2014-08-26, 01:53
Medlem
Kan man inte bara förbjuda skiten! både e och bola är ju redan förbjudna... tråden ligger f.ö. i fel forum.
Citera
2014-08-26, 09:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Only2lonely
Men bara för att ett virus muterar betyder det ju inte att det blir mer smittsamt- det kan lika gärna bli mindre smittsamt och mer skonsamt mot kroppen. Men jag ser ändå en allvarlig risk här och det beror inte främst på viruset i sig självt. Det som är mest skrämmande är att se hur myndigheter som WHO, CDC och dess olika stödjande verksamheter faktiskt hanterar detta. Det om något är skrämmande, typ sandlådenivå!

Precis, och i skenet av det kanske du förstår min ironi. Vem har belägg för att nämnda organisationer verkligen har som målsättning att stoppa spridningen? Se hur svininfluensan hanterades. Jag säger det igen, förvåna dig inte om det inom kort konstateras okontrollerad ebola även i Europa, Asien och Sydamerika. Då rycker världsräddaren WHO ut och deklarerar en pandemi vilket i sin tur innebär att folk i panik låter sig medicineras med diverse obeprövade substanser. Vi har sett det förr, är minnet ditt så kort?
Citera
2014-08-26, 13:34
Medlem
Only2lonelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Precis, och i skenet av det kanske du förstår min ironi. Vem har belägg för att nämnda organisationer verkligen har som målsättning att stoppa spridningen? Se hur svininfluensan hanpterades. Jag säger det igen, förvåna dig inte om det inom kort konstateras okontrollerad ebola även i Europa, Asien och Sydamerika. Då rycker världsräddaren WHO ut och deklarerar en pandemi vilket i sin tur innebär att folk i panik låter sig medicineras med diverse obeprövade substanser. Vi har sett det förr, är minnet ditt så kort?
Ja, jag förstod din ironi. Det jag nu inte förstår är vad du menar om WHO:s målsättning. Du skriver att det inte finns några belägg för att de har som målsättning att stoppa spridningen. Så då undrar man ju vilken målsättning du tänker dig att WHO har?
Citera
2014-08-26, 13:51
Medlem
Only2lonelys avatar
CDC släppte igår ett dokument om vägledning hur sjukhus och bårhus bäst ska hantera kvarlämningar efter de som dör av Ebola. Av förståeliga skäl är anställda på sjukhus, bårhus och begravningsbyråer oroliga, eftersom de som insjuknar i Ebola är som mest smittsamma - precis innan och efter dödsögonblicket! http://www.cdc.gov/vhf/ebola/hcp/guidance-safe-handling-human-remains-ebola-patients-us-hospitals-mortuaries.html?mobile=nocontent
Citera
2014-08-26, 14:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Only2lonely
Ja, jag förstod din ironi. Det jag nu inte förstår är vad du menar om WHO:s målsättning. Du skriver att det inte finns några belägg för att de har som målsättning att stoppa spridningen. Så då undrar man ju vilken målsättning du tänker dig att WHO har?

Jag kan tänka mig att läkemedelsindustrin springer ner dörrarna på WHO. Tänker inte fördjupa mig i WHO i den här tråden, dock vill jag ge dig ett svar som förklarar mina tidigare ironiska inlägg.

Läs artikeln så förstår du vad jag menar: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12155636.ab

Officiell målsättning behöver nödvändigtvis inte vara det samma som agendan.

Nej, det är inte otänkbart att man nyttjar ebolaspridningen för ekonomiska syften.
Citera
2014-08-26, 14:48
Medlem
Only2lonelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag kan tänka mig att läkemedelsindustrin springer ner dörrarna på WHO. Tänker inte fördjupa mig i WHO i den här tråden, dock vill jag ge dig ett svar som förklarar mina tidigare ironiska inlägg.

Läs artikeln så förstår du vad jag menar: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12155636.ab

Officiell målsättning behöver nödvändigtvis inte vara det samma som agendan.

Nej, det är inte otänkbart att man nyttjar ebolaspridningen för ekonomiska syften.

Ja, du kanske ha rätt. Och vi lever ju i en "ding-ding" värld, så helt otroligt skulle det inte vara. Men artikeln förklarar också; "Enligt Gregory Hartl har inte Sage eller Ad Hoc-kommittén påverkat besluten om pandemin."

Sage- och Ad Hoc-kommittén verkar inte vara så avgörande här låter det som(men jag vet inte riktigt vad dessa kommittéer har som uppgift i relation till den kommitté Margaret Chan har som rådgivning)..men artikeln fortsätter med att förtydliga, "Margaret Chan kan bara ta rådgivning av kriskommittén och medlemsländerna. Men beslutet om en pandemi är enbart hennes, säger han till SvD."

Ja, det var en intressant artikel. Tack för denna!
Senast redigerad av Only2lonely 2014-08-26 kl. 14:53.
Citera
2014-08-26, 15:43
Medlem
På text TV står det att av dom fyra (läkare) som fått den "effektiva" Ebola medicinen har två tillfrisknat och dom två andra avlidit, så det är nog en bra bit kvar innan något riktigt vaccin finns tillgängligt. Väntar nu på uppdatering över antalet insjuknade det verkar som Congo börjar drabbas..............
Citera
2014-08-26, 15:47
Medlem
Väldig många läkare och sjukvårdare verkar också stryka med vilket försvårar arbetet ännu mer, risken finns att dessa kvarvarande inte vill arbeta med sjukdomsdrabbade framöver..............
Senast redigerad av stevejunkman 2014-08-26 kl. 15:50.
Citera
2014-08-26, 16:19
Medlem
WriteMasterTMs avatar
De som överlever efter att ha smittats.
Borde anställas som sjukvårdare.
För de är väl immuna och behöver inte ens bära skyddskläder

Kanske finns det ett enkelt DNA-test för att hitta andra lämpliga personer.
Så slipper sjukvårdarna krångla med att gå klädd i svettig plastpåse i stekheta afrika.
Många fördelar med att anställa rätt personer.

Om ni känner de rätta kanalerna och personerna i afrika så skicka tipset vidare.
Om ebola kommer till sverige så kan det vara bra att redan innan hittat immuna svenskar som kan jobba som sjukvårdare.
Citera
2014-08-26, 16:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WriteMasterTM
De som överlever efter att ha smittats.
Borde anställas som sjukvårdare.
För de är väl immuna och behöver inte ens bära skyddskläder

Kanske finns det ett enkelt DNA-test för att hitta andra lämpliga personer.
Så slipper sjukvårdarna krångla med att gå klädd i svettig plastpåse i stekheta afrika.
Många fördelar med att anställa rätt personer.

Om ni känner de rätta kanalerna och personerna i afrika så skicka tipset vidare.
Om ebola kommer till sverige så kan det vara bra att redan innan hittat immuna svenskar som kan jobba som sjukvårdare.

Om ebola upptäcks i Sverige lär det bli panik i bygget. Okunniga lättlurade sovande människor lär undvika färgade personer tror jag. Ska bli intressant att följa utvecklingen.

Var har du läst om immunitet?
Citera
2014-08-26, 16:41
Medlem
Matärgotts avatar
WHO har ju rapporterat måndag - onsdag - fredag senaste veckorna (bortsett från förra veckan som var tisdag-onsdag-fredag) Så man tycker ju att de borde släppa en rapport idag. Undrar varför de dröjer, (många smittade??) den som kom förra tisdagen kom runt 11-12 svensk tid.
Citera
2014-08-26, 17:49
Medlem
Only2lonelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matärgott
WHO har ju rapporterat måndag - onsdag - fredag senaste veckorna (bortsett från förra veckan som var tisdag-onsdag-fredag) Så man tycker ju att de borde släppa en rapport idag. Undrar varför de dröjer, (många smittade??) den som kom förra tisdagen kom runt 11-12 svensk tid.

Ja, jag undrar också varför det dröjer..känns inte som någon positiv signal att WHO i detta läge dröjer med en uppdatering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in