2014-08-13, 19:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag anser att det är fel att dra slutsatser av att KJ inte kan förklara det åklagaren vill ha förklarat. Åklagaren har en bevisbörda och den bördan syftar till att ge de förklaringar som efterfrågas kan jag tänka mig.
Men KJ kan förklara att han begick griftefridsbrott, om han begick det.
Citera
2014-08-13, 19:35
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Min fetning.

Eller som jag föreslog för vääääldigt länge sen: Kadaverinlukten kan ha hamnat där vid senare förflyttning av benen och/eller händerna. Någon hel, död kropp (lik) behöver ju inte ha transporterats i bilen. För att avsätta lukt räcker likdelar bra...

Med ett överfullt bagageutrymme sedan den 17 maj låter det i mina öron mindre sannolikt med en andra transport.

Vätan på handskarna kom ifrån AB´s läckande camelbak den 11 maj. Blodet bör ha kommit i kontakt med handskarna innan dess eftersom det sågs utspätt av vatten.

En annan teori är att ingen kropp har fraktats utan att blodet kommit ifrån en ryggsäck med blodiga kläder. Ryggsäcken kan ha ställts in i bagageutrymmet (därav inga spår i bilens kupé) och sedan dragits över listen.
Vad som också kan vara bra att hålla i minnet är det faktum att inga spår som hårstrån etc kunde hittas vid genomgången av bilen.

Denna ryggsäck kan rent hypotetiskt ha ställts dit av någon annan än KJ. Alltifrån den 8 maj då sökpådrag inleddes t.o.m den 11 maj, samma dag som airsoft-spelet hölls.
Citera
2014-08-13, 19:41
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Det fetade tillsammans med uppgiften om klagomål på KJ pga hunden kan vara anledningen till att KJ stängde fönstret, han visste att grannarna stördes av oväsen från hans lägenhet?

Sannolikt.
Citera
2014-08-13, 19:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men KJ kan förklara att han begick griftefridsbrott, om han begick det.

Du menar nu i efterhand, utan att riskera något? Jag vet inte om det finns någon anledning för honom att berätta mer än att stilla allas nyfikenhet. Han kan förneka detta tills han dör, han vill kanske betrakta sig själv som oskyldig?
Citera
2014-08-13, 19:56
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Blod från VB i bilen, likmarkering samma bil, bilen ägs och brukas av KJ, samme yngling som VB besökte och därefter försvann för att hittas i bitar, tejp med hennes blod/dna i toaletten, Y-kromosom som kan med stor sannolikhet härröra från KJ finns på ett av offrets ben/vrist. Hennes mobil har inte så vitt kunnat utrönas av experter lämnat masten som täcker KJ's bostad.

Klappat och klart vilket två rätter har fällt KJ för att uppsåtligen dödat VB dock med olika påföljd.

Det enda som kvarstår är varför och exakta händelseförlopp samt var saknade kvarlevor kan finnas.
Precis, klappat och klart verkligen.
Utom för såna som väl måste få se morden spelas upp inför deras egna ögon, annars
"tvivlar" dom. Och in absurdum kan det "tvivlas" understundom.

Det är tydligen rimligare och mer logiskt för somliga att någon duttar blod i någon annans
baklucka och "installerar" likdoft, än att denne någon annan själv hanterat kroppen varifrån
blodet och likdoften kommer.
Citera
2014-08-13, 19:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Du menar nu i efterhand, utan att riskera något? Jag vet inte om det finns någon anledning för honom att berätta mer än att stilla allas nyfikenhet. Han kan förneka detta tills han dör, han vill kanske betrakta sig själv som oskyldig?
Nej, jag menar inte i efterhand. Han skulle ha förklarat sig i rättegångarna för att kunna dömas enbart för griftefridsbrott.
Citera
2014-08-13, 20:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nej, jag menar inte i efterhand. Han skulle ha förklarat sig i rättegångarna för att kunna dömas enbart för griftefridsbrott.

Men hur menar du att han genom det skulle klarat sig undan dråpdomen? Bevisningen och domstolarnas uppfattning kvarstår ju.
Citera
2014-08-13, 20:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Men hur menar du att han genom det skulle klarat sig undan dråpdomen? Bevisningen och domstolarnas uppfattning kvarstår ju.
Bevisningen bevisar bara griftefridsbrott. Om han hade förklarat det borde han klarat sig med bara den brottsrubriceringen, eftersom grövre brott inte gick att bevisa.
Citera
2014-08-13, 20:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Bevisningen bevisar bara griftefridsbrott. Om han hade förklarat det borde han klarat sig med bara den brottsrubriceringen, eftersom grövre brott inte gick att bevisa.

Aha, ok, nu förstår jag vad du menar, tack.

Beträffande KJ eventuella svartsjuka så har det i stort sett enbart talats om MB, men om man läser FUP så framgår det att VB även besökt Stefan och Lars, också karatetränare. De har skjutsat henne och sex har hon haft, inklusive övernattning och utpressning, bara säger!
Citera
2014-08-13, 20:22
Medlem
Citat:
Aha, ok, nu förstår jag vad du menar, tack.

Beträffande KJ eventuella svartsjuka så har det i stort sett enbart talats om MB, men om man läser FUP så framgår det att VB även besökt Stefan och Lars, också karatetränare. De har skjutsat henne och sex har hon haft, inklusive övernattning och utpressning, bara säger!

Vad menar du?
Citera
2014-08-13, 20:24
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Det fetade tillsammans med uppgiften om klagomål på KJ pga hunden kan vara anledningen till att KJ stängde fönstret, han visste att grannarna stördes av oväsen från hans lägenhet?
En välvillig tolkning.

Alltså: här har vi en tjej som är på besök hos en kille. Det slås 112. Det hörs höga skrik
som snabbt tystnar. Omedelbart efteråt detta har hörts stänger denne kille fönstret.
Tjejen dyker härnäst upp som lik. Och blod och likdoft från denne tjej finns i denna
killes baklucka. Killen ljuger och försäger sig så det står härliga till i förhören.

Skulden framstår som helt uppenbar.
Killen mördade tjejen.
Och två rättsinstanser har inga som helst problem med att inse detsamma!

Bara för att killen ifråga inte kan erkänna sin gärning så gör det inte honom mindre skyldig.
Senast redigerad av Grandioso 2014-08-13 kl. 20:31.
Citera
2014-08-13, 20:26
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Precis, klappat och klart verkligen.
Utom för såna som väl måste få se morden spelas upp inför deras egna ögon, annars
"tvivlar" dom. Och in absurdum kan det "tvivlas" understundom.

Det är tydligen rimligare och mer logiskt för somliga att någon duttar blod i någon annans
baklucka och "installerar" likdoft, än att denne någon annan själv hanterat kroppen varifrån
blodet och likdoften kommer.
Ja, för den som verkligen anstränger sig (hej bloggaren) att finna tvivel kring alla indicier separat, är säkert framgångsrika i söket efter en sanning som passar dem. Det kan ha varit si eller så. På punkt efter punkt.

Problemet är att det inte går att bortse från helhetsbilden som är mycket besvärande för KJ. Och det är också den som framgår av de båda domarna. Men nu samlas det på hög minsann. För en resning. Hoppet är det sista som överger alla alternativteoretiker. Är det rentav litet "spännande" att författa fantasifulla hypoteser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in