2014-08-15, 09:21
Medlem
Man kan nästan sammanfatta alla de senaste undersökningarna då med att SD tydligen ligger runt 10-11 procent just nu.
2014-08-15, 09:31
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
DN, Novus, webbmätning: SD 10,9% och tredje störst . +2.1% på en vecka?

Förklaring: Efter att Blanka, Röstar ej, Ej svar och Vet ej-grupperna tagits bort fås följande värden: s 31,1 m 22,4 mp 8,9 fp 6,6 v 6,9 c 4,1 sd 10,9 kd 3,8 fi 4,1 öv 1,1 RG 46,9 A 36,9

http://www.dn.se/valet-2014/svagt-stod-for-sd-och-fi-vid-en-nettokrati/

Någon special-mätning där man både får rösta för och emot ett parti.
Intressant med en annorlunda opundersökning. Det är förvånande att det är så få mot-röster på FP - både absolut och relativt.
2014-08-15, 10:30
Medlem
DN skriver:
Citat:
Rättelse: En tidigare version innehöll felaktigheter i grafiken.

Och sänkte SD till 9,6?
Det är lite ofta som grafiken blir fel för MSM. Som tidigare sagt med program som gör grafer o staplar är det ju mycket svårare att få fram en felaktig graf än att få det rätt. Så hur kommer det sig att det hela tiden blir fel?
Är inkompetensen hos journalisterna så stor att de sitter och skapar graferna i photoshop?
Senast redigerad av Reflector 2014-08-15 kl. 10:53.
2014-08-15, 11:10
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reflector
DN skriver:

Och sänkte SD till 9,6?
Det är lite ofta som grafiken blir fel för MSM. Som tidigare sagt med program som gör grafer o staplar är det ju mycket svårare att få fram en felaktig graf än att få det rätt. Så hur kommer det sig att det hela tiden blir fel?
Är inkompetensen hos journalisterna så stor att de sitter och skapar graferna i photoshop?

Det blir för mycket data för programmet som skapar grafer och staplar med all "viktning" för SD som skall räknas in så programmet får härdsmälta varje gång
2014-08-15, 11:28
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askydra
Det blir för mycket data för programmet som skapar grafer och staplar med all "viktning" för SD som skall räknas in så programmet får härdsmälta varje gång

Vad jag kan avläsa av diagrammet, är att 9,6% är korrekt. Vet inte hur man får fram 10,9 om man kvittar staplarna med varandra.
2014-08-15, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
DN, Novus, webbmätning: SD 10,9% och tredje störst . +2.1% på en vecka?

Förklaring: Efter att Blanka, Röstar ej, Ej svar och Vet ej-grupperna tagits bort fås följande värden: s 31,1 m 22,4 mp 8,9 fp 6,6 v 6,9 c 4,1 sd 10,9 kd 3,8 fi 4,1 öv 1,1 RG 46,9 A 36,9

http://www.dn.se/valet-2014/svagt-stod-for-sd-och-fi-vid-en-nettokrati/

Någon special-mätning där man både får rösta för och emot ett parti.

Antidemokratisk valpropaganda mot SD finansierad av Henrik Evrell som FB-gillar bla:
"Nollrasism, Sverigedemokraterna i riksdagen - Nej tack., Vi gillar olika"
Senast redigerad av amalrik 2014-08-15 kl. 11:43.
2014-08-15, 12:46
Medlem
Oavsett vem som finansierar/inte finansierar Sentio så ser jag ett stort värde i att institutet inte levererar några glädjesiffror för SD.

Det kan bli mycket viktigt efter valet: Jag förutsätter nämligen att ett SD på 12% i valresultat kommer att rusa uppåt mot 15-18-20% i opinionen under början av mandatperioden, i takt med skattehöjningar, neddragningar och ökat kaos.

Då vore det optimalt om Sentio utmärkte sig som pricksäkert i valet för att sedan kunna lanseras som det "riktiga" resultatet i sociala medier och sätta press på övriga PK-finansierade institut att inte fortsätta sitt medvetna fuskande.
2014-08-15, 13:34
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Förändring sedan Juli (Sentio)

M: 21,2 +0,4%
Fp: 5,6 -0,5%
C: 4,7 +1,0
Kd: 4,7 -0,8%
S: 30,1 +0,2%
V: 7,4 -0,9%
Mp: 8,3 +-0%
Sd: 11,8 -1,7%

Det får inte vara sant. Jag har tidigare trott att någon slags överlevnadsinstinkt skulle kicka in hos det svenska folket. Sverigedemokraterna borde få egen majoritet i det här valet. Med tanke på trögrörlighet och sådana saker och att en del är totalt ointresserade av och okunniga om politik, så är åtminstone alla resultat under 25-30% ett bevis på att det svenska folket skiter i om befolkningen byts ut, att ekonomin går åt helvete och att kriminaliteten kommer att öka ytterligare.

Att tro att Alliansen eller SVaMP+Fi skulle vilja eller kunna göra något åt saken är svagsint. Hädanefter håller jag icke-SD-röstare personligt ansvariga för neddragningarna i välfärden, jag håller er ansvariga för varenda misshandel, vartenda rån, varenda våldtäkt som utförs i Sverige av människor med utländsk bakgrund.

Jag uppmanar alla sverigevänner att göra allt ni kan för att övertyga er omgivning om Sveriges kritiska situation. Att det är nödläge och att för Sveriges och sveriges framtids skulle rösta SD. Kom ut i bekantskapskretsen. Det är nu det gäller. 2018 är det för sent för Sverige.

Med tanke på utvecklingen i år (med tiggeriet, den exploderande invandringen, ISIS mm) så borde SD ligga runt 17-18% i Sentio (då med hänsyn till att svensken i allmänhet alltså tycks sakna överlevnadsinstinkt).
2014-08-15, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Oavsett vem som finansierar/inte finansierar Sentio så ser jag ett stort värde i att institutet inte levererar några glädjesiffror för SD.

Det kan bli mycket viktigt efter valet: Jag förutsätter nämligen att ett SD på 12% i valresultat kommer att rusa uppåt mot 15-18-20% i opinionen under början av mandatperioden, i takt med skattehöjningar, neddragningar och ökat kaos.

Då vore det optimalt om Sentio utmärkte sig som pricksäkert i valet för att sedan kunna lanseras som det "riktiga" resultatet i sociala medier och sätta press på övriga PK-finansierade institut att inte fortsätta sitt medvetna fuskande.

+1
Jag tror SD kommer hamna någonstans kring 12%, 10-13% känns rimligt.

Lixom efter förra valet kommer de dock göra ett hopp i opinionen perioden efter valet och hamna på de siffror som många i tråden hoppas på redan till valet i höst.

PKommunisternas reaktion när SD når 12% och SvP får några kommunala mandat kommer dock vara ovärderlig.
Helvete vad jag kommer mysa i september.
2014-08-15, 14:34
Medlem
Storalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagnarLodbrok
+1
Jag tror SD kommer hamna någonstans kring 12%, 10-13% känns rimligt.

Lixom efter förra valet kommer de dock göra ett hopp i opinionen perioden efter valet och hamna på de siffror som många i tråden hoppas på redan till valet i höst.

PKommunisternas reaktion när SD når 12% och SvP får några kommunala mandat kommer dock vara ovärderlig.
Helvete vad jag kommer mysa i september.

Fast 12% är inte tillräckligt för att skaka om etablissemanget. Efter 9.7% i eu-valet är ju 12% ganska förväntat och inget som skulle chocka någon. 15-18% däremot skulle på allvar skaka om dem, särskilt som ett sådant resultat troligtvis skulle innebära ett sd som är långt mycket större än mp och nästan i paritet med moderaterna.
12% kommer jag se som ett ganska dåligt resultat, godkänt men absolut inget mer. Med tanke på siffrorna från Sentio så är det väl dock rimligt att anta att sd inte ligger högre än så just nu, vilket är fullständigt ofattbart för mig med tanke på migrationsverkets prognoser och svenska islamister mm.
2014-08-15, 14:43
Medlem
Med tanke på allt som händer just nu i media, ISIS och Anders Borg går ut med siffror som borde skrämma alla, så är det ju grymt PR för SD. Borde kunna ge ett ganska bra uppsving lagom till valet.
2014-08-15, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storalf
Fast 12% är inte tillräckligt för att skaka om etablissemanget. Efter 9.7% i eu-valet är ju 12% ganska förväntat och inget som skulle chocka någon. 15-18% däremot skulle på allvar skaka om dem, särskilt som ett sådant resultat troligtvis skulle innebära ett sd som är långt mycket större än mp och nästan i paritet med moderaterna.
12% kommer jag se som ett ganska dåligt resultat, godkänt men absolut inget mer. Med tanke på siffrorna från Sentio så är det väl dock rimligt att anta att sd inte ligger högre än så just nu, vilket är fullständigt ofattbart för mig med tanke på migrationsverkets prognoser och svenska islamister mm.

15-18% är alldeles för orealistiskt enligt mig.
Efter ett resultat på ~12% däremot så kommer många fler öppet våga stå för sina åsikter och det i sin tur kommer skjutsa SD upp i nivåer kring 15-18%, i nuläget tror jag inte det är möjligt.

Sen att det är ofattbart att stödet inte är större håller jag med.. Men o andra sidan ser jag det som ofattbart att SvP inte har 50+% i opinionen redan ..
Saker är som de är helt enkelt, tråkigt men sant, vinden blåser dock åt rätt håll och vi är pågång nu, det vita folket inkl. svenskarna börjar så sakteliga vakna ur sin pkoma och jag tror vi får se mycket spännande händelser de närmsta 10åren.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in