2014-08-11, 17:06
Medlem
tjena är så att vi är 3 st som vill starta ett företag men det är bara det ingen av oss har pengar till att starta ett och vi behöver en bit mark för företaget så min fråga är ju vart kan man vända sig för hjälp med den saken ?? att låna pengar till o köpa mark vi behöver ju en bit mark innan vi startar upp

låter säkert som en korkad fråga men jag kan verkligen inget om sådant här så tänkte ge försöka få hjälp här

jag har hittat en sida som säljer industri marker och när man räknat ut så ligger priset över 100.000 sen har jag visserligen tittat på blocket efter billligare tomter/marker och hittat ett par under 100.000 men problemet är ju att dom ligger andra sidan landet så behöver få ett lån eller en investerare som är vågar gå med,,,,,

så behöver lite tips på sidor för lån eller sådana investerar bolag eller något liknande

tack på förhand
Citera
2014-08-11, 17:28
Medlem
Stygotiuss avatar
Har du en trovärdig affärsplan och realistiska möjligheter att få rörelsen att gå runt kommer banken säkert låna ut pengar. Räkna dock med att ni får ställa personlig borgen.
Senast redigerad av Stygotius 2014-08-11 kl. 17:31.
Citera
2014-08-11, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Har du en trovärdig affärsplan och realistiska möjligheter att få rörelsen att gå runt kommer banken säkert låna ut pengar. Räkna dock med att ni får ställa personlig borgen.

personlig borgen???

funkar det att fråga typ släktingar och sådant fall dom vill bli investerare eller något sådant?? fast då blir det väl borgenärer eller är jag helt ute o cyklar??

tänkte i sådana fall kolla om min farfar ville bli investerare och låna mig pengar till marken som vi behöver och sen starta företaget på det liksom
Citera
2014-08-11, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exztran
personlig borgen???

funkar det att fråga typ släktingar och sådant fall dom vill bli investerare eller något sådant?? fast då blir det väl borgenärer eller är jag helt ute o cyklar??

tänkte i sådana fall kolla om min farfar ville bli investerare och låna mig pengar till marken som vi behöver och sen starta företaget på det liksom

Självklart vill banken att det ska finnas någon säkerhet bakom lånet. Inte ska du gå runt och tro att dom kastar pengar till höger och vänster..

Är det mindre summor som bara några hundra tusen så kan du säkert låna detta privat i form av ett blancolån.

Ska du söka privata investerare till ditt ännu inte existerande företag så gäller det att du säljer in konceptet bra. Gör en kalkyl på det första året/åren och försök spalta upp alla kostnader och inkomster.

Ett annat tips är att söka ett sk. starta eget-bidrag. Har en bekant som gjort detta och blev beviljad. Han fick då sin gamla lön i 6 mån och kunde under den tiden lägga allt krut på att bygga upp företaget.
Citera
2014-08-11, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clc0
Självklart vill banken att det ska finnas någon säkerhet bakom lånet. Inte ska du gå runt och tro att dom kastar pengar till höger och vänster..

Är det mindre summor som bara några hundra tusen så kan du säkert låna detta privat i form av ett blancolån.

Ska du söka privata investerare till ditt ännu inte existerande företag så gäller det att du säljer in konceptet bra. Gör en kalkyl på det första året/åren och försök spalta upp alla kostnader och inkomster.

Ett annat tips är att söka ett sk. starta eget-bidrag. Har en bekant som gjort detta och blev beviljad. Han fick då sin gamla lön i 6 mån och kunde under den tiden lägga allt krut på att bygga upp företaget.

asså du har en bekant som gjorde så men när han fick igång företaget hur gjorde han då med lokal/mark till företaget?? fick han hjälp med pengar till det eller va det något han fick slita fram ur egen ficka??
Citera
2014-08-14, 10:53
Medlem
Hor-Ullas avatar
Vad ska du starta för företag?
Citera
2014-08-14, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Vad ska du starta för företag?

jag och en kompis tänkte starta en skrot med allt från krims krams till stora båtar då det inte finns någon båt skrot här så tänkte jag mest på båt skrot men kan ju ha för massa annat och så :P men måste jobba ett par månader till så jag kan skaffa körkortet för det är alltid bra att ha innan:P
Citera
2014-08-14, 16:39
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
jag och en kompis tänkte starta en skrot med allt från krims krams till stora båtar då det inte finns någon båt skrot här så tänkte jag mest på båt skrot men kan ju ha för massa annat och så :P men måste jobba ett par månader till så jag kan skaffa körkortet för det är alltid bra att ha innan:P

Tänker du B-kort här? Jag tänker mer krankort och truckkort osv. Eller tänkte ni släpa runt på skroten med era biceps när ni ska planera vart skiten ska ligga?
Citera
2014-08-14, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Beritz
Tänker du B-kort här? Jag tänker mer krankort och truckkort osv. Eller tänkte ni släpa runt på skroten med era biceps när ni ska planera vart skiten ska ligga?

det är inte så svårt ligger det på släp så backar man släpet till det stället man vill att skiten ska ligga osså knuffar man av den bara
Citera
2014-08-14, 22:50
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:

Är det en skrot som ska sälja reservdelar från båtar? eller ska ni köpa och sälja järn/koppar/rostfritt o.s.v skrot?

Efter att ni köpt in eran tomt för 100 000 vad är nästa steg?
Citera
2014-08-14, 23:37
Medlem
Inte för att förstöra er lust att starta företag men krävs det inte en mängd miljötillstånd för att hantera demontering och materialåtervinning? Jag föreställer mig oljeavskiljare, dagvattenuppsamling och annat kostsamt. Att bara lägga uttjänta båtar på hög lär väl inte bli så uppskattat hos den kommun ni verkar i.
Citera
2014-08-15, 00:24
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymisering
Inte för att förstöra er lust att starta företag men krävs det inte en mängd miljötillstånd för att hantera demontering och materialåtervinning? Jag föreställer mig oljeavskiljare, dagvattenuppsamling och annat kostsamt. Att bara lägga uttjänta båtar på hög lär väl inte bli så uppskattat hos den kommun ni verkar i.

Helt riktigt.... att starta en skrotfirma idag är näst intill omöjligt om du inte har rejält med pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in