2014-08-16, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lydan
De gillar tydligen att sova på dagarna och kollar på TV sent på nätterna kanske framåt 3 eller 4.

När jag läste det där antog jag att de också störde dig, men ju mer jag tänker på det verkar jag ha fel. Du har alltså aldrig blivit störd ovanifrån?

Ju mer jag tänker på din trådstart, ju mer imponerad blir jag av den. Du öppnar otroligt bra genom att få åhörarna (de som läser) att direkt sucka åt dina nya grannar, och sen är det "gratis" att fortsätta förklara hur dom stör.

Tar jag bort min egen "suck" över unga grannar (som jag själv lider av) så är ju dock faktan i det här fallet ganska enkelt.

Dina grannar störs av ditt musikspelande. Du gör absolut inget fel och du verkar hantera situationen ansvarsfullt (med mätare och allt), men du vet ju även också om att dom här inte klagar för att jävlas med dig. Uppenbarligen stör musiken deras lägenhet, även om en vanlig person kanske hade tyckt att det var förumbart.

Du har ju 2 val, antingen fortsätter du som du alltid har gjort då du har lagen på din sida, eller så är du en snäll medmänniska och granne och sänker volymen, alternativt köper ett par hörlurar.

Jag förespråkar inget val, jag hade antagligen fortsatt som du gör idag, men om du tycker att det är obehagligt att de är sura och skickar personer på dig (vilket du uppenbarligen tycker eftersom du skapat tråden) så är det ju ett problem du enkelt kan lösa.

Att du anser att de inte borde störas är ju inte samma sak som att de faktiskt inte störs, oavsett decibel-nivå.

Nej, jag har aldrig blivit störd av deras TV-tittande. Jag vet bara att de är uppe hela nätterna och kollar på TV eftersom det syns utifrån. Däremot har jag och flera andra grannar vaknat av det här unga paret pga högljutt sex som hördes och ekade i hela trapphuset mitt i nätterna förut. Antagligen har de fått en tillsägelse och antingen tror att jag har klagat på dem (vilket jag aldrig gjort), eller så vill de bara ge igen på vem som helst för att de själva fick en tillsägelse, vad vet jag.

Jo, det är som sagt "lite" störande att hela tiden få människor utskickade av några snorungar, särskilt Securitas under dagtid som bara vänder och går iofs. Mest irriterad över att paret inte verkar ha något vettigt innanför skallen.
Senast redigerad av Nattvakarn 2014-08-16 kl. 15:07.
Citera
2014-08-16, 15:06
Medlem
_Samuelsson_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Swede
Kan du berätta för en så icke teknisk människa hur mycket 65 decibel egentligen är? Typ 50% av hur högt man kan spela typ? Så som du berättar så verkar det ju inte vara högt.

Någon lista jag såg på nätet

LJUDNIVÅ dB

Hörseltröskel 0
Prassel av löv 10
Armbandsurs tickande 20
Bibliotek 30–40
Viskning 30–40
Kontor 50–60
Trafikbuller 55–75
Buss i gathörn 70–80
Buller inne i buss 80–90
Långtradare vid omkörning > 90
Symfoniorkester (forte) 100–110
Rockkonsert 100–120
Bils signalhorn (1 m) 115
Tryckluftsborr 120
Jetplan som lyfter 125
Smärttröskel 120–130
Citera
2014-08-16, 15:14
Medlem
Är du dum i huvudet? Alla lägenheter är olika lyhörda. Tänk om de ovanför var nattarbetande sjuksköterskor, poliser eller akutläkare som sover på dagen? Ska de också flytta ut på landet?
Citera
2014-08-16, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Är du dum i huvudet? Alla lägenheter är olika lyhörda. Tänk om de ovanför var nattarbetande sjuksköterskor, poliser eller akutläkare som sover på dagen? Ska de också flytta ut på landet?

Nu är ju så inte fallet. Dessutom är reglerna att det ska vara tyst på natten, inte dagtid. Du har rätt att dammsuga, borra i betong, snickra, spela piano, musik, whatsoever, köra din tvättmaskin / torktumlare under dagtid så länge det inte sker kanske 5 6 timmar i raken varje vardag. Grannar ska inte behöva anpassa sig till EN arbetslös granne vars intresse är att kolla på film nätterna i ända och som kräver att sova ostört framåt 17-tiden på dagarna. Detta är två arbetslösa ungdomar som skickar Securitas dagtid eftersom deras "natt" tydligen är på dagen.

När jag kommer hem från jobbet slänger jag på en platta, tar ett bad och knäcker en öl med all rätt. Och de få dagar jag är ledig lyssnar jag på musik på dagarna i resonlig nivå, även det med all rätt.
Senast redigerad av Nattvakarn 2014-08-16 kl. 15:34.
Citera
2014-08-16, 15:23
Bannlyst
Man får aldrig störa sina grannar oavsett när på dygnet. Du gör fel, dom gör fel. Gör om gör rätt.
Citera
2014-08-16, 15:24
Medlem
Är så fruktansvärt glad att min familj bor i villa så jag slipper sådana skitgrannar.
Har faktiskt fruktansvärt sköna grannar!
Citera
2014-08-16, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvakarn
Nu är ju så inte fallet. Dessutom är reglerna att det ska vara tyst på natten, inte dagtid. Du har rätt att dammsuga, borra i betong, snickra, spela piano, musik, whatsoever, köra din tvättmaskin / torktumlare under dagtid så länge det inte sker kanske 5 6 timmar i raken varje vardag. Grannar ska inte behöva anpassa sig till EN granne vars intresse är att kolla på film nätterna i ända och som kräver att sova ostört framåt 17-tiden på dagarna.

Du har inte rätt att störa grannarna, och ljudnivån det bör ligga under vad man "skäligen bör tåla" enl. Jordabalken. Det som borde göras är att dina grannar ansluter sig och tillsammans klagar hos hyresvärden. Därefter väntar med största sannolikhet varning och om det sker fler gånger tillkallande av polis och vräkning.
Senast redigerad av Kalambolle 2014-08-16 kl. 15:31.
Citera
2014-08-16, 15:25
Medlem
Det är mer än decibel som väger in angående hur ljud upplevs.

Jag kan inte terminologin för hur man förklarar sådant men tex. basljud från din musik fortplantas i huset och ger ett monotont störande buller även om det är låg decibel.

Man kan även bli hörselskadad av ljud som enligt decibeltabellen inte ska ge skador men eftersom vi påverkas av hur vi individuellt upplever ljud så påverkas även hörseln.

Föreställ dig samma decibel med din favoritmusik eller samma decibel i ljud från maskiner eller varför inte bara göra en jämförelse med någon musikgenre som du hatar, du sänker garanterat ljudet om du lyssnar på musik du hatar.
Citera
2014-08-16, 15:32
Medlem
kalibergotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvakarn
Jag är 32 och arbetar, de ringde upp mig en onsdag kl 11:00

en tisdag eftermiddag kl 14:20 då jag spelar en skiva hemma i vardagsrummet efter att ha kommit hem.

till mig kl 10 på morgonen när min musik till och med bara ligger på 47 decibel:

då de tydligen skickat Securitas en torsdag förmiddag kl 10:30.

så det kommer två tjejer och plingar på min lägenhet kl 13:40 en måndag eftermiddag.

Alltså... vad fan är det här??
För det första, vad jobbar du med? Om du jobbar natt borde du sova under dagen, tycker jag. Så det hela låter redan lite underligt!

Tror du trollar, men om det stämmer.. varför göra en tråd om det, eftersom det inte händer något? Spela på med din musik, och blockera deras telefonnummer. Problem solved!
Citera
2014-08-16, 15:36
Medlem
SkepticalHippos avatar
Alla de gånger som störningsjouren går därifrån och konstaterar att du inte stört så får hyresvärden betala rycket. I ett fåtal fall har värden kontrakt som säger att inringaren får betala men oftast inte, det är svårt att genomföra eftersom störningen kan hinna sluta innan väktare kommer. Svårt att bevisa om grannen ringt i onödan eller ej.

I alla fall, din hyresvärd är nog inte så glada på dem just nu. Jag tycker att du gör som en smart människa skrev tidigare i tråden och ber att få lyssna då de klagar.

Monoton badtakt som bara durrar, inte egentligen "hörs" kan vara riktigt irriterande. Dock verkar inte fallet vara så eftersom väktarna varken konstaterar störning i din lägenhet eller i deras.
Citera
2014-08-16, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalibergott
För det första, vad jobbar du med? Om du jobbar natt borde du sova under dagen, tycker jag. Så det hela låter redan lite underligt!

Tror du trollar, men om det stämmer.. varför göra en tråd om det, eftersom det inte händer något? Spela på med din musik, och blockera deras telefonnummer. Problem solved!

Jag arbetar på banken, alltså dagtid.
Citera
2014-08-16, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalambolle
Du har inte rätt att störa grannarna, och ljudnivån det bör ligga under vad man "skäligen bör tåla" enl. Jordabalken. Det som borde göras är att dina grannar ansluter sig och tillsammans klagar hos hyresvärden. Därefter väntar med största sannolikhet varning och om det sker fler gånger tillkallande av polis och vräkning.

Varför motsäger du dina egna värderingar? Du säger att ljudnivån bör ligga under vad man "skäligen bör tåla". Kan tala om för dig att detta är 85 Decibel. Jag spelar runt 60-70. Har du sedan läst att jag bott här i 11 år utan ett enda klagomål, samt att de andra grannarna inte tycker att jag stör det minsta? Vi har dessutom väldigt bra kontakt, alltså pratar ofta med varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in