Ett skepp kommer lastat med statistikfrågor
Fråga
Fråga
Fråga
Fråga
Fråga
Fråga
Fråga
Fråga
Låt x1,...,xn vara ett slumpmässigt stickprov från en fördelning med täthetsfunktionen
f(x) = 2x/θ om 0<x≤θ och 2(1-x)/(1-θ) om θ<x≤1 (annars är den 0).
a) beräkna momentskattningen av θ
b)beräkna väntevärdet och variansen för momentskattningen av θ
a-uppgiften har jag klarat och första delen på b-uppgiften men jag har problem med att bestämma variansen. Momentskattningen av θ är θ=3x-1. E[θ] = ... =θ så den är väntevärdesriktig.
Problemet är som sagt variansen och i facit står det: var[θ] = var[3x-1] = 9var[X] = (9/n)var[X] = ... = (1-θ+θ²)/(2n)
Det är det understrukna steget jag inte förstår alls. Någon som kan förklara vad som pågår där?
f(x) = 2x/θ om 0<x≤θ och 2(1-x)/(1-θ) om θ<x≤1 (annars är den 0).
a) beräkna momentskattningen av θ
b)beräkna väntevärdet och variansen för momentskattningen av θ
a-uppgiften har jag klarat och första delen på b-uppgiften men jag har problem med att bestämma variansen. Momentskattningen av θ är θ=3x-1. E[θ] = ... =θ så den är väntevärdesriktig.
Problemet är som sagt variansen och i facit står det: var[θ] = var[3x-1] = 9var[X] = (9/n)var[X] = ... = (1-θ+θ²)/(2n)
Det är det understrukna steget jag inte förstår alls. Någon som kan förklara vad som pågår där?
Fråga
Antag att spam koller till ett e-postkonto enligt en possionprocess med den okända intensiteten λ spam/tidsenhet. Under 100 tidsenheter har man noterat 50 spam. Beräkna ett uppåt begränsat konfidensintervall för λ med approximativt 95% konfidensgrad
Facit till 5 Förstår inte mycket av vad som händer där. Några tips?
Facit till 5 Förstår inte mycket av vad som händer där. Några tips?
Fråga
Fråga
Frågan är 2b
Facit
Jag förstår början här. Man approximerar binomialfördelningen med en normalfördelning vilket är möjligt pga. att variansen för normalfördelningen är stor nog.
Jag förstår dock inte riktigt hur hjälpvariabeln fungerar och hur de tar fram konfidensintervallet ifrån den.
Facit
Jag förstår början här. Man approximerar binomialfördelningen med en normalfördelning vilket är möjligt pga. att variansen för normalfördelningen är stor nog.
Jag förstår dock inte riktigt hur hjälpvariabeln fungerar och hur de tar fram konfidensintervallet ifrån den.
Fråga
Fråga
Fråga