2014-08-14, 20:42
Medlem
snillet_1s avatar
Conte klar som ny förbundskapten:

http://gianlucadimarzio.com/en/calciomercato/antonio-conte-will-soon-be-announced-as-the-new-italys-coach-he-has-signed-a-two-year-contract/

Ett två-årskontrakt, det passar bra. Han borde inte sitta på en landslagsbänk någon längre tid redan i det här skedet av sin karriär. Sämre för landslagets kontinuitet kanske... Det här blir spännande att följa.

Lite rykten om vad Conte tänkt sig:

Citat:
The first ideas are clear: Conte, along with his staff, will coordinate all the youth teams. A daily work, detailed and meticulous, like he loves to do. He’ll plan the practices like in a club. The main tactic will be 3-5-2, or better 3-3-4. As reported by Sky Sport’s Giovanni Guardalà, Conte is already studying some important tactical variations, De Rossi will be a key element. In the defense, Ranocchia will be the ideal replacement of Barzagli. Candreva will be very important, he could play similarly to Lichtsteiner. On the left, Darmian, but he isn’t the only option: he likes Pasqual a lot. In the attack, he’ll trust Immobile, Rossi and Pazzini. Conte studies the first ideas and methods as Italy’s coach, not a simple selector.

http://gianlucadimarzio.com/en/calciomercato/contes-first-ideas-for-azzurri-players-and-tactics/

Pazzini?
Senast redigerad av snillet_1 2014-08-14 kl. 20:46.
Citera
2014-08-14, 20:57
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Conte klar som ny förbundskapten:

http://gianlucadimarzio.com/en/calciomercato/antonio-conte-will-soon-be-announced-as-the-new-italys-coach-he-has-signed-a-two-year-contract/

Ett två-årskontrakt, det passar bra. Han borde inte sitta på en landslagsbänk någon längre tid redan i det här skedet av sin karriär. Sämre för landslagets kontinuitet kanske... Det här blir spännande att följa.

Lite rykten om vad Conte tänkt sig:

http://gianlucadimarzio.com/en/calciomercato/contes-first-ideas-for-azzurri-players-and-tactics/

Pazzini?

Pazzini känns ändå jävligt vass när han får spela i ett tvåmannaanfall. Tämligen lättläst som ensam forward. Men visst håller jag med dig, inte ett särskilt progressivt val. Vad händer med Balo?
Citera
2014-08-14, 22:49
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Det där har man ju känt ganska ofta. Nu använder jag moderna teknologi väldigt mycket, men just det snabba informationssamhället med dessa ofta meningslösa sociala medier skulle jag gärna slippa. Jag är väldigt inaktiv på mina sociala medier, och det har man ju fått höra. Man ses lite som en utböling om man inte är dagligt aktiv på Facebook eller Instagram. Känner ett fåtal som inte har skiten, och de blir ju sedda som ännu mer udda. Mycket går framåt, och modern teknologi är i regel något bra. Men mycket i dagens samhälle är rent ut sagt skit.

Så för att knyta an lite så har jag all förståelse för Zeman. Bara en sån sak som att vissa yngre människor inte kan sitta och bara vara på en buss utan att lyssna på sin ofta usla musik, eller spela något jävla mobilspel.

Så är det!
Och om vi nu ändå skall ha teknologin så fattar jag inte varför vi i Sverige inte kan använda Blackberry. I Italien är det en extremt populärt telefon, och jag förstår varför. Touchskärm…fyfan.

-----------------------------------------

Så Conte tar över landslaget alltså. Jag vet inte riktigt vad jag skall tycka om det. Conte har ju misslyckats förr ute i Europa, dessutom är jag en motståndare till 3-5-2 systemet. Däremot gillar jag tanken om att låta Ranocchia styra backlinjen. Jag tror fortfarande att han kan vara nästa stora italienska försvarare, kanske blir det nu han slår igenom på riktigt? Kaptensbindeln i Inter och förtroende från förbundskaptenen.

Annars tror jag att det är viktigt att låta Verratti ta mer och mer ansvar samt ge en tydlig roll till Marchisio. Spelar den sistnämnde som han gjorde hösten 2011 är han ligans bästa mittfältare.
Senast redigerad av Calogero 2014-08-14 kl. 22:57.
Citera
2014-08-15, 00:58
Medlem
Spinnacers avatar
Har ogillat Conte länge, är inte så glad över att han tar över mitt hobby-landslag Italien... Men om det innebär mer disciplinerad trupp och lite mer vågat offensivt så är det ju bra.

Ärligt talat så kändes silvret i EM2012 som en fluke mer än ett styrkeprov. Det går inte att köra med 5 centralmittfältare och 1 forward som Prandelli försökte, tyckte hans laguttagningar och matchcoachningar var mycket underliga - uttåget ur VM var uselt.

Blir spännande att se Italiens startelvor sen i höst till kvalet, nu måste väl Cerci och Veratti få starta kan man tycka.
Citera
2014-08-15, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Hjälp en blåst människa som jag att förstå detta?

Ja jag följer eran tråd slaviskt må ni tro.

Äsch det är jag som låter mina fördomar flöda fritt. Att Fiorentina inte kan vila Rossi i en helt vanlig Serie A-match mot ett medelmåttigt lag, bara för att han ska kunna prestera i EL. Tidigare gällde samma sak även i CL. Åtminstone tills det började bli direkt avgörande matcher. Numera är pengar jävligt viktigt, vilket gör att man kan tumma på dessa principer, åtminstone i CL.

Om Napoli vilar Hamsik, och Fiorentina Rossi mot t ex Sampdoria, och tappar poäng, så blir fansens dom hård. Ultras prestige är framförallt gentemot de andra italienska lagen. Att förlora eller tappa poäng för att man inte ställer upp med det bästa laget kan vara skäl till omfattande protester. Det har tidigare kostat tränare deras jobb. Att däremot göra tvärtom, dvs låta ungdomar och bänkspelare få chansen i EL har inte varit lika kontroversiellt.

Om det dessutom skulle vara mot ett lag som man har konflikt med (typ Roma – Napoli, Fiorentina – Juventus osv) eller derby så kan det fan brinna till på allvar. Dock svårt att se det hända.

Jag tycker mig ana att man i andra ligor, åtminstone tidigare, haft större villighet från klubbarna och större acceptans från fansen att vila viktiga spelare.

Dessutom ska man inte bortse från den ekonomiska situationen från andra hållet. Att tappa poäng och därmed missa att kvalificera sig till nästa års CL, kan vara tufft.

Det blir svåra och tämligen meningslösa definitioner om vad som är att ”vila spelare”. Stora lag kan ofta rotera truppen, utan att det går ut över kvaliteten. Vi snackar om de avgörande spelarna.

För att möta detta hot mot att lagen inte alltid ställer upp med bästa laget i Serie A, så har det höjts röster om att minska antalet lag, till 18 eller tom 16. Trist som fan, eftersom jag tycker att fokus ska vara på Serie A.

Jag tycker att man borde se över kalendern och börja ett par veckor tidigare. Varmt som fan? Skiter väl jag i.
Citera
2014-08-15, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
...
Kanske var det mest att jag blev irriterad på hur han hängde ut Pjanic sådär. Nåja.
Ska inte fortsätta att rota i ett sår. Du skriver alldeles för bra inlägg för att jag skulle vilja förarga dig. Men man får se Zemans uttalande som ett svar på Pjanic förolämpningar.

Ganska spektakulärt att man istället för att fira ett fantastiskt mål i ett Romderby väljer att demonstrera mot tränaren. Vilket Zeman såklart insåg.

https://www.youtube.com/watch?v=atEuFIWxarw

Det var för övrigt samma match som De Rossi slog ner Mauri, och blev utvisad.

Och efter att Zeman fått sparken:

Pjanic: “L’esonero di Zeman? E’ stato giusto cambiare qualcosa”

http://calcio.fanpage.it/pjanic-l-esonero-di-zeman-e-stato-giusto-cambiare-qualcosa/

Miralem Pjanic, “Con Zeman l’ambiente era strano. Qui grande futuro, con una società stabile”

http://www.forza-roma.com/69355/miralem-pjanic-con-zeman-lambiente-era-strano-qui-grande-futuro-con-una-societa-stabile

Osv så in i helvete. Pjanic har pladdrat som en skvallerkärring. Hela jävla tiden. Under och efter att Zeman var hans tränare. Ursäkta snabbgooglingen, men jag var ju för fan med och höll koll under tiden. Därför vet jag att det i stort stämmer.

Zeman kunde uttala sig professionellt om hur han uppfattade spelare. Att han inte såg vare sig De Rossi eller Pjanic som regista, men det var som en förklaring till hur han formerade laget.

Och som sagt var Zeman under kontrakt med Roma, vilket har gjort att han först nu är i en position att kritisera sin förra arbetsgivare. Eftersom han tar arbetsmoral på allvar. Och han har nästan inga onda ord att säga om Roma, tvärtom fortsätter han att hylla laget och fansen.

Många tränare kritiserar sin förra arbetsgivare efter att de fått sparken, trots att de fortsätter att få lön. Hyckleri.

Man kan tro att jag hyllar Zeman gränslöst. Vilket jag gör... Men jag inser svårigheterna att införa Zemanlandia i Cagliari. Ett lag med stark sammanhållning och en förankrad spelidé. Fan inte lätt att göra revolution där.

Zeman är egentligen en kvarleva från 1990-talet. Då system styrde. Sacchi, Capello, Trapattoni, osv hade alla ett system. Spelarna skulle spela sina roller och det kunde vara svårt att uttrycka sin personlighet.

Jag har koll eftersom min husgud Baggio led under detta. Ancelotti symboliserar förändringen. Han började som systembunden, och tackade nej till Baggio, för att ett par år senare anpassa spelsystemet för att ge Pirlo en möjlighet. Och han ångrar bittert att han var dum nog att tacka nej till Baggio...
Citera
2014-08-15, 22:28
Medlem
Styrkan för Conte är att stommen är från Juventus. Därför viktigt att senatorerna stannar kvar ett par år till.

”Problemet” med att vara förbundskapten är att det inte är att vara en tränare. Du tränar inte laget dagligen som en riktig tränare. Du kan inte påverka på samma sätt. Att vara pådrivande och påverka vardagen.

Mer en tillbakalutande, reflekterande, och analyseranade roll. Inte helt säker att den passar Conte. Normalt är det de gamla erfarna gubbarna som tar sig an rollen. Vafan i helvete, Trapattoni!! De som inte orkar eller vill vara ute på gräsmattan för att driva på spelarna varje jävla dag.

Med tanke på de två senaste VM-insatserna, så är det en tacksam situation att komma in på. Ingen motsätter sig nya tankar. Och jag hoppas och tror att Conte kommer att göra gli Azzurri bättre. Och framförallt påverka attityden. Att vinna! Prandelli var för snäll. För moralisk. Sa de rätta sakerna och låg rätt i tiden. Och därmed glömde han bort att banka in i dereas dumma små hjärnor att vinna är allt. Han fick dem att tänka stort. Man vafan i helvete, de är fotbollsspelare. De ska fan vinna. Finns inget större än att vinna.

Conte kan trumma in detta. Och det skulle dfan inte vara dåligt. För det är så vi vill se gli Azzurri. Som vinnare. Cyniskt? Skiter väl jag i.
Citera
2014-08-15, 22:56
Medlem
Har inte hört något nytt om Trapattoni på sistone.

Som en kul anekdot så frågade jag min son vem av Conte, Mancini och Zacchardo som borde bli tränare för gli Azzurri. Svaret kom direkt; Trapattoni!

Stolt far, och en kram…

Jag håller nog fan med. Det hade varit häftigt på ett konservativt nyskapande vis att ha en tränare som är född på 1930-talet.

Apropå Tavecchio så respekterar jag att man inte böjde sig för politiker, media, twitterelit, och därmed en stor del av allmänheten. Det jag förstått av hans program verkar vettigt. Samtidigt är han uppenbarligen en skitstövel. Han har bevisat det tidigare, och hans banan-uttalande visar på det.

Återigen. Skiter väl jag i…

Hur mycket har ni läst om bananer? Och hur mycket har ni läst om hur han vill utveckla Calcio? Vafan i helvete! 100% fokus på en idiotisk mening istället för var han vill ta Calcio. Alla jävla dumjävlar i media som ska uttala sig. Och har noll kunskap.

Och nu har han landat Conte som landslagstränare, det är en bra start.

Men jag är lite kluven. Men eftersom trycket är fullständigt ensidigt så väljer jag att ta hans sida.

Fan jag vill att det ska gå bra. Att Tavecchio presenterar och genomför nödvändiga förändringar, med respekt för fansen och historien. Att Conte genomför förändringar av framförallt attityd, men samtidigt inte startar en strid med Milan ((Balotelli!). För det bör komma ett par ungdomar från Milan de närmaste åren.
Citera
2014-08-16, 00:14
Medlem
Apropå att Pjanic gillar att snacka med journalister:

“They certainly made the right decision, signing a very talented Coach who had three great seasons at Juventus,” Pjanic told Roma Channel

http://www.football-italia.net/54413/pjanic-conte-good-italy

Samtidigt kan vi konstatera att Conte såklart tar med sig ett antal gubbar från Juventus till gli Azzurri. Men det är normalt. När en tränare skriver kontrakt så snackaer vi inte om en man, utan om ett helt jävla lag.
Citera
2014-08-16, 20:13
Medlem
Nebulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Jag gissar att det kommer att bli som under våren, efter att de pulled the plug på hela Club Calcio-grejen: en match här och där på olika kanaler, ibland på webben osv. Det vi redan märkt är att några veckomatcher inte kommer visas på tolvan (där går huserenovering med Peter Andre före), och under helgerna prioriteras inte bara PSG, utan allt från trav till daminnebandy före om det är läge. Med andra ord så kommer Serie A visas när det inte finns något mer tittardragande att tillgå, som vilken sändningsrättighet som helst. Följden blir att det är omöjligt att förutse vilka matcher som kommer att visas och i vilken form. Helt ovärdigt, med andra ord.

Nu har Aftonbladet uppmärksammat hycklandet med att TV4-gruppen kallar det för storsatsning: "TV12 lovade stor satsning – väljer att visa trav före""]"TV12 lovade stor satsning – väljer att visa trav före"[/url]. Tyvärr gällde rubriken inte Serie A utan istället allas våran Zlatan och PSG:s hemmapremiär. Så "pecking order" är väl nu: 1.Högintressanta PSG-matcher
2. Trav
3. Mindre intressanta PSG/Ligue 1-matcher
4. Stora möten i Serie A
5. Fiske, australienska/brittiska versionen av COPS osv
6. Övriga Serie A-matcher.

Kommer inte ha möjlighet att följa Serie A under stora delar av hösten (fan börjar de så sent för!?), och är inte jätteövertygad om att jag kommer se skymten av någon storsatsning till våren; trist då ligan känns roligare än på länge.

Tack förresten alla ni som bidrar för att ni gör det till en läsvärd tråd för alla oss passiva läsare.
Senast redigerad av Nebulin 2014-08-16 kl. 20:31.
Citera
2014-08-17, 01:55
Medlem
Hade en tillställning för några vänner. Nu toppad som en älg. Igen. Missade därför alla matcher, och sitter nu och snabbgooglar om vafan som hände.

Fiorentina besegrade Real Madrid, trots att Rossi och Cuadrado saknades. Cuadrado verkar lämna. Hoppas verkligen inte. Fiorentina ser jävligt starka ut. Bra spelare, bra tränare, och bra ägare. Vill att det går bra för dem.

Cagliari däremot förlorade tidigare mot Getafe på den vackra ön, och nu åkte man till Spanien och fick stryk mot Celta Vigo. Med 4 – 0!!

Inget att säga om det. Tvärtom är det fullständigt normalt. Zeman är kör sin stenhårda försäsongsträning, som gör det omöjligt att prestera nu. Det är ok.

Fullständigt nedtränade och utan il Capitano. Det är ok, även om det naturligtvis förstärker osäkerheten kring truppens kvalitet.

Och Sampdoria förlorade mot Atletico Madrid.

I Coppa Italia vann Modena mot Monza. Efter bl a två röda kort under straffläggningen. Vafan.

Att notera är också att sommarens största högtid, Ferragosto, inträffat samtidigt. Spelarna får offra lite. Det tycker jag om…

PS

Som en bisak så läser jag att Zeman avslöjar att han brukade sova i en Juventus-tröja då han var liten. Hans morbror spelade ju i Juventus, och blev sedan tränare där.

Čestmír Vycpálek visar min poäng. Du behöver inte ha vunnit en massa för att var erkänd. Han tränade Juventus och erövrade bl a lo Scudetto två gånger. Stor insats inom Calcio såklart.

Men…

Zeman däremot är ett begrepp. För eller emot. Positivt eller negativt. Men alla har fan en åsikt. Och kommer att ha det om 20 år.

Calcio ska vara färgsprakande. Rymma extraordinära aktörer. Som vågar uttrycka sig på och utanför planen. Personligheter! Och fans som kan och vågar uttrycka sig. Hela jävla paljetten, från kommunister som vill ha väpnad revolution till Fascister, och från feminister till sunda värderingar.

Fan i helvete. Att svenskar ska vakta sin tunga är normalt, men det klär inte spaggar att vara ängsliga. De ska fan säga vad de tycker.
Senast redigerad av Brille68 2014-08-17 kl. 02:00.
Citera
2014-08-17, 02:35
Medlem
Har ingen anledning att starta en kukmätartävling. Bratwurstrunkarna har en fantastisk tråd som jag följer med stort intresse.

Men jag konstaterar att Italien är rankade som nummer 14 vid landslag och presterat uselt vid internationella cuper de senaste åren. Självklart borde intresset lida. Mot Spanien som dominerat landslagsfotboll de senaste åren och absolut klubbfotboll det senaste året. Mot Tyskland som är världsmästare och som har FCB som ett av världens absolut bästa lag.

Men vi kan trots det se att Calcio-tråden dominerar. Om det även gäller kvalitet är inte längre lika självklart enligt mig. Bratwurstrunkarna är duktiga. Men nog ännu inte riktigt lika duktiga?

Meta diskussion. Och? … Spanjackerna kommer säkert att springa ifrån när det gäller antalet inlägg. De brukar göra det eftersom deras matchtrådar är obefintliga och att då det närmar sig ett möte mellan Barcelona och Real Madrid så översvämmas den tråden av diverse meningslösa inlägg.

Dock dominerar såklart PL. Av tradition. Har inte koll på vilken kvalitet de håller, men tror att den är åtminstone hyfsad. Många som har en åsikt som är hyfsat välgrundad. Väl så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in