2014-08-05, 17:56
Medlem
hatapotatismoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 621Roffe
Terroristskola, där har vi svaret! självklart opererar dom in bomber i hundskrället och de e därför stackarn skäller dygnet runt...

Ha en goddag, MVH
Citera
2014-08-05, 18:29
Medlem
Hellsfates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatapotatismos
Hur? Störningsjour är nog inget alternativ, jobbar själv i branschen och man måste "konstatera" en störning för att ärendet ska gå vidare till Hyresvärden. Och då hunden inte skäller non-stop så är detta svårt att få störningsjouren att uppfatta.

Säg att du jobbar i just den byggnadens störningsjour och säg att hunden inte får skälla efter kl. 10 enligt deras regler bla bla bla och att man kan bli vräkt, och att dom ska se det här som en snäll varning.
Citera
2014-08-05, 18:33
Medlem
JANSHELINs avatar
När man sett Dogwhisperer på TV fattar man att hunden behöver hjälp att ändra sig.....

Den protesterar mot något med skällandet ---det bästa vore att hunden omplacerades på något sätt till någon som begriper sig på djur.

Den kommer aldrig att sluta skälla " av sig själv"
Citera
2014-08-05, 19:31
Medlem
MillerMullers avatar
Har fått en grannfarbror som sitter och alkar i bostadsrättsföreningens trädgård hela dagarna, inget större väsen än vad jag märkt men man drar ju sig för att sätta sig och fika när han sitter där (ibland med kompis) och dricker fulöl. Det luktar apa från hans lägenhet också, rök och ohygien.

Hyr får man lättast bort fanskapet? Eller måste jag flytta/vänta på att han skall dö (han är 72 och skröplig).

Går det att kolla upp om han äger lägenheten eller om han är en hyres-fossil?
Citera
2014-08-05, 20:17
Medlem
PaulPaljetts avatar
Ta upp det med hyresvärd eller styrelse beroende på vad som gäller i ditt fall. Meddela att du försökt påtala för grannen att de stör men att du inte får kontakt med dem. Se till så att en varning utfärdas. Fortsätt ligga på om problemet kvarstår.
Citera
2014-08-05, 20:24
Medlem
Inaniss avatar
Ring och uppge hyresvärdens uppgifter och säg att ni fått klagomål på att hunden skäller och be dom göra något åt det. Om inget händer så skriver du ihop en skriftlig varning där du hotar med vräkning om inget görs och skickar till dom. Jag tror det räcker för att få fart på dom så dom ordnar det med hunden.
Citera
2014-08-13, 23:39
Avstängd
Knivur-273s avatar
Lösningen på häxan eller den jobbiga gamla kärringen, som bryr sig om allt, ringer på utan anledning:

Var snäll. Förklara det som händer oavsett om det är hennes inbillning eller verklighet: Förklara att hennes inbillade störningar inte är dina söner eller döttrar som försöker invadera hennes
lägenhet tre trappor upp.

Förklara att torktumlaren inte saboterats av dina söner eller döttrar. Hon går alltid på dina söner eller döttrar den gamla häxdjävulen.

Förklara att du är vän med häxan och du vill hennes väl och att du tycker om henne på alla sätt (ljug som fan).

Hon lider troligen av Shizofren Paranoia och är en gammal kärring, förmodligen alkoholiserad.
Citera
2014-08-16, 13:43
Medlem
No-life grannar!??

Har sedan ett år tillbaka ett par arbetslösa unga grannar i 25-årsåldern som går hemma hela dagarna. De gillar tydligen att sova på dagarna och kollar på TV sent på nätterna kanske framåt 3 eller 4. Jag själv har bott i den här lägenheten i 11 år - utan ett enda klagomål för övrigt. Jag är 32 och arbetar, lever ett normalt liv, väldigt musikintresserad och brukar ha knäpptyst hemma mellan 22-07 på dygnet oavsett vardag eller helg. Nu till saken är att de hörde av sig till mig för första gången i december förra året. Tydligen hade de sökt efter mitt telefonnummer på hitta.se / eniro el dyligt eftersom de ringde upp mig en onsdag kl 11:00 (jag aldrig lämnat ut mitt nummer eller ens pratat med dem tidigare). I telefon var det en arrogant kille som frågade om det var jag som bodde under dom. Efter att ha svarat ja slänger han ur sig "Kan du sänka musiken, det hörs en in till vår lägenhet. Vi har ringt hyresbostäderna och Securitas men som vanligt händer ju såklart ingenting." Detta var alltså första gången jag pratade med dem.

Blev såklart förvånad efter detta då mitt musikspelande endast sker under dagtid och jag var ju som sagt tvungen att mäta upp min ljudnivå nästa gång av ren nyfikenhet. Såg att jag ligger på mellan 60 och 70 decibel varje gång och under hela tiden jag bott här har jag hållit mig till den nivån. Upp till 85 Decibel är till och med accepterat för att inte utgöra en "olägenhet" för andra. Så jag ignorerade såklart grannen.

Det tog väl kanske tre månader till innan de unga arbetslösa nattugglorna kommer ner till och plingar på min lägenhet i mars, en tisdag eftermiddag kl 14:20 då jag spelar en skiva hemma i vardagsrummet efter att ha kommit hem. Såklart ber de mig att sänka musiken och påstår att min musik gör så att deras kaffekoppar "vibrerar"? Även detta 65 decibel så jag tog det såklart som ren bullshit.

En vecka senare är de så fräcka att de skickar ett SMS till mig kl 10 på morgonen när min musik till och med bara ligger på 47 decibel: "snälla, stäng av musiken! sista gången vi säger till". Efter detta SMS blir jag rent av förbannad då de uppmanar mig att inte spela musik alls, så jag ringer till ordningsförvaltaren och berättar hela situationen. Han förklarar att jag inte har gjort något fel, utan eftersom det är ett flerfamiljshus måste mina grannar acceptera att det kan höras ljud in till andra, speciellt under dagtid. Han ber mig att ignorera dem så länge och vill att jag ska hänvisa mina grannar till honom om de återkommer igen.

Så jag ignorerar... men det dröjer bara till april månaden efter då de tydligen skickat Securitas en torsdag förmiddag kl 10:30. Jag öppnar och bjuder in securitas vakten. Hon berättar att hon bara ska göra en mätning och enligt decibelmätaren hon använde utgjorde jag som vanligt inget problem. Hon frågar mig om jag vet vilken granne det är som har ringt efter henne, så jag säger att jag med 100% säkerhet vet att det är grannarna ovanför. Då nickar hon bara, säger att jag kan ta det lugnt och sedan tackar hon för sig och går.

Nästa månad, i maj hade grannarna ovanför tydligen vänt sig till boendevärden istället, så det kommer två tjejer och plingar på min lägenhet kl 13:40 en måndag eftermiddag. De berättar att mina grannar hade skickat ut dem, men de tyckte även här att jag skulle strunta i grannarna eftersom min musiknivå var normal.

I augusti en förmiddag ser jag ytterligare en securitas bil susa förbi mitt bostadshus. Tänker bara, helt otroligt... vet att det är hit dom ska kolla igen. Låter dock min musik få spela, kollar i kikhålet på dörren... mycket riktigt letar sig en Securitasvakt fram till min dörr. Står och lyssnar... går sedan upp en trappa, kommer ner igen och bara lämnar stället.

Alltså... vad fan är det här??
Citera
2014-08-16, 13:58
Medlem
Jo, men vem är det som får stå för alla dessa utryckningar egentligen? Måste ju kosta en hel del alla dessa gånger kan jag tycka. Vet nu inte vad en utryckning kostar ens, men över 500:- lär det ju vara. Kan bara meddela att jag inte fått en enda räkning.
Citera
2014-08-16, 14:04
Medlem
The.Swedes avatar
Kan du berätta för en så icke teknisk människa hur mycket 65 decibel egentligen är? Typ 50% av hur högt man kan spela typ? Så som du berättar så verkar det ju inte vara högt.
Citera
2014-08-16, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The.Swede
Kan du berätta för en så icke teknisk människa hur mycket 65 decibel egentligen är? Typ 50% av hur högt man kan spela typ? Så som du berättar så verkar det ju inte vara högt.

Vad kan jag säga... på min ljudanläggning är 65 decibel ca 40% av hela skalan. Alltså inte ens hälften av maxkapaciteten. Och det får defenitivt ingenting att vibrera
Senast redigerad av Nattvakarn 2014-08-16 kl. 14:09.
Citera
2014-08-16, 14:08
Medlem
Flamsans avatar
eftersom Securitas har konstaterat att du inte stör borde de som ringt få räknungen. så brukar det vara uoplagt för att folk inte ska okynnesringa.

Men som jag kan utläsa har du ju inget att oroa dig över. Du stör ju ingen utom några som borde kamma sig och skaffa sig ett jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in