2014-08-23, 14:29
Medlem
Rammsbergs avatar
SD når även sin högsta notering någonsin i Expressens Poll of pools idag, med 10,3 procent. (Demoskop, Ipsos, Novus, SCB och Sifo).

http://www.expressen.se/nyheter/val2014/pollofpolls/
2014-08-23, 14:32
Medlem
Menveds avatar
En annan indikation på att sverigevännerna ökar är att både Fria Tider och Avpixlat ökar kraftigt på Alexa. Fria Tider är nu större än Familjeliv för första gången.
2014-08-23, 14:36
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
En annan indikation på att sverigevännerna ökar är att både Fria Tider och Avpixlat ökar kraftigt på Alexa. Fria Tider är nu större än Familjeliv för första gången.

Avpixlat finns ju nu också få Facebook med över 1000 gilla på mindre än en vecka.
2014-08-23, 14:44
Medlem
Nu börjar oi visa de riktiga siffrorna då det närmar sig valet då det blir så oerhört pinsamt att haft SÅ fel dagen efter valet. Vi skall heller inte glömma det stora mörkertalet som i undersökningarna inte vågar eller vill tala om att de tänker rösta för Sveriges och deras barn och barnbarns framtid.
Jag säger 15+%, kanske uppåt 17.
2014-08-23, 14:48
Medlem
tlcswes avatar
Någon som kan förklara varför status.st rent slumpmässigt väljer ut kommunval-undersökningar och redovisar, typ detta;

2014-08-23 Barometern, Sentio, kommunval i Kalmar: SD 5,9%
2014-08-23 Kristianstadsbladet, Ipsos, kommunval: SD 13,8%

Jag bryr mig väl inte vad Sentio, kommunval i Kalmar, får 5,9% i en undersökning?
Eller har jag missat något?
Någon som kan förklara?
2014-08-23, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Någon som kan förklara varför status.st rent slumpmässigt väljer ut kommunval-undersökningar och redovisar, typ detta;

2014-08-23 Barometern, Sentio, kommunval i Kalmar: SD 5,9%
2014-08-23 Kristianstadsbladet, Ipsos, kommunval: SD 13,8%

Jag bryr mig väl inte vad Sentio, kommunval i Kalmar, får 5,9% i en undersökning?
Eller har jag missat något?
Någon som kan förklara?
Man ska inte underskatta betydelsen av kommunal- och landstingsvalet. SD kan bli så stora i många tiotals kommuner att det bli svårt att bilda majoritet utan SD. Om sjuklövern kan samarbeta med SD på kommunalplanet så är steget mycket kortare till att göra det på riksplanet.

Centralt i partierna så förbjuder man kommunpolitikerna att göra upp med SD, men det blir antagligen helt omöjligt efter det här valet.
2014-08-23, 15:01
Medlem
Rekord i två av varandra oberoende och telefonbaserade opinionsundersökningar. Med 12,2 procent i Demoskop kan man fråga sig om det kanske trots allt finns hopp om en ordentlig skräll i riksdagsvalet.

Framför allt hoppas jag vi blir av med något av de borgerliga småpartierna.

Om några veckor vet vi.

/SD-trollet
2014-08-23, 15:04
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eulenspiegel
Gårdagens nolltillväxt i Sifo kompenserades med råge idag, när SD ökar med hela 3 procent i Demoskop. En liten påminnelse att man inte ska stirra sig blind på en enda OU.

För övrigt tror jag fortfarande på 20 procent för SD i valet. Min signatur har varit oförändrat nu i över en månad. Men en justering är aktuell eftersom jag mer och mer får känsla av att M kommer ligga över 20 procent, frågan bara på vilkens bekostnad.

edit
mitt val föll på mp(k)

Man hoppas såklart på minst 20%. Även om det blir 20% så betyder det att det finns 80% som fortfarande vill se Sverige gå i sank. Antingen är dom oinsatta eller idioter.
2014-08-23, 15:08
Medlem
Mandatfördelning enligt siffrorna i demoskop: http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/valresultat/rakna_sjalv/index.html

S: 113
MP: 37
V: 25

SD: 46

M: 89
FP: 21
C: 18

Oppositionen minus SD: 175, Alliansen: 128

Alliansen plus SD (utan KD!) ger alltså här ett mandat ifrån majoritet. I teorin inga som helst problem att hämta in.
2014-08-23, 15:12
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det ser onekligen extremt bra ut. Reinfeldt-effekten är bara till hälften intecknat, SD har inte ens börjat med sin reklam och vi har debatterna framför oss där SD alltid tjänar stort. Och ändå dunkar de in 12,2% i en telefonundersökning.

Helt magiskt.

Jag tror att 15% är ett absolut golv för SD i valet, under 15% blir det garanterat inte. Och ett M på dryga 20% är bara knappt före.

Tramset om att det skulle vara någon sorts kamp mellan SD och MP om tredjeplatsen är just bara trams. SD blir ungefär dubbelt så stora som MP.
2014-08-23, 15:22
Medlem
Menveds avatar
En kul grej: Om man jämför Demoskops majmätning inför EU-valet så fick SD 6,3 procent. Om samma omräkningsfaktor skulle gälla nu så skulle SD få 18,8 procent.
2014-08-23, 15:23
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det ser onekligen extremt bra ut. Reinfeldt-effekten är bara till hälften intecknat, SD har inte ens börjat med sin reklam och vi har debatterna framför oss där SD alltid tjänar stort. Och ändå dunkar de in 12,2% i en telefonundersökning.

Helt magiskt.

Jag tror att 15% är ett absolut golv för SD i valet, under 15% blir det garanterat inte. Och ett M på dryga 20% är bara knappt före.

Tramset om att det skulle vara någon sorts kamp mellan SD och MP om tredjeplatsen är just bara trams. SD blir ungefär dubbelt så stora som MP.

Håller med dig! JÅ pker nu runt i Sveriges alla bortglömda sosse-städer och byar på landsbygden och röstfiskar. Dessutom pågår det massvis med diskussioner runt om på facebook där det debatteras flitigt (ofta hänvisar motståndarna till felaktig fakta eller tar till känsloargument).

Vill uppmana alla som läser detta att fortsätta diskutera med alla ni känner och på facebook. Den korrekta faktan finns och motståndarna har INGET att komma med, förutom känsloargumenten dvs.

Kommer bli ett intressant val, tror SD (efter medias fula metoder) kommer få 15%. Det största problemet för SD är runt om i kommunerna där stolarna kommer att stå tomma.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in