Citat:
Ursprungligen postat av
Eerieye
Vad är det som gör att du inte förstår? Ukraina har redan prövat med vapenvila! Det gjorde man innan den militära offensiven och man förlängde den t o m. Problemet var bara att terroristerna sket i den och fortsatte ockupera nya byggnader i nya städer. 27 ukrainska soldater dog i över 100 brott mot vapenvilan.
Nu kan jag tänka mig att terroristerna är resonabla till viss del, eftersom nederlaget grinar dem i ansiktet, men det bästa för både Ukraina och ukrainarna är nu att fullfölja tills varenda terrorist är gripen, skjuten eller utjagad.
Röstar du på MP eller? Att minska anslagen till både polisen och militären eftersom det ju är bättre om alla är snälla istället?
Jag lutar åt att rösta på socialdemokraterna - vilket något överraskande är försvarsvännernas val inom svensk politik idag.
Angående det här med vapenvila, så måste man inse att situationen mellan de båda sidorna i konflikten är helt olika - detta är ett faktum och ingenting att moralisera över - å ena sidan har vi en disciplinerad (nåja) reguljär stridsmakt (Kiev) - å andra sidan har vi hoprafsade irreguljära separatistmiliser, som näppeligen kan ses som fullständigt disciplinerade eller stående under gemensam befälhavare. Så inse faktum:
det kommer att ske brott mot en proklamerad vapenvila!!!
För övrigt sker detta även i stider mot en reguljär stridsmakt; efter den officiella kaputilationen från Tysklanad efter andra världskriget pågick det strider under flera dagar mellan främst tyska och rysa trupper.
Inte desto mindre är vapenvila vägen att gå om det skall sparas liv i den här konflikten!!