2014-08-13, 13:11
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Inte för att det är särskilt viktigt men du motiverade faktiskt det helt värdelöst. Något motsägelsefullt tycker jag iaf.
Det beror nog på att jag pratar med skofetischister och inte fysiker i den här tråden.
Citat:
Sen är det konstigt att du tycker att vi andra måste bevisa att oskålade block inte är sämre. Det är väl den som påstår att skålade block är bättre som isf måste "bevisa" det.
Det är inte det minsta konstigt. Om någon påstår att det inte är någon skillnad har han bevisbördan. Om någon påstår att skålade är bättre har han bevisbördan. Om någon påstår att oskålade är bättre har han bevisbördan.
Citat:
Citat "Om du verkligen är helt säker på att det är ett mellanrum överallt håller det här resonemanget, men jag har då aldrig sett något sådant. Det är rätt stora arealer där det finns ett mellanrum, men det betyder ingenting.
Det betyder en hel del. Jag ska till och med rita en bild åt dig.

http://s7.postimg.org/scywydw4b/Untitled.jpg

Skon är svart och skoblocket är rött. Som du ser har vi en nedåtriktad kraft. Den är spridd över hela bindsulan, men vi har två uppåtriktade krafter. En fram och en bak. Summan av de två uppåtriktade krafterna är lika stora som den nedåtriktade kraften om vi räknar bort gravitationen, men som du ser är det ändå ett utrymme där blocket inte ens rör vid ovanlädret. Detta är ett fullt tänkbart och till och med vanligt förekommande scenario.

Citat:
Vi är ju några som har hyfsade skosamlingar och haft våra skor i några år och ingen av oss har märkt att oskålade block skulle vara sämre, än mindre har vi ägnat det någon tanke. Tror jag talar för samtliga när jag säger att vi faktiskt struntar i om vår subjektiva åsikt inte duger och att folk får ha precis vilka skoblock de vill.
Som jag redan har sagt så hävdar jag inte (längre) att skålade block har någon stor fördel.

Citat:
Så, lägg upp lite bilder på dina Vass så vi får se lite schyssta skor
Det kommer, det kommer. Måste bara putsa dem och fixa en bra kamera.
Senast redigerad av kinesarsle 2014-08-13 kl. 13:13.
Citera
2014-08-13, 13:26
Medlem
kinesarsles avatar
Är det någon som har erfarenhet av Yanko? Jag funderade på att beställa ett par MTO från Skolyx.
Citera
2014-08-13, 14:42
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Är det någon som har erfarenhet av Yanko? Jag funderade på att beställa ett par MTO från Skolyx.

Har på mig ett par just nu, som jag ska recensera sedan. Bara tredje användningen, men de är klart imponerande sett till priset. Svårt att säga vad som skiljer sig mot ex Carmina, så här inledningsvis iaf.
Citera
2014-08-13, 15:44
Medlem
Är det någon som kan tipsa om ett par bruna oxford skor med hel lädersula. De skor jag tittat på, på t.ex. Herring, verkar ha en del gummi i klacken.

Finns det med hel lädersula eller går det att sula om klacken i efterhand till läder? Prismässigt tänkte jag mig helst under 2 500 kr för skorna.
Citera
2014-08-13, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av civvik
Är det någon som kan tipsa om ett par bruna oxford skor med hel lädersula. De skor jag tittat på, på t.ex. Herring, verkar ha en del gummi i klacken.

Finns det med hel lädersula eller går det att sula om klacken i efterhand till läder? Prismässigt tänkte jag mig helst under 2 500 kr för skorna.

Är det någon mening att ha hela klacken i läder?
Citera
2014-08-13, 15:59
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:

Det är väldigt ovanligt med klack helt i läder nuförtiden, helt enkelt för att de slits snabbare utan att vara billigare. Är vissa bespokeskomakare som gör det ibland, som gimmick, annars får du kolla efter vintage. Har ägt ett par förut, ett par gamla Florsheim Imperial, var ingen skillnad i känsla heller, så med andra ord noll poäng.
Citera
2014-08-13, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laht
Är det någon mening att ha hela klacken i läder?

Jag dansar lindy hop (swingdans från 1930-talet), och vill ha ett par finare skor som jag också kan dansa i.
Med lädersula glider man bra, och mina nuvarande skor har läderklack så man kan glida på den om man vill styla lite extra

Vet inte hur mycket gummit påverkar greppet dock, eftersom jag (ännu) inte har några skor med den typen av klack, så det kanske inte påverkar så mycket som jag tror.

Får annars satsa på ett par renodlade dansskor, men det finns ganska få snygga bruna sådana.
Senast redigerad av civvik 2014-08-13 kl. 16:12.
Citera
2014-08-13, 16:35
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Jag dansar lindy hop (swingdans från 1930-talet), och vill ha ett par finare skor som jag också kan dansa i.
Med lädersula glider man bra, och mina nuvarande skor har läderklack så man kan glida på den om man vill styla lite extra

Vet inte hur mycket gummit påverkar greppet dock, eftersom jag (ännu) inte har några skor med den typen av klack, så det kanske inte påverkar så mycket som jag tror.

Får annars satsa på ett par renodlade dansskor, men det finns ganska få snygga bruna sådana.

Då förstår jag. Gummit påverkar greppet en del, kanske inte så mycket på torr asfalt, men definitivt på inomhusgolv. Då är helt klart det lättaste att köpa ett par som sitter bra och som du gillar, och sedan låta en skomakare klacka om dem med hel läderklack. Kostar ett par hundra kanske.
Citera
2014-08-13, 16:53
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Har på mig ett par just nu, som jag ska recensera sedan. Bara tredje användningen, men de är klart imponerande sett till priset. Svårt att säga vad som skiljer sig mot ex Carmina, så här inledningsvis iaf.

Inga hälkappor gjorda av gamla nedsmälta Jofa-hjälmar som hos Meermin, va? Överlag mer Carmina än Meermin?
Citera
2014-08-13, 17:08
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Inga hälkappor gjorda av gamla nedsmälta Jofa-hjälmar som hos Meermin, va? Överlag mer Carmina än Meermin?

Nope, ingen thermoplast, Celastic, vilket jag tror även är det Carmina har i sina hälkappor.

Angående Meermin tror jag deras Linea Maestro-linje inte har thermoplast, utan Celastic eller läderboard, om jag minns rätt.
Senast redigerad av AlisterG 2014-08-13 kl. 17:10.
Citera
2014-08-13, 22:19
Medlem
mikelmiltons avatar
Mina vänner, jag behöver råd inför kommande köp av vinterkängor. Jag tänkte röra mig i låg- till mellansegmentet och söker en brukssko som tar mig fram i ur och skur (fit G, UK 10.5). Herring har aldrig gjort mig besviken förut. Är deras Langdale ett gott alternativ, måntro?

http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&brandid=6&shoeid=2999
Citera
2014-08-14, 04:34
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Tackar för det. Du som verkar ha koll. Vad skulle du säga är skillnaden mellan C&J och Carmina?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in