2014-08-14, 16:29
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Så som il Maestro på området har du ju både makt men även ansvar, så om du i din roll som folkbildare sjösätter termen läderbräda (som ju är en fin direktöversättning) ställer jag mig först i hyllningskören.

Alternativt kan man ju titta i den bok från 1941 som mäster Palm (som verkade försvinna lika fort som han dök upp) tipsade om.

Hehe, nja, läderskiva borde vara bättre isf. Eller läderspånskiva, men så jävla långt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Säker på att de inte säger bård som i t.ex tapetbård? Har i så fall inte kommit hit via engelskan.

Nej nej, det är ju en försvenskning av Leather board. Ibland kallar man det bara board. Materialet bygget ju på samma koncept som fiber board/spånskiva.

Det finns säkert nåt konstigt namn de hittat på för länge sen. Som toe spring, som jag nyligen lärde mig översätts tåsprängning.
Citera
2014-08-14, 16:46
Medlem
RolleFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
I tåhättor ja, hälhättor nej. Där läderboard eller läder.

Jag vet att du har rätt, men snälla, påminn mig inte...Har man precis betalat 9 000 kr för en EG MTO vill man inte höra om impregnerad textil i tåhättorna...
Citera
2014-08-14, 17:00
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RolleFC
Jag vet att du har rätt, men snälla, påminn mig inte...Har man precis betalat 9 000 kr för en EG MTO vill man inte höra om impregnerad textil i tåhättorna...

Asch då, det spelar inte så stor roll i tåhättorna, där fungerar det utmärkt med celastic, bara man gör kanten ordentligt. Crockett & Jones påstår ju till och med att det är en förbättring (har ingenting att göra med att det är jättemycket billigare i inköp, väldigt mycket enklare att sätta dit och därmed kräver mindre produktionstid... )
Citera
2014-08-14, 20:02
Medlem
RolleFCs avatar
Citat:
Asch då, det spelar inte så stor roll i tåhättorna, där fungerar det utmärkt med celastic, bara man gör kanten ordentligt. Crockett & Jones påstår ju till och med att det är en förbättring (har ingenting att göra med att det är jättemycket billigare i inköp, väldigt mycket enklare att sätta dit och därmed kräver mindre produktionstid... )

Det funkar utmärkt med mycket billigare skor oxå...Men människan lever inte av bröd allena...
Citera
2014-08-14, 20:28
Medlem
doughies avatar
Citat:
Det funkar utmärkt med mycket billigare skor oxå...Men människan lever inte av bröd allena...

Du får helt enkelt stå ditt kast i och med att du inte köpte dyraste möjliga bespokeskor.

Ärligt talat så är jag avundsjuk på dina EG MTOs, då skorna är riktigt snygga!
Citera
2014-08-14, 20:32
Medlem
RolleFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doughie
Du får helt enkelt stå ditt kast i och med att du inte köpte dyraste möjliga bespokeskor.

Ärligt talat så är jag avundsjuk på dina EG MTOs, då skorna är riktigt snygga!

Och inte är de handwelted heller

Kul att du gillar dem
Citera
2014-08-14, 22:48
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Och inte är de handwelted heller

Kul att du gillar dem

Fabrikationsfelen bara radar upp sig. Känns ju nästan som Lloyd hade varit mer prisvärt i detta läget
Citera
2014-08-14, 22:53
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Tackar för det. Du som verkar ha koll. Vad skulle du säga är skillnaden mellan C&J och Carmina?

Svarar trots att du inte riktade frågan till mig.

Har några CJ och Carmina och tycker precis som föregående talare att de är jämförbara rent kvalitetsmässigt. Håller med RolleFC fullständigt att Carmina är mer prisvärda med svenska priser.

Det skiljer ju en del i formspråk och vad man erbjuder för modeller. I slutänden ska du köpa den sko som passar din fot bäst och som du gillar mest till utseendet. Klappar hjärtat för CJ så är det värt de extra pengarna eftersom du kommer använda skorna mer om du verkligen tycker om dem,
Citera
2014-08-14, 23:05
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Min erfarenhet är att Carmina och C&J Benchgrade är kvalitetsmässigt jämförbara. Ett plus för Carmina att sulorna är ritsnedlagda. När då Carmina kostar 25% mindre än C&J gör (i Sverige) så talar allt för dem om man hittar modellen man gillar.

Citat:
Tycker också att Carmina och C&J benchgrade är ungefär jämförbara. C&J BG har visserligen (åtminstone i Sverige, är en speciell spec. som Hammargruppen har och vet inte exakt vad som skiljer sig mot UK) läderboard i hälkappan, medan jag då som sagt tror att Carmina har Celastic. Men som Rolle säger är Carminas sulor finare. Ovanläder ungefär samma. Så Yanko är vad det verkar väldigt bra för pengarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Svarar trots att du inte riktade frågan till mig.

Har några CJ och Carmina och tycker precis som föregående talare att de är jämförbara rent kvalitetsmässigt. Håller med RolleFC fullständigt att Carmina är mer prisvärda med svenska priser.

Det skiljer ju en del i formspråk och vad man erbjuder för modeller. I slutänden ska du köpa den sko som passar din fot bäst och som du gillar mest till utseendet. Klappar hjärtat för CJ så är det värt de extra pengarna eftersom du kommer använda skorna mer om du verkligen tycker om dem,

En får tacka.
Citera
2014-08-14, 23:09
Medlem
kinesarsles avatar
Crustläder vs riktig färgning då? Vad säger ni där?

Har planer på ett par MTO, men de färger jag vill ha finns inte.
Citera
2014-08-14, 23:18
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Crustläder vs riktig färgning då? Vad säger ni där?

Har planer på ett par MTO, men de färger jag vill ha finns inte.

Patineringen som görs av skotillverkaren med crust är inte mindre riktig än anilinfärgat läder. De olika metoderna har olika syften och vad jag vet så skiljer det inte i läderkvalitet.

Vill du ha en sko med en fin antiquing så är det ju bättre med crust annars spelar det ingen roll.
Citera
2014-08-14, 23:33
Medlem
Har någon kännedom om vad Enzo Bonafé har för material i sina hälkappor? Vill försöka få en bild av vilka märken som passar mina missformade hälar bäst.

Jag trodde att Vass också körde plast/läderspån i sina hälar. Intressant att höra att så inte är fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in