2014-08-11, 02:56
Medlem
444Heisenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorisJohnson
(Om du inte har någon aning om huruvida de är övervärderade el. inte så har du inte tillräckligt med kunskaper för att investera i aktier på egen hand och i sådana fall så borde du sälja.)

Kanske när det gäller small cap bolag. Men large cap kan han ju köpa utan att veta ett smack, då priset på dessa ständigt analyseras av förvaltare som ändå kommer att göra betydlgt bättre analyser än den mest insatte hobbyspararen.
Citera
2014-08-11, 21:53
Medlem
Avtech sweden B 100%
Citera
2014-08-11, 23:20
Medlem
BorisJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 444Heisenberg
Kanske när det gäller small cap bolag. Men large cap kan han ju köpa utan att veta ett smack, då priset på dessa ständigt analyseras av förvaltare som ändå kommer att göra betydlgt bättre analyser än den mest insatte hobbyspararen.
Nej absolut inte och det finns många orsaker till detta t.ex.:

* Wall-Street är centrerat kring snabba (kortsiktiga) vinster och till följd av detta tvingas de flesta analytikerna också fokusera på detta. (Vilket resulterar i kvartalsrapport-tänket.) Medan du förhoppningsvis har ett längre perspektiv, dvs. ca. 5-20 år.

* Även analytiker följer hjorden. (Duh!)

* Intressekonflikter leder till att en inte alltid kan lita på analytikerna. (Enron är ett intressant exempel: Alla Wall-Street analytikerna hade köp rekommendationer på Enron även relativt kort innan bolaget gick i konkurs, detta var b.la. pga. att investmentbankerna var rädda att förlora sina lukrativa konsultuppdrag osv. om de inte hade kvar köprekommendationerna.)

* Många av analytikerna är inte särskilt smarta. (Du märker detta om du läser deras ofta rättså ytliga analyser...)

* Wall-Street är till sin natur mer "Bull-centrerat".

* "Hobbyanalytiker" kan ha en bättre edge, än analytikerna, på vissa företag. (Detta gäller även large cap, men visst är det mer vanligt i small cap.)

Övriga noteringar; "den mest insatte hobbyspararen" har nog samma utbildningsbakgrund som den genomsnittliga analytikern.
Citera
2014-08-12, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorisJohnson
Nej absolut inte och det finns många orsaker till detta t.ex.:

* Wall-Street är centrerat kring snabba (kortsiktiga) vinster och till följd av detta tvingas de flesta analytikerna också fokusera på detta. (Vilket resulterar i kvartalsrapport-tänket.) Medan du förhoppningsvis har ett längre perspektiv, dvs. ca. 5-20 år.

* Även analytiker följer hjorden. (Duh!)

* Intressekonflikter leder till att en inte alltid kan lita på analytikerna. (Enron är ett intressant exempel: Alla Wall-Street analytikerna hade köp rekommendationer på Enron även relativt kort innan bolaget gick i konkurs, detta var b.la. pga. att investmentbankerna var rädda att förlora sina lukrativa konsultuppdrag osv. om de inte hade kvar köprekommendationerna.)

* Många av analytikerna är inte särskilt smarta. (Du märker detta om du läser deras ofta rättså ytliga analyser...)

* Wall-Street är till sin natur mer "Bull-centrerat".

* "Hobbyanalytiker" kan ha en bättre edge, än analytikerna, på vissa företag. (Detta gäller även large cap, men visst är det mer vanligt i small cap.)

Övriga noteringar; "den mest insatte hobbyspararen" har nog samma utbildningsbakgrund som den genomsnittliga analytikern.

Du har rätt till mångt och mycket men analytikerna är knappast outbildade. Till dessa jobb sätts människor från utbildningar med pondus, typ LSE & Harvard. Det är inga civilekonomer från Karlstad som sitter och gör dessa analyser. Sen att man uppfattar analyserna som ytliga är väl för att man läser korta sammandrag, mer arbete ligger bakom än en hobbysparare kan drömma om. Sen vill ju dessa banker sälja så mycket som möjligt så jag tror att det om något kan bidra till att man sätter en högre riktkurs. Får en aktie vind i seglen brukar de flesta hus vara snabba med att flytta upp prismålet.
Citera
2014-08-12, 13:19
Medlem
BorisJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fumbduck
Du har rätt till mångt och mycket men analytikerna är knappast outbildade.
Det har jag inte sagt.
Citat:
Ursprungligen postat av Fumbduck
Till dessa jobb sätts människor från utbildningar med pondus, typ LSE & Harvard. Det är inga civilekonomer från Karlstad som sitter och gör dessa analyser.
Det gäller kanske för många av analytikerna på Wall-Streets finare institutioner, men när jag talar om analytiker så menar jag också de som jobbar på t.ex. Swedbank & Placera.nu.
Citera
2014-08-14, 01:15
Bannlyst
Skriver mina intressanta och glödheta picks istället för hela portfoliot. Blir lite långt, har positioner här och var.

Tesla. (Ska sälja när marknaden öppnr 15:30 imorgon, gissar på att vi nått toppen innan folk blir less på de futtiga resultaten - och framtidslöftena.) Tänker däremot köpa Tesla senare, men anser den vara väldigt övervärderad i nuläget.

Active Biotech. Upp 10,33% sen köp. Läkemedelsbolag är något av min specialite. Där jag tjänat mina miljoner.
Senast redigerad av Jezere 2014-08-14 kl. 01:17.
Citera
2014-08-14, 07:37
Medlem
Bahnhof B
SEB C
Swedbank A
Volvo B
Industrivärden C

Spiltan Räntefond Sverige

Har sålt av några chansningar med vinst och det här innehavet kommer jag sitta med ett tag nu tills man vet lite mer åt vart det barkar. Går det ner är jag beredd att öka i alla innehaven förutom Volvo förmodligen.

Sitter 58 % likvid inklusive Spiltan Räntefond Sverige.
Citera
2014-08-14, 08:12
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jezere
Skriver mina intressanta och glödheta picks istället för hela portfoliot. Blir lite långt, har positioner här och var.

Tesla. (Ska sälja när marknaden öppnr 15:30 imorgon, gissar på att vi nått toppen innan folk blir less på de futtiga resultaten - och framtidslöftena.) Tänker däremot köpa Tesla senare, men anser den vara väldigt övervärderad i nuläget.

Active Biotech. Upp 10,33% sen köp. Läkemedelsbolag är något av min specialite. Där jag tjänat mina miljoner.

Har du gjort miljoner på aktier? Skriv gärna något mer om hur du tog dig dit.
Citera
2014-08-14, 10:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Har du gjort miljoner på aktier? Skriv gärna något mer om hur du tog dig dit.

Start portfolio 300k likvid 18 år
Satsar all in på läkemedelsbolag med preparat i tredje fas och säljer innan resultatet visas
220% Nordea på 1,5 år

mfl.
Citera
2014-08-14, 16:33
Medlem
Har för närvarande

35% Aktier
20% Kort räntefond (spiltan)
30% Högräntekonto uppbundet 1 och 2 år

Har nu fått loss 15% från tidigare högräntekonto... Funderar på vart jag borde lägga detta.
Hur hade ni gjort? (förutsatt att du inte ska in på börsen med det)
Citera
2014-08-14, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jezere
Start portfolio 300k likvid 18 år
Satsar all in på läkemedelsbolag med preparat i tredje fas och säljer innan resultatet visas
220% Nordea på 1,5 år

mfl.

Lust o ge ett par exempel på det och tillvägagångssättet du använder?

Någon som har någon tanke kring Bahnhof B om det fortfarande är värde att köpa i den? Över en längre tid hade jag tänkt, gillar deras koncept och allt fler gamers väljer och tycker om detta bolag. Känns som ett bra företag för framtiden (?)
Citera
2014-08-14, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WarraWarra
Avtech sweden B 100%

Någon grund till detta inlägg? ^^
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto