2014-08-07, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panchoo
Tack för förslagen. Jag ska fundera på om jag ska ersätta sista 10% med någon bank isf, får ta en liten hemläxa ikväll och hitta en personlig favorit.

Bomben1: Jag håller med om att jag saknar hela bredden, men jag känner att detta blev en bra blandning av områden tillsammans med en mängd olika typer av aktier som jag känner att jag har tid att följa. Jag känner att min gräns går runt 8, max 10 olika aktier som jag hinner med att följa och analysera vidare. Vissa av mina val klaffar lite med varandra, men jag känner så starkt för en del av dom helt enkelt

Håller med om att etrion och shamaran antagligen är dåliga val. Plocka in ett bolag du kan värdera med lågt P/E, P/B osv. med låga multiplar. Är inte det roligare än att köra lotto? Alliance Fiber Optics som det skrevs om här ovan har en intressant värdering. Ta en titt på den istället möjligtvis. Ska jag själv göra när jag får tid.
Kan du ju lära dig något dessutom

Ska man diversifiera så mycket man kan med en massa "standard" bolag med "kvalité" kan man lika gärna köpa index. Kan du inte värdera det och förstå marknaden ska du inte köpa det. Bra standardregel. Att det ska haussas att man ska ha en så indexliknande portfölj som möjligt förstår jag mig inte på. Hela anledningen till att man köper aktier är väl att överavkasta index? Hur stor är chansen till detta om man hjärndött väljer "stabila" gubbaktier utan att ha någon koll till en riktig hög värdering? Google till P/E 30 tror jag det är, inget för mig.
Senast redigerad av Liketed 2014-08-07 kl. 12:59.
Citera
2014-08-08, 09:14
Medlem
Citat:
Tjena,
Funderar på att dela på min sparning och planerar en portfölj med utgångspunkten 90% i utdelnings/stabila tillväxt företag och 10% i lite mer riskfyllda potentiella företag. Fördelningen ser ut som sådan:
  • Google 15%
  • Coca Cola 12,5%
  • Amazon 12,5%
  • Wal-Mart 12,5%
  • Starbucks 12,5%
  • P&G 12,5%
  • H&M 12,5%
  • Shamaram Oil 5%
  • Etrion 5%

Uppskattar kommentarer om vad ni tycker. Är tidpunkten bra att gå in nu i mina val? Shamaram och Etrion är mina ”kryddaktier” som jag har läst en del om och tror har potential att öka kraftigt de kommande åren.

Tack för alla kommentarer och tips! En sista fråga: När det gäller den här typen av aktier som är lite mer långsiktiga och uthålliga, när tycker ni att det är köpläge? Ska man avvakta till slutet av året eller vad tror ni är smartast?
Citera
2014-08-08, 11:34
Medlem
Baabamans avatar
Citat:
Tack för alla kommentarer och tips! En sista fråga: När det gäller den här typen av aktier som är lite mer långsiktiga och uthålliga, när tycker ni att det är köpläge? Ska man avvakta till slutet av året eller vad tror ni är smartast?

Ja så som det ser ut nu ska du vänta! Många oroligheter runt om i världen nu
Citera
2014-08-08, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baabaman
Ja så som det ser ut nu ska du vänta! Många oroligheter runt om i världen nu

Oroligheter är till att utnyttjas
Citera
2014-08-08, 15:57
Medlem
DividendChamps avatar
Citat:

Jag hade dumpat Amazon snabbare än kvickt.

Ersatt med Johnson&Johnson eller Procter Gamble.
Citera
2014-08-08, 17:05
Medlem
Baabamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Oroligheter är till att utnyttjas

självklart, beror också på vilken risk man är redo att ta
Citera
2014-08-08, 21:49
Medlem
Jag ligger en del i Spiltan Räntefond Sverige, den har i princip aldrig gått ner men idag gick den ner 0.06%, aldrig sett det förut. Hur påverkas en sån fond av det som händer nu? Finns det någon risk i att sälja sina aktier och lägga rubbet där ett tag? Tänker då på risker förutom att missa en eventuell fortsatt uppgång.
Citera
2014-08-09, 00:22
Medlem
BorisJohnsons avatar
Jag la till Liberty Global (LBTYK) efter många dagars research (till ett pris på just över 40 dollar). (Liberty Global är ett annat fantastiskt bolag vars analys jag kan lägga ut när jag får tid.)

Min nuvarande portfolio ser ut såhär:

* eBay; runt 16%.

* Alliance Fiber Optic Products Inc; runt 16%.

* Ross Stores Inc; runt 13%.

* GNC Holdings Inc; runt 13%.

* Verizon Communications Inc; runt 12%.

* Liberty Global PLC; runt 12%.

* Spiltan Räntefond Sverige; runt 18%.
Senast redigerad av BorisJohnson 2014-08-09 kl. 00:33.
Citera
2014-08-09, 08:03
Medlem
BorisJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerWi
Jag ligger en del i Spiltan Räntefond Sverige, den har i princip aldrig gått ner men idag gick den ner 0.06%, aldrig sett det förut. Hur påverkas en sån fond av det som händer nu? Finns det någon risk i att sälja sina aktier och lägga rubbet där ett tag? Tänker då på risker förutom att missa en eventuell fortsatt uppgång.
Även korträntefonder kan variera något, men det är inget du behöver oroa dig för. Och Spiltan Räntefond Sverige är nog en av de "tryggaste" fonderna du kan placera dina pengar i.

Om din analys säger att aktierna du har är övervärderade så skulle jag råda dig att sälja dom, men om de inte är övervärderade (enligt din förhoppningsvis korrekta analys) så skulle jag behålla dom. (Om du inte har någon aning om huruvida de är övervärderade el. inte så har du inte tillräckligt med kunskaper för att investera i aktier på egen hand och i sådana fall så borde du sälja.)

Denna tumregel kan också vara nyttig att veta.
"Värsta scenariot" (för räntepapper): Reporäntan höjs relativt mycket.

Tumregeln: Räntepapper som har en duration på ett år ger ned med en procentenhet (och ett räntepapper som har en duration på tre år går ned med tre procentenheter osv.). Eftersom Spiltan Räntefond Sverige har räntepapper vars duration som längst är ett år så förlorar fonden inte så mycket värde vid en höjning av reporäntan och efter höjningen så kommer räntepapper rent allmänt ge större avkastning. (Med det sagt så behöver vi nog inte oroa oss så mycket om höjningar i reporänten inom den närmsta framtiden.) Aktier reagerar också vanligtvis negativt mot en höjning i reporäntan.
Citera
2014-08-09, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorisJohnson
Jag la till Liberty Global (LBTYK) efter många dagars research (till ett pris på just över 40 dollar). (Liberty Global är ett annat fantastiskt bolag vars analys jag kan lägga ut när jag får tid.)

Min nuvarande portfolio ser ut såhär:

* eBay; runt 16%.

* Alliance Fiber Optic Products Inc; runt 16%.

* Ross Stores Inc; runt 13%.

* GNC Holdings Inc; runt 13%.

* Verizon Communications Inc; runt 12%.

* Liberty Global PLC; runt 12%.

* Spiltan Räntefond Sverige; runt 18%.

Alliance Fiber Optic Products är ett intressant bolag, tack!
Senast redigerad av Aktieingenjoren 2014-08-09 kl. 11:25.
Citera
2014-08-10, 21:27
Medlem
Ligger lång i:
Klövern pref
Balder Pref
NvP
SAAB
H&M

Övriga portföljen är:
Lucara Diamond 25%
Danske invest global 20%
Nokia 13%
Securitas 12%
ITAB 9%
Lundin Petr 8%
Boliden 7%
TeliaSonera 4%

Börjar bli sugen att bli ännu mer likvid. Ligger på ca 60% nu...
Är nästan så att jag vill sälja av i princip hela portföljen (ej den långa).
Tankar kring det?
Citera
2014-08-10, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigStork
Ligger lång i:
Klövern pref
Balder Pref
NvP
SAAB
H&M

Övriga portföljen är:
Lucara Diamond 25%
Danske invest global 20%
Nokia 13%
Securitas 12%
ITAB 9%
Lundin Petr 8%
Boliden 7%
TeliaSonera 4%

Börjar bli sugen att bli ännu mer likvid. Ligger på ca 60% nu...
Är nästan så att jag vill sälja av i princip hela portföljen (ej den långa).
Tankar kring det?

Det är så att det är tiden man är exponerad mot aktiemarknaden som avgör hur stor avkastning man får. Ju längre tid man är exponerad desto bättre blir avkastningen. Sen om du är bättre på att tajma marknaden än marknaden självt så ska du givetvis sälja om din magkänsla säger så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in