Citat:
Roligt med lite respons Har tagit lite tid att titta på detta, men nu har jag gått igenom kartorna som diskhandduk postade. Väldigt intressant med detaljerade kartor. Tack så mycket.
Alla kommentarer gäller inlägg #5624.
Karta Majorna7: Underligt att dra tunneln under muren vid Sjöfartsmuseet. Kan inte finnas så särskilt mycket berg där. Var ute och letade efter B2. Antagligen ligger den i buskaget mellan Oskarsleden och avfarten. Avfarten har byggts i efterhand, delvis över bangården (som inte finns längre). Avfarten i sig är inte så konstigt, med ett hålrum med en dörr i väster. Vad som är anmärkningsvärt är att man ännu senare har satt dit en garageport som verkar ligga väldigt nära tunnelslutet.
Vad tror ni? Hör det ihop, eller finns det någon annan orsak att ha garageporten där?
Det var för mycket folk för att utforska lilla hålet på riktigt.
Alla kommentarer gäller inlägg #5624.
Karta Majorna7: Underligt att dra tunneln under muren vid Sjöfartsmuseet. Kan inte finnas så särskilt mycket berg där. Var ute och letade efter B2. Antagligen ligger den i buskaget mellan Oskarsleden och avfarten. Avfarten har byggts i efterhand, delvis över bangården (som inte finns längre). Avfarten i sig är inte så konstigt, med ett hålrum med en dörr i väster. Vad som är anmärkningsvärt är att man ännu senare har satt dit en garageport som verkar ligga väldigt nära tunnelslutet.
Vad tror ni? Hör det ihop, eller finns det någon annan orsak att ha garageporten där?
Det var för mycket folk för att utforska lilla hålet på riktigt.
Du verkar redan ha varit och snokat där B2 ligger, jag har själv sett stället för några år sedan utan att förstå att det fanns tunnlar där inne:
(FB) UE i Göteborg (Sammanfogade trådar)
Lilla hålet, kan du utveckla... ventilationsutblåset strax till vänster om garageporten?
Om B2 är grejerna in i viadukten, vad är det i så fall för linje som går västerut från "623A" månntro?
Citat:
Har redan fått ett påpekande ang. fel tunnel mot Hästevik men har svårt att förstå hur ni utläser det. Kan du utveckla? (Tycker inte att det får stöd i skisserna märkta 'Röda sten' att en tunnel skulle gå mot Hästevik i den södra delen av detta område, även om så har påståtts i tråden för ett par år sedan, bl.a. av LINK82 tror jag).
Röda sten:
Ser att kartorna från 1973 och 1989 inte stämmer helt överens i alla detaljer. Tror mer på de senare. En sak som man kan undra över är exakt var rören går ut i älven. Det finns en tydlig ledtråd om man letar på plats, men kartan säger någonting annat.
En detalj på en av dina kartor. Tror du markerat fel tunnel mot Hästevik.
Blev väldigt nyfiken på ditt tidigare besök vid Röda Sten och var tvungen att leta upp gamla inlägg. Fick lägga lite pussel. (Idag lär det vara bevakat med både hängsle och livrem.) Jag måste nu fråga några saker om gamla bilder och inlägg.
Din (diskhandduk) gamla bild där det står "ÅPPS!". Dörren ser ut att vara någonting väldigt permanent och knappast något vanlig dörr man öppnar. Stämmer det? Det borde ju å andra sidan vara serviceingången till spillvattentunneln. Märkligt också med en slang rakt igenom en dörr.
Hur såg det ut där rören går ut mot älven?
Återkommer nog med fler kommentarer senare. Tack igen.
Ser att kartorna från 1973 och 1989 inte stämmer helt överens i alla detaljer. Tror mer på de senare. En sak som man kan undra över är exakt var rören går ut i älven. Det finns en tydlig ledtråd om man letar på plats, men kartan säger någonting annat.
En detalj på en av dina kartor. Tror du markerat fel tunnel mot Hästevik.
Blev väldigt nyfiken på ditt tidigare besök vid Röda Sten och var tvungen att leta upp gamla inlägg. Fick lägga lite pussel. (Idag lär det vara bevakat med både hängsle och livrem.) Jag måste nu fråga några saker om gamla bilder och inlägg.
Din (diskhandduk) gamla bild där det står "ÅPPS!". Dörren ser ut att vara någonting väldigt permanent och knappast något vanlig dörr man öppnar. Stämmer det? Det borde ju å andra sidan vara serviceingången till spillvattentunneln. Märkligt också med en slang rakt igenom en dörr.
Hur såg det ut där rören går ut mot älven?
Återkommer nog med fler kommentarer senare. Tack igen.
Här kommer lite bilder.
Där rören går ut mot älven:
http://www.pictures.se/bilder/R3EnL.jpg
Två rör. Utbuktningen som syns till vänster i bild användes inte. Ganska obehaglig plats, svårt att föreställa sig älvvatten på andra sidan. Finns inte heller någon belysning ner hit. Sträcka 440 meter från Röda Sten-inslaget.
Jag målade tre blåa punkter på min skiss. Den översta blåa punkten är en betongvägg som ser ut såhär:
http://www.pictures.se/bilder/vus6L.jpg
http://www.pictures.se/bilder/mFsck.jpg
Strax nedanför på skissen ligger nästa blåa punkt, med "ÅPPS!" målat på väggen. Spillvattendörr kallade jag den. Antar att bild inte behövs om den äldre bilden fortfarande ligger uppe! (Länka den gärna, hittar den ej!).
Den allra understa blåa punkten är den larmade porten, som jag också visat bilder på (i mitt allra första inlägg med detta konto vill jag minnas).
EDIT: Bilden fanns fortfarnade uppe.
http://tinypic.com/view.php?pic=2hx6nt2&s=3#.U-fyRKK4yuY
Hoppas jag lyckades klargöra lite!
..
Senast redigerad av diskhanduk 2014-08-11 kl. 00:32.
Senast redigerad av diskhanduk 2014-08-11 kl. 00:32.
Fortsätt så. Har ni fler kartor så publicera dem. Det är inte alltid jag svarar, men jag studerar dem alltid.