Har tagit lite tid att titta på detta, men nu har jag gått igenom kartorna som diskhandduk postade. Väldigt intressant med detaljerade kartor. Tack så mycket.
Alla kommentarer gäller inlägg
#5624.
Karta Majorna7: Underligt att dra tunneln under muren vid Sjöfartsmuseet. Kan inte finnas så särskilt mycket berg där. Var ute och letade efter B2. Antagligen ligger den i buskaget mellan Oskarsleden och avfarten. Avfarten har byggts i efterhand, delvis över bangården (som inte finns längre). Avfarten i sig är inte så konstigt, med ett hålrum med en dörr i väster. Vad som är anmärkningsvärt är att man ännu senare har satt dit en garageport som verkar ligga väldigt nära tunnelslutet.
Vad tror ni? Hör det ihop, eller finns det någon annan orsak att ha garageporten där?
Det var för mycket folk för att utforska lilla hålet på riktigt.
Bilden vid Slottskogsgatan:
Detta var minst sagt nytt. Har trott tidigare att betongkonstruktionen (nära konstverket) har anslutit ner till spillvattentunneln. Vattenplanen från 2010 antyder att någonting finns där. Förstår nu att det i själva verket stiger uppåt nu. Att det står "BEF V800 st" förstärker bara antagandet att det är dricksvatten det handlar om. Utan något synligt påslag kan man under utifall det är en väldigt liten tunnel.
Åter får jag fråga vad ni tror. Det brukar vara krångligare att bygga litet, eller är kanske öppningen en bra bit ner i marken?
Röda sten:
Ser att kartorna från 1973 och 1989 inte stämmer helt överens i alla detaljer. Tror mer på de senare. En sak som man kan undra över är exakt var rören går ut i älven. Det finns en tydlig ledtråd om man letar på plats, men kartan säger någonting annat.
En detalj på en av dina kartor. Tror du markerat fel tunnel mot Hästevik.
Blev väldigt nyfiken på ditt tidigare besök vid Röda Sten och var tvungen att leta upp gamla inlägg. Fick lägga lite pussel. (Idag lär det vara bevakat med både hängsle och livrem.) Jag måste nu fråga några saker om gamla bilder och inlägg.
Din (diskhandduk) gamla bild där det står "ÅPPS!". Dörren ser ut att vara någonting väldigt permanent och knappast något vanlig dörr man öppnar. Stämmer det? Det borde ju å andra sidan vara serviceingången till spillvattentunneln. Märkligt också med en slang rakt igenom en dörr.
Hur såg det ut där rören går ut mot älven?
Återkommer nog med fler kommentarer senare. Tack igen.