Citat:
Ursprungligen postat av
apm0ng0
Jo jag hade ju tänkt just det men nu har jag precis tankat in 16k på avtech vilket gör att min kassa för att lägga in mer har minskat betydligt.
Det är ju inte så att det är pengar som jag MÅSTE ha som jag lagt in utan det är från min sparkonto som jag hade lite överflödiga pengar på att spendera.
Är ju även sjukskriven atm med 80% lön så cashflowet är ju inte riktigt där men får jobba ihop en bra summa senare att kunna investera i bahnhof med
Bara en fundering sådär, hur liten position är det minsta man bör köpa in sig för i ett sådant bolag? 100 aktier?
Antalet aktier spelar egentligen ingen roll. olika aktiebolag har olika många aktier. kolla på "börsvärde" för att se vad bolaget är värderat till enligt marknaden. Om din värdering av bolaget är högre än det, så är det dags att köpa. Min grundregel är att investera minst 10.000kr (generellt 10-30k) i enskilda bolag, för att inte courtaget ska äta upp för mycket av marginalen. har man mindre summor att röra sig med så är det bättre att satsa på fonder.
Just avtech var ett undantag som bekräftade regeln för mig. Jag bedömde det som 70% chans att kursen skulle stiga rejält, och 30% chans att det skulle bli minst en halvering av kursen. I det fallet är courtaget inte lika betydelsefullt, men det är i mitt fall bara ett substitut mot att köpa trisslotter eller spela på travet. En kul grej. Och för att vara tydlig på den punkten så har jag naturligtvis gjort en hel massa chansningar av den typen som gått åt helvete.
avtech äger jag en liten post i, och har hittills gått bra, men dom visar på det typiska förhoppningsbolagssyndromet, att rusa på minsta positiva nyhet och sen stadigt sjunka i väntan på att något ska hända. om man ska vara lite cynisk så kan man konstatera att dom flesta bolag i det läget kommer tigga pengar genom nyemissioner i åratal i väntan på det stora genombrottet(som oftast aldrig kommer).
Bahnhof är mitt favoritbolag alla kategorier. stabil och vettig lönsamhet, kombinerat med organisk tillväxt. Bra kundrelationer och har en jäkla bra förmåga att visa sig i media utan att pumpa ut idiotiska reklamsnuttar. Nu fick dom nyss en rekommendation i DI eller vad det var, och fick kanske en onödigt stor skjuts i kursen, men jag tror å andra sidan inte att det är fel att investera nu heller, om du inte är ute efter ett snabbt klipp.
Om du letar fler små bolag som du (i bästa fall) kan göra klipp i så rekommenderar jag Sivers. Det är ett bolag som redan bevisat att dom kan tjäna pengar, och att dom kan det dom håller på med. dessutom verkar dom i en bransch som rimligtvis måste explodera de närmaste åren. Den enda risken som jag ser det är att dom blir utkonkurrerade av billiga alternativ, men sivers ligger i framkant på forskning och utveckling (som Intel men i mindre skala), och har redan nu bundit upp hyfsat stora kontrakt.