2014-08-15, 21:28
Medlem
Matärgotts avatar
Jag är rätt lugn för mig personligen men inte för människorna i de drabbade länderna där jag är rädd att många kommer att dö.

http://www.who.int/csr/don/2014_08_15_ebola/en/

Senaste uppdateringen som kom precis pekar på 152smittade mellan 12-13 augusti där hela 116st är i Liberia.

Det innebär att på 4dagar så har 187st personer smittats ENBART i Liberia, känns rätt extremt för ett land med endast 4,2 miljoner invånare.
Citera
2014-08-16, 00:30
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matärgott
Jag är rätt lugn för mig personligen men inte för människorna i de drabbade länderna där jag är rädd att många kommer att dö.

http://www.who.int/csr/don/2014_08_15_ebola/en/

Senaste uppdateringen som kom precis pekar på 152smittade mellan 12-13 augusti där hela 116st är i Liberia.

Det innebär att på 4dagar så har 187st personer smittats ENBART i Liberia, känns rätt extremt för ett land med endast 4,2 miljoner invånare.

Sjukdomen påminner ganska mycket om vinterkräksjukan för en lekman som inte kan ett skit om forskning. I båda fallen sprids den via kroppsvätskor och det är en virussjukdom. Men ebola har den dramatiska egenheten att döda människor.

Trots all vår kunskap och välfärd har vi inte lyckats förhindra en enda våg av vinterkräksjuka i sverige. Innan vi vet ordet av så kan det helt plötsligt rapporteras om 10000 smittade i Afrika.
Citera
2014-08-16, 00:51
Medlem
Så när kommer första utbrottet av denna våg Ebola här i Sverige?

Det går väl skytteltrafik mellan Afrika och Svärje så antar att det endast är en tidsfråga. Testa personer från de utsatta områdena gör man väl inte heller för det är antagligen rasistiskt.
Citera
2014-08-16, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aggrovator

Det går väl skytteltrafik mellan Afrika och Svärje så antar att det endast är en tidsfråga. Testa personer från de utsatta områdena gör man väl inte heller för det är antagligen rasistiskt.

ja det kommer snart hit. här är det öppet för negrer och svenska kvinnor åker ju gärna ner dit med. eller störda vänster fötter..
Finns så mycket kräk till människor. så hoppas det dör riktigt jävla många.
Citera
2014-08-16, 09:14
Medlem
DistortedTruths avatar
Citat:

Tror inte det finns några direktförbindelser alls till de drabbade länderna, och jämfört med gamla Europeiska kolonialländer typ UK och FR så har vi knappt nåt utbyte med Västafrika öht...
Citera
2014-08-16, 12:54
Medlem
153 nya fall (officiellt) på 2 dagar, det känns som sjukdomen expanderar........Förut rapporterade man med 3-dagars intervall, nu kör man alltså 2-dagars.
Citera
2014-08-16, 16:43
Medlem
RexGermanias avatar
Hur stor är chansen att bli smittad om man till exempel sitter på en buss eller står i kö och någon smittad bakom en nyser eller hostar?
Citera
2014-08-16, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DistortedTruth
Tror inte det finns några direktförbindelser alls till de drabbade länderna, och jämfört med gamla Europeiska kolonialländer typ UK och FR så har vi knappt nåt utbyte med Västafrika öht...

Kanske inte västafrika men andra delar av Afrika då? Som sagt så är det nog bara en tidsfråga innan den här skiten spridit sig överallt mer eller mindre. De verkar ju inte vara så duktiga på att begränsa de smittade områdena..
Citera
2014-08-16, 21:21
Medlem
Citat:

Jag tror risken är mycket liten. Betänk att ebola varit kännt sedan 1976 med mängder av utbrott i Afrika utan att det kommit hit. Men omöjligt är det inte.
F ö så stavas det "Sverige" och inte "Svärje".
Citera
2014-08-16, 21:25
Medlem
Vad är risken att detta utbrott sprider sig i så stor skala att gemene man faktiskt bryr sig?

Pratade på jobbet med en "medicin intresserad" kollega och drog upp detta, föga intresse utav denne.

Kan några miljoner komma att dö? Det är väl detta som ingen vet men..
Citera
2014-08-16, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukonya
Jag tror risken är mycket liten. Betänk att ebola varit kännt sedan 1976 med mängder av utbrott i Afrika utan att det kommit hit. Men omöjligt är det inte.
F ö så stavas det "Sverige" och inte "Svärje".

Ja men alla utbrott har väl inte varit lika omfattande som detta eller? Utan att jag orkar googla... Ja jag vet hur det stavas, försökte du verka smart nu ?
Citera
2014-08-16, 23:19
Medlem
Matärgotts avatar
Citat:
Ja men alla utbrott har väl inte varit lika omfattande som detta eller? Utan att jag orkar googla... Ja jag vet hur det stavas, försökte du verka smart nu ?

Jag plussade ihop siffrorna på alla kända fall i de tidigare utbrotten som ni hittar här:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ebola_outbreaks

Totalt antal utbrott av Ebola sen 1976 26st exklusive det senaste.
Totalt antal kända fall i dessa 26 utbrott är 2405st.

Nu i det 27 utbrottet är sedan i onsdags totalt 2145stycken smittade officiellt varav ett stort mörkerantal enligt WHO.

Det betyder att det här utbrottet av Ebola är större ÄN ALLA ANDRA TILLSAMMANS.

Så ja det är sinnessjukt och även om folk vill spekulera i hur det kommer att sluta och om när man får bukt på det så tror jag att det kan gå åt helvete om man inte tar till drastiska åtgärder som att stänga ländernas gränser HELT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in