2014-08-14, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Nope, ingen thermoplast, Celastic, vilket jag tror även är det Carmina har i sina hälkappor.

Angående Meermin tror jag deras Linea Maestro-linje inte har thermoplast, utan Celastic eller läderboard, om jag minns rätt.

Celastic? Är det läderspån blandat med lim?

Jag har ett par Meermin från LM och den hälkappan är hård som granit. Hur mycket jag än försökt mjuka upp hälkappan har det ej gått. Möjligtvis en felkonstruktion? Carminas hälkappor är också hårda men ger med sig efter ett tag.

Ska köpa en mafteibespoke på trunken. Blir intressant att se hur hälen är på premiumskor.
Citera
2014-08-14, 09:45
Medlem
RolleFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Tackar för det. Du som verkar ha koll. Vad skulle du säga är skillnaden mellan C&J och Carmina?
Min erfarenhet är att Carmina och C&J Benchgrade är kvalitetsmässigt jämförbara. Ett plus för Carmina att sulorna är ritsnedlagda. När då Carmina kostar 25% mindre än C&J gör (i Sverige) så talar allt för dem om man hittar modellen man gillar.
Citera
2014-08-14, 12:43
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Tackar för det. Du som verkar ha koll. Vad skulle du säga är skillnaden mellan C&J och Carmina?

Tycker också att Carmina och C&J benchgrade är ungefär jämförbara. C&J BG har visserligen (åtminstone i Sverige, är en speciell spec. som Hammargruppen har och vet inte exakt vad som skiljer sig mot UK) läderboard i hälkappan, medan jag då som sagt tror att Carmina har Celastic. Men som Rolle säger är Carminas sulor finare. Ovanläder ungefär samma. Så Yanko är vad det verkar väldigt bra för pengarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Strandraggar
Celastic? Är det läderspån blandat med lim?

Jag har ett par Meermin från LM och den hälkappan är hård som granit. Hur mycket jag än försökt mjuka upp hälkappan har det ej gått. Möjligtvis en felkonstruktion? Carminas hälkappor är också hårda men ger med sig efter ett tag.

Ska köpa en mafteibespoke på trunken. Blir intressant att se hur hälen är på premiumskor.

Nej, läderspån och lim är läderboard, Celastic är plastimpregnerad textil som värms eller behandlas med lösningsmedel och därefter går att forma, och som sedan stelnar. Mer följsamt och anpassningsbart efter foten än thermoplast, inte riktigt lika bra som läderboard.

Maftei har så klart riktigt läder i både häl- och tåhättor.
Citera
2014-08-14, 13:25
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Maftei har så klart riktigt läder i både häl- och tåhättor.

Rätta mig om jag har fel, men det har Vass också va?
Citera
2014-08-14, 13:27
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Rätta mig om jag har fel, men det har Vass också va?

Japp!
Citera
2014-08-14, 13:29
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Japp!

EG, GG och JL = celastic?
Citera
2014-08-14, 13:46
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
EG, GG och JL = celastic?

I tåhättor ja, hälhättor nej. Där läderboard eller läder.
Citera
2014-08-14, 14:11
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
I tåhättor ja, hälhättor nej. Där läderboard eller läder.

Heter det verkligen läderboard?

Det låter som en märklig sammansättning, och vid en googling hitta denna hemsida, samt ett antal träffar på någon obskyr blogg om finskor.
Citera
2014-08-14, 14:23
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Heter det verkligen läderboard?

Det låter som en märklig sammansättning, och vid en googling hitta denna hemsida, samt ett antal träffar på någon obskyr blogg om finskor.

Vet i fan, heter leather board på engelska, och hört läderboard från skomakare, så kört på det.
Citera
2014-08-14, 14:59
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Vet i fan, heter leather board på engelska, och hört läderboard från skomakare, så kört på det.

Så som il Maestro på området har du ju både makt men även ansvar, så om du i din roll som folkbildare sjösätter termen läderbräda (som ju är en fin direktöversättning) ställer jag mig först i hyllningskören.

Alternativt kan man ju titta i den bok från 1941 som mäster Palm (som verkade försvinna lika fort som han dök upp) tipsade om.
Citera
2014-08-14, 15:57
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Säker på att de inte säger bård som i t.ex tapetbård? Har i så fall inte kommit hit via engelskan.
Citera
2014-08-14, 16:24
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Säker på att de inte säger bård som i t.ex tapetbård? Har i så fall inte kommit hit via engelskan.

Det låter ju iofs. också som en möjlighet. Och då har det kommit via tyskan, och sådant tycker ju vi klassiskt skolade om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in