2014-08-15, 17:10
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Intressant med en annorlunda opundersökning. Det är förvånande att det är så få mot-röster på FP - både absolut och relativt.

Också lite förvånande att inte ens varannan svensk tycker så illa om SD att de lägger sin motröst på dem. Hade för mig att andelen som tycker direkt illa om SD var högre än så.
2014-08-15, 17:56
Medlem
glimmandes avatar
Instämmer i att sd borde hamna på runt 12% i valet. Optimist som jag är hoppas jag på nånstans mellan 12 och 14%. Tror att sd kommer få en del proteströster av arga moderater. Det är redan klart att Alliansen förlorar valet, vilket öppnar upp för annars trogna Alliansare att rösta blågult.
2014-08-15, 18:37
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagnarLodbrok
Du säger det ju själv?
Sjuklövern samarbetar och kommer fortsätta samarbeta för att hålla SD utanför.. Vad spelar då en vågmästarroll för roll?
SDs uppgift är större än att påverka några frågor fram tills 2018, SDs uppgift är att samla folket och skapa ett nytt medvetande bland svenskarna, låsa upp och öppna dörrarna för nya tankesätt och iom det förändra samhället i grunden, inte en eller två obetydliga frågor fram tills nästa val.

Instämmer i det du säger men det ena behöver inte utesluta det andra, skulle vilja påstå att det är extremt viktigt att SD får stort inflytande redan denna mandatperiod och då är en absolut vågmästarposition A och O.

Fyra år till med världens extremaste invandringspolitik klarar inte vårt land, det måste ske en förändring NU.

Man får också beakta att omständigheterna inte kommer att vara dom samma nu som för fyra år sedan, att samtliga sjuklöverpolitiker nu innan valet säger att vi ska fortsätta massinvandringen och inte ta i SD med tång är bara en del av det politiska spelet - man vill berätta för väljarna att en röst på SD är bortkastad helt enkelt.

Efter valet kommer Löfven vara statsminister, en gammal gråsosse av den gamla skolan som definitivt inte gillar massinvandringen innerst inne och har redan aviserat att arbetskraftsinvandringen ska stoppas. Sanna mina ord, han kommer aldrig någonsin att sätta extremister som MP på maktpositioner gällande migrationspolitiken - sannolikt kommer han att glida mer åt SD.s håll och få passivt stöd via deras vågmästarposition (än om det lär förnekas utåt)

Reinfeldt är en historia för sig, en man som från hjärtat hatar det svenska, en extremist som utan betänkligheter medvetet och med ett hånflin raserat ett helt land - en genuin psykopat. Honom är vi fri ifrån om en ynka månad.

Du har helt rätt i att SD viktigaste uppgift är att förändra det kollektiva medvetandet och synen på det svenska samhället - samt dra opinionen med sig i huvudfrågorna vilket dom redan lyckats med i hög grad. Detta kommer att göra att vi får se några av sjuklöverns kappvändare agera i mer sverigevänlig riktning redan denna mandatperiod och då är vågmästarpositionen ovärderlig för att förhindra invandringsextremister som MP o V att få inflytande.

Politiker i allmänhet(SD undantaget) är maktgalna svin och kommer följa opinionen och väljarströmmarna för att behålla sin makt så jag tror vi kommer få se många positiva förändringar i politiken denna mandatperiod än om det inte verkar så just nu.
2014-08-15, 19:20
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Det får inte vara sant. Jag har tidigare trott att någon slags överlevnadsinstinkt skulle kicka in hos det svenska folket. Sverigedemokraterna borde få egen majoritet i det här valet. Med tanke på trögrörlighet och sådana saker och att en del är totalt ointresserade av och okunniga om politik, så är åtminstone alla resultat under 25-30% ett bevis på att det svenska folket skiter i om befolkningen byts ut, att ekonomin går åt helvete och att kriminaliteten kommer att öka ytterligare.

Att tro att Alliansen eller SVaMP+Fi skulle vilja eller kunna göra något åt saken är svagsint. Hädanefter håller jag icke-SD-röstare personligt ansvariga för neddragningarna i välfärden, jag håller er ansvariga för varenda misshandel, vartenda rån, varenda våldtäkt som utförs i Sverige av människor med utländsk bakgrund.

Jag uppmanar alla sverigevänner att göra allt ni kan för att övertyga er omgivning om Sveriges kritiska situation. Att det är nödläge och att för Sveriges och sveriges framtids skulle rösta SD. Kom ut i bekantskapskretsen. Det är nu det gäller. 2018 är det för sent för Sverige.

Med tanke på utvecklingen i år (med tiggeriet, den exploderande invandringen, ISIS mm) så borde SD ligga runt 17-18% i Sentio (då med hänsyn till att svensken i allmänhet alltså tycks sakna överlevnadsinstinkt).

Givetvis är det inte sant!!
Att SD skulle minska nu är i praktiken helt omöjligt.
Men golvet är på dygt 10 hursomhelst så vi ska nog vara ganska nöjda..
2014-08-15, 19:24
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Utan vågmästarroll kommer dom inte kunna påverka ett skit, speciellt inte i invandringsfrågor då sjuklöveräcklen kommer att samarbeta över blockgränsen för att få igenom deras svenskfientliga politik.

Däremot om M får en psykiskt frisk partiledare efter valet som kan tänka sig att samarbeta med SD är jag nog benägen att hålla med dig.

samtidigt så har så enormt mycket av vad SD tidigare påstått (och blivit utdömda för) slagit in,så tror inte man vågar ingå oheliga allianser enbart för att blockera SD.
Går M dåligt i det här valet bör det ju komma en annan partiledare,och alla alternativ bör ju vara psykiskt friskare trots allt.
2014-08-15, 20:39
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede

Det handlar nog mest om omviktningar inför valet. De institut som tidigare gett SD löjliga siffror på 7-8% redovisar nu framgångar för SD och de institut som legat högt (vilket är framför allt Sentio) redovisar tillbakagångar. Jag tror att undersökningsskaparna blickar på andra institut samtidigt som de ser att SD fick knappt 10% i EU-valet och garanterat får högre än det i riksdagsvalet. Skulle inte förvåna mig om de flesta mätningarna ligger inom spannet 10-12% när valdagen närmar sig.
2014-08-15, 23:34
Medlem
Någon som kan förklara vad som menas med rådata, och varför man måste vikta om denna mer än tre procentenheter?
2014-08-15, 23:46
Medlem
Pusssys avatar
Hur ser dom sista mätningarna ut.
2014-08-15, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pusssy
Hur ser dom sista mätningarna ut.
Bara kolla Augusti månad: http://status.st/
2014-08-15, 23:50
Medlem
Dreamstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boltzlux
Någon som kan förklara vad som menas med rådata, och varför man måste vikta om denna mer än tre procentenheter?

Rådata är de svar instituten får in i sina undersökningar.
Viktningar är institutens sätt att försöka räkna in upp och nedgångar genom trender och liknande statistik.
2014-08-15, 23:53
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Personligen har jag blivit lite mindre sugen på SD på senare tid så jag ser det inte som omöjligt att ökningen har avstannat. De gjorde bättre ifrån sig för några år sedan, då sa Jimmie som det var i debatterna. Han var den där pluggisen som man ville ha i sin grupp när det var grupparbete.
Nu försöker han byta stil, hänga med de coola kidsen och ragga tjejer. Det ger kanske lite fitta i början, men man får i slutändan mer fitta om man håller kursen, pluggar vidare och skaffar ett statusjobb.
2014-08-15, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamstate
Rådata är de svar instituten får in i sina undersökningar.
Viktningar är institutens sätt att försöka räkna in upp och nedgångar genom trender och liknande statistik.
Nu har jag inte någon mer kunskap i statistik än gymnasienivå, men det låter ändå spektakulärt i mina öron att man viktar om svaren med en minskning på 23%.

Nåja, låter det för bra för att vara sant så är det väl för bra för att vara sant också.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in