Citat:
Ursprungligen postat av
cyberkalle
Brille Brille fan vad du gör mig glad med dina klassinlägg allt från hur vi gubbar inte hänger med ungdomarna som spelar fotbollsspel på datorn till ditt senaste inlägg.
Nu får du bara ta och skaffa dig ett hobbylag och joina oss bratwurst anhängare.
…
Jag ska faktiskt fundera på det. Aldrig sett Köln spela på plats, men känner folk i staden och besöker dem hyfsat ofta. Och nu är de tillbaka i hetluften. Problemet är dels att jag fan knappt hinner med Serie A men framförallt att jag har minimalt att bidra med.
Citat:
Ursprungligen postat av
Villon
Själv grillade jag oxhjärta och hällde i mig två flaskor Cannonau de Sardegna. Vill minnas att jag högljutt jämförde vinet med Phil Spector-soundet medan det pågick. Wall of wine! Idag är allt lite löst i kanterna...
...
Fullständigt lysande. Oxhjärta med Cannonau ska du fan ha beröm för. Inälvsmat och Cannonau är en kombination som passar alldeles utmärkt. Har jag berättat om då mina svärföräldrar var på Sardinien första gången och jag bad vänner där bjuda dem på lokal mat. Grillad spädgris tillsammans med fårtestiklar, fårhjärna och sedan Casu Marzu. Mängder med Cannonau, Filu 'e ferru' och Mirto. Men poängen är att det är mycket inälvsmat och potatis uppe i bergen. Och det är där de ”riktiga” sarderna bor.
Så vinet är skapat med detta i tanke. Mycket sol, som gör vinet kraftigt och starkt, vilket såklart passar in fint. Detta tillsammans med att vinodlingarna ofta är på bergssluttningarna med mycket vind, gör att de inte behöver besprutas så mycket.
Min favorit är dock såklart dilamm. Behövs bara lite salt. Smälter i munnen… Lycka. Men man får vara varsam med vinet. Allt ska smeka tungan.
Självklart kan man numera äta fantastisk fisk och skaldjur på Sardinien. Vilket jag brukar göra då jag är på restaurang vid kusten. Men det är inte öns specialitet, även om nästan alla turister tror det. Beror såklart på att turister ofta håller sig vid de fantastiska stränderna.
Men det var Cannonau som till viss del ställde till det för mig i lördags. Hade tagit med massor flaskor från den vackra ön. Inte så många kvar. När man öppnar en ny flaska vid 2.00-tiden, ensam med Flashback, så vet man att man får lida dagen efter…
*
På tal om mat. Och tyskar. Eller rättare sagt bayrare. Så är min son helsåld på deras variant av Flæskesteg, som det heter på danska. Ni vet med den krispiga svålen.

Vafan Cyberkalle, vad heter det på tyska?
*
Det var Coppa Italia i söndags. Från första omgången fanns lag från Lega Pro och Serie D. Några av de större lagen gick nu in, framförallt Catania, Bologna och Livorno. Dvs de lag som åkte ur Serie A förra säsongen. Dessutom några topplag från Serie B, dock inte de som tog sig upp till Serie A.
Bologna förlorade hemma mot L'Aquila, och Livorno förlorade hemma mot Bassano Virtus. Två Lega Pro-lag. Catania besegrade däremot Südtirol med 1-0 hemma på maffia-ön. De italienska tyskarna har det sköna namnet Fussball Club Südtirol. Men poängen är att Catania belönas för denna bedrift genom att få möta Cagliari Calcio den 23:e augusti.
Då går lagen från undre halvan i Serie A, samt de tre lagen som tog steget upp från Serie B, in i Coppa Italia. Säsongen börjar även för de lag som inte är involverade i kval till Europa. Dock ännu inte för de andra topplagen.
Il Mercato pågår fortfarande. Man tränar och spelar ihop lag. Eventuellt nya taktiska finesser.
Cagliari lider nog mer än de flesta. En tränare som spelar med ett nytt system. Och många nya spelare. Precis tvärtom mot hur det brukar vara. Men nu börjar det gälla. Nu ska Zeman få ihop skitet. Går inte att snacka bort längre. Och Catania är inget lätt motstånd.
Annars så är väl matchen som hela Europa ser fram emot Napoli mot Athletic Bilbao. Den stora matchen inom kvalet. Jag har såklart inte riktigt koll, men utgår från att det inte finns en större match innan CL och EL drar igång på riktigt.
Bla bla bla, jag vet. MFF mot energidrycken. Men …