvittnen som tyvärr inte hade med sig varken någon utrustning eller ens mobiltelefon
Även Poroshenko har bekräftat att man bombat konvojen och dödat minst ett par tusen FSB-agenter
Räcker det inte liksom?

Ja tänk. Världens propagandaseger, svart på vitt att ryssarna ingriper i Ukraina med trupper. Först åker dom in i Ukraina mitt framför ett gäng journalister. Journalister som ryssarna själv lockat dit med sin hjälpkonvoj ! Sen blir trupperna bombade i bitar. Och inte en enda filmsnutt eller liknande för att bevisa detta. Varken det initiala "intrånget" ELLER den rykande sönderbombade konvojen med ryssar, ryska fordon och allt.

Självklart är det en lögn från början till slut, det fattar ALLA med IQ-fiskmås +

Jag kan köpa att journalisterna kan ha missuppfattat nåt om de ryska trupperna som patrullerade nära gränsen och att de felaktigt rapporterade att de gick över istället för i stort sett på gränsen. Kanske de trodde att ett stängsel eller liknande utgör den absoluta gränsen istället för att stå en bit in på rysk mark och att ryssarna passerade något liknande för att sen patrullera längs med gränsen, vad vet jag. Men var är förtydliganden från journalisterna?

Sen hakar ukrainarna på och blåljuger att de bombat sönder just den konvojen med "ryska trupper". Oj vad lägligt. Ungefär som första månaderna av konflikten då ukrainska säkerhetstjänsten varje dag rapporterade om tillfångatagna GRU-agenter, Spetsnaz mm. Mängder av sådana. Det är så löjeväckande att man vill spy.

Nummer tre då. Calle idioten Bildt och Rasmusen hakar på och gapar om dittan och dattan. Det bevisar bara att det finns inga bevis på ryska intrång eftersom de går helt banans över EN REN LÖGN. ALLA vet att detta är svammel från början till slut. Men Calle bräker på.

Kan ingen djävel sätta dit honom snart.
2014-08-16, 22:06
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det gör det ja. Så därför är det bästa att få bukt med packet snarast möjligt. Så att ukrainarna själva kan bestämma sitt eget öde inom ramen för Ukrainas lagar och grundlag. Ukrainas lagar och grundlag kan f ö ändras inom ramen för det demokratiska systemet. Men bara om ukrainska myndigheter har kontrollen över territoriet - vilket den ukrainska militären nu tillser.
Dumheter! För det första så har inte möjligheterna med vapenvila prövats på allvar av Kiev. Det är fullt möjligt att Kiev rent militärt kan "vinna" kriget - även om jag misstänker att striderna kan pågå lång tid ännu (Fast säker är jag inte - till skillnad från alla självutnämnda "militära experter" i denna tråd!) - men freden kommer inte att vinnas - tvärt om kommer det meningslösa och onödiga innebördskriget att skapa djup misstro mellan rysk- och ukrainsktalande, som kan leda till långvariga problem i Ukraina.
För det andra är separatisterna på inte sätt mer "pack" än vad de korrumperade kuppmakarna i Kiev är.

Den enda långsiktigt hållbara lösningen på konflikten går - fortfarande - via vapenvila, förhandlingar och folkomröstningar. Allt baserat på principen om folkens självbestämmanderätt.
2014-08-16, 22:12
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Om du tror det är du naiv, självklart utnyttjas folk som vill bryta sig loss från Ukraina men grunden till konflikten har mindre med självbestämmande att göra och mer med storpolitik.
Storpolitik? Javisst, västledare - och i någon mån Putin - har gjort det till internationell storpolitik, för att gynna sina kortsiktiga strategiska mål - helt riktigt. Därför är det viktigt att fokusera på vad konflikten egentligen handlar om, och det är att folken i Krim och Östukraina med all rätt tröttnat på styret i Kiev, med sins ständiga ickekonstituionella maktskiften, (kom ihåg den "oranga revolutionen") sin korruption och sin inkompetenta ekonomiska politik. Kiev har gjort Ukraina till ett av Europas fattigaste länder trotts egentligen goda förutsättningar - jordbruksmark som är bland världens allra bästa, möjligheter till turism och en välutbildad befolkning.
2014-08-16, 22:21
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Ja tänk. Världens propagandaseger, svart på vitt att ryssarna ingriper i Ukraina med trupper. Först åker dom in i Ukraina mitt framför ett gäng journalister. Journalister som ryssarna själv lockat dit med sin hjälpkonvoj ! Sen blir trupperna bombade i bitar. Och inte en enda filmsnutt eller liknande för att bevisa detta. Varken det initiala "intrånget" ELLER den rykande sönderbombade konvojen med ryssar, ryska fordon och allt.

Lustigt att du skulle ta upp just detta i dag, då två mycket starka bevis för Rysslands involvering i Ukraina har framkommit:

Dels har den nya ledaren för "folkrepubliken" Donetsk berättat att man emottagit 1200 man, 30 stridsvagnar och 120 PBVer:

Citat:
According to him, the reserves showed up at the most crucial moment. They were made up of 1200 personnel, who had been trained for four months in the Russian Federation. In addition to the troops, the reinforcements, according to Zakharchenko, included 30 tanks and 120 armoured vehicles. A video of the speech by of the head of the government of the self-proclaimed Donetsk People's Republic was posted online.
http://www.interpretermag.com/category/blog/

Det starkaste beviset är dock från MP.net, där den proryska användarskaran har identifierat en BTR-82A i separatisthänder:

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=NydKpqZ1sIM

BTR-82A är en rysk uppgradering på BTR-80 från 2010, och den har aldrig funnits i ukrainska händer:

http://www.armyrecognition.com/russia_russian_army_wheeled_armoured_vehicle_uk/btr-82a_armoured_infantry_fighting_vehicle_technical_d ata_sheet_specifications_description_pictures. html

Detta är oemotsägbara bevis på att ryssarna förser rebellerna med tung utrustning, och inget som kan pratas bort.
2014-08-16, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Norska staten säljer licenser för utvinning och precis, Bingo för Norge. Är detta upplägget i Ukraina tror du? Eller blir det samma rövknullarupplägg som amerikanska bolag tillskansade sig i Irak?
Ja uppläggen är ofta likartade i västvärlden. Nu är du överbevisad än en gång så vi släpper oljan och inriktar oss åter på Kievs framsteg och rebellernas snara nederlag.
2014-08-16, 22:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Lustigt att du skulle ta upp just detta i dag, då två mycket starka bevis för Rysslands involvering i Ukraina har framkommit:

Dels har den nya ledaren för "folkrepubliken" Donetsk berättat att man emottagit 1200 man, 30 stridsvagnar och 120 PBVer:

http://www.interpretermag.com/category/blog/

Det starkaste beviset är dock från MP.net, där den proryska användarskaran har identifierat en BTR-82A i separatisthänder:

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=NydKpqZ1sIM

BTR-82A är en rysk uppgradering på BTR-80 från 2010, och den har aldrig funnits i ukrainska händer:

http://www.armyrecognition.com/russia_russian_army_wheeled_armoured_vehicle_uk/btr-82a_armoured_infantry_fighting_vehicle_technical_d ata_sheet_specifications_description_pictures. html

Detta är oemotsägbara bevis på att ryssarna förser rebellerna med tung utrustning, och inget som kan pratas bort.

Wow, maken till uppdiktade fabler har jag aldrig sett.
Gjorde en sökning på interpremag länken, fick inget om någon BTR-82A, däremot nämns det en BTR-80:

Meanwhile, a video has been uploaded to YouTube today, which purportedly shows separatist fighters advancing behind a BTR-80 armoured personnel carrier along the road between Dmitrovka and Snezhnoye. The description says that the fighters are clearing the road:

Jag förmodar att det är samma video du länkar till på youtube som visas på IM hemsidan?

Har även kollat mp.net där jag får: This webpage is not available. Om det nu ens är en websida, vilket jag starkt betvivlar, oavsett är den inte åtkomlig för tillfället.

Fyfan vilket trollande Bernard, har sett dig skriva mycket skräp men aldrig förväntade jag mig att du skulle sjunka såhär lågt.

De övriga länkarna bevisar jota.
2014-08-16, 22:42
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ja uppläggen är ofta likartade i västvärlden. Nu är du överbevisad än en gång så vi släpper oljan och inriktar oss åter på Kievs framsteg och rebellernas snara nederlag.

Nej, tvärtom visade det sig återigen att du var en tompung för uppläggen är inte alls likadana världen över vad gäller utvinning av olja och gas förstår du.
Senast redigerad av Aegishjalmr 2014-08-16 kl. 22:44. Anledning: Ord
2014-08-16, 22:43
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Dumheter! För det första så har inte möjligheterna med vapenvila prövats på allvar av Kiev. Det är fullt möjligt att Kiev rent militärt kan "vinna" kriget - även om jag misstänker att striderna kan pågå lång tid ännu (Fast säker är jag inte - till skillnad från alla självutnämnda "militära experter" i denna tråd!) - men freden kommer inte att vinnas - tvärt om kommer det meningslösa och onödiga innebördskriget att skapa djup misstro mellan rysk- och ukrainsktalande, som kan leda till långvariga problem i Ukraina.
För det andra är separatisterna på inte sätt mer "pack" än vad de korrumperade kuppmakarna i Kiev är.

Den enda långsiktigt hållbara lösningen på konflikten går - fortfarande - via vapenvila, förhandlingar och folkomröstningar. Allt baserat på principen om folkens självbestämmanderätt.

Nu är du ju igång och dillar igen. "Folkens självbestämmanderätt"? Det är alltså demokrati du menar?

Nu håller den ukrainska armén på att återupprätta demokratin i Donbass. Det är alltså det som den här offensiven går ut på. Så snart terroristerna är borta ur leken tar den vanliga opinionsbildningen och den vanliga demokratin vid. Förstå nu att ryskstödda brottslingar tog över i delar av Donbass. Det var inte "folket" som gjorde det.
2014-08-16, 22:47
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nu är du ju igång och dillar igen. "Folkens självbestämmanderätt"? Det är alltså demokrati du menar?

Nu håller den ukrainska armén på att återupprätta demokratin i Donbass. Det är alltså det som den här offensiven går ut på. Så snart terroristerna är borta ur leken tar den vanliga opinionsbildningen och den vanliga demokratin vid. Förstå nu att ryskstödda brottslingar tog över i delar av Donbass. Det var inte "folket" som gjorde det.

Försök att fatta att din "pseudodemokrati" uppbackad av USA är det många som pissar på. Det finns inget demokratiskt alls med kuppen i Kiev hur mycket du än försöker inbilla dig det.
2014-08-16, 22:50
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShallowInfidel
Wow, maken till uppdiktade fabler har jag aldrig sett.
Gjorde en sökning på interpremag länken, fick inget om någon BTR-82A, däremot nämns det en BTR-80:

Meanwhile, a video has been uploaded to YouTube today, which purportedly shows separatist fighters advancing behind a BTR-80 armoured personnel carrier along the road between Dmitrovka and Snezhnoye. The description says that the fighters are clearing the road:

Jag förmodar att det är samma video du länkar till på youtube som visas på IM hemsidan?

Har även kollat mp.net där jag får: This webpage is not available. Om det nu ens är en websida, vilket jag starkt betvivlar, oavsett är den inte åtkomlig för tillfället.

Fyfan vilket trollande Bernard, har sett dig skriva mycket skräp men aldrig förväntade jag mig att du skulle sjunka såhär lågt.

De övriga länkarna bevisar jota.

Riktigt patetiskt.

Jag har inte sagt något om att detta om BTR-82A skulle omnämnas på interpremag, det har du fantiserat ihop själv. Vad jag sade var att detta diskuterades på mp.net, vilket är en förkortning för militaryphotos. Jag kan länka om du är intresserad:

http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?236054-Ukraine-discussion-thread-Or-the-original-Butthurt-thread&p=7339770&viewfull=1#post7339770

Det kan vara bra för dig att läsa därifrån, och samtidigt inse att de som initialt diskuterar detta är mycket pro-ryska.

För övrigt har inte Ukraina ens BRT-80A, som började produceras 1994. Nästa gång kanske du skall tänka efter innan du spyr ur dig massa trams.
2014-08-16, 22:57
Medlem
Vad man kan utläsa mellan radera är ju att rebellerna inte längre har stöd hos befolkningen, i den mån dom nu haft något stöd. När terrorn blev utbredd och ryskt stöd uteblev så var rebellernas saga nästan all. Att sedan olika milisgrupper slåss om makten gör att slaget givetvis är förlorat. Egentligen så har nog Putin förlorat sitt anseende lika mycket i östra Ukraina som i övriga världen. Inte illa av en sådan fantastisk strateg som Putin sägs vara .
2014-08-16, 23:02
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Vad man kan utläsa mellan radera är ju att rebellerna inte längre har stöd hos befolkningen, i den mån dom nu haft något stöd. När terrorn blev utbredd och ryskt stöd uteblev så var rebellernas saga nästan all. Att sedan olika milisgrupper slåss om makten gör att slaget givetvis är förlorat. Egentligen så har nog Putin förlorat sitt anseende lika mycket i östra Ukraina som i övriga världen. Inte illa av en sådan fantastisk strateg som Putin sägs vara .

Jag tror aldrig rebellerna har haft något nämnvärt stöd hos lokalbefolkningen, men det har inte heller Kiev haft efter Maidan. Back to the drawing board alltså, vilket förhoppningsvis kommande förhandlingar tar upp. Kraftig decentralisering är nog rätt väg att gå, inte uppdelning i väst och öst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in