2014-08-19, 20:29
Medlem
Monolits avatar
Tack igen. Kartor kan man inte få för mycket utav.

Detta verkar stämma mycket bättre med de observationer jag gjort i området.

Mycket riktigt är 3432L borta, som ju var en av de påtänkta avtappningarna från ån. Påslaget är på rätt plats o.s.v.

Det finns dock en sak som jag undrar över. Det är vad som anges som "prel läge för (något oläsligt)värmetunnel" Observationerna på plats visar att det kan ligga någonting i detta, även om osäkerheten är stor. Har visats med annat läge i den äldre kartan. Borde också vara med stigorter som inte är inritad i kartan.

Om detta stämmer verkar det som om man planerat att ha fjärrvärmen i en separat tunnel. Det skulle då innebära totalt fem tunnlar i området.

Längre österut känns det mera bekant, förutom vägkorsningen förstås.
Citera
2014-08-19, 21:00
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Såja, så hemligt är det ju inte: http://ruinturist.se/galleries/ledningscentralen/

Exteriörbilder är mer olämpliga än interiör.
Interiörbilder har jag aldrig påstått vara olämpliga, vad jag påstår är att det är olämpligt att lägga upp en karta där man markerar med nålar för inslag, kabelschakt och dylikt. Visst kan jag hålla med om att anläggningen inte är speciellt hemlig men det är dumt att sprida det mer än vad det redan är. Vi som intresserar oss för dessa anläggningar och dess historia vill inte se fler vandaliserade anläggningar, något som är resultatet av denna typ av spridande.
Citera
2014-08-19, 21:58
Medlem
glitterbyxas avatar
Hej! Jag är sugen på att besöka något lite häftigt ställe i Göteborgs området. Har ni något som är ganska lättillgängligt som man inte behöver bryta sig in i? Någon gammal och stor byggnad som kan vara rolig att ta en kik på?
Citera
2014-08-19, 22:10
Medlem
Durexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glitterbyxa
Hej! Jag är sugen på att besöka något lite häftigt ställe i Göteborgs området. Har ni något som är ganska lättillgängligt som man inte behöver bryta sig in i? Någon gammal och stor byggnad som kan vara rolig att ta en kik på?

Papyrus kan vara en idé!
Citera
2014-08-19, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monolit
Guldheden.

Kan du beskriva vad som finns där nere. Kan inte tolka bilden.
Vattnet kommer in klockan tolv i bild, rinner ut klockan fyra. Det ligger en konstig "tratt" som en del av det verkar passera igenom, men den såg rätt igenkorkad ut om jag inte minns fel. Hela utrymmet är fyllt av lera.

Sett till riktningar så kan vattnet komma inifrån berget men också uppifrån närmaste trädgården, om rören skulle göra en krök. (Ledning är dragen genom trädgården kan man höra när man går förbi).

Citat:
Har på några fler ställen sett blåmålade brunnslock. Detta inkluderar platser jag tror det finns borrhål på, men har sett det på för få platser för att hitta någon systematik.
Jag tar med mig din hypotes. I detta fall kanske det hellre kan vara en markering för att arbetare ska hitta rätt, man brukar kanske "slamtömma" detta utrymme rätt frekvent eller något? Någon Telia kabelanvisning-motsvarighet för vattenområdet?

Citat:
Angered
Vet precis var det är och har också konstaterat intermittent flöde. Har dock trott att det var ett enormt djup, men bilderna antyder inte det. Borrhålen är kanske också väldigt små här och så som jag ser bilderna är de högst ett par decimeter. Stämmer det?

1 och 2 är bara från villaområdet i närheten.

3 är enligt min tolkning spillvatten, dels från det lilla villaområdet och med så få hus blir det aldrig något kontinuerligt flöde. Dessutom kommer en andra ledning söderifrån (enligt en annan karta) från en pumpstation och den pumpen startas och stängs av då och då. Regnvatten skall inte komma in här, så därför är det lugnt.
Ledningen söderifrån som du nämner mynnar rimligtvis i anordningen till vänster på min bild. Är detta något kartmaterial du kan lägga upp? Vart finns pumpstationen du nämner?

Djup: 4-5 meter.
Borrhålen är som du säger några decimeter, men tyckte nr 3 hade en något större diameter?

Har du öppnat något av dessa brunnslock (1-4) eller bara inspekterat utifrån?

Citat:
Det var nog klokt att inte gå ner. Självdrag kan ha gjort att ingen lukt kändes för tillfället, men det kan ju ändras fort.

4 är dagvatten och är inte i bruk så här långt österut. Vattnet från villaområdet rinner ut i bäcken istället.

Det här känner jag inte alls igen. Referera gärna till de inläggen. Är detta sant så skulle det vända upp och ner på mycket. Att Lärjeån inte ansluter till tunneln så som tänkt kan man acceptera, men att de skulle gå ihop kan jag inte minnas att jag läst. Tror mer på kartan som du hänvisar till. Verkar bättre passa in i de enorma utbyggnadsplanerna som fanns när detta byggdes.
Din mening "4 är dagvatten och är inte i bruk så här långt österut" gör mig konfunderad. Tror du att ett borrhål till Lärjeåtunneln finns här? Om dagvattnet tar vägen i ån, varför dra tunneln hit?

Citat:
Det finns dock en sak som jag undrar över. Det är vad som anges som "prel läge för (något oläsligt)värmetunnel" Observationerna på plats visar att det kan ligga någonting i detta, även om osäkerheten är stor. Har visats med annat läge i den äldre kartan. Borde också vara med stigorter som inte är inritad i kartan.
"Observationerna på plats visar att det kan ligga någonting i detta, även om osäkerheten är stor". Jag hänger inte riktigt med i vilket område vi rör oss i nu, fem tunnlar kan jag inte räkna till
Sträckan österut mot Rannebergen eller sträckan söderut mot Eriksbo (som väl är utritad en bit av)?

Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Interiörbilder har jag aldrig påstått vara olämpliga, vad jag påstår är att det är olämpligt att lägga upp en karta där man markerar med nålar för inslag, kabelschakt och dylikt. Visst kan jag hålla med om att anläggningen inte är speciellt hemlig men det är dumt att sprida det mer än vad det redan är. Vi som intresserar oss för dessa anläggningar och dess historia vill inte se fler vandaliserade anläggningar, något som är resultatet av denna typ av spridande.
Tillåt mig att peka på några omständigheter:
-Anläggningen är låst, larmad och kameraövervakad. Att någon skulle kunna ta sig in för att klottra/vandalisera är högst otroligt.
-Anläggningen är väl omtalad på forumet och dess lokalisering är knappast någon hemlighet varken i UE-kretsar, geocaching-kretsar eller andra kretsar.

Min din syn på vad som får läggas upp och vad som ska hållas hemligt kan jag inte göra annat än att råda dig att förflytta dig till 28dagar.
Citera
2014-08-19, 23:56
Medlem
Lite blandat kartmaterial
http://imgur.com/a/HXuXS

Fungerar det någorlunda väl att se bilderna/ladda ned dem?
Jag går nedan igenom en del av materialet.

http://i.imgur.com/SWpcdD6.jpg
Den, i mina ögon, mest intressanta skissen bland det material jag nu presenterar. Vi ser den exakta sträckningen för Shelltunneln (benämning för sträckan Hisingen till K7) och Majornatunneln (sträckan K7 till Skansberget). Det finns en stigort på Godhemsgatan, för mig var det en nyhet.
Bild: http://www.pictures.se/bilder/42SF.jpg
Konnektion mellan spillvattentunnel och ledningstunnel väster om Skansberget?
Vidare ser vi en rätt stor del av Guldhedstunneln, och hur den slingrar sig fram. Tyvärr framgår det inte så väl vad som är stigorter och vad som är sidoutrymmen, undrar om det finns något vi missat längs sträckan till Guldheden.

http://i.imgur.com/Fwa3Fyr.jpg
Den planerade biltunneln genom Medicinareberget

http://i.imgur.com/Ls2fVxo.jpg
Del av tunnelsträckningen Medicinaregatan-Per Dubbsgatan, med stigort utmålad

http://i.imgur.com/TKdXYiT.jpg
Karl IX:s väg. Vad av det utmålade är tunnlar egentligen?

http://i.imgur.com/setqdjK.jpg
Angered, ytterligare skiss.

http://i.imgur.com/hu7yQCm.jpg
Sträckan mellan Kålltorp och stan. Ingenting nytt vad jag kan se ('Handlingar rörande tunnlar' innehöll väl rätt så omfattande material för detta område).
EDIT: Just ja, ser ut som en stigort där vid Överåsvallen?
Att vissa sträckor är "dubblerade" beror förresten på att de sträckorna föreslås ingå i ett avtal mellan Göteborg Energi och Televerket om att förlägga fjärrvärmerör i Televerkets tunnlar. Lite underligt sätt att markera det på..
Senast redigerad av diskhanduk 2014-08-20 kl. 00:06.
Citera
2014-08-20, 06:21
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Tillåt mig att peka på några omständigheter:
-Anläggningen är låst, larmad och kameraövervakad. Att någon skulle kunna ta sig in för att klottra/vandalisera är högst otroligt.
-Anläggningen är väl omtalad på forumet och dess lokalisering är knappast någon hemlighet varken i UE-kretsar, geocaching-kretsar eller andra kretsar.

Min din syn på vad som får läggas upp och vad som ska hållas hemligt kan jag inte göra annat än att råda dig att förflytta dig till 28dagar.
Det må inte vara någon hemlighet men som sagt, ska det göras enklare för de som vill förstöra genom att du lägger upp en karta som exponerar hela anläggningen? Visst är anläggningen låst, larmad och kameraövervakad som du säger men när har det hindrat någon? Jag har precis kommit tillbaka från att ha besökt tidigare välbevarade anläggningar som gått i graven av just denna orsak, idioter som roar sig med att springa på dessa anläggningar och förstöra.

Jag anser att det är högst olämpligt att lägga upp kartor på anläggningar; du får gärna göra det på avloppstunnlar för om dem bryr jag mig inte ett dugg, du får gärna stanna nere i kloakerna. Visa lite respekt för oss som verkligen bryr sig
Citera
2014-08-20, 06:37
Medlem
Monolits avatar
Oj. Nu har jag att göra en stund. Det tackar jag för. Får återkomma senare, men skall ta och svara på några frågor först.

Citat:
Ledningen söderifrån som du nämner mynnar rimligtvis i anordningen till vänster på min bild. Är detta något kartmaterial du kan lägga upp? Vart finns pumpstationen du nämner?
En av de mer kända kartorna.
(FB) UE i Göteborg (Sammanfogade trådar)
Pumpstationen ligger någonstans i Gunnilse, men är inte säker på var.
Citat:
Din mening "4 är dagvatten och är inte i bruk så här långt österut" gör mig konfunderad. Tror du att ett borrhål till Lärjeåtunneln finns här?
Ja.
Citat:
Om dagvattnet tar vägen i ån, varför dra tunneln hit?
Verkligheten kom ikapp det gamla storhetsvansinnet från 60-talet. Var ju tänkt att ansluta en andra tillrinning längre österut från Lärjeån i något av de enorma bostadsområdena mot Bergum och Vättlefjäll, som ju aldrig kom att byggas. Det har funnits en gammal karta som visar detta, men det ser ut att vara en död länk numera. Ni får tro mig. Den första tillrinningen har vi nyss diskuterat.

Jag har funderat mycket på detta och detta är vad jag kommit fram till.

Som det är nu och det kommer ett skyfall landar det i naturmarkk. Det kommer så småningom ner till Lärjeån, men det går långsamt och något riktigt stort flöde blir det då inte då.

Om planen blivit verklighet så hade de enorma hårdgjorda ytorna snabbt ledit av vattnet ner till ån via rörnäten. Det hade då blivit översvämning i Lärjeån och då misstänker jag att man skulle leda av det i tunneln.

Citat:
Sträckan österut mot Rannebergen eller sträckan söderut mot Eriksbo (som väl är utritad en bit av)?
OK, jag var otydlig. Det är bara Rannebergen. De fem tunnlarna jag syftar på är stadsbanan, den mystiska tunneln nyligen omskriven, G, S och L tunnlarna (ni kan nog gissa bokstävernas betydelser).
Citat:
Det finns en stigort på Godhemsgatan, för mig var det en nyhet.
Bild: http://www.pictures.se/bilder/42SF.jpg
Tror inte att det är den. Finns en enorm svanhals märkt M25-1 tror jag inne på en av bakgårdarna. Är rätt övertygad att det är stigorten.
Citera
2014-08-20, 15:03
Medlem
Några tillägg..

När man läser svaret från Göteborg Vatten så är den viktiga frågan hur "strax öster" om Gunnaredsterassen ska tolkas. Kan man mena ända borta vid Alprosen?
Jag har tänkt att det är för långt bort, men med tanke på omnämnandet av en tryckavloppsledning ("tryckspillvattenledning") så bör det ändå rimligtvis vara Alprosen man avser? Enbart en sådan finns utmålad på kartan. Samma ledning som jag och Monolit har berört, som däremot ansluter den andra av de två tunnlarna. Dock ska man väl inte förvänta sig alltför stor noggranhet när dom kommunicerar med en privatperson..

(Två omnämnande i tråden såvitt jag kan se; 2010-01-06 och 2011-05-06, se inlägg (FB) UE i Göteborg (Sammanfogade trådar) och (FB) UE i Göteborg (Sammanfogade trådar)).

Om Guldhedstunneln:
Baserat dels på materialet från igår, dels på några andra omständigheter, så vill jag nog avskriva vissa uppgifter som cirkulerat i tråden. Se (FB) UE i Göteborg (Sammanfogade trådar) och http://oi48.tinypic.com/2gshbmd.jpg.

Först av allt, en tunnel till Änggårdens telestation finns nog inte.
Sen kommer vi till Capmacs uppgifter om en större pumpstation i tunneln på väg upp mot Guldheden - som enligt spekulation skulle kunna innehålla en stigort upp till "kuren" vid Medicinareberget. Jag har material som talar om denna pumpstation, tyvärr framgår det inte vart den ligger eller vad den används till, men av kartskissen ni sett igår så är det rätt uppenbart att GT-tunneln inte passerar i närheten av "kuren". Uppgifter talar också om att lägga fjärrvärmerör mellan de båda tunnelingångarna.

Vidare är det konstigt att årtalet i blyertsskriften anges till "72/73", Guldhedstunneln är väl från 80-talet? Har vi inte reagerat på det innan? Står det verkligen "klar" blir min tanke nu, det borde man väl inte kunna uttala sig om nästan 10 år för tidigt. Kanske något annat ord, som beskriver något som kan ha hänt med planerna innan bygget ens påbörjats? Vi får försöka tyda texten igen...

Till Monolit:
Vid Godhemsgatan finns det en typisk Göteborg Energi-lucka in mot berget där jag har fotat (dock den äldre varianten. Likadan konstruktion som i Lövgärdet med luckan "på snedden").. vad får dig att hellre satsa dina pengar på den andra platsen? (Har inte sett den). Finns det t.ex. en lucka där?
Gällande Rannebergen, ska man tolka dig som att du tror att denna mystiska värmetunnel faktiskt byggdes? När du skriver om stigorter och spår i omgivningen får det nog bli min tolkning! Utveckla gärna lite till
Och sist, borrhålet vid brunn 4 finns ju, och det rann ner vatten (dock väldigt lite). Så tunneln används nog.. Men jag förstår vad du menar, att man låtit bli att koppla på det stora flödet!

EDIT:
Var är detta förresten?
http://bayimg.com/eAodiaAFF
Senast redigerad av diskhanduk 2014-08-20 kl. 15:21.
Citera
2014-08-20, 18:44
Medlem
Monolits avatar
Citat:
Vid Godhemsgatan finns det en typisk Göteborg Energi-lucka in mot berget där jag har fotat (dock den äldre varianten. Likadan konstruktion som i Lövgärdet med luckan "på snedden")
Sant.
Citat:
.. vad får dig att hellre satsa dina pengar på den andra platsen? (Har inte sett den). Finns det t.ex. en lucka där?
Ja.

Jag har sett den inne på en av bakgårdarna. Samma sorts lucka ner mot mark som finns på flera platser i Angered.
Dessutom en STOR polkagris. Exakt märkning mins jag inte, men tror det står M25-1. Det vore ju då rimligt att det är en stigort ner till just M stammen. Detta är väldigt likt M17 också som ligger längre åt öster. Hittar ingen bild på detta dock.
Citat:
Gällande Rannebergen, ska man tolka dig som att du tror att denna mystiska värmetunnel faktiskt byggdes?
OK, jag kanske var för självsäker. Naturligtvis vet jag inte.
Citat:
När du skriver om stigorter och spår i omgivningen får det nog bli min tolkning! Utveckla gärna lite till
Ledtrådarna handlar om var R1 finns någonstans samt var gamla värmecentralen låg. Jag har inte lagt ner någon tid på att göra noggranna jämförelser med en nutidskarta, men en snabbtitt visade att det inte är omöjligt. En väldigt noggrann jämförelse skulle kanske avfärda tanken, men knappast bevisa att en finns, även om matchningen skulle vara god.
Citat:
Och sist, borrhålet vid brunn 4 finns ju, och det rann ner vatten (dock väldigt lite). Så tunneln används nog.. Men jag förstår vad du menar, att man låtit bli att koppla på det stora flödet!
Då är det nog så.
Citat:
EDIT:
Var är detta förresten?
http://bayimg.com/eAodiaAFF
Den bilden hade jag totalt glömt. Är toppen av det konstgjorda berget. Det bör kunna knäckas.

Mer detaljer om platsen, men också en rejäl off topic varning.
Senast redigerad av Monolit 2014-08-20 kl. 18:53.
Citera
2014-08-20, 20:30
Medlem
Det här var lustigt. Samtidigt som Monolit skrev detta:
Citat:
Jag har sett den inne på en av bakgårdarna. Samma sorts lucka ner mot mark som finns på flera platser i Angered.
Dessutom en STOR polkagris. Exakt märkning mins jag inte, men tror det står M25-1. Det vore ju då rimligt att det är en stigort ner till just M stammen. Detta är väldigt likt M17 också som ligger längre åt öster. Hittar ingen bild på detta dock.
..så var jag i området och hittade just det stället. Syns nämligen på en av diskhanduks kartor som en liten avstickare.
http://imgdrop.se/UPL/1408557809iym.jpg
M-23-1.
Luckan vid Godhemsgatan verkar höra till en förbindelse i marken upp till Kabelgatan.

Lucka och M17 längre österut känner jag inte till. Du menar inte den längre västerut nära en skola? Syns förresten också på samma karta. Tre liknande avstickare syns också på Guldhedstunneln, har inte kollat dessa.

Diskhanduk:
Lärjeå-tunneln. Ja, det är nog enklast att anta att tunnelns längd är som t.ex. SBK-ritningen visar. Gbg-Vattens svar motsäger ju inte direkt denna tolkning. ”Strax öster” om Gunnaredsterassen kan mycket väl vara 1km öster. Undersökningen av brunnarna verkar nog också tyda på det.
Trevliga kartor du lade upp. Stigort vid Överåsvallen var kul att få bekräftad. Här slutade ju en deletapp av tunnelbygget ut mot Vidkärr. FV-tunneln mellan K7 och Majornatunneln framgår också. I tråden har en handritad tunnel visats av någon som var där inne, men den verkar vara ganska felaktigt ritad.
aJwEbGc.jpg blir jag inte klok på vad det är för ställe.
Senast redigerad av viewfinder 2014-08-20 kl. 20:44.
Citera
2014-08-20, 22:00
Medlem
Monolits avatar
Citat:
Tack igen. Kartor kan man inte få för mycket utav.
Längre österut känns det mera bekant, förutom vägkorsningen förstås.
Citat:
Ursprungligen postat av viewfinder
Lucka och M17 längre österut känner jag inte till. Du menar inte den längre västerut nära en skola?
Pinsamt med fel två gånger. Inte konstigt att det blir svårt att hänga med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in