2014-10-15, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Nån behöver få tag i någon typ av befolkningslängd, slumpa ut ut individerna som skall utfrågas samt praktiskt distribuera undersökningen per enkät, eller intervjua per telefon. Det bör vara markpersonalens uppgift.

Det kan också vara outsourcing av hela arbetet även konstruktion av frågor i samråd av beställaren.

Obs endast min gissningar från min sida.
Om du åker till Ukraina någon gång inom den närmaste framtiden ring gärna till dem och fråga, berätta sedan gärna svaret för oss. Så vi vet säkert.

nummer? vem ska det ringas till? vilken fråga ska ställas? speca svarat noggrant så ser jag till att en av mina assistenter ringer...
2014-10-15, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
färsk opinionsundersökning:

- 89 % av ukrainarna är emot en rysk intervention, stödet är mycket litet för ryskt militäringripande

- 11 % av den rysktalande befolkningen stöder rysk intervention (men av dessa är endast 4 % starka i stödet, 7 % stöder endast delvis/något/en aning)

- 80 % vill ha ett enat ukriana (men delvis utan krim), samt 89 % ett enat ukraina inklusive viss federalisering

- endast 3 % vill se en delning eller annan lösning

nu har jag endast skummat siffrorna, så korrigera gärna eventuella tolkningsfel som skett innan morgonkaffet. men på det stora hela så visar undersökningen - genomförd av IRI (partnerorganisation med FN) med hjälp av gallup - att konflikten enat ukraina tydligt. stödet för ukrainsk enighet och ledarskap har ökat. separatistiska och ryska strömningar minskat. den här undersökningen känns generellt mer samstämmig med min verklighetsbild (än den med åsiktsmässig stiltje från gårdagen).

någon med mer tid kan gärna dissekera den mer i detalj... den känns betydligt mer omfattande och komplett än de fåtal siffror som undersökningen häromdagen visade.

http://www.iri.org/news-events-press-center/news/iri-ukraine-pre-election-poll-shows-strong-opposition-russian-aggressi

http://www.iri.org/sites/default/files/2014%20October%2014%20Survey%20of%20Residents%20of %20Ukraine%2C%20September%2012-25%2C%202014.pdf

Men hallå! Detta visar ju bara att det inte går att lita på dessa undersökningar som är gjorda i östra delen av landet.

Men denna undersökning gäller ju HELA Ukraina. Ibland är det uppdelat i 4 regioner inkl "östra" och med delsvar från varje. Men L+D förekommer ju inte enskilt.

Har då denna undersökning varit inne på separatistkontrollerat område och ha de varit över i Ryssland och hört sig för vad flyktingarna säger för att få ett representativ urval? Knappast.

Det är en face-to-face undersökning och de har ändå endast 63% response rate. Vilka har vägrat att öht delta? Hur ser viktningen bland dessa ut och hur har det påverkat? Man ser vidare att det ofta bland de i "östra" är en stor andel av de som verkligen deltagit i undersökningen som skiter i att svara på många frågor.

Alla dessa frågor får sitt svar när man via FN gör en riktig undersökning och ser till att skaffa ett representativt urval som håller. Tills dess får ni fantisera vidare.
2014-10-15, 13:10
Medlem
Citat:
sorry om jag frågar någonting alldeles självklart... men varför behövs ett "markarbete"?

det är ju inte direkt en fokusgrupp där man ska analysera instinktiva och känslomässuiga reaktioner. det är bara enkla frågor som borde kunna tas online eller via telefon... eller?

Man har knackat dörr, läs undersökningen.
2014-10-15, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Man har knackat dörr, läs undersökningen.

nej, jag har inte tid att sitta med en text om metodik för opinionsundersökningar. så viktigt känns det inte, men jag tar dig på orden och litar på det.

jag håller också med om att det säkert är bristfälligt att undersöka opinioner i krigsområden. det är alldeles självklart.

men varför måste det göras face-to-face och genom dörrknackande (som borde vara väldigt stokatiskt och valhänt rent statistiskt) ? varför kan man inte bara ringa upp ett slumpmässigt och representativt urval?
2014-10-15, 13:19
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Men hallå! Detta visar ju bara att det inte går att lita på dessa undersökningar som är gjorda i östra delen av landet.

Men denna undersökning gäller ju HELA Ukraina. Ibland är det uppdelat i 4 regioner inkl "östra" och med delsvar från varje. Men L+D förekommer ju inte enskilt.

Har då denna undersökning varit inne på separatistkontrollerat område och ha de varit över i Ryssland och hört sig för vad flyktingarna säger för att få ett representativ urval? Knappast.

Det är en face-to-face undersökning och de har ändå endast 63% response rate. Vilka har vägrat att öht delta? Hur ser viktningen bland dessa ut och hur har det påverkat? Man ser vidare att det ofta bland de i "östra" är en stor andel av de som verkligen deltagit i undersökningen som skiter i att svara på många frågor.

Alla dessa frågor får sitt svar när man via FN gör en riktig undersökning och ser till att skaffa ett representativt urval som håller. Tills dess får ni fantisera vidare.

Det är snarare du som fantiserar om ett stöd för de ryska terroristerna. Folket i östra Ukraina som blivit kidnappade och torterade, inte fått sina pensioner etc på grund av alla rån mot värdetransporter, de som blivit utsatta av personrån av de ryska terroristerna som är en del av Kreml-maffians asymmetriska krigföring, alla dessa tusentals vill knappast stödja den ryska invasionen på något sätt överhuvudtaget. De gjorde det inte innan, som vi kommer ihåg av undersökningarna strax efter den ryska annekteringen av Krim så var det bara 5% av folket i östra Ukraina som överhuvudtaget ville se Ryssland inblandat vad gäller Ukrainas suveränitet. Självklart ville de inte ha dessa mördare lösa i östra Ukraina, varför skulle de? Nej, det är bara ni femtekolonnare som stödjer de ryska fascisterna som har fantasier om att det bland folket skulle finnas stöd för denna sjuka ryska krigföring.
2014-10-15, 13:23
Medlem
Citat:
nej, jag har inte tid att sitta med en text om metodik för opinionsundersökningar. så viktigt känns det inte, men jag tar dig på orden och litar på det.

jag håller också med om att det säkert är bristfälligt att undersöka opinioner i krigsområden. det är alldeles självklart.

men varför måste det göras face-to-face och genom dörrknackande (som borde vara väldigt stokatiskt och valhänt rent statistiskt) ? varför kan man inte bara ringa upp ett slumpmässigt och representativt urval?
Fråga dem det du frågade mig "varför behövs ett "markarbete"", vad är ett markarbete. och vidare kan ni konkret berätta för mig vad ert arbete är respektive Gallups är när det gäller undersökningen ifråga. Har ni någon gemensam arbetsplan (design) som jag kan få tal del av, etc

Edit: Gallup har säkerligen ingen egen personal i Ukraina utan måste hyra in hjälp för det praktiska. Men fråga så vi vet!

Edit 2: Survey design
http://en.wikiversity.org/wiki/Survey_design

Edit 3: Hur utförde ni undersökningen i östra Ukraina? Vem frågade ni respektive frågade ni inte i östra Ukraina? Hade ni tillgång till alla områden i östra Ukraina? Hur var svarsfrekvensen i olika delar av landet? Hade ni några problem med undersökningen i någon annan del av landet?
Senast redigerad av fuckuto 2014-10-15 kl. 14:11.
2014-10-15, 13:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Om jag på LiveLeak söker på Donetsk airport så är den nyaste videon 3 dagar och den näst nyaste videon 4 dagar gammal. Vad är din källa TACK!

http://www.liveleak.com/browse?q=donetsk%20airport&sort_by=date

Edit: Eller var det bara struntprat det som du skrev i din tidigare post?
Den jag tittade på var publicerad i söndags av datumet att döma, dock verkar det vara samma mtrl som klippts om till de flesta av de ryska propagandafilmerna.
Hursomhelst påstår legionärerna att de kontrollerar 90 % av flygplatsen när de inte ens lyckats ta terminalbyggnaden.
Upprensningsaktionen sket sig
2014-10-15, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Den jag tittade på var publicerad i söndags av datumet att döma, dock verkar det vara samma mtrl som klippts om till de flesta av de ryska propagandafilmerna.
Hursomhelst påstår legionärerna att de kontrollerar 90 % av flygplatsen när de inte ens lyckats ta terminalbyggnaden.
Upprensningsaktionen sket sig
Här kommer en webblänk till youtube, uppladdade är Kazzura, med videos från från Donetsk airport den senaste är från igår (ca 1 dag gammal)
Videos från Donetsk airport
https://www.youtube.com/channel/UCG2L5r9T5iYCH0Mmgq85jNQ
2014-10-15, 16:32
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume

På ukrainska Krimhalvön ska nu de illegala ryska myndigheterna genomföra en ny folkräkning. Den senaste utfördes av de ukrainska myndigheterna 2001.

Ryssland har dock ett särskilt politiskt intresse av att en folkräkning ska äga rum. Då får de ju full kontroll på vilka av Krims befolkning som är tatarer, etiska ukrainare m.fl. Ett perfekt verktyg för etisk utrensning. Folkräkningen kräver att 100% av alla hushåll fyller i uppgifterna till punkt och pricka.

http://www.themoscowtimes.com/news/a...on/509401.html

Citat:
Ja man blir ju så förbannat upprörd av att de legala myndigheterna på Krim genomför en befolkningsräkning endast 13 år efter den senaste. Usch Ryssland.

United States Census är en folkräkning i USA som genomförs vart tionde år
http://sv.wikipedia.org/wiki/United_States_Census

Sverige:
Folkräkningar har mestadels genomförts vart tionde år, tidvis vart femte år. Vart tionde år är enligt FN:s rekommendationer. (min fetstil)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Folkr%C3%A4kning_i_Sverige

Foliehatt där!

Tramsinlägg från din sida som vanligt. Folkräkningar i sig är naturligtvis inget ovanligt, jag tror alla här vet vad det är. Du försöker förringa det allvarliga i just denna folkräkning där de ryska ockupanterna avser utföra en ännu mer sofistikerad förföljelse av tatarer och andra oliktänkande på den ukrainska Krimhalvön.
2014-10-15, 16:55
Medlem
En ovanligt stor explosion verkar ha inträffat vid Donetsk flygplats.
Livesändning:
https://www.youtube.com/watch?v=Q-fBgVXH7Bo
2014-10-15, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Tramsinlägg från din sida som vanligt. Folkräkningar i sig är naturligtvis inget ovanligt, jag tror alla här vet vad det är. Du försöker förringa det allvarliga i just denna folkräkning där de ryska ockupanterna avser utföra en ännu mer sofistikerad förföljelse av tatarer och andra oliktänkande på den ukrainska Krimhalvön.
Ja det är ju smart att först skapa en dokumentation för att sedan "utföra en ännu mer sofistikerad förföljelse av tatarer och andra oliktänkande". Istället för göra tvärtom. En bra tanka-regel är att förutsätta att människor är smartare än en själv. Har du tänkt på det?
Foliehatt där!
Senast redigerad av fuckuto 2014-10-15 kl. 17:38.
2014-10-15, 17:06
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D432
En ovanligt stor explosion verkar ha inträffat vid Donetsk flygplats.
Livesändning:
https://www.youtube.com/watch?v=Q-fBgVXH7Bo
Hur länge kan man egentligen kriga om en enda flygplats? Jag menar det är ju både ett begränsat och väldigt öppet område. Borde ju bara ta några timmar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in