2015-11-27, 12:21
Medlem
Har återigen intagit en extremt defensiv position på mina ppm-fonder. Har haft Europa, Sverige och Ryssland några veckor men bytte bort rubbet igår. Har nu:

60% likviditetsfonder
20% blandfonder
15% råvarufonder
5% räntefond

"Taktiken" är alltså att hoppas på nedgång och därefter byta tillbaka till lämpliga aktiefonder på en lägre nivå än idag. Kommer troligen byta råvarufonderna till aktiefonder nästa vecka, oavsett nivå.
Citera
2015-11-27, 14:57
Medlem
saijas avatar
Här är min portfölj numera, vad tror ni? Vill gärna lägga till något mer amerikansk bolag nu när det är courtagefritt på avanza i eftermiddag men ser inget bolag som är prisvärt .
Min taktik är oftast annars att jag sparar pengar i globalfond/aktiefond och köper aktier när jag kommer upp i 15000

I storleksordning
Novo Nordisk
Procter & Gamble
Johnson & Johnson
Investor B
Philip morris (njaaa)
Fortum
klövern
Shamaran Petroleum (jävla nybörjaraffär när jag hoppade på hype. Köpt alldels för dyrt men förlorat så mycket att det inte är värt att sälja.)
Lundbergsföretagen
Saab B
Indutrade

Fonder
Spiltan aktiefond investmenbolag
SPP aktiefond global
Swedbank Robur Asien
Citera
2015-11-27, 19:33
Medlem
Till saija kan jag säga att det ser mycket bra ut enligt mig. Bolagen du valt är helt i min smak förutom SP då.

Här kommer min portfölj i storleksordning. Har även lagt till Attendo som jag tecknat i två depåer utan info om tilldelning.
H&M
SCA
Industrivärden
Novo Nordisk
Kinnevik
Nederman
HCP
Castellum
Skanska
Bravida
Attendo
Citera
2015-11-27, 21:06
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razy
Nu är jag inte så insatt i just Bahnhof, men jag tycker att bolaget utgör en lite för stor del. Men har du ett GAV på fina 88 så sitter du som sagt rätt bra till.

Sen anser jag att du med fördel kan ha en lite större del i Castellum, det är ju trots allt ett fint bolag som dessutom har rätt skaplig utdelningshistorik.

I övrigt tycker jag det ser rätt bra ut.

Planerar du att ta in något ytterligare bolag inom kort eller fortsätter du med dessa och gör månadsvisa köp?

Tack för kritiken

Ja, Bahnhof utgör sannerligen en lite för stor del av portföljen egentligen. Sedan har den visserligen tuffat på som tåget, så jag tillåter den utgöra stor del för tillfället; ca 15-20% av innehavet i dagsläget. I övrigt är det just nu dessa innehav som gäller och jag ökar i dem hela tiden, ibland kan det tillkomma något bolag och ibland åker något ur, men det är om det händer någonting speciellt. Castellum är ett väldigt fint bolag som jag ska öka en hel del i framöver.

Den här portföljen är min absoluta kärna, sedan har jag andra portföljer som inte är lika långvariga.
Citera
2015-11-28, 01:33
Medlem
Min "utdelningsportfölj" för tillfället. Jag har sålt av en hel del amerikanska aktier för att minska valutarisken. Jag har har bara de, enligt mig, bästa amerikanska utdelningsaktierna kvar. Jag funderar på att ha max 1/3 av portföljen i USD för tillfället. Samtliga svenska aktier har höjt utdelningen minst 5 år i rad, de amerikanska aktierna har höjt utdelningen 38 - 57 år i rad. Alla aktier har en dividend yield på minst 2%, Medtronic är visserligen på gränsen men den har ingen källskatt vilket är ett plus. Möjligtvis köper jag några aktier i Loomis eller Intrum Justitia framöver.

21,5% Castellum
20,1% Handelsbanken A
10,2% 3M Co
10,1% Medtronic PLC
10,1% Johnson & Johnson
4,9% Investor A
4,8% JM
4,7% Industrivärden C
4,6% ABB Ltd
4,6% SEB A
4,5% Hufvudstaden A
Citera
2015-11-30, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inkomsttagaren
28% Cherry
27% Kambi
23% Seadrill
22% Arcam

70% Seadrill
29% Kambi

...har en stark edge mot olja nu
Citera
2015-12-03, 12:22
Medlem
Hylla eller såga min portfölj men då gärna konstruktivt.

Kesko
Latour B
Holmen B
Swedbank
Industrivärden C
Fortum
Castellum
Handelsbanken B
Sandvik
Ratos B
Indutrade
Dedicare
TeliaSonera

Sedan slänger jag ibland in lite rena spekulationsposter och längre swingpositioner i lite allt möjligt, men detta är grunden. Avser dock att sälja Ratos och köpa typ Investor eller något amerikanskt i framtiden.
Citera
2015-12-03, 18:57
Medlem
Fingerprint cards 95 %
Betsson b 5 %

Fördelningen angiven i procent vad säger ni?
Citera
2015-12-05, 18:18
Medlem
starbounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av traktamente
Hylla eller såga min portfölj men då gärna konstruktivt.

Om du inte är superpåläst tycker jag du ska dumpa Sandvik. De har presterat dåligt länge, varför skulle de lyckas vända nu?
Citera
2015-12-07, 09:27
Medlem
Det är det bolaget jag har sämst koll på faktiskt, men också mitt minsta innehav. Jag funderar dock på om man skulle vänta tills precis innan utdelningen med att sälja, då kursen ofta stiger lite extra då.
Citera
2015-12-07, 11:58
Medlem
EnDronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datan.
Fingerprint cards 95 %
Betsson b 5 %

Fördelningen angiven i procent vad säger ni?
Att det knappt är en portfölj. Hade diversifierat så jag hade exponering mot andra branscher .
Citera
2015-12-10, 16:30
Bannlyst
20% i bear
30% i ännu större bear
50% i grizzly

hade ingen björn när jag var liten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto