• 6
  • 7
2014-08-16, 18:58
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
I min värld går det inte att jämföra Gandolfini, Hoffman och Williams med en medelmåtta som Ledger som enbart känns ihågkommen för en enda roll.

Jag uppskattade Ledger väldigt mycket i Monster's ball, Brokeback Mountain och The Dark Knight, men hans kändisstatus idag beror nog mycket på att han dog ung och plötsligt - precis när hans karriär höll på att börja på riktigt. Svårt att säga hur långt han hade kommit idag om han fått leva vidare.
Citera
2014-08-16, 19:04
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Och hur många roller är Gandolfini ihågkommen för?

True Romance
The Mexican
Welcome to the Rileys
The Last Castle
The Sopranos, bland annat.

Fast det var ju just Sopranos som ledde till att Gandolfini fick en sådan status som skådespelare och erbjöds roller i större Hollywoodproduktioner. Sedan var han ganska ensidig som skådespelare, och oavsett vilken roll han spelade såg man Tony Soprano i rollen. Han var absolut ingen dålig skådespelare, men utan rollen som Tony Soprano hade han nog aldrig varit ihågkommen alls.
Citera
2014-08-16, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
True Romance
The Mexican
Welcome to the Rileys
The Last Castle
The Sopranos, bland annat..

Av filmnördar som hänger här? Möjligen. Av andra? Knappast.

I världen ÄR Gandolfini Sopranos mer än Ledger är Jokern, vilket är min grundpoäng. Frågan var retorisk, och svaret är naturligtvis en.

Citat:
Han var absolut ingen dålig skådespelare, men utan rollen som Tony Soprano hade han nog aldrig varit ihågkommen alls.

Precis.
Citera
2014-08-16, 20:10
Medlem
puckots avatar
Jag brukar i allmänhet vara ganska ointresserad när någon rik hollywood-kändis dör, då jag kan tycka att det kanske finns lite värre saker att uppröras över. Men jag måste säga att det är lite skillnad med Robin Williams. Har alltid tyckt att han har stuckit ut lite, han hade ju något speciellt i sin personlighet och sin karisma som många andra saknar och hade sin lite egna och udda stil och det gillar jag.

Det är alltid uppfriskande med människor som sticker ut från mainstream-mallen. Skulle vilja gå så långt som att kalla honom för ett geni i vissa avseenden, det finns väldigt få av hans kaliber. Och det blir ju inte sämre av att han var en väldigt duktig och exceptionell skådespelare med många intressanta och speciella rollkaraktärer och filmer som jag gillar och som har gjort ett stort intryck på mig under min uppväxt och genom åren.

Ett par av mina favorit filmer med Williams (utan inbördes ordning).

The Final Cut
Will Haunting
Jumanji
Bicentennial Man
Hook
Dead Poets Society
Fisher King

Blev ju inte sämre av att när jag fick reda på att han döpt sin enda dotter till Zelda, efter just retro-spelet Zelda. Som det stora Nintendo-fan jag är. Gör ju honom bara ännu coolare och skönare.
Senast redigerad av puckot 2014-08-16 kl. 20:18.
Citera
2014-08-16, 20:12
Bannlyst
Ingen favoritskådis, men ändå gillar jag honom. Känns konstigt att han dog. Det får bli ett par filmer med honom framöver!
Citera
2014-08-16, 20:23
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Efter åratal av kamp mot droger och missbruk, var han i slutet nykter enligt hustrun. Och hade alldeles nyligen diagnosticerats med en begynnande Parkinsons. Det kanske inte var så märkligt, att denne specielle humorist (som ofta bär på svarta demoner) valde en livsreträtt som blev fallet. Ibland kan jag få för mig, sällan men det händer, att vissa självmord är mycket noggrannt och logiskt genomförda, inga desperata, totalt hypernergångna individer (av skiftande skäl, jag har fem kompisar som begått självmord). Ernest Hemingway, som levde ett fantastiskt liv, valde att avsluta det under vad som förefaller mycket planerade och ordnade former, vid 62 års ålder, nästan exakt RW:s. EH var slut i kroppen, ett remarkabelt hårt liv tog sin tribut, smärtor och nesan att inte kunna leva som den he-man han var, fällde avgörandet. Jag vill tro - på helt egen-emotionella, amatörmässiga grunder, att Robin Williams gjorde det som för honom innebar ett lämpligt slut på livet. Han hade 'fyllt sin kvot' med råge, och den eviga vilan var nog bättre än varje alternativ som syntes stå till buds.

Heders, RW, whatever...
Citera
2014-08-16, 20:24
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
True Romance
The Mexican
Welcome to the Rileys
The Last Castle
The Sopranos, bland annat.

Fast det var ju just Sopranos som ledde till att Gandolfini fick en sådan status som skådespelare och erbjöds roller i större Hollywoodproduktioner. Sedan var han ganska ensidig som skådespelare, och oavsett vilken roll han spelade såg man Tony Soprano i rollen. Han var absolut ingen dålig skådespelare, men utan rollen som Tony Soprano hade han nog aldrig varit ihågkommen alls.

Glöm inte 8MM - Där är han också riktigt bra !
Citera
2014-08-16, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
Glöm inte 8MM - Där är han också riktigt bra !

Förändrar inte det faktum att Gandolfini av de allra flesta är ihågkommen för exakt en roll.
Citera
2014-08-18, 20:35
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Sen på bollen . Men hur som helst , När Robin dog berörde det mig. Vilket det aldrig gör annars.Jag orkar inte nämna allt.Han gjort men exemplveis The Hook, Jumanji, och, Good will Hunting jaja han var en del av min barndom helt enkelt. En av de få hollywoodkändisarna jag faktiskt Kunnat gett en kram direkt . Vila i frid!
Citera
2022-12-07, 09:11
Medlem
-GGs avatar
Han stagnerade mycket efter 1995.

Rollen i Good Will Hunting och en gästroll i Law & Order SVU var det enda bra han faktiskt gjorde typ 20 år innan han dog.

Jag har alltid haft svårt för komik som handlar om grimaser och yviga rörelser. Hans bästa roll, enligt mig, var i Uppvaknanden. Fantastisk film för övrigt.
Komiken gjorde sig mest passande i Mrs. Doubtfire. En film som är väldigt svår att ogilla.
Citera
2022-12-08, 14:54
Medlem
Geomeisters avatar
Det känns som Robin Williams vänskaper var genuina. Christopher Reeve, Jeff Bridges och Billy Crystal. Finns bra klipp om man söker på Williams och dessa herrar.

Bland senare och mer "okända" filmer rekommenderas dessa två:

The Night Listener
World's Greatest Dad
Citera
2023-01-23, 06:17
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Det känns som Robin Williams vänskaper var genuina. Christopher Reeve, Jeff Bridges och Billy Crystal. Finns bra klipp om man söker på Williams och dessa herrar.

Bland senare och mer "okända" filmer rekommenderas dessa två:

The Night Listener
World's Greatest Dad

Jo. TNL minns jag nu. Den hyrde jag när den kommit ut. En film som gick direkt till filmbutikerna.

One Hour Photo, är också en utmärkt film han gjorde som jag inte tänkte på. Hur jag nu kunde glömma den.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in